• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:55
Beste Tweakers,

Ik wil graag leren tweaken, maar ik heb een soort pad nodig om mijzelf de nodige skills te leren die ik nodig ga hebben.

Ik wil graag leren om bijvoorbeeld zelf mijn huis te kunnen optimaliseren:
- Ik wil bijvoorbeeld mijn wekker aansluiten op mijn gordijnen. Stel je voor de wekker gaat om 7 uur af, dat bijvoorbeeld een kwartier van tevoren, dus om 6:45 al automatisch mijn gordijnen open gaan.
- Zelf een soort smart table maken zoals deze http://www.homecrux.com/b...smart-coffee-table/68409/
- Zelf een wekker maken waarbij er een soort infraroodstraal uit de bovenkant komt, als deze wordt onderbroken kan ik de wekker snoozen.
- Koffiezet apparaat met telefoon bedienen.

Wat voor achtergrond heb ik:
32 jaar, veel werkervaring in de zorg en medische professionaliteit.
- Geneeskunde opleiding behaald (maar dit is voor dit soort dingen niet relevant).
- Snap wel aardig wat van natuurkunde en scheikunde.
- Totaal geen ervaring met programmeren (behalve dan op mijn ti-84 rekenmacine).
- Ik heb mezelf een klein beetje simpele electrotechniek aangeleerd: Ik kan draden vervangen, ik weet wat de kleuren draden betekenen (maar veel is dat dus niet).

Wat ik graag zou willen leren:
- solderen (al kan ik met behulp van youtube e.d. mezelf dit wel aanleren)
- programmeren waarbij bovenstaande wensen toegepast kunnen worden.
- zelf een beetje een apparaat bouwen zoals die wekkerradio die hier boven is vermeld.

Wat ik nodig heb is een richting, studieboeken die mij de basis uitleggen van hoe ik dit aan kan pakken. Moet ik bijvoorbeeld meer richting HBO niveau gaan of is dit meer MBO?
Zijn er bijvoorbeeld goede studieboeken die je aan zou kunnen bevelen? Is er een bepaalde LCOI richting die ik misschien in deeltijd zou kunnen volgen?

Natuurlijk zou ik ook gewoon alles op het internet kunnen aansluiten en dan via mijn smartphone regelen, maar dat vind ik een beetje saai, ik wil namelijk graag wat leren zodat ik misschien in de toekomst ook iets meer snap van de berichten die in het dagelijkse nieuws op tweakers verschijnen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 20:58
Ha Hassiebassie,

Wat ik me afvraag is waar de uitdaging voor je zit, in het máken of in het hébben. Als het vooral om het laatste (het hebben) gaat, zijn er al aardig wat devices die kunnen wat je wilt. Als het om het eerste gaat, kijk dan eens naar de opleidingen in de mechatronica, Dit kan zowel op MBO als op HBO niveau.

Daarnaast, koop eens een nummer van Elektor Magazine (voorheen Elektuur), daar staan misschien wel aardige projectjes in. Volgens mij verkopen zij via hun site ook zelfbouwkitjes waarmee je leuke dingen kan doen (en in ieder geval leert solderen :) )

Overigens wel bijzonder, een jonge dokter met tijd over.... Komt weinig voor ;)

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:56
Ik herken je wens wel een beetje. Ik ben zonder enige ervaring begonnen met de eerste stappen om mijn huis te automatiseren.

Het beste advies wat ik je kan geven; ga het gewoon proberen. Uiteraard is basiskennis ICT/programmeren handig, maar ik heb het meeste geleerd van het kopen van een paar Raspberry Pi's, projecten opzoeken die me gaaf leken en het gewoon (na)doen. In het begin was het compleet nadoen, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller je ruimte ziet voor eigen aanpassingen. En uiteraard, het is soms frustrerend dat het niet gelijk werkt, maar het gevoel als het dan tóch lukt is fantastisch!

Twee projecten die je beschrijft:

http://moccapi.blogspot.com voor koffie op afstand & http://michaelteeuw.nl/tagged/magicmirror voor een smart mirror (maar met wat aanpassingen vast ook wel inzetbaar als tafel)

Succes!

Met een hamer past alles... - PVOutput

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:55
Bedankt allemaal!

Ja op zo'n dagje vrij kun je soms even wat rondneuzen op het tweakers forum ;)

Het gaat mij vooral in het maken :D daarin zit vooral de uitdaging. Ik heb deze zomer ook een gloednieuwe pc gekocht en flink uitgezocht wat ik nodig had. Er nu echt iets mee doen blijft een tweede 8)7

Mechatronica is wel een goede tip. Dit vat wel een beetje samen van de richting die ik bedoel :)
Ik zal komend weekend eens een Elektor magazine kopen.

Daarnaast heb ik al vaker gelezen over de raspberry pi. Maar omdat Wouzziew ook zichzelf een beetje herkent in mijn situatie, zal ik beginnen met een leuk projectje na te bouwen :P

Nu alleen binnenkort nog eens tijd vinden ;) Maar als ik straks alles optimaliseer houd ik misschien wel 5 minuten extra over :+