Nieuwe woning, parketvloer vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-12 23:27
In november hopen mijn vrouw en ik te gaan verhuizen (onze eerste koopwoning!). Nu lijkt het qua klussen mee te vallen in het huis en moet vooral beneden nog wat gebeuren. 2/3 van de muren in wk en keuken zijn gestucced en een deel met granol afgewerkt. Deze wand laten we waarschijnlijk ook stucen. Eventueel nog renovlies of glasvezel over alles heen.

Vloer
Er ligt nu een parketvloer van 1999 in (gestoomd beuken 6mm tapis, op 12mm plakfriezen gelegd en 2x behandeld). De vloer zou nog 1x behandeld kunnen worden volgens verkoper.

Waar we eerst dachten dat we de vloer lieten zitten, overwegen we nu ook deze te vervangen. Een reeele optie is dan om (in te frezen) vloerverwarming aan te brengen en daarna een pvc vloer (of iets anders) te laten leggen.

Vragen:
- Zelf doen of beter laten doen?
- Hoeveel tijd neemt zoiets in beslag?
- Komen we met een nieuwe (pvc?) vloer niet een stuk lager uit qua hoogte?
- Nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden?

Ik heb nog weinig ervaring met vloeren, zoals blijkt. Wel heb ik een paar keer laminaat gelegd ;).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:19
En wat wil je zelf? Als je vv wil, dan moet ie er sowieso uit. Maar bij elkaar praat je over best een forse kostenpost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JeyJey
Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:03:
En wat wil je zelf? Als je vv wil, dan moet ie er sowieso uit. Maar bij elkaar praat je over best een forse kostenpost.
Ik moet nog een overzicht maken van de totale kosten (aantal prijsopgaven opgevraagd). Een nieuwe vloer incl vloerverwarming is wat we willen maar wel afhankelijk van deze totaalkosten. We kunnen ook het parket laten liggen en over een aantal jaar vervangen, maar dat heeft niet de voorkeur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55
Gezien de zooi (stof!) en gedoe (meubels, etc.) is dit wel het moment om vloerverwarming in te laten vrezen.

• Señor Sjon
Dat zou ik eerst maken en dan kijken of je geld over hebt om de vloer nu al te vervangen.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Als iets wilt laten doen aan de vloer, doe het dan nu, voordat je overgaat naar je nieuwe woning. Scheelt een boel zooi

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

JeyJey schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:50:
Vragen:
- Laten doen. Niet twijfelen, niet zelf gaan doen, ook geen beginnetje. Zonder ervaring iets voor de eerste keer gaan doen kun je echt beter even afkijken bij een professional. Ja, het kost wel.

- Tijd? Een dag de oude vloer eruit en opruimen, nog een dag vloer prepareren en eventueel vlak maken/opvullen. Neem dan een dag voor de freesmensen (M/V) en afpersen vloerverwaming en een vierde dag voor de bovenlaag en afwerking. De vloer zou je zelf kunnen gaan leggen daarna, maar een bedrijf doet dat voor je in enkele uren. Houd rekening met bijkomende zaken: misschien blijkt er aan weerszijde van de kamer een gaatje in de muur/vloer nodig om een kabel langs te doen, moeten er drempels in of uit, deurhoogtes aangepast.
Muren afwerken ook inplannen, evenals schoonmaken. Na drie maanden ligt nog *overal* stof van het frezen.

- Ja, parket met ondervloer is een stuk hoger.

Andere zaken ga ik langs aan de hand van de vloer die wij hebben genomen dit voorjaar in onze woning. Dat was waaibomenlaminaat uit de vorige eeuw, nu vervangen door plavuizen met vloerverwarming.

