Teveel tax betaald in Griekse douane.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Kcetin1994
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-05 12:37
Hallo Tweakers.

Als eerst sorry als de topic in de verkeerde forum is.

Mijn tante heeft 2 brood magnetrons aan me gegeven om ze te brengen met de auto naar Nederland. Helaas heb ik/zij geen factuur omdat de apparatuur vanuit de markt is gekocht en niet via een fysieke winkel.

De totale prijs van de 2 apparatuur is 350TL wat neer komt uit op 50euro~.

Nou ben ik onderweg uit Turkije sinds gisteren en ben nog 1 geleden uur aangekomen bij de Griekse douane waarbij die de bagage heeft opengemaakt en de 2 apparatuur heeft gezien en ging toen navragen over factuur die ik niet had.

De belasting van Griekenland is 24% maar hij heeft blijkbaar een totale bedrag van 400euro uitgekozen en de BTW dan rond de 96euro.

Ik mocht de apparatuur niet achterlaten.
Het was of 7 uur weer in de rij voor de douane of 100euro~ betalen dus heb ik voor betalen gekozen

De normale BTW bedrag is ongeveer 12,50euro

Kan ik iets eraan doen om de teveel betaalde bedrag terug te krijgen?

Mvg cetin.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wees blij dat ze het niet in beslag hebben genomen. ( ze zijn oa daar nogal gek op toeristen geld aftroggelen )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34
Waarschijnlijk heb je pech. Anders kan iedereen dure spullen importeren en zeggen dat het maar €50,- heeft gekost.

• Kcetin1994
Hackus schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:42:
Wees blij dat ze het niet in beslag hebben genomen. ( ze zijn oa daar nogal gek op toeristen geld aftroggelen )
Het inbeslagneme zou mij een worst schelen...de enigste 2 opties die ze mij gaven waren of betalen of terug de Turkse grens over en daar deponeren..

• Kcetin1994
O88088 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:43:
Waarschijnlijk heb je pech. Anders kan iedereen dure spullen importeren en zeggen dat het maar €50,- heeft gekost.
Ik heb hem nog gezegd dat die magnetrons 175-200ytl koste per stuk.. en nog ook via internet laten zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Slik je verlies, je gaat dit niet kunnen winnen, en uiteindelijk gaat het om een klein bedrag.
Blijkbaar wou je geen 7 uur aanschuiven voor 100€ dus je beslissing is genomen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het raar dat ik het vreemd vind dat iemand met de auto naar Turkije gaat, hierdoor tenminste 3 non-EU overgangen moet passeren, niet op de hoogte is van invoeren en heffingen?

Want ook de volgende douanier (Macedonie??) haf hetzelfde kunnen doen want 0 bewijs van de prijs. Waren die apparaten nu €700 geweest.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit Turkije naar de Griekse douane en dan op een Nederlands forum vragen :P

Ik denk dat, als je al succes wilt hebben, je het op een turks forum zal moeten proberen. Of grieks. Die zullen wel vaker met dat bijltje hebben gehakt.

Voor dat geld zou ik het echter laten. De uren die er in gaan zijn zowiezo meer waard als je ze besteed aan iets nuttigers
MAX3400 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:00:
Is het raar dat ik het vreemd vind dat iemand met de auto naar Turkije gaat, hierdoor tenminste 3 non-EU overgangen moet passeren, niet op de hoogte is van invoeren en heffingen?

Want ook de volgende douanier (Macedonie??) haf hetzelfde kunnen doen want 0 bewijs van de prijs. Waren die apparaten nu €700 geweest.
Hij gaat de andere kant op Max. Turkije -> NL

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2018 13:03 ]

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

SuBBaSS

-has Ryzen

Lang leve de corruptie!
Je had de douaniers ook even wat toe moeten stoppen, dan was het vast anders gelopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kcetin1994
SuBBaSS schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:02:
Lang leve de corruptie!
Je had de douaniers ook even wat toe moeten stoppen, dan was het vast anders gelopen.
Had wat geld in mijn Passport gezet blijkbaar helpt dat niet meer..gaf gewoon terug

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

SuBBaSS

-has Ryzen

Kcetin1994 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Had wat geld in mijn Passport gezet blijkbaar helpt dat niet meer..gaf gewoon terug
Aiii....
Tja lastig hoor dit soort dingen. Ik zei het eigenlijk als (soort van) geintje maar ken de verhalen dat dit nog wel werkt. Maar het is ook maar net hoe de beamte z'n pet staat blijkbaar.
En dat voor 2 'brood magnetrons' (leer elke dag weer).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00

Dido

heforshe

Heeft de jarenlange kritiek op de Griekse corruptie, onder meer in het kader van de leningen om de Griekse economie Europese banken van faillissement te redden en de keiharde austerity-maatregelen toch nog enig effect gehad, tenminste.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

[...]

