Advies uitbreiding thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Recent ben ik verhuisd naar een nieuwbouwhuis (bouwjaar 2016) en gaan samen wonen. In mijn voorgaande appartement had ik een Netgear r7800 router welke mijn hele appartement kon voorzien van een goed werkend 5 ghz netwerk. In mijn nieuwe huis voldoet deze begrijpelijkerwijs niet meer (zo zit er op iedere verdieping vloerverwarming in de vloer wat vast niet mee zal helpen). In principe is deze wel voldoende om de hele benedenverdieping in 95% vd gevallen van meer dan voldoende WIFI te voorzien (mijn netwerk hapert alleen bij streaming van full size 4k HDR bestanden, maar dit zijn dan ook bestanden waar de bitrate over de 100 mbps gaat dus dat is niet heel vreemd) maar de overige verdiepingen lukt niet. Mijn huidige configuratie is als volgt:
- In de meterkast bevindt zich de standaard Ziggo Router die het signaal doorvoert naar de Netgear R7800 welke zorgt voor het netwerk.
- Daarnaast lopen er vanuit de meterkast twee ethernetkabels naar 1 de woonkamer en 2 de slaapkamer.

Ik wil naar één dekkend netwerk op drie etages (oa ivm de Sonos en eventuele HUE uitbreidingen:
Benedenverdieping: dit is 1 "grote" ruimte
- Hier heb ik een tv (vreemd genoeg is de wifi hier potentieel sneller omdat er maar een 100 mbit netwerkkaart in zit)
- Xbox One S
- 4k Chromecast
- Diverse Sonos speakers
- Philips HUE verlichting
In principe is het niet noodzakelijk om hier verbeteringen in aan te brengen.

1e verdieping:
- Slaapkamer waar in ieder geval Chromecast en Sonos speaker aanwezig is
- Badkamer met Sonos speaker
- 2e slaapkamer met Sonos speaker

Zolder: vierkante ruimte van ongeveer 25m2
- Mogelijkheid om minimaal 1 PC bedraad aan te sluiten.
- Daarnaast laptop van de vriendin wireless
- Chromecast
- Sonos speaker

Ik heb zelf wat onderzoek proberen te doen en er zijn een aantal mogelijke oplossingen welke qua design en vervolgens zijn er in dit design ook diverse mogelijkheden qua merken en types. Hierdoor zie ik langzaam door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag maximaal 300 euro willen uitgeven.

- Multiroom WIFI zoals bv Netgear Orbi. Zou in theorie ideaal zijn, maar ik weet niet of de dekking in de praktijk goed genoeg is en of het dan niet al snel heel duur wordt. Stel ik neem Orbi welke uit 1 router station en 1 satelliet bestaat (ongeveer 350 euro), haalt het routerstation dezelfde dekking als mijn huidige router? Ik zou eventueel het satelliet station kunnen plaatsen op de slaapkamer, maar dan ga ik geen bedrade verbinding naar de zolder krijgen en is de dekking van deze apparaten zo goed dat deze de zolder zal halen? Dus ik denk dat ik dan in de praktijk meerdere stations nodig ga hebben zodat ik er ook 1 op de zolder zet (of gaat deze van de meterkast er voor kunnen zorgen dat ik goede dekking heb op de 1e verdieping en begane grond en daarnaast de doorgifte genoeg is zodat die een goede verbinding heeft het station op de zolder?). Heeft er iemand ervaring met deze oplossingen of gaat dit überhaupt geen oplossing zijn?

- Access Points optie 1
Hierbij houd ik mijn Netgear router in de meterkast. Ik zou dan een access point aansluiten op het aansluitpunt op de slaapkamer en via een powerline vanuit de meterkast ook een punt creëren op de zolder. Hier dan of een 2e access point maken welke ook minimaal een ethernetpoort heeft.

