Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies en ideeën gevraagd voor nieuwe PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
Het is wat te uitgebreid voor in het PV-topic, vandaar een eigen topic.

Ons huis heeft ca. 40 m2 aan plat dak waar zonnepanelen op moeten komen. Ons verbruik met twee personen inclusief L/W-warmtepomp is nu zo'n 3000 tot 3300 kWh per jaar.

Ik wil als het even kan zo'n 3000 kWh per jaar opwekken en ik kan max. 12 panelen kwijt. Het is een plat dak, maar het dak van de buren aan noord-oostzijde ligt iets hoger. De andere buren hebben een hogere opbouw die aan het einde van de middag schaduw over mijn dak werpt.

Het aanzicht (achtergevel) vanuit west, voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iOn2deT.jpg
Mijn huis is het tweede huis (waar de cursor staat),na de schuine kap.
De hoge schoorsteen tussen ons huis en de andere buren is reeds afgebroken.

Aanzicht vanaf boven:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/7W4BQ4c.jpg
Noord is de linker bovenhoek van de foto. Hier zie je goed hoe de opbouw van de buren aan het einde van de dag schaduw gaat werpen:

Vier rijen van drie panelen lijkt het meest logisch. Dat is wat ik in een offerte heb voorgesteld gekregen, maar deze partij heeft in hun tekening met opbrengstinfo niet echt rekening gehouden met de opbouw van de buren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GhbAaKQ.jpg

Naast de opbouw van de buren staat de buitenunit van onze warmtepomp, maar daar kunnen we een beetje mee schuiven en wat omheen plannen, vermoed ik. Deze staat op de plek van het linker paneel van de tweede rij, geteld vanaf de achtergevel. Eventueel 1 of 2 panelen minder is natuurlijk ook mogelijk, maar wel ietwat jammer.

Bovengenoemde partij stelt voor:
12x Trina Poly 270Wp op Sofar Solar 3000TL inclusief installatie en materiaal voor 4200 euro incl. BTW.
Met als optie 8x Tigo optimizer voor de panelen aan de zijkant (450 euro).

Deze partij werkt overigens met een bepaalde opbrengstgarantie, maar voert de optimizers wel op als een optie. Ietwat opvallend.

Een andere partij maakt zich meer zorgen over de schaduw (maar luistert beter naar mijn vraag om ca. 3000 kWh opbrengst) en offreert:
12x Qcell 305Wp All black met 12x SolarEdge P370 optimizers en een SolarEdge SE3500HD. Ook inclusief materiaal en installatie, maar dat kost dan maar liefst 6110 euro incl. BTW.

Het tweede voorstel voor bijna 50% meer geld gaat volgens mij nooit 50% meer opleveren. Ik snap dat deze partij ook wat duurder en wellicht beter materiaal gebruikt en de eerste club een wat eenvoudiger omvormer kiest.

Ik vermoed dat het verstandig is om die schaduwgevende daken niet te negeren en daadwerkelijk met optimizers te gaan werken. Maar is het dan misschien niet handiger om meteen met micro-inverters te gaan werken?

In mijn vorige huis heb ik met advies van de leverancier en van mensen op dit forum de installatie prima zelf kunnen opbouwen. Het gaat nu weer om een overzichtelijk plat dak, dus als ik met het juiste advies de installatie zelf kan bouwen, dan lijkt me dat geen heel slecht idee.

Zie ik dingen over het hoofd? Is een installatie met optimizers en een redelijk standaard omvormer daadwerkelijk een goed idee, of is de combinatie met SolarEdge daadwerkelijk beter? Of zou het handiger zijn om met micro-inverters te gaan werken?

Het zijn vrijblijvende offertes, dus ik ben niemand iets verplicht. Ik kan ook het voorstel van partij twee gebruiken als boodschappenlijstje voor zelfbouw.

Nog wat hersenspinsels: Wellicht smaller bouwen met panelen in portrait op een schans? Of alleen ter hoogte van de buitenunit van de warmtepomp een rij in portrait leggen?

Hebben mensen hier ideeën over deze installatie of nog andere adviezen?

Alvast dank voor het meedenken!

Punctuality is the politeness of kings

Alle reacties

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
dreamscape schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:10:
Het is wat te uitgebreid voor in het PV-topic, vandaar een eigen topic.

Ons huis heeft ca. 40 m2 aan plat dak waar zonnepanelen op moeten komen. Ons verbruik met twee personen inclusief L/W-warmtepomp is nu zo'n 3000 tot 3300 kWh per jaar.

Ik wil als het even kan zo'n 3000 kWh per jaar opwekken en ik kan max. 12 panelen kwijt. Het is een plat dak, maar het dak van de buren aan noord-oostzijde ligt iets hoger. De andere buren hebben een hogere opbouw die aan het einde van de middag schaduw over mijn dak werpt.

Het aanzicht (achtergevel) vanuit west, voor de beeldvorming:

[afbeelding]
Mijn huis is het tweede huis (waar de cursor staat),na de schuine kap.
De hoge schoorsteen tussen ons huis en de andere buren is reeds afgebroken.

