Mail account verwijderd door provider, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Na het nodige zoekwerk en het niet kunnen vinden van een vergelijkbare situatie ga ik hier mijn vraag maar eens neerleggen.
Ik weet zelf namelijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet en dit kan aan/oppakken.
Ben namelijk behoorlijk boos en gefrustreerd. :(
Wie kan mij adviseren wat ik met onderstaande kan doen en welke route te bewandelen?

Lang verhaal kort:

Mijn provider heeft door een foute handeling van een support medewerker mijn gehele mail account + mail verwijderd. (ik laat de provider nog even anoniem.)
Dit mailadres had ik al 10+ jaar dus er is het nodige verloren gegaan.
Een medewerker van de technische dienst heeft mij gemeld dat dit nooit had mogen gebeuren en een enorm grove fout is geweest. 8)7
Deze handeling kan niet terug gedraaid worden en ik vraag me af, wat moet ik hier mee?

juridische stappen? klachten procedure? wat kan/mag ik verwachten? zijn er bepaalde rechten van toepassing?

wanneer er een lang verhaal is gewenst met de ins en outs dan voeg ik dit graag toe.
Wilde eerst even een opzetje neergooien en vanaf daar verder.

Alvast bedankt allemaal! _/-\o_

Truth is, the game was rigged from the start.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:10
Heb je de voorwaarden van de dienst die je afneemt al eens doorgelezen?
Vermoedelijk staat hier precies in wat de verplichtingen vanuit de provider zijn (en wat juist niet) voor deze dienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks dat @ThinkPad een goed punt heeft, vind ik het wel zorgelijk dat een ISP meer dan 10 jaar diensten blijkt te leveren en/maar genuanceerd gezegd dus geen klap geeft om "bepaalde data" want er is geen restore mogelijk?

Aan de andere kant, 10 jaar mail is niet belangrijk. Als dat het wel was, dan maakt topicstarter (regulier) een bepaalde eigen backup want je kan niet verwachten dat een gewone ISP langere retentie aanhoudt voor "data" dan, pak 'm beet, de fiscus voor langlopende belastingfraudes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 21:57
De vraag is, kijk ik begrijp dat het hartstikke vervelend is wanneer je alles kwijt bent. Heeft de provider nog iets toegezegd? Een compensatie voor de fout? Het is nu eenmaal gebeurd en ik zou jezelf afvragen in hoeverre je hier iets juridisch van wilt maken. Wat win je ermee? Je gegevens krijg je blijkbaar niet meer terug.

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
@ThinkPad Nee had ik nog niet doorgelezen, ga ik zeker even doen.

@MAX3400 Terug zetten is niet mogelijk omdat er dan een groot deel van de klanten moet worden teruggezet. Ik verwacht ook niet dat de provider voor mij alleen een backup bijhoud alleen het is toch ook gewoon raar dat dit dus door 1 verkeerde handeling van hun kant weg kan zijn?
Ik draai van al mijn gegevens een backup/kopie behalve die mailbox.
Misschien een heel verkeerde gedachte maar wat kan er nou mis gaan met een mailbox?
Ik ken vrij weinig mensen die actief een backup maken van hun mail.
Het stond al in de planning dit over te hengelen naar een andere mailaccount en naar verloop van tijd te switchen alleen die mogelijkheid heb ik nu dus ook niet meer.
Het laatste wat jij benoemt daar heb ik nog een vraag over:
Providers gaan toch niet zomaar mail verwijderen als dit X tijd op de server staat? je hebt gewoon een bepaalde opslag capaciteit waar je binnen moet blijven.
En zelfs als ze dit zouden doen word je hier toch over ingelicht?

In mijn geval is het echter buiten mij om gegaan door een foute handeling van hun kant.

@Jordyz Ik moet maar een klachten procedure starten volgens de laatste medewerker die ik heb gesproken.
Alles van A-Z is gewoon fout gegaan bij de handelingen die er zijn gemaakt.
Sterker nog, de handelingen hadden door die collega niet mogen worden uitgevoerd.
Idd, ik krijg mijn mail niet meer terug hoe zuur dat ook is.
Maar moet ik mij hier dan maar bij neerleggen?
Zodat het een ander ook kan overkomen en ik behoorlijk wat tijd moet gaan investeren om het recht te zetten wat ik voor 75% van de gevallen niet kan doen?

in ieder geval bedankt voor de reacties dusver. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor provider hebben we het trouwens over? Je internetprovider waarbij je dit als extra dienst afneemt?
Of een webhosting partij die dit als core business heeft?

In het eerste geval is het vaak bijzaak en ik kan mij goed voorstellen dat ze zich dan totaal niet bezig houden met backups van mail e.d. Vervelend als er dan iets voorvalt zoals nu, maar in de voorwaarden zullen ze zich dan ook wel ingedekt hebben door de verantwoordelijkheid van backups e.d. bij de klant neer te leggen.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2018 12:57 ]

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:56:
Wat voor provider hebben we het trouwens over? Je internetprovider waarbij je dit als extra dienst afneemt?
Of een webhosting partij die dit als core business heeft? In het eerste geval is het vaak bijzaak en ik kan mij goed voorstellen dat ze zich dan totaal niet bezig houden met backups van mail e.d.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wat voor schade lijd je nu concreet?

Cunning linguist.

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:04:
Wat voor schade lijd je nu concreet?
Ik ben een behoorlijk hoeveelheid mail en informatie kwijt.
Contact met instanties, facturen van aankopen, afspraken die ik in het verleden heb gemaakt, mailadressen en genoeg andere zaken die doorgaans in je mailbox staan.
Laat ik ook direct zeggen dat ik mijn 'lesje' heb geleerd en ook de mailbox mee zal nemen in de backup.
Echter vind ik dit een enorm 'idiote' situatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:06
Algemene voorwaarde van de betreffende provider: (Artikel 23)
**** is niet aansprakelijk voor indirecte schade van de Klant, zoals gederfde inkomsten, verliezen, immateriële schade en schade van derden.

**** is niet aansprakelijk voor:
schade in verband met (de inhoud van) informatie die de Klant of derden bij het gebruik van de Diensten bereikt;

Dit soort providers hebben disaster backups. Dus op het moment dat alles op z'n gat gaat kunnen ze daaruit herstellen.

Nu kunnen ze natuurlijk gewoon de backup herstellen naar een aparte server en alleen jou bestanden eruit halen. Kost ze meer tijd. Wellicht dat het daarom niet mogelijk is. Ik zou daar ook mogelijk geen zin in hebben :+

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:54:
Misschien een heel verkeerde gedachte maar wat kan er nou mis gaan met een mailbox?
Dit dus, en heel veel meer.