- Access Points optie 2
Identiek aan de vorige optie alleen ipv het 2e access point een powerline met wifi functionaliteit

- Access Points optie 3
Hierbij ga ik de Ziggo router als hoofdrouter gebruiken. Ik zou dan een access point aansluiten op het aansluitpunt op de slaapkamer en via een powerline vanuit de meterkast ook een punt creëren op de zolder. Dan op de zolder mijn Netgear R7800 zetten. De vraag is of de Ziggo router de kwaliteit heeft om ook de benedenverdieping van goed WIFI te voorzien (waarschijnlijk niet) dus dan eventueel nog een access point op de begane grond creëren met de aansluiting.
Voor welke oplossing zouden jullie gaan? Of is er nog een oplossing waar ik niet aan gedacht heb? En welke apparatuur kan ik hier het beste bij gebruiken?

Alle reacties

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 00:14
Kan je niet een kabel trekken naar zolder? Dat lost heel wat problemen op. Powerline werkt wel aardig maar is sterk afhankelijk van de lijn kwaliteit en de verdeling van de groepen. Je verliest veel snelheid als je over groepen heen moet.

Eigenlijk moet je eerst testen hoe goed/slecht de verbinding is tussen de eerste verdieping en de zolder. Als je een strategische plek vind waar je een ethernet kabel naar toe kan krijgen kan je met een goeie access point beide vloeren bestrijken. Dat bepaalt mede wat je beste oplossing is.

Ander alternatief is een WiFi bridge vanuit de slaapkamer naar de zolder. Maar je blijft een goed WiFi bereik nodig hebben naar de zolder.

Zelf heb ik gekozen voor ubiquiti access points. Het werkt steen goed, stabiel en betrouwbaar maar je hebt enige technische kennis nodig. De ubiquiti unifi ap-ac lite is vaak al voldoende.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-11-2025
korna schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:54:
Kan je niet een kabel trekken naar zolder? Dat lost heel wat problemen op. Powerline werkt wel aardig maar is sterk afhankelijk van de lijn kwaliteit en de verdeling van de groepen. Je verliest veel snelheid als je over groepen heen moet.
Zelf ervaringsdeskundige met de Devolo Powerline Adapters. Leuke apparaatjes, Plug & Play alleen wordt het allemaal minder als je met meerdere apparaten op dat ene Access Point zit. Plus het feit dat, hoe groter de afstand is tussen de kastjes, des te minder de internetsnelheid wordt. Heb je zodadelijk volledig bereik maar een zeer slechte internet snelheid.
Zelf heb ik gekozen voor ubiquiti access points. Het werkt steen goed, stabiel en betrouwbaar maar je hebt enige technische kennis nodig. De ubiquiti unifi ap-ac lite is vaak al voldoende.
Ik lees de nodige reviews over deze Access Points en die zijn lovend! Je geeft even 100 euro uit aan een Access Point maar dan haal je ook zeker iets in huis waarbij je vaak gelijk van al je problemen af bent. De software die erbij zit zorgt ervoor dat je gemakkelijk een gastnetwerk aan kunt maken, of bijvoorbeeld een apart netwerk voor bepaalde apparaten. Zoals Korna al zegt hierboven vergt dat wel wat technische kennis. Echter zijn er genoeg nuttige artikelen te vinden op het world wide web die je hierbij kunnen helpen. Ubiquiti is hierin dan ook zeker geen slechte keus!

Succes! :)

Ubiquiti Unifi Ap-AC-LR
https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html
Devolo dLAN 500 WiFi Starter Kit
https://tweakers.net/pric...500-wifi-starter-kit.html

[ Voor 6% gewijzigd door ItsFlokkie op 11-09-2018 00:34 ]

• Bozzel1987
Dank voor de reacties, ik heb nog eens goed naar de zolder gekeken en er liep een ethernet-kabel naar de kast met de warmtepomp en ventilatie installatie. Ik dacht eerst dat ik deze niet kon gebruiken omdat deze in de kast daar verdween. Deze blijk ik dus wel gewoon te kunnen gebruiken alleen op die kabel verdwijnt er veel snelheid: via een speedtest haal ik hier 60 mb/s. Het kan dus zijn dat ik ga proberen een nieuwe kabel te trekken (zelf geen ervaring mee en weet niet of er genoeg ruimte is), maar vooralsnog heb ik een AP (Netgear WAC510) opgehangen op de zolder en het signaal en internetsnelheid dat deze genereert is goed genoeg voor de bovenste 2 verdiepingen (op zolder max snelheid en de etage daaronder iets minder maar Sonos en Chromecast op de slaapkamer werken volledig dus dit is voldoende).

