Workflow Thuisopslag handig indelen

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:03
Ik zit in beetje in de knoop wat nu het handigste is om mijn opslag thuis goed in te delen zodat alles veilig staat maar ook gemakkelijk bereikbaar is.

Binnenkort gaan we verhuizen en voordat we gaan verhuizen wil ik dit graag goed ingericht hebben.
De hardware die nu aanwezig is en gebruikt wordt:
-Synology 211 (1,5tb + 1tb schijf, allebei vol)
-PC (275gb SSD + 750gb HDD)
-Macbook (128gb SSD)
- Externe HDD 2tb (NTFS geformateerd)
- Externe HDD 500gb (MacOS geformateerd)

Daarnaast heb ik ook nog 1tb Stack opslag.

We gebruiken de opslag voornamelijk voor onze hobby, het maken van Foto's en Video's. Eerst deden we alles direct via de NAS maar deze is wel een beetje langzaam, zeker i.c.m. met de Macbook omdat dan alles via Wifi gaat. Daarnaast zit hij ook vol waardoor steeds meer projecten op interne / externe hardeschijven zijn beland. Kortom, het is een beetje een rotzooi aan het worden.

Ik hoop dat jullie eens mee kunnen denken hoe ik mijn opslag het beste (en goedkoop) kan beheren?

Zelf dacht ik het volgende:
-Oude projecten opruimen :P
-Huidige schijven uit de NAS verhuizen naar de PC. (of eventueel een nieuwe grote schijf halen)
-Nieuwe 3TB schijf in de NAS.

Workflow zou dan zijn om alles gewoon lokaal op de PC op te slaan, vervolgens elke week een back-up te laten draaien naar de NAS en de 2tb externe HDD.
Om projecten dan op de Macbook te krijgen kan ik werken met Stack of de andere externe HDD (maar die is niet NTFS geformateerd...) , risico is dan wel dat je verschillende versies van eenzelfde project krijgt. Hebben jullie hier tips voor?

Hebben jullie tips voor een goedkope grote hardeschijf? Zoiets?

Hebben jullie tips voor software die gemakkelijk periodiek een backup naar de NAS kan maken? _/-\o_

don't mind me

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:01
Om hoeveel data gaat het uiteindelijk?

1 backup is geen back-up, dus de ideale situatie zou zijn dat je alles back-upped naar je Synology en dat deze alles weer back-upped naar bijvoorbeeld stack.

Workflow:

- Als je werkt aan het project alle project data kopieeren naar de PC/Macbook
- Ik weet dat je met windows kan werken met Vorige versies, dit werkt perfect voor project gerelateerd werk, je kan hierdoor nooit meer werk kwijt zijn dan de door jou ingestelde periode.
- Wanneer je een milestone bereikt je hele project kopieeren naar de Synology
- Indien je project klaar is zou je moeten afwegen of je alle project data wilt behouden of alleen een exported versie
- Dagelijkse back-up naar de Synology vanaf elke PC
- Dagelijkse mirror naar Stack of andere synology

Ik heb bovenstaande workflow ingericht voor een maat van mij, hij is (semi) professioneel fotograaf.
Van losse rondzwervende schijven ben ik ben fan.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:03
Het gaat om ongeveer 2tb aan data tot nu toe. Blijft groeien natuurlijk maar ik ga ook eens even kritisch naar oude projecten kijken en dingen weggooien.

Windows vorige versies ken ik niet, ga ik even naar kijken wat dat precies inhoud.
De rest van de voorgestelde workflow klinkt wel goed inderdaad maar probleem blijft die macbook denk ik.

Hele project kopieren naar de macbook is lastig omdat hier maar een 128gb SSD in zit. Vandaar dat er dan vaak voor een externe hardeschijf gekozen wordt. Ook een dagelijkse back-up naar de synology is moeilijk want als er niet op de macbook gewerkt wordt dan ligt hij gewoon dicht natuurlijk.

don't mind me