Je wil niet weten hoevaak mensen mij bellen dat ze belangrijke e-mails kwijt zijn in hun domein mailbox.
Ik hou ook geen backups bij, daar betalen ze niet voor.
En uiteindelijk blijkt die mail veel minder belangrijk dan de vakantiekiekjes.
En uiteindelijk blijken de vakantiekiekjes ook niet belangrijk, je hebt immers nog je geheugen (net als vroeger toen men nog niet op vakantie met zijn/haar mobiel voor zijn snufferd liep).

Wees blij dat je een offsite backup kan maken tegenwoordig.
De ouderwetse polaroid ging dat niet en was je bij brand echt alles kwijt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:28:

Deze handeling kan niet terug gedraaid worden en ik vraag me af, wat moet ik hier mee?
Wie zegt dat? Zo'n simpele klantenservice persoon? Want wat verwijderd is kan je zo weer terugzetten of opnieuw aanmaken. Niet meer als iemand anders het mailadres heeft aangemaakt, maar die kans lijkt mij klein in zo'n korte tijd.

Gewoon het probleem bij de provider laten escaleren en een hoger iemand de zaak laten oplossen. Er moet vast een systeembeheerder zijn die de mailbox weer aanmaakt en in het beste geval zelfs een backup terugzet (hoewel dat voor enkele gevallen zeer tijdrovend kan zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 30-08-2018 13:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
@ThinkPad Kan het kloppen dat er niet echt iets concreets in de voorwaarden staat betreffende mijn situatie?
Vooral veel algemeen 'gelul' wat ik niet direct kan toepassen in mijn geval.

@TECHcrime Misschien lees ik het verkeerd maar daar staat dus niks over schade wat door hun handelen ontstaat?

@DJMaze Ik snap echt wel dat hun niet van mij alleen een backup bijhouden en als ik bel dat ik een mailtje heb verwijderd dat ze mij dan gaan helpen.
Alleen voor mijn gevoel heb ik niks verkeerds gedaan en ben ik ineens best wel veel informatie kwijt.
En tja... wie gaat er bepalen wat er belangrijk is? dat is voor iedereen verschillend.
Is het de mailbox van de president geweest? Nee maar voor mij stond er genoeg belangrijks in.

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
AW_Bos schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:13:
[...]

Wie zegt dat? Zo'n simpele klantenservice persoon? Want wat verwijderd is kan je zo weer terugzetten of opnieuw aanmaken. Niet meer als iemand anders het mailadres heeft aangemaakt, maar die kans lijkt mij klein in zo'n korte tijd.

Gewoon het probleem bij de hosting laten escaleren en een hoger iemand de zaak laten oplossen. Er moet vast een systeembeheerder zijn die de mailbox weer aanmaakt.
technisch medewerker die de handeling hoorde uit te voeren maar die dus belde met de mededeling dat er van alles was misgegaan bij eerdere stappen.
Hij wist mij te verzekeren dat ze dit niet konden terugdraaien omdat er dan dus een groot deel van de klanten teruggezet zou worden.
Kortom volgens de laatste persoon absoluut geen optie.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 30-08-2018 13:17 ]

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:07:
[...]

Ik ben een behoorlijk hoeveelheid mail en informatie kwijt.
Contact met instanties, facturen van aankopen, afspraken die ik in het verleden heb gemaakt, mailadressen en genoeg andere zaken die doorgaans in je mailbox staan.
Laat ik ook direct zeggen dat ik mijn 'lesje' heb geleerd en ook de mailbox mee zal nemen in de backup.
Echter vind ik dit een enorm 'idiote' situatie...
Dat is allemaal vervelend, maar geen concrete schade...

Cunning linguist.

• AW_Bos

AW_Bos

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

technisch medewerker die de handeling hoorde uit te voeren maar die dus belde met de mededeling dat er van alles was misgegaan bij eerdere stappen.
Hij wist mij te verzekeren dat ze dit niet konden terugdraaien omdat er dan dus een groot deel van de klanten teruggezet zou worden.
Dan lijkt mij dat ze het mailadres technisch wel terug kunnen zetten, tenzij deze opnieuw is geclaimd door iemand anders. Eventueel van de blacklist vegen (zodat die niet direct te claimen is, als dat kan) en dan even met wat commando's opnieuw aanmaken. Lijkt me een eitje voor menig systeembeheerder daar.

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 30-08-2018 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

Dat is allemaal vervelend, maar geen concrete schade...
Alle uren als het niet dagen zijn die het mij gaat kosten dit recht te zetten in hoeverre ik dat kan?

@AW_Bos Ja het adres heb ik nog wel, sinds maandag... zonder inhoud...

@rens-br Foutje van hierboven, zal niet weer gebeuren. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Lappieboy op 30-08-2018 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:06
@TECHcrime Misschien lees ik het verkeerd maar daar staat dus niks over schade wat door hun handelen ontstaat?
Eerste stukje gaat over schade VAN de klant. 2de stukje praat inderdaad over scahde DOOR de klant of derde.

Hele artikel 23 gelezen trouwens? Ik heb ook maar even snel gekeken.

Komt er wel vaak op neer (Naar mijn ervaring) is dat ze heel gemakkelijk zeggen dat het een gratis extra dienst is en daarvoor geen garanties kunnen afgeven.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Alle uren als het niet dagen zijn die het mij gaat kosten dit recht te zetten in hoeverre ik dat kan?

@AW_Bos Ja het adres heb ik nog wel, sinds maandag... zonder inhoud...
Wat kost jouw privétijd per uur? Ik denk 0 euro. Dus is er geen concrete schade...

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Wat kost jouw privétijd per uur? Ik denk 0 euro. Dus is er geen concrete schade...
misschien neem ik het te persoonlijk op maar dit soort reacties kan ik echt helemaal niks mee. :o
Moet ik dan maar dit alles laten varen en doen alsof er niks gebeurd is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Nee, je moet er van leren en voortaan zorgen dat je kritische informatie backupt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 15:07
[...]

misschien neem ik het te persoonlijk op maar dit soort reacties kan ik echt helemaal niks mee. :o
Vermoed van wel. Of je moet een lange procedure hiervan willen maken die je hoogstwaarschijnlijk gaat verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

[mbr]Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.[/]
Want? Ze zetten alleen terug in de live omgeving? Dan moeten ze maar even hun best doen in de testomgeving en vanuit daar een en ander terughalen.

Geen standaard exercitie, maar ja... Verwijderen van die mailbox was ook niet standaard. En ze bieden je een platform om al je mail op te bewaren, ze kunnen zoveel in de kleine letters zetten, maar menig advocaat zal daar gehakt van maken.

Daarbij hoef je ook niet per se schade te hebben voordat we over kosten of een vergoeding kunnen praten.