Dus zo te lezen wist je vooraf al dat je fout zat.

Je hebt geluk dat je niet in een cel zit gewegens poging tot omkoping van een ambtenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

Yucon

*broem*

[...]

Netjes van die ambtenaar. Ze gaan zo te zien vooruit.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ik ben wel benieuwd hoeveel je er tussen gestopt had (in Euro's).
Ook ben ik benieuwd hoeveel bonnetjes/facturen/tickets of andere bevestigingen je hebt van de Griekse douane na je betaling van 100€.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Kcetin1994
True schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:59:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoeveel je er tussen gestopt had (in Euro's).
Ook ben ik benieuwd hoeveel bonnetjes/facturen/tickets of andere bevestigingen je hebt van de Griekse douane na je betaling van 100€.
Had 20euro en een factuur van ze gekregen waar op staat 400euro in plaats van 350-400ytl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
Kcetin1994 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:47:
[...]

Had 20euro en een factuur van ze gekregen waar op staat 400euro in plaats van 350-400ytl
Je hebt zelf geen factuur om het bedrag mee aan te tonen, dan mogen ze een schatting doen (hebben ze tabellen voor). Overigens mogen ze dit ook met factuur, want er worden vaak genoeg nep-bedragen op facturen vermeld.

Gegokt en verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:01:

Hij gaat de andere kant op Max. Turkije -> NL
Echt? Dat verwacht je niet als je met de auto NAAR Turkije gaat en op de TERUGWEG dus als eerste een (vervelende) Griekse douanier tegenkomt. Oftewel; afhankelijk van de heen- en terugreis, ben je dus al voor de 3e of 5e keer aan de beurt qua controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

Bij Bulgaarse politie heb je meer succes. Tip, geef ze ook chocolade.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Wat ik alleen niet begrijp. Je gaat van Griekenland(binnen de EU). Naar Turkije(buiten de EU). Om vervolgens weer de EU binnen te gaan. Dan betaal je toch aardig wat onnodig belasting in verschillende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 23:05
De Griekse douane weet ik niet maar bij de Bulgaren werkte een 5 euro biljetje tussen je paspoort wel. Ooit wilden ze al mijn koffers uitpakken en controleren. Daar zit je echt niet op te wachten als je met de auto reist. Niet dat ik er wat noemenswaardigs in had, maar het is gewoon vervelend.

In datzelfde jaar was ik ook gestopt op de snelweg voor de Bulgaarse politie, zonder dat ik te hard reed of wat dan ook, nadat ze mijn paspoorten en om het kentekenbewijs hadden gevraagd, vroegen ze hondsbrutaal om ‘soepgeld’ op het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je het bonnetje van de douanebeambte, of zijn die contantjes mooi z'n binnenzak in gegeleden?

Je kan een goed geformuleerde (aangetekende) brief sturen met bewijs van (teveel) betaling en ze anders aanklagen.

Maar hoezo zou je twee broodmagnetrons mee moeten hebben? Een oké, maar die tweede ben je dan toch sowieso al van plan om te gaan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
Accretion schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:07:
Heb je het bonnetje van de douanebeambte, of zijn die contantjes mooi z'n binnenzak in gegeleden?

Je kan een goed geformuleerde (aangetekende) brief sturen met bewijs van (teveel) betaling en ze anders aanklagen.

Maar hoezo zou je twee broodmagnetrons mee moeten hebben? Een oké, maar die tweede ben je dan toch sowieso al van plan om te gaan verkopen?
Bonnetje heb ik wel ja, over de tweede magnetrons allebei zijn van mijn familie lid en niet bedoeld voor verkoop.. waar kan ik meer info krijgen over aanklagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
assassin85 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:59:
De Griekse douane weet ik niet maar bij de Bulgaren werkte een 5 euro biljetje tussen je paspoort wel. Ooit wilden ze al mijn koffers uitpakken en controleren. Daar zit je echt niet op te wachten als je met de auto reist. Niet dat ik er wat noemenswaardigs in had, maar het is gewoon vervelend.

In datzelfde jaar was ik ook gestopt op de snelweg voor de Bulgaarse politie, zonder dat ik te hard reed of wat dan ook, nadat ze mijn paspoorten en om het kentekenbewijs hadden gevraagd, vroegen ze hondsbrutaal om ‘soepgeld’ op het eind
haha ik ken ze goed genoeg reis elke jaar bijna binnen Bulgarije. ooit 80km/h te hard gereden met 20 euro opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kcetin1994 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:50:
[...]