Ik vind het alleen vreemd dat er zoveel snelheidsverlies is op de ethernetkabel dus ik vermoed dat er nog wat tussen zit (router heeft 1 gb/s poort en het is een CAT5E dus daar zou het niet aan moeten liggen).

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-11-2025
Bozzel1987 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:36:
Ik vind het alleen vreemd dat er zoveel snelheidsverlies is op de ethernetkabel dus ik vermoed dat er nog wat tussen zit (router heeft 1 gb/s poort en het is een CAT5E dus daar zou het niet aan moeten liggen).
Misschien een rare vraag maar haal je op andere kabels ook de gewenste snelheid? Kan namelijk dan ook aan je router liggen of aan de provider. Sowieso is CAT6 een goede investering om overal in je huis neer te leggen.

[ Voor 0% gewijzigd door ItsFlokkie op 12-09-2018 13:02 . Reden: typo ]

• Bozzel1987
Nee op een ander aansluitpunt (bv de woonkamer) waar ook de kabel al aanwezig was (en dit is ook een CAT5E) haal ik gewoon de max snelheid. Als ik in mijn router kijk geeft deze ook aan dat deze aangesloten is op een 1 gbs netwerk

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-02 14:26
Bozzel1987 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:22:
Nee op een ander aansluitpunt (bv de woonkamer) waar ook de kabel al aanwezig was (en dit is ook een CAT5E) haal ik gewoon de max snelheid. Als ik in mijn router kijk geeft deze ook aan dat deze aangesloten is op een 1 gbs netwerk
Wat geeft die andere kabel aan als je hem op je router aansluit? 100 of 1000? Misschien door gelust op je warmtepomp of afzuiging?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 00:14
Check de kabel goed. Als hij echt niet goed is dan zou ik een nieuwe trekken.

Mocht je besluiten dat zelf te doen, doe het dan niet alleen maar met zijn tweeën. Je kan eerst proberen om de weerstand te voelen. Als de kabel zich makkelijk laat trekken heb je (waarschijnlijk) mazzel. Je hebt een lange trekveer nodig. 10 meter is waarschijnlijk niet genoeg. De leidingen naar je zolder lopen vaak niet in een recht pad. Een kabeltrekkous schijnt ideaal te zijn maar die heb ik zelf nooit gebruikt.

Als je een gewone trekveer hebt met een oogje: Haal een stukje van de mantel van de kabel af en doe meerdere aders door het oog van de trekveer. Draai de aders goed samen. Stukje ducttape er om heen voor de stevigheid. Echter, maak het geheel niet te dik! Probeer het niet dikker te maken dan de trekveer zelf. Soms zit er een obstructie in de leiding en dan kan die dikke knoop net teveel zijn. Er mag ook niets uitsteken, het geheel moet glad zijn. Als je namelijk terug moet kunnen die uitstekende draadjes voor problemen zorgen.

Werk met 2 personen. 1 begeleid de trekveer in de buis en de ander trekt. Zorg voor een duidelijk lijn van communicatie. Als er een obstructie is, trek dan de trekveer een klein stukje terug en probeer het nogmaals. Trek met behulp van de oude kabel de trekveer door de leiding. Maak vervolgens de nieuwe kabel vast aan de trekveer en start het proces opnieuw tot de nieuwe kabel er ruim doorheen is. Trek met constante en gelijke kracht, opeens hard trekken aan de kabel kan bij weerstand de aders beschadigen.

Als het niet zo soepel gaat..
Als het niet lukt en je loopt vast, schroom dan niet om de trekveer of kabel weer terug te trekken. Controleer de verbinding met de trekveer en probeer het nogmaals. Soms gaat het super gemakkelijk en soms valt het zwaar tegen... Ik had in mijn eigen nieuwbouw woning een aantal slechte leidingen en had veel kracht nodig om de kabel er doorheen te trekken. (Met veel kracht bedoel ik je rug erbij moeten gebruiken.) Het verbaast me nog dat de kabels ok zijn! Er is overigens ook kabelsmeermiddel maar als je buis echt lang is krijg je dat er nooit diep genoeg in.

[ Voor 12% gewijzigd door korna op 22-09-2018 02:11 ]

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Pagina: 1