Leermomenten:
- Freesapparatuur met afzuiging heeft twee 16A groepen nodig. Tenminste die van ons (VN).
- Bereid alles goed voor bij aanleg vloerverwarming: verdeler en pomp hebben een eigen stopcontact nodig.
- Meet alles drie keer na. Nee, vier keer. Een standaard Ikea keukenplint is 8 cm hoog, als de nieuwe vloer dan net even iets dikker blijkt dan ingeschat moet er enkele millimeter van die plint af. En recht ook.
- Afspraken, afspreken, afspraken en bevestigen. Met wat mazzel kun je alles plannen zodat het achter elkaar kan, ik heb het uit handen gegeven aan de plavuizenleverancier. Zelf alleen de tegellegger opgezocht en gepland nadat de freesmensen klaar waren.
- Let op de afspraken, dat moet echt goed gaan. In ons geval kwamen de plavuizen niet, want de chauffeur was ziek. Echt waar, tegenwoordig vindt men dat al "overmacht". Nogmaals mazzel dat ik de planning dus niet zelf deed.

Praktische zaken: maak plaats voor een stukje opslag van allerlei spullen die even elders moeten staan tijdens het frezen en vloer leggen. Wij hadden de mazzel dat we door het mooie weer alles buiten konden laten staan, onder een partytent.

PVC en ook vinyl hebben we ook overwogen, evenals plavuizen met imitatie-houtnerf. Uiteindelijk toch voor plavuizen gekozen die er ook uitzien en voelen als zodanig. Daar gingen wel een aantal dagen bij de vloerenmannen aan vooraf, neem dus de tijd voor deze beslissingen.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:18
Ik ga het dit topic in de gaten houden...ik wil bij mij volgend jaar hetzelfde gaan doen.
Onlangs heb ik bij een vriend een parket vloer verwijderd van een overloop...DRAMA!
Met 2 man, divers gereedschap 3 dagen bezig geweest om het er helemaal uit te krijgen (12m2).

Enige echte optie is iemand met een betonfrees laten komen, dan heb je het voor een redelijke woonkamer wel al snel over 1000-1500 Euro.

Na het verwijderen van de parkervloer en infrezen van de vloerverwarming moet je je nieuwe vloer laten egaliseren voordat er PVC op kan.

[ Voor 5% gewijzigd door weertenaar op 30-08-2018 13:03 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

weertenaar schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:02:
Ik ga het dit topic in de gaten houden...ik wil bij mij volgend jaar hetzelfde gaan doen.
Onlangs heb ik bij een vriend een parket vloer verwijderd van een overloop...DRAMA!
Met 2 man, divers gereedschap 3 dagen bezig geweest om het er helemaal uit te krijgen (12m2).

Enige echte optie is iemand met een betonfrees laten komen, dan heb je het voor een redelijke woonkamer wel al snel over 1000-1500 Euro.

Na het verwijderen van de parkervloer en infrezen van de vloerverwarming moet je je nieuwe vloer laten egaliseren voordat er PVC op kan.
Ben benieuwd wat het issue is met het weghalen van een parket vloer. Wil zelf over een maandje of 3 mijn vloer er uit halen (~48m2). Het gaat vervangen worden door laminaat vloer (leg ik zelf in een weekeindje, meerdere malen gedaan).

Echter het weghalen van de oude vloer baard mij wel zorgen als ik dat zo lees.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Señor Sjon
Zwevend gelegd of volledig verlijmd maakt natuurlijk heel veel uit.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-12 17:53
Verlijmd gelegd= veel werk en zooi om het eruit te krijgen, kost je zeker een paar dagen. Hangt ervan af met wat voor gereedschap je te werk gaat

Zwevend gelegd= op marktplaats zetten met de mededeling dat de koper alles eruit mag halen. Geheid dat ie zo weg is. Als je het dan toch zelf wil doen is t binnen een paar uur gefixt, vergelijkbaar met laminaat

[ Voor 15% gewijzigd door assassin85 op 30-08-2018 16:17 ]

• weertenaar
Wim-Bart schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Ben benieuwd wat het issue is met het weghalen van een parket vloer. Wil zelf over een maandje of 3 mijn vloer er uit halen (~48m2). Het gaat vervangen worden door laminaat vloer (leg ik zelf in een weekeindje, meerdere malen gedaan).