Bonnetje heb ik wel ja, over de tweede magnetrons allebei zijn van mijn familie lid en niet bedoeld voor verkoop.. waar kan ik meer info krijgen over aanklagen ?
Normaliter kan je hiervoor terecht bij een advocaat. Aangezien de zaak heeft plaatsgevonden in het buitenland en je (denk ik) bekend bent met reizen en praten in Turkije, kan een plaatselijke advocaat mogelijk sneller de betreffende regels opvragen en een brief indienen.

Op de site van de Nederlandse belastingdienst staan alle regels omtrent het transporteren / importeren van goederen naar binnen de EU. Als jij denkt dat de Griekse douane hiervan een overtreding heeft gemaakt, kan je dat dus proberen recht te trekken.

Vraag me alleen af of de tijd en kosten minder zijn dan de betaalde BTW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zou zeggen: laat dit een les wezen. Wanneer je voorbij de douane gaat met goederen die je normaal niet mee op vakantie neemt, zorg dat je de nodige papieren hebt om aan te tonen wat ze gekost hebben en eventueel waar ze gekocht zijn en of de nodige formaliteiten al vervult zijn. Op het hoge bedrag na is hier niets uitzonderlijks gebeurd en is het enige punt van discussie dat je kan aanvoeren de manier waarop de marktwaarde van die ovens binnen de EU is bepaald.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
[...]

Of ze wel of niet bestemd zijn voor verkoop maakt in deze niks uit. Jij voert goederen in (in het vrije verkeer van de EU brengen) of ze moeten onder een douaneregeling worden geplaatst (de diverse vormen van veredeling, tijdelijke invoer etc.) maar dat is niet van toepassing.

Het enige waar jij het niet mee eens kan zijn is de waarde die de douane heeft ingeschat. Echter is dat wel lastig want je staat al 1-0 achter doordat je geen factuur hebt, en hiernaast zijn dit gewoon tabellen die hiervoor worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]

Goed idee klaag ze aan en vergeet vooral niet te melden dat je 50 euro in je paspoort had gedaan .

Volgende keer zou ik gewoon niet proberen de griekse douane op te lichten en daarna op tweakers te klagen dat het niet gelukt is .

Werkelijk sommige mensen plaatsen ook alles in een topic tegenwoordig

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Superkanjo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:57:

Het enige waar jij het niet mee eens kan zijn is de waarde die de douane heeft ingeschat. Echter is dat wel lastig want je staat al 1-0 achter doordat je geen factuur hebt, en hiernaast zijn dit gewoon tabellen die hiervoor worden gebruikt.
Een hoge waarde kan zelfs met factuur opgelegd worden. Er zijn immers wel meer dan 5 methoden waarop de douanewaarde bepaald kan worden (zie website belastingdienst).

Klagen over willekeur in belasting en zelf corrupt gedrag vertonen is overigens een uitermate sneue combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
Rukapul schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:05:
[...]

Een hoge waarde kan zelfs met factuur opgelegd worden. Er zijn immers wel meer dan 5 methoden waarop de douanewaarde bepaald kan worden (zie website belastingdienst).
Ja correct, dat bedoelde ik ook. Ik gaf in een eerdere post al aan dat een bedrag op een factuur niet heilig is, je kan namelijk elk bedrag op een factuur laten zetten.
Rukapul schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:05:
[...]

Klagen over willekeur in belasting en zelf corrupt gedrag vertonen is overigens een uitermate sneue combinatie.
Agree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
MAX3400 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:54:
[...]

Normaliter kan je hiervoor terecht bij een advocaat. Aangezien de zaak heeft plaatsgevonden in het buitenland en je (denk ik) bekend bent met reizen en praten in Turkije, kan een plaatselijke advocaat mogelijk sneller de betreffende regels opvragen en een brief indienen.

Op de site van de Nederlandse belastingdienst staan alle regels omtrent het transporteren / importeren van goederen naar binnen de EU. Als jij denkt dat de Griekse douane hiervan een overtreding heeft gemaakt, kan je dat dus proberen recht te trekken.

Vraag me alleen af of de tijd en kosten minder zijn dan de betaalde BTW.
Gaat volgens mij over de Turks-Griekse grens en dus niet "binnen de EU"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:27:
[...]

Gaat volgens mij over de Turks-Griekse grens en dus niet "binnen de EU"
En hoe is dat anders dan mijn post "importeren naar binnen de EU"? Ja, absoluut eens dat ik 1 zin tikte die in 3 vormen leesbaar is en in alledrie de vormen correct is; maar dat is dus juist het euvel, dat mensen kleine letters maar op 1 manier lezen en daarna direct een topic openen als het in hun nadeel uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen. De zinsnede "binnen de EU" komt ook voor in de BTW aangifte en daar gaat het dus om leveringen van EU land naar een andere EU land. Vandaar deze trigger :)

Ik zou het benoemen als "importeren van buiten de EU".
Pagina: 1