Al met al, schakel gewoon eens met een hogere manager daar. Misschien krijg je je mails niet terug, maar ja; als je er een jaar gratis internet aan over houdt ook prima (al zou ikzelf liever mijn mails hebben ;)).

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
De provider in kwestie moet in ieder geval je je mail adres terug kunnen geven. Dat lijkt me technisch eenvoudig en wil je ook ivm bv password recovery van bepaalde accounts. Stel dat iemand anders je adres claimt en dan jouw passwords kan resetten. Dat moeten ze dus gewoon voor je regelen.

Of het heel erg is dat je oude emailtjes zijn verdwenen staat nog te bezien. Persoonlijk bewaar ik belangrijk bijlages of foto's niet in de mailbox, maar sla ik ze gewoon op. Passwords staan in Keepass en worden niet in de mail bewaard. Dus het zou misschien niet zo erg zijn als mijn oude mail verdween (ruimt een keer lekker op).
Persoonlijk beheer ik mijn mail al heel lang zelf op eigen server. Ben je ook niet afhankelijk van providers.

Neemt niet weg dat ik bij de provider in kwestie wel zou doorzeuren, tot je een of andere deal hebt bereikt.

[ Voor 7% gewijzigd door valkenier op 30-08-2018 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou een brief sturen en ze mededelen dat ze een onrechtmatige handeling hebben uitgevoerd, namelijk het zonder opdracht wissen van jouw data. Vervolgens sommeer je ze deze data te herstellen binnen x tijd, anders zul je overgaan tot het claimen van schadevergoeding. Vervolgens pak je het vanaf daar op.

Dat er in de voorwaarden staat dat ze niet aansprakelijk zijn, is natuurlijk kul. Ze leveren een dienst waarbij de corebusiness is het bewaren van data. Dat ze vervolgens alle aansprakelijkheid bij een fout afwijzen, lijkt me geen stand te houden als je er echt werk van maakt (lees: rechter)

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Icephase schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:26:
Ik zou een brief sturen en ze mededelen dat ze een onrechtmatige handeling hebben uitgevoerd, namelijk het zonder opdracht wissen van jouw data. Vervolgens sommeer je ze deze data te herstellen binnen x tijd, anders zul je overgaan tot het claimen van schadevergoeding. Vervolgens pak je het vanaf daar op.

Dat er in de voorwaarden staat dat ze niet aansprakelijk zijn, is natuurlijk kul. Ze leveren een dienst waarbij de corebusiness is het bewaren van data. Dat ze vervolgens alle aansprakelijkheid bij een fout afwijzen, lijkt me geen stand te houden als je er echt werk van maakt (lees: rechter)
Dus jij denkt dat je kunt winnen van het leger aan advocaten wat liberty global in dienst heeft? Succes!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Maverick

Klinkt allemaal heel stoer. Laten we er nu eens vanuit gaan dat je dat idd allemaal doet en een rechter uiteindelijk je 100% gelijk geeft en ze je schadeloos moeten stellen. Vertel mij dan maar eens welk bedrag aan schade je aantoonbaar kunt krijgen.
Ik vermoed dat dat getal aardig dicht bij 0 zal zitten. met andere woorden, dit slaat kant noch wal.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hun core business is internet verbindingen leveren, die email die je er gratis bij krijgt zit natuurlijk 0,0 garantie bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maverick schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Klinkt allemaal heel stoer. Laten we er nu eens vanuit gaan dat je dat idd allemaal doet en een rechter uiteindelijk je 100% gelijk geeft en ze je schadeloos moeten stellen. Vertel mij dan maar eens welk bedrag aan schade je aantoonbaar kunt krijgen.
Ik vermoed dat dat getal aardig dicht bij 0 zal zitten. met andere woorden, dit slaat kant noch wal.
Oh? Want TS kan in de tijd die hij besteedt aan het oplossen van de fout van de provider niet gewoon werken bijvoorbeeld? Dan heeft hij schade door inkomstenderving. Er is hier jurisprudentie over, mensen die schadevergoeding hebben gehad voor dagen dat ze vergeefs op een servicemonteur oid hebben gewacht. Tijd kost wel degelijk geld, ook privetijd.

• AW_Bos

AW_Bos

Hoeveel geld ga je smijten in zo'n rechtszaak tegen de advocaten van Liberty? Het is geen huis-tuin-en keuken isp ofzo. Jij hebt blijkbaar wel een paar miljoen op de bank staan, als je dit durft, maar heeft de TS dat wel?

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 30-08-2018 13:34 ]

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
wagenveld schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:30:
Hun core business is internet verbindingen leveren, die email die je er gratis bij krijgt zit natuurlijk 0,0 garantie bij.
Niets is gratis. Anders zou Ziggo aan elke KPN klant ook een gratis mail-adres leveren en onbeperkt adressen laten aanmaken. Dat doen ze niet, het is een marge in je abonnement. De mail-adressen en opslagruimte in de inbox hoort bij het pakket.

@Lappieboy, wat je zal moeten aantonen is dat je directe schade hebt. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde documenten die je nu kwijt bent. Kijk ook naar het risico op het missen van toekomstige facturen omdat je mail-adres nog in het systeem staat bij andere partijen.

• Maverick
Icephase schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

Oh? Want TS kan in de tijd die hij besteedt aan het oplossen van de fout van de provider niet gewoon werken bijvoorbeeld? Dan heeft hij schade door inkomstenderving. Er is hier jurisprudentie over, mensen die schadevergoeding hebben gehad voor dagen dat ze vergeefs op een servicemonteur oid hebben gewacht. Tijd kost wel degelijk geld, ook privetijd.
De enige schade die hij lijdt is vervolgschade van iets dat misgelopen is doordat hij een mailtje niet meer heeft wellicht. Welk percentage van de mailbox is dit nu werkelijk?

Dat hij ook nog 30 mailtjes van tante Roos uit 2005 in zijn mailbox had waarvan hij het jammer vindt dat ze weg zijn is vervelend maar geenszins in financiële compensatie uit te drukken.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stoelpoot schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:40:
[...]

@Lappieboy, wat je zal moeten aantonen is dat je directe schade hebt. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde documenten die je nu kwijt bent. Kijk ook naar het risico op het missen van toekomstige facturen omdat je mail-adres nog in het systeem staat bij andere partijen.
Ik schat zo dat het e-mail adres ondertussen al wel weer in werking is, dat is een kwestie van een paar foldertjes aanmaken; zo gepiept.

Dat ze de backup terug gaan zetten kun je vergeten. Ziggo heeft 2 miljoen klanten die elk 5 GB krijgen. Da's in totaal 10 PB. De schijven benodigd om die data terug te zetten kosten al meer dan de schade die de TS ooit kan aantonen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer er een bedrag aan de schade gehangen kan worden is het verwijtbaar aan @Verwijderd zelf want in de voorwaarden staat niks over backup en dergelijke. Was het belangrijk, dan had hij, of een zakelijk abonnement kunnen afsluiten bij de provider, of hij had voor een offline kopie kunnen zorgen.

