Vraag

• Regter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-02-2022
Beste Tweakers,

MSI B350M Mortar
AMD Ryzen 5 1500X, 3,5 GHz
Crucial DDR4 Ballistix Tactical 2x8GB 3000

Issue omschrijving:

Het viel mij op dat mijn zelfgebouwde machine in windows maar 8GB aangaf in zowel de properties van "mijn computer" als in Taakbeheer.
En in mijn moederbord zit 2x8. Ze zijn geplaatst zoals in de handleiding van de Mortar wordt verzocht. In de BIOS zie ik dat beide sticks worden herkend.

Ik zit met 2 zaken

- de volledige 16gb heb ik niet tot mijn beschikking
- Daarnaast staat mijn RAM op 2133 is terwijl het 3000 zou moeten zijn.

Wat heb ik al gedaan?

- BIOS Geupdate
- Volledige systeem geupdate (cpu MB etc )
- Elke socket met elke stick nagelopen, steeds succes met het opstarten dus de sticks zijn goed
- op advies van iemand de voltage aangepast naar 1.36
- De Mhz naar 3000 gezet.

Het systeem start een aantal keer op nieuw op na de bios wijziging, en alles staat weer zoals het was op de voltage na die wel is gewijzigd

8 gb en geen 16. en de RAM blijft 2133mhz

Uiteraard vermeld ik er graag bij dat dit mijn eerste zelf gebouwde systeem was, met tips en trics die ik zelf heb opgezocht.
De machine doet het fantastisch maar ik lijk toch wat punten over het hoofd te zien waadoor ik niet het maximale uit mijn aankopen haal.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan men mij vertellen wat ik nog meer moet of kan doen?

alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Patrick.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke modules heb je? Wat is het exacte typenummer?
Als je je geheugen op hoge snelheden wil laten lopen kun je dat vaak het makkelijkste doen door de XMP in te stellen in je UEFI. Heb je die aanstaan?

Hoeveel mem zie je als je met 1 module start?