[Excel] functie om dubbele regels te kleuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1110561

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een functie voor het volgende.
ik heb een tabel met kolommen leverancier, factuur, factuurdatum, factuurnummer en bedrag. ik zou graag dat als leverancier, datum en bedrag identiek nog eens voorkomen deze rood worden.

Alle reacties

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03
Kijk eens naar voorwaardelijke opmaak:

https://support.office.co...e7-4060-944c-65d913033d18

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hier een aantal manieren om dit varkentje te wassen, succes https://fiveminutelessons...l-across-multiple-columns

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou twee extra kolommen maken:
1e extra kolom: de aan elkaar geplakte leverancier, datum en bedrag.
2e extra kolom: een vlookup die checkt of de waarde uit de 1e extra kolom al een keer is voorgekomen boven de rij.
En dan voorwaardelijke opmaak om de dubbele rood te maken.
Bijvoorbeeld als leverancier=kolom A, datum=kolom B en bedrag=kolom C:
D17:=A17&B17&C17
E17:=if(iserror(vlookup(D17,D$1:D16,1,false),"ok","dubbel")

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als A1:E1 de kolomkoppen bevatten (Leverancier....Bedrag) en de gegevens op rij 2 beginnen:
Selecteer alle gegevens (bv. A2:E100).
Verwijder dan alle regels die je evt. eerder bij voorw. opmaak hebt ingesteld.
Stel daarna bij vw. opmaak onderstaande regel in en kies een kleur voor de celopmaak.
code:
1
=en(somproduct(($a$2:$a2=$a2)*($c$2:$c2=$c2)*($e$2:$e2=$e2))>1;$a2>0)

Zodra twee of meer keer aan de voorwaarde wordt voldaan, wordt de betreffende regel / worden de betreffende regels gekleurd, de eerste keer niet (maar dat is aan te passen als je dat zou willen).

[ Voor 41% gewijzigd door dix-neuf op 13-09-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Anoniem: 1110561 welkom op GoT. Ik zie dat je helaas alle bestaande tekst hebt verwijderd uit de topicstart: wat zijn je eigen gedachten, waar loop je dan vast? 'Simpelweg' automatiseren hoe je het handmatig zou doen zou al een optie zijn. Als je een paar dozijn oude topictitels over Excel doorbladert dan kom je al heel erg gelijksoortige topics tegen met allerhande tips. Slechts een vraag van een paar regels tekst "dumpen" kan nooit de bedoeling zijn. Graag voortaan meer uitgebreide uitleg in de topicstart.

Ik pas ook de topictitel aan, 'excel functie' zegt nogal weinig omdat er meer functies bestaan dan degene die jij zoekt ;)

Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Voorbeeld bij mijn bericht van 1 september 2018 met de vw. opmaak aldaar vermeld:
https://imgur.com/gImc4F3
Firma C komt 3 x voor (rijen 2, 3, en 11), waarvan 2 x met dezelfde Leverancier, Factuurdatum, en Bedrag (rijen 3 en 11). Rij 11 is de tweede keer dat een factuur met dezelfde gegevens in de kolommen A, C, en E voorkomt en die rij wordt daarom gekleurd.
Firma E komt 5 x voor (rijen 4, 6, 9, 13, 14), waarvan 4 x met dezelfde gegevens in de kolommen A, C, en E (rijen 4, 9, 11, 14). De tweede en volgende keren met dezelfde gegevens in de kolommen A, C, en E, worden daarom gekleurd, dat zijn de rijen 9, 11, en 14.

• empyreum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 19:15
Ik zou een hulpkolom toevoegen waarin je de gegevens waarmee je wilt vergelijken samenvoegt:
Kolom F bevat dan:
code:
1
=A2&C2&E2

Vervolgens nog een hulpkolom toevoegen met deze formule:
code:
1
=ALS(RIJ(A2)<>ALS(AANTAL.ALS($F:$F;$F2);VERGELIJKEN($F2;$F:$F;0);"");1;0)

Deze haalt het rijnummer op van de gevallen waar de gegevens in kolom F gelijk zijn en vergelijkt het rijnummer met het rijnummer van de betreffende cel. Als die niet gelijk zijn, betekent dat dat het een doublure betreft, met uitzondering van de 1e doublure uiteraard, want die vergelijkt met zijn 'eigen' cel.

Dus de eerste keer dat een doublure voorkomt, wordt de waarde in de cel op 0 gezet, volgende keren krijgen de cellen waarde 1.

Vervolgens voorwaardelijke opmaak toevoegen en klaar is Kees.

[ Voor 8% gewijzigd door empyreum op 13-09-2018 13:08 ]

Pagina: 1