De voorwaarden van de dienst zegt namelijk genoeg. En zoals @MAX3400 (alweer) terecht opmerkt, alles waarvan je zelf geen backup hebt ingeregeld is gewoon onbelangrijke data.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47
Ik kan je niet helpen, maar jaren geleden iig mezelf aangeleerd om niet het mailadres van een provider te gebruiken voor privézaken. Zelf gebruik ik het mailadres voor communicatie van de provider. Sterker nog, ik zit zelf bij betreffende provider en kan mijn prive mail gebruiken voor communicatie met hen en dat accepteren ze. Dus belangrijkere zaken dan "hier is je rekening voor deze maand" etc.

Mijn ouders heeft het erg lang gekost om alles over te zetten van provider mail naar bijvoorbeeld een gmail account. Valt veel overigens over te discussieren of een Microsoft mail of google mail account wel veilig is. Maar verwacht dat daar de backup beter geregeld is.

Beste is zelf regelen en backups trekken. Voor mij is mail verwaarloosbaar, als het weg is, jammer dan.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Tenzij jij aantoonbare concrete schade hebt geleden kun je er sowieso niets mee. Als je schade in keiharde euro's geleden hebt, kun je er misschien wat mee (afhankelijk van o.a. de algemene voorwaarden). Dus ik denk dat je het moet laten varen ja...
[...]

Oh? Want TS kan in de tijd die hij besteedt aan het oplossen van de fout van de provider niet gewoon werken bijvoorbeeld?
Gast, serieus? Ik denk niet dat TS 16/7 werkt, uitgaande van 8 uur slaap per dag.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart ® op 30-08-2018 14:19 ]

Cunning linguist.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Edit: dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Bart ® op 30-08-2018 14:19 ]

Cunning linguist.

• kluyze
  • Niet online
Heb je enkel via de webmail de dienst benaderd? Nooit een client laten verbinden welke de mails ook in een lokale cache opslaat?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:58
Eigenlijk hebben alle reacties hier dezelfde betekenis:
- Eigen schuld
- Maak maar backups
- Hoezo schade
- Ga je niet winnen

Ben ik dan echt de enige die het met de TS eens is dat het compleet idioot is dat een dergelijke grote provider een stunt flikt en dan er simpel mee weg komt door te zeggen oops foutje, zullen we niet meer doen?

Het is dat iemand met een beetje technische kennis weet hoe een backup werkt, maar hoe zit het dan met de rest van Nederland zonder die kennis, daar kan je moeilijk aan verkopen dat ze zelf maar een backup hadden moeten maken. Dit is wel heel erg gemakkelijk de schuld bij de klant neerleggen, maar gezien de reacties hier vind niemand dat een probleem...

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:13
Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien........
Op het werk wordt elke nacht een back-up van de Exchange server gemaakt. Alle mailboxen staan op back-up. Per gebruiker kan ik zijn / haar mailbox terugzetten. Sterker nog, ik kan zelfs één losse of meerdere mails uit de back-up terug halen. Die kan ik restoren naar de originele inbox van de gebruiker, een andere map oid. Lijkt me toch dat een provider dat ook zou kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aidanl schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:36:
- Eigen schuld
- Maak maar backups
- Hoezo schade
- Ga je niet winnen

Ben ik dan echt de enige die het met de TS eens is dat het compleet idioot is dat een dergelijke grote provider een stunt flikt en dan er simpel mee weg komt door te zeggen oops foutje, zullen we niet meer doen?

Het is dat iemand met een beetje technische kennis weet hoe een backup werkt, maar hoe zit het dan met de rest van Nederland zonder die kennis, daar kan je moeilijk aan verkopen dat ze zelf maar een backup hadden moeten maken. Dit is wel heel erg gemakkelijk de schuld bij de klant neerleggen, maar gezien de reacties hier vind niemand dat een probleem...
Ik snap je gedachtengang wel, maar Ziggo geeft gewoon geen garantie juist om dit soort zaken. De mailbox is een leukigheidje die je krijgt bij je abonnement. Als er iets mis mee is dan heb je pech.

Gok dat Ziggo gewoon één grote database heeft hiervoor en inderdaad niet losse zaken kan terug zetten. Of het gewoon niet doet omdat de mensen die dit moeten doen veel geld kosten.

Zo uitzonderlijk is dat niet eens, ik kan wel een paar systemen opnoemen die zo werken.
Sparkiee schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:43:
Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien........
Op het werk wordt elke nacht een back-up van de Exchange server gemaakt. Alle mailboxen staan op back-up. Per gebruiker kan ik zijn / haar mailbox terugzetten. Sterker nog, ik kan zelfs één losse of meerdere mails uit de back-up terug halen. Die kan ik restoren naar de originele inbox van de gebruiker, een andere map oid. Lijkt me toch dat een provider dat ook zou kunnen ?
Als Ziggo Exchange zou gebruiken voor klanten mailboxen wel ja ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2018 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
aidanl schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:36:
- Eigen schuld
- Maak maar backups
- Hoezo schade
- Ga je niet winnen

Dit dus!
Ik snap echt wel dat ik het probleem deels had kunnen oplossen door een backup te hebben.
Had ik in dit geval niet, dikke pech.
Waar het mij om gaat is oorzaak -> gevolg.
Een medewerker van de helpdesk verwijderd zonder pardon mijn mailaccount + inhoud doordat zij het protocol niet volgt.
En ik haar ook nog eens 3x vraag of dit de juiste handeling is.
Dat er dan ook nog eens een persoon belt die dit wel had moeten doen en mij 'vrolijk' verteld dat dit inderdaad niet had mogen gebeuren en hij er perplex van was steekt mij enorm.
Bovenstaande ben ik de dupe van en nog eens dubbel doordat ikzelf geen backup heb van die gegevens.
Dit laatste is inderdaad mijn eigen probleem.
Alleen is het dan zo gek dat ik de oorzaak dan buiten mijzelf leg, wat het ook daadwerkelijk is?

Maar wat ik zoal lees is dat dit bijna 100% mijn fout is waar ik het dus niet mee eens ben.
De fout is namelijk niet door mij onstaan.
En er mij gegarandeerd werd dat er niks mis kon gaan en het zo hoorde...