Echter het weghalen van de oude vloer baard mij wel zorgen als ik dat zo lees.
Het probleem is de spaanplaat die vaak gebruikt wordt onder de parketvloer. Als je deze eraf probeert te krijgen, met bijv. een boorhamer, springt er telkens een klein stukje af, waarna er een stuk blijft zitten waar je je beitel onder moet zetten. Zo ben je dus telkens stukjes van 20x20mm aan het doen. Ook een groter afsteekapparaat (om lijmresten te verwijderen) werkt niet lekker.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

weertenaar schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Het probleem is de spaanplaat die vaak gebruikt wordt onder de parketvloer. Als je deze eraf probeert te krijgen, met bijv. een boorhamer, springt er telkens een klein stukje af, waarna er een stuk blijft zitten waar je je beitel onder moet zetten. Zo ben je dus telkens stukjes van 20x20mm aan het doen. Ook een groter afsteekapparaat (om lijmresten te verwijderen) werkt niet lekker.
Heb een stuk losgemaakt en bij mij ligt er een soort vezel/wol achtige plaat onder, bruin/grijs. Dikte komt overeen met van die groene platen die je onder laminaat legt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• weertenaar
Wim-Bart schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:50:
[...]

Heb een stuk losgemaakt en bij mij ligt er een soort vezel/wol achtige plaat onder, bruin/grijs. Dikte komt overeen met van die groene platen die je onder laminaat legt.
Dan denk ik dat je geluk hebt en het parket zwevend gelegd is

[ Voor 3% gewijzigd door weertenaar op 01-09-2018 20:57 ]

• JeyJey
Er is al een hoop genoemd wat ik nog niet wist, dus dank daarvoor. Vrouw en ik zijn al aan het rondkijken geweest voor vloeren en heb al e.e.a. opgevraagd aan offertes t.a.v. het slopen van de huidige vloer (tot nu 1 prijsopgave binnen: ca 1200,- incl afvoeren...).

Het eruit willen halen van de parket vloer brengt een kettingreactie aan andere keuzes met zich mee, zoals in mijn startpost al genoemd. Wel/niet vloerverwarming, type vloer en zelf of laten leggen. Echter is de keuken ook een aandachtspunt. Deze zit sinds het begin (1999) in het huis. Nu hoeft deze er niet gelijk uit van ons maar binnen enkele jaren wordt deze wel vervangen.

Een nieuwe vloer nu, betekent wel dat deze tot de huidige keukenplinten/poten wordt gelegd. Als de keuken over een tijd dan vervangen wordt is het ook bezien of de vloer dan nog aansluit / te kort komt / te ver doorloopt. We overwegen om nu ook de keuken gelijk te gaan vervangen, maar dit wordt allemaal wel krapjes (over 2 maanden is de sleuteloverdracht en dan een maand om te klussen en verhuizen).

Gelukkig valt het verder mee wat er moet gebeuren in huis. Met name verven van de muren (en een deel stucen beneden) moet dan nog gebeuren (en zal ook zeker moeten nadat de parketvloer eruit gaat, incl de plinten).

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 07:27
JeyJey schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:57:
Een nieuwe vloer nu, betekent wel dat deze tot de huidige keukenplinten/poten wordt gelegd. Als de keuken over een tijd dan vervangen wordt is het ook bezien of de vloer dan nog aansluit / te kort komt / te ver doorloopt. We overwegen om nu ook de keuken gelijk te gaan vervangen, maar dit wordt allemaal wel krapjes (over 2 maanden is de sleuteloverdracht en dan een maand om te klussen en verhuizen).
Vloerverwarming onder je huidige keukenopstelling is natuurlijk niet te doen.
Maar wat als je nu wil wijzigen in opstellen? Toch wel een eiland, of een schiereiland.
Dan heb je straks