Video over lange afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maxvanh
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-06-2022
Voor een project wil ik de camera van de raspberry pi draadloos verzenden. Dat is op zich niet zo moeilijk maar ik wil een afstand van 1.5 km overbruggen, zou dat met wifi kunnen? Ik denk dat standaard hobby radio's niet snel genoeg is voor video. Ik wil ook graag een zo'n klein mogelijke antenne gebruiken.
Wat zijn mijn mogenlijkheden?

Alle reacties

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een Pi op de locatie, de video in een stream inpakken/comprimeren en over een netwerk versturen? Hoe groot denk je is de afstand van bij jou tot de youtube servers?

Hmm, ik dacht eerst dat de afstand tussen de Pi en de camera 1.5 km was, my bad. Echter; I stand by my comment.

Ik kwam ooit ook deze tegen:
YouTube: HDMI Over...The HUMAN BODY?!
Misschien een idee?

[ Voor 72% gewijzigd door kluyze op 30-08-2018 16:09 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maxvanh schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:45:
Voor een project wil ik de camera van de raspberry pi draadloos verzenden. Dat is op zich niet zo moeilijk maar ik wil een afstand van 1.5 km overbruggen, zou dat met wifi kunnen? Ik denk dat standaard hobby radio's niet snel genoeg is voor video. Ik wil ook graag een zo'n klein mogelijke antenne gebruiken.
Wat zijn mijn mogenlijkheden?
Wat voor bitrate praten we over? Een beetje 1080p 30fps HD video doet al gauw 15MB/sec, dus daar mag je best flinke bandbreedte voor zien te realiseren.
Denk aan een Ubiquiti Powerbeam setje. Die dingen kunnen meerdere kilometers overbruggen, mits je een line-of-sight hebt.

pricewatch: Ubiquiti PowerBeam ac (300mm, 22dBi)

Als t gaat om lagere resolutie, kan je af met minder snelheid en dan zou je kunnen kijken naar verzenden over iets anders dan WiFi. Misscihen dat een 443Mhz zender met een richtantenne genoeg afstand en snelheid bied voor 604x480 op 15fps oid?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

World Citizen

FreeReef.nl

Mag je LAG hebben? Of moet het realtime...

FreeReef.nl

• Maxvanh
Mijn eind doel is dat ik de camerabeelden kan zien op een laptop 1.5km veder op, de zender die op een kleine accu werkt wil ik zo klein mogelijk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zich is het haalbaar met straalantennes. Mits directe zichtlijn en geen 100 andere wifi netwerken in dezelfde band die jouw signaal wegdrukken ;)
Of je moet een 4G router gebruiken, maar als je dan continu beeld wil hebben gaat er nogal wat data doorheen. Dat is dus een keuze die je moet maken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Duik eens in de wereld van FPV RC vliegen, er gaat dan een wereld open met 5.8ghz camera's znd versterkers, richt antennes etc. Die lui met een FPV drone doen ook met gemak 5km als het moet maar vaak worden zulke afstanden niet geheel legaal gehaald want wettelijk loop je tegen beperking van zendvermogens aan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Maxvanh
@memphis die werken met analogue video als ik me niet vergis... Ik wil de standaar camera van de raspberrry gebruiken (https://www.kiwi-electron...ry-pi-camera-board-v2-8mp).

Ik wil naast de video ook data uitwisselen met de pi, dat kan niet over een analogue camera link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik zou gaan voor een standaard WIFI verbinding, als je die alleen gebruikt met een Pi is het stabiel en snel genoeg voor videobeelden. Ik heb dit zelf ook gedaan met 5+ pi's en camerabeelden, ging prima. Dat was deels bedraad, deels draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

World Citizen

FreeReef.nl

_ferry_ schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:17:
Op zich is het haalbaar met straalantennes. Mits directe zichtlijn en geen 100 andere wifi netwerken in dezelfde band die jouw signaal wegdrukken ;)
Of je moet een 4G router gebruiken, maar als je dan continu beeld wil hebben gaat er nogal wat data doorheen. Dat is dus een keuze die je moet maken.
Als hij inderdaad een HD stream real time zonder package loss wil sturen dan hou je eigenlijk enkel die straalzender over. Wifi en 3/4g moet je niet willen .Dat is leuk als je even iets wilt bouwen maar daar kun je niet 24/7 op leunen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, 4G is prima 24/7 te gebruiken. Er draaien genoeg systemen op. En als het erg belangrijk is kun je nog een dual SIM variant nemen.
Alleen kan het nogal in de kosten lopen als je ook 24/7 een videostream er overheen laat lopen.

• Maxvanh
is het niet mogelijk om wifi met en een straal antenne te gebruiken?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 20:16
MicroTik heeft hier hele leuke betaalbare oplossingen voor:

https://mikrotik.com/products/group/wireless-systems

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

ThaHandy

Discovery Channel

Je kan kijken naar wireless SDI, maar das niet goedkoop :X
Pagina: 1