Ook lees ik dat ik toch maar de klachtenprocedure moet aangaan en kijken of ik met iemand in de hogere kringen in contact kan komen. (Ga ik doen)

Bedankt voor alle reacties tot dus ver, ga ik zeker iets mee doen.
Mocht iemand nog input hebben voel je vrij om dit toe te voegen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lappieboy op 30-08-2018 16:27 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:58
@Lappieboy indien je rechtsbijstand hebt kan je dit vraagstuk misschien ook bij hun neerleggen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 07-10 09:24
Tuurlijk is het niet jouw fout, dat is glashelder. De fout ligt bij de provider, en ik zou daar wel degelijk gaan mekkeren. Genoegdoening is wel het minste wat je er uit kunt halen. Alle adviezen zijn meer bedoeld ter lering, zodat je een volgende keer geen zaken kwijt raakt die belangrijk voor je zijn. Tenminste zo lees en bedoel ik het.

Je hebt nog niet duidelijk gemaakt wat je nu precies echt kwijt bent, en waarom de helpdeskmedewerkster aan je mailbox heeft gezeten, terwijl ze kennelijk met jou aan de telefoon zat. Er was vast een aanleiding.

@Lappieboy wat is de status nu? Mailadres al terug?

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik de reacties ook erg negatief vindt, misschien realistisch, maar negatief.

De provider maakt een verwijtbare fout, deze moeten naar behoren hier een oplossing voor bieden.

Of de gebruiker wel of geen backup heeft is niet erg relevant.
(verder denk ik dat 99% van Nederland geen persoonlijke Backup van zijn mailbox heeft.
Ook vind ik er dat er een groot verschil is tussen lokale data back-uppen, en data backup die extern gehost is backup open waarbij je er vanuit mag gaan dat dit goed geregeld is)
@Lappieboy Probeer inderdaad om een manager, of een backend systeembeheerder of een willekeurig ander relevant persoon te spreken.
Met een beetje volhouden kun je vaak ver komen

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
kluyze schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:30:
Heb je enkel via de webmail de dienst benaderd? Nooit een client laten verbinden welke de mails ook in een lokale cache opslaat?
Dit dus.

Een desktop client heeft meestal een lokale cache. Gewoon zien dat hij in een offline modus opstart, zodat je alles kunt kopieren. (Mijn thunderbird heeft een volledige offline kopie van mijn IMAP accounts)
Webmail, of mobile apps hebben deze luxe echter niet.

En normaal zouden ze een backup geisoleerd moeten kunnen terugzetten, waaruit ze dan jouw specifieke data kunnen halen, zonder verdere impact op hun productie omgeving.
Ja dat kost wat moeite, maar dat mogen ze wel opbrengen om hun fout recht te zetten.

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
@valkenier Mijn mail adres had ik maandag al terug. Dat was geen 'probleem' alleen wel zonder inhoud.

Voor de beeldvorming;
Mijn ouders hebben dit account aangemaakt via hun abonnement toen ik nog jong(er) was.
Ik woon sinds kort op mijzelf met een eigen abonnement bij de zelfde provider.
Omdat ik natuurlijk de boel in eigen beheer wil en behouden mochten hun dit abonnement opzeggen heb ik een aanvraag gedaan tot overzetten van het account van abonnement A naar abonnement B.

Volgens de 1e medewerker die mij heeft geholpen was dit geen probleem alleen moest de boel eerst verwijderd worden voordat het omgezet kon worden.
Dit was dus niet correct en een foute aanname.
Later sprak ik iemand van de technische dienst en die heeft mij gemeld dat zij als technisch dienst die handeling hadden moeten uitvoeren en dat het account nooit verwijderd had mogen worden.
De 1e medewerker had een ticket moeten aanmaken en overal vanaf moeten blijven.
Dit was ook nog een extern call center volgens de technische medewerker dus volgens hem verklaarde dat een hoop onkunde.
Dit is het verhaal in het kort, zijn genoeg personen en gesprekken gepasseerd de afgelopen dagen.

@Huaw Ga ik zeker doen! Sluit mij ook volledig aan bij jou reactie.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kan me niet voorstellen dat jouw provider een back-up heeft van jouw mailbox. Dat soort zaken zitten niet in een standaard consumer product als een "internet ontsluiting" met origineel een POP mailbox / adres welke later misschien omgezet is naar een IMAP ontsluiting zodat je je mail op meerdere devices binnen kon gaan halen zonder "kopie server" te misbruiken in 't POP protocol.

Hoe zuur 't ook is: Je mag waarschijnlijk zelf een nieuw mailarchief gaan opbouwen vanaf "0" .... En je mail dus in 't vervolg ook even gaan back-uppen naar een eigen omgeving.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 11:36

Kek

3flix

Zuur verhaal, stomme provider, dit is wel weer het voorbeeld waarom ik nooit email bij een internetabo gebruik, het is er alleen voor "erbij" en als het mis gaat kunnen ze je niet helpen...

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:19:
Zuur verhaal, stomme provider, dit is wel weer het voorbeeld waarom ik nooit email bij een internetabo gebruik, het is er alleen voor "erbij" en als het mis gaat kunnen ze je niet helpen...
Stukje offtopic, maar wat gebruik jij dan? :)

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 11:36

Kek

3flix

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:24:
[...]

Stukje offtopic, maar wat gebruik jij dan? :)
Ik host mijn eigen mail op een (goed gebackupte) VPS, maar je kan ook specifieke mail laten hosten als onderdeel van een website abo of mailonly abo bij een van de vele hosters (zoals transip) kost iets, heb je ook gelijk je eigen domeinnaam..

Zelfs G-suite of office365 zijn opties...

[ Voor 5% gewijzigd door Kek op 30-08-2018 17:27 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt de mailbox van de provider best gebruiken alleen zul je zelf even een "archive" optie moeten aanzetten in een mailclient op een machine welke je zélf in beheer hebt (en deze vervolgens ook back-uppen).

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hopen dat ze iig je email adres kunnen herstellen. Dat gezegd hebbende lijkt een dergelijk email adres me niet bedoeld voor zakelijk gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik snap overigens sowieso niet waarom mensen het emailadres van hun provider gebruiken. Stap je over naar een andere provider, kun je iedereen weer een nieuw e-mailadres gaan doorgeven 8)7

Cunning linguist.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
TLDR: Tijdens het verhuizen toen de mailbox van abonnement A naar abonnement B is het fout gegaan en is de data van de mailbox toen deze nog op abonnement A bevond verloren gegaan.

Volgens Ziggo zou de verhuizing dus mogelijk moeten zijn geweest, maar hebben ze ook specifiek aangegeven dat dit mogelijk was met behoud van de data van de mailbox toen deze nog onder het abonnement van je ouders viel?

Als ik deze topic en de voorwaarden van Ziggo zo doorlees, dan lijkt het erop dat deze "Oeps Foutje" zich in een grijs gebied begeeft dat niet gecoverd is in hun voorwaarden. Je zou je ook kunnen afvragen of deze "Oeps Foutje" is begaan onder het abonnement van je ouders of op jouw eigen abonnement.

Ik denk persoonlijk dat je hieruit een wijze les moet leren en gebruik moet gaan maken van een email-adres dat niet bij jouw ISP zit (Gmail, Outlook, etc......). Zorg voortaan voor een locale opslag/backup van je mailbox dmv een mail client op je PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Dus jij denkt dat je kunt winnen van het leger aan advocaten wat liberty global in dienst heeft? Succes!
Als Ziggo een vergoeding verschuldigd zou zijn, verandert een leger aan advocaten daar niets aan.
[...]

Er is hier jurisprudentie over, mensen die schadevergoeding hebben gehad voor dagen dat ze vergeefs op een servicemonteur oid hebben gewacht. Tijd kost wel degelijk geld, ook privetijd.
Dat is een andere situatie. TS hoeft hier geen vrij voor te nemen. Het is vaste rechtspraak dat eigen tijd niet wordt vergoed.

Als zij een backup hebben van alle klanten samen maar niet van jouw account afzonderlijk, zou ik erop aansturen dat ze met die backup aan de gang gaan. Ik schat je kansen op succes dan flink hoger in dan wanneer je een geldelijke vergoeding nastreeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

GlowMouse schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Als Ziggo een vergoeding verschuldigd zou zijn, verandert een leger aan advocaten daar niets aan.
optimist ;o)
[...]
Als zij een backup hebben van alle klanten samen maar niet van jouw account afzonderlijk, zou ik erop aansturen dat ze met die backup aan de gang gaan. Ik schat je kansen op succes dan flink hoger in dan wanneer je een geldelijke vergoeding nastreeft.
Dat heb ik hierboven al voorgerekend; gaan ze ècht niet doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:05:
[...]
Dat heb ik hierboven al voorgerekend; gaan ze ècht niet doen
Je gaat er daarbij vanuit dat elke klant de opslagruimte van zijn mailbox volledig benut, en dat elke mailbox tijdens het uitpakken wordt weggeschreven. Ik denk dat het helemaal niet zoveel hoeft te kosten, al is een IT'er er wellicht wel een uurtje mee zoet. Als Ziggo dat niet wil, staat het hen vrij om een andere schikking te treffen.

Kort mailtje:
Lieve provider,

Bij mijn internetabonnement biedt u tevens een e-maildienst aan. Onderdeel van deze e-maildienst is de opslagruimte waarop mijn e-mails worden bewaard. Op .. augustus jl. heeft een medewerker van uw klantenservice mijn e-mails gewist doordat zij het protocol niet heeft gevolgd.
Door het wissen van de e-mails voldoet u niet aan uw contractuele verplichtingen mijn e-mails te bewaren.

Het is mij ter ore gekomen dat u over een backup van mijn e-mails beschikt, zodat u alsnog kunt nakomen door de backup van mijn e-mails terug te plaatsen. Ik wil u daarom verzoeken om deze backup zo spoedig mogelijk terug te plaatsen.

Graag ontvang ik binnen 24 uur een bevestiging dat u de backup zult terugplaatsen. Mocht u dit niet willen bevestigen, laat dan alstublieft binnen 24 uur weten wat de bewaartermijn van uw backups is, zodat ik de meest geschikte gerechtelijke procedure kan starten.

groetjes van Lappie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

GlowMouse schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:27:
[...]

Je gaat er daarbij vanuit dat elke klant de opslagruimte van zijn mailbox volledig benut, en dat elke mailbox tijdens het uitpakken wordt weggeschreven. Ik denk dat het helemaal niet zoveel hoeft te kosten, al is een IT'er er wellicht wel een uurtje mee zoet.
Die backup is gewoon een snapshot; die loopt - pak 'm beet - een dag achter op de productie omgeving
Terwijl wij zaten te zeuren over dit onderwerp is de mail van TS waarschijnlijk al definitief verwijderd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:54:Terug zetten is niet mogelijk omdat er dan een groot deel van de klanten moet worden teruggezet.
Dus het kan. Misschien moeten ze even goed nadenken of ze het op een minder omslachtige manier kunnen doen, ik denk dat dat wel kan. En anders doen ze hetr maar op de moelijke manier. Je moet wel een hele lange adem hebben wil je dit voor elkaar krijgen (aanhouder wint).

Wat je in ieder geval wel kunt proberen (vooral nu je weet dat ze data van JOU in het bezit hebben) is om de data die ze van je hebben op te vragen, daar heb je namelijk recht op.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:39
M.l. schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:03:
[...]

Dus het kan. Misschien moeten ze even goed nadenken of ze het op een minder omslachtige manier kunnen doen, ik denk dat dat wel kan. En anders doen ze hetr maar op de moelijke manier. Je moet wel een hele lange adem hebben wil je dit voor elkaar krijgen (aanhouder wint).

Wat je in ieder geval wel kunt proberen (vooral nu je weet dat ze data van JOU in het bezit hebben) is om de data die ze van je hebben op te vragen, daar heb je namelijk recht op.
Klinkt inderdaad als een gevalletje AVG; weet alleen niet of dat dit er ook onder valt?

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Jeffrey87 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:09:
[...]

Klinkt inderdaad als een gevalletje AVG; weet alleen niet of dat dit er ook onder valt?
Voorheen was dit de WBP, maar die is (volgens mij) onlangs vervangen/aangepast. Voorheen kon je (tegen een maximale vergoeding van €5) al je gegevens opeisen op een duurzame gegevensdrager (dus een cd/dvd of een flashdrive).

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:02
[...]

Een provider / bedrijf kan data bewaren in een backup, ze zijn bij opvraag niet verplicht om de data hier uit te gaan halen, maar kunnen wel aangeven dat de data na bijvoorbeeld 7 of 30 dagen verwijdert worden omdat backups niet langer worden bewaard.

Zucht...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Hoezo zou dit een gevalletje AVG moeten zijn?

Ik kan me niet voorstellen dat er een SLA is tussen de topic starter en de provider waarin beschreven staat dat hij (de topic starter) aanspraak kan maken op een vorm van back-up / restore van data?

Dat mailadres wat terug gezet is is waarschijnlijk gewoon opnieuw aangemaakt als alias voor een nieuwe, én dus lege, mailbox.

• GlowMouse
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:13:
[...]

Een provider / bedrijf kan data bewaren in een backup, ze zijn bij opvraag niet verplicht om de data hier uit te gaan halen
Oh, waarom niet? Je hebt toch recht op inzage in je gegevens? Waarom valt die backup erbuiten? AVG is een beetje indirect, en je loopt risico dat de gegevens zijn verwijderd tegen de tijd dat je ze opvraagt, maar anders zou het een gewoon een mogelijkheid zijn.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GlowMouse schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Oh, waarom niet? Je hebt toch recht op inzage in je gegevens? Waarom valt die backup erbuiten? AVG is een beetje indirect, en je loopt risico dat de gegevens zijn verwijderd tegen de tijd dat je ze opvraagt, maar anders zou het een gewoon een mogelijkheid zijn.
Dus als jij zélf je mailbox leeg maakt dan zou een ander mét bevoegdheid je provider ook kunnen bellen om die data te restoren?

Óf werkt 't spel dán ineens niet meer zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 30-08-2018 21:21 ]

• GlowMouse
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

Dus als jij zélf je mailbox leeg maakt dan zouden ze je je provider ook kunnen bellen om die data te restoren?

Óf werkt 't spel dán ineens niet meer zo?
Als die backup lang genoeg bewaard blijft, werkt het spelletje inderdaad zo :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GlowMouse schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:20:
[...]

Als die backup lang genoeg bewaard blijft, werkt het spelletje inderdaad zo :)
Die back-up wordt niet bewaard (niet eens gemaakt) omdat er simpelweg niet voor betaald wordt 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat er in de voorwaarden staat dat ze niet aansprakelijk zijn, is natuurlijk kul. Ze leveren een dienst waarbij de corebusiness is het bewaren van data.
De core-business van een ISP is niet het bewaren van (jouw) privé e-mail. In deze context is dat überhaupt de toegang tot internet!

Ik vind het ergens wel apart dat de ISP aangeeft niet zomaar te kunnen backuppen. Ze kunnen eventueel een clone omgeving opzetten en daaruit jouw mailbox exporteren en die in jouw mailbox importeren. Maar dat kost veel tijd en geld.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2018 21:31 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CH4OS schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:29:
[...]
De core-business van een ISP is niet het bewaren van (jouw) privé e-mail. In deze context is dat überhaupt de toegang tot internet!

Ik vind het ergens wel apart dat de ISP aangeeft niet zomaar te kunnen backuppen. Ze kunnen eventueel een clone omgeving opzetten en daaruit jouw mailbox exporteren en die in jouw mailbox importeren. Maar dat kost veel tijd en geld.
De mailbox stores bij een ISP draaien meestal wel op een HA cluster waarbij er amper (lees: géén) mogelijkheid tot downtime kan optreden aan de kant van de ISP dus die "live" data staat redelijk tot goed (99,99998%) veilig.

Je moet 't een beetje zien als een groot NAS/SAN met een Raid-60 set.... Da's géén back-up (dus weg is ook écht weg) maar 't is wel veilig.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wimmel_1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:36:
[...]

De mailbox stores bij een ISP draaien meestal wel op een HA cluster waarbij er amper (lees: géén) mogelijkheid tot downtime kan optreden aan de kant van de ISP dus die "live" data staat redelijk tot goed (99,99998%) veilig.

Je moet 't een beetje zien als een groot NAS/SAN met een Raid-60 set.... Da's géén back-up (dus weg is ook écht weg) maar 't is wel veilig.
Ik heb met verschillende grote ISPs gewerkt en mailboxen worden gewoon gebackupped hoor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JackBol schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:43:
[...]

Ik heb met verschillende grote ISPs gewerkt en mailboxen worden gewoon gebackupped hoor.
Retentie van .... uren/dagen???

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:36:
[...]
Interessant aangezien RAID6+0 juist double parity heeft en tenminste 14 disks. De bedoeling is zowel hoge IOPS alsmede dual-disk-failure-redundancy. Daar is dus niets "zomaar" weg tenzij in 1 volume op hetzelfde moment 2 disks eruit klappen.

Daarnaast, maar daar is topicstarter niet mee geholpen; elk zichzelf respecterend SAN heeft zelf al enige vorm van backup aan boord (block based snapshots) op array of volume. En daaroverheen is er vaak ook nog een "gewone" backup, zoals TSM, CommVault of application-redundancy zoals DAG of Always Online (voor Microsoft database inrichtingen zoals Exchange).

Ik heb je best hoog zitten @wimmel_1 maar om RAID6+0 zo te klassificeren (en zeker bij een relatief professioneel bedrijf als een ISP ofzo), vind ik niet geheel terecht ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wimmel_1 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:44:
[...]

Retentie van .... uren/dagen???
Wanneer heb jij voor 't laatst een backup getrokken? We backuppen al jaren niet meer op tape die overgespoeld worden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:49:
[...]

Interessant aangezien RAID6+0 juist double parity heeft en tenminste 14 disks. De bedoeling is zowel hoge IOPS alsmede dual-disk-failure-redundancy. Daar is dus niets "zomaar" weg tenzij in 1 volume op hetzelfde moment 2 disks eruit klappen.

Daarnaast, maar daar is topicstarter niet mee geholpen; elk zichzelf respecterend SAN heeft zelf al enige vorm van backup aan boord (block based snapshots) op array of volume. En daaroverheen is er vaak ook nog een "gewone" backup, zoals TSM, CommVault of application-redundancy zoals DAG of Always Online (voor Microsoft database inrichtingen zoals Exchange).

Ik heb je best hoog zitten @wimmel_1 maar om RAID6+0 zo te klassificeren (en zeker bij een relatief professioneel bedrijf als een ISP ofzo), vind ik niet geheel terecht ;)
't was meer om aan te geven HOE er met de opslag van data omgegaan kán worden en hoe deze opslag een gegarandeerde uptime kan krijgen. Dat heeft niks te maken met een backupset waar 't hier nu over gaat en welke dus ook niet gemaakt wordt in zo'n geval.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JackBol schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Wanneer heb jij voor 't laatst een backup getrokken? We backuppen al jaren niet meer op tape die overgespoeld worden.
Als ik je zeg dat ik nú nog ooit met data werk welke verplicht naar tape geschreven moet worden vanuit overheidswegen (en dan bedoel ik géén virtuele tape libraries)......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Tape is anders ook gewoon mee gegroeid ondertussen... Met 30TB per tape en nog altijd ~30 jaar houdbaarheid geen vervelende oplossing voor offsite backup.
Overigens gebruiken we op disks ook gewoon retentie? Of koop jij voor elke backup een nieuwe disk(array) zonder de oude te hergebruiken?...

Fixing things to the breaking point...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 18:21
Maverick schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:23:
[...]

Nee, je moet er van leren en voortaan zorgen dat je kritische informatie backupt.
Neem dan gelijk Exchange online met een domein erbij ergens en betaal er iets voor en regel het gelijk goed

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:30

FreakNL

Well do ya punk?

Lappieboy schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:01:
@valkenier Mijn mail adres had ik maandag al terug. Dat was geen 'probleem' alleen wel zonder inhoud.

Voor de beeldvorming;
Mijn ouders hebben dit account aangemaakt via hun abonnement toen ik nog jong(er) was.
Ik woon sinds kort op mijzelf met een eigen abonnement bij de zelfde provider.
Omdat ik natuurlijk de boel in eigen beheer wil en behouden mochten hun dit abonnement opzeggen heb ik een aanvraag gedaan tot overzetten van het account van abonnement A naar abonnement B.

Volgens de 1e medewerker die mij heeft geholpen was dit geen probleem alleen moest de boel eerst verwijderd worden voordat het omgezet kon worden.
Dit was dus niet correct en een foute aanname.
Later sprak ik iemand van de technische dienst en die heeft mij gemeld dat zij als technisch dienst die handeling hadden moeten uitvoeren en dat het account nooit verwijderd had mogen worden.
De 1e medewerker had een ticket moeten aanmaken en overal vanaf moeten blijven.
Dit was ook nog een extern call center volgens de technische medewerker dus volgens hem verklaarde dat een hoop onkunde.
Dit is het verhaal in het kort, zijn genoeg personen en gesprekken gepasseerd de afgelopen dagen.

@Huaw Ga ik zeker doen! Sluit mij ook volledig aan bij jou reactie.
Tja...

Het is hun fout, begrijp me niet verkeerd. Maar je hebt de 1e lijns gebeld (kan ook niet anders) met vraag die ze waarschijnlijk niet vaak krijgen.. Nu zit ik zelf in de IT en ik zie het risico direct.. Dit lijken administratieve handelingen maar er kunnen zoveel fuck-ups optreden, zeker als er iemand met zijn tengels aan de knoppen zit die niet precies weet wat hij doet....

Je had het in theorie kunnen zien aankomen en voordat je de vraag stelde had je natuurlijk een backup kunnen trekken. Dit is allemaal achteraf gelul natuurlijk..

Andere vraag (die ik al eerder zag);
Heb je echt nooit nooit nooit Outlook of een andere mail client verbonden? Want dan had je iig je local cache nog gehad!

Ik heb zelf een tijd een Exchange server gehad (2003, 2007, 2010, 2013) maar door een eigen fuck-up (een power outage + corrupte backups) was mijn database corrupt geraakt. Ik ben anderhalf dag aan het puzzelen geweest. Kwam er niet uit.. Heb het opgegeven (heb er geen tijd meer voor) en mijn mail draait nu ergens in de cloud.. En had gelukkig een offline (outlook) cache waar ik een PST van gemaakt heb...

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 30-08-2018 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Excuses voor de late reactie op bovenstaande, soms ben ik nog wel eens druk met andere zaken. ;)
Wat een boel reacties allemaal! word erg gewaardeerd. :)
Heb alweer contact gehad met de provider en er word binnenkort contact met mij opgenomen door een afdeling die gaan kijken wat ze voor mij kunnen betekenen en doornemen wat er allemaal is gebeurt.
Even afwachten dus! hou jullie op de hoogte.
Mochten er nog mensen zijn met specifieke vragen richten mij stel ze gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Even een korte update van mijn kant!
Nadat mijn klacht verkeerd is genoteerd en niet goed is opgepakt opnieuw contact gehad met de provider.
Alles lijkt nu goed op papier te staan, oftewel mijn verhaal van A-Z.
Er word binnen 2 week contact met mij opgenomen door iemand die meer met deze situatie kan en meer kan vertellen over hoe het is ontstaan/gebeurt.
Vanaf daar zullen we zien hoe het balletje gaat rollen.
Nogmaals bedankt voor alle hulp en keep y'all posted. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Lappieboy blij dat de ISP er aandacht aan besteed maar hoe langer dit duurt, des te kleiner de kans dat er eventueel nog data terug kan/wil worden gehaald.

Iets met retentie (van data) en moeite (incremental restores) als het al aanwezig zou zijn.

Succes & keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:17:
@Lappieboy blij dat de ISP er aandacht aan besteed maar hoe langer dit duurt, des te kleiner de kans dat er eventueel nog data terug kan/wil worden gehaald.

Iets met retentie (van data) en moeite (incremental restores) als het al aanwezig zou zijn.

Succes & keep us posted!
Yep... dat is inderdaad ook mijn gedachte alleen werkt het allemaal niet echt mee.
Nogal lang verhaal, al weer meerdere malen er achter aan geweest.
Afgelopen vrijdag eindelijk iemand gesproken die er direct mee bezig ging.
Echter betekend 'prio' binnen 2 week. 8)7
Doe mijn best, meer kan ik niet doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We zijn aangekomen bij het eind station. ;)
Na het nodige contact met de provider en uiteindelijk een woordvoerder te hebben gesproken is de situatie afgerond.
Ik heb zeer uitgebreid en duidelijk mijn klacht(en) kunnen neerleggen en zoals we eigenlijk allemaal al gedacht en verwacht hadden was het terugdraaien van de uitgevoerde handelingen niet mogelijk.
Volgens de woordvoerder gaan ze hier zeker nog mee bezig.
Vooral het idee van het kunnen terugdraaien van een situatie zoals deze zich bij mij heeft voortgedaan leek hem erg verstandig... (goh 8)7 )
Zoals meerdere personen al hadden benoemt is het theoretisch vast en zeker mogelijk alleen word het niet gedaan.
Volgens de provider is dit namelijk niet mogelijk en is dit ook vanaf dag 1 niet mogelijk geweest.

Heb een aanbod gehad ter compensatie van de veroorzaakte ongemakken en ik ben hier mee akkoord gegaan.
Ik heb mijn les hier zeker (ook) van geleerd en zal hier in de toekomst zeker anders mee omspringen.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn en/of haar input en voor de gelegenheid die ik kreeg te ventileren.
Jullie tips en ideeën neem ik zeker mee. ;)

Misschien tot een volgend topic. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lappieboy op 23-09-2018 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor compensatie moeten we aan denken? Maand geen abonnementsgeld?
En wat gaat nu de nieuwe plek worden voor je mail?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:55:
Wat voor compensatie moeten we aan denken? Maand geen abonnementsgeld?
En wat gaat nu de nieuwe plek worden voor je mail?
Kon kiezen uit 2 opties;
- Geld bedrag
- Korting

Heb voor het laatste gekozen.
In beide gevallen een bos bloemen erbij, deze staan hier al in een vaas.
Merkte erg sterk dat er niet meer zoveel te praten viel met de provider en heb mij er ook bij neer gelegd.
Heb er niet helemaal een tevreden gevoel bij, maar dat zal ook niet veranderen.
De compensatie is leuk meegenomen. ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik had al een ongebruikt outlook account en heb deze nu ook in gebruik genomen.
Als ik een online dienst open en/of gebruik verander ik direct mijn email adres naar de nieuwe.
Het oude adres staat doorgelust naar mijn nieuwe en hiervan heb ik een offline PST die (wel) word meegenomen in een backup. :)

Pagina: 1