Aanzicht vanaf boven:

[afbeelding]
Noord is de linker bovenhoek van de foto. Hier zie je goed hoe de opbouw van de buren aan het einde van de dag schaduw gaat werpen:

Vier rijen van drie panelen lijkt het meest logisch. Dat is wat ik in een offerte heb voorgesteld gekregen, maar deze partij heeft in hun tekening met opbrengstinfo niet echt rekening gehouden met de opbouw van de buren:

[afbeelding]

Naast de opbouw van de buren staat de buitenunit van onze warmtepomp, maar daar kunnen we een beetje mee schuiven en wat omheen plannen, vermoed ik. Deze staat op de plek van het linker paneel van de tweede rij, geteld vanaf de achtergevel. Eventueel 1 of 2 panelen minder is natuurlijk ook mogelijk, maar wel ietwat jammer.

Bovengenoemde partij stelt voor:
12x Trina Poly 270Wp op Sofar Solar 3000TL inclusief installatie en materiaal voor 4200 euro incl. BTW.
Met als optie 8x Tigo optimizer voor de panelen aan de zijkant (450 euro).

Deze partij werkt overigens met een bepaalde opbrengstgarantie, maar voert de optimizers wel op als een optie. Ietwat opvallend.

Een andere partij maakt zich meer zorgen over de schaduw (maar luistert beter naar mijn vraag om ca. 3000 kWh opbrengst) en offreert:
12x Qcell 305Wp All black met 12x SolarEdge P370 optimizers en een SolarEdge SE3500HD. Ook inclusief materiaal en installatie, maar dat kost dan maar liefst 6110 euro incl. BTW.

Het tweede voorstel voor bijna 50% meer geld gaat volgens mij nooit 50% meer opleveren. Ik snap dat deze partij ook wat duurder en wellicht beter materiaal gebruikt en de eerste club een wat eenvoudiger omvormer kiest.

Ik vermoed dat het verstandig is om die schaduwgevende daken niet te negeren en daadwerkelijk met optimizers te gaan werken. Maar is het dan misschien niet handiger om meteen met micro-inverters te gaan werken?

In mijn vorige huis heb ik met advies van de leverancier en van mensen op dit forum de installatie prima zelf kunnen opbouwen. Het gaat nu weer om een overzichtelijk plat dak, dus als ik met het juiste advies de installatie zelf kan bouwen, dan lijkt me dat geen heel slecht idee.

Zie ik dingen over het hoofd? Is een installatie met optimizers en een redelijk standaard omvormer daadwerkelijk een goed idee, of is de combinatie met SolarEdge daadwerkelijk beter? Of zou het handiger zijn om met micro-inverters te gaan werken?

Het zijn vrijblijvende offertes, dus ik ben niemand iets verplicht. Ik kan ook het voorstel van partij twee gebruiken als boodschappenlijstje voor zelfbouw.

Nog wat hersenspinsels: Wellicht smaller bouwen met panelen in portrait op een schans? Of alleen ter hoogte van de buitenunit van de warmtepomp een rij in portrait leggen?

Hebben mensen hier ideeën over deze installatie of nog andere adviezen?

Alvast dank voor het meedenken!
Wat betreft kosten (Ex BTW):
Optie 1: € 1,07 /wp
Optie 2: € 1,37 /wp

Ter vergelijking, ik heb onlangs voor +- € 1,27 /wp 4800 Trina 300wp met Solar Edge op het dak laten leggen. Daarvoor heb ik wel SGZE garantie. Maar als je bereid bent het zelf te doen, dan kan je voor zeker € 0,90 /wp dat neerleggen. Kijk eens rond bij https://www.jenm-zonnepanelen.nl/. Volgens het PV topic is zelf installeren heus niet onmogelijk. Als je het aandurft, zou ik het zeker doen :)

Wat betreft schaduw, deze valt aan het einde van de dag op de panelen, dus ik denk dat je verlies door de schaduw wel beperkt is. Je behaalt namelijk veruit het meeste van je opbrengst overdag. Ik denk dat anderen hier wel kunnen berekenen/schatten wat je verliest aan opbrengst door de schaduw! Misschien kan je wel met een SMA omvormer uit (met ingebakken schaduwmanagement) .

4800wp zuid - pvoutput.org

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan je niet zo'n zelfde schuindak opbouw maken, dan heb je geen schaduw. :)

Staat je achtergevel nou zuidwest? Ik zie 231 graden, dan zou ik ze zuidoost leggen, dus 90 graden draaien, als dan de schaduw er op komt is de hoek al zo verkeerd dat het niet veel meer uitmaakt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
De achtergevel staat zuidwest inderdaad. Ik dacht ook even aan 90 graden draaien, maar bedacht me dat het vooral een theoretische kwestie is. Met een hellingshoek van 10 tot 15 graden maakt de richting wellicht iets minder uit.

Het zou wel kunnen zijn dat ik met richten op zuidoost makkelijker om die buitenunit van de WP heen kan werken.

Punctuality is the politeness of kings

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dreamscape schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:47:
De achtergevel staat zuidwest inderdaad. Ik dacht ook even aan 90 graden draaien, maar bedacht me dat het vooral een theoretische kwestie is. Met een hellingshoek van 10 tot 15 graden maakt de richting wellicht iets minder uit.

Het zou wel kunnen zijn dat ik met richten op zuidoost makkelijker om die buitenunit van de WP heen kan werken.
En met lage hoek alleen top in de zomer, waar het zonnetje aan de andere kant van het huis op komt.

Als ik uit ga van mijn zuid waar kwart over 3 al schaduw op de panelen komt van een dakkapel dan begint dat bij jou al tegen 12 uur gok ik.
Zet je ze op zuid oost pik je iedergeval de hele morgen goed mee en schaduw komt van achter de panelen.

Het geeft je meer opbrengst dan op zuidwest leggen, dat is zeker met zo'n hoge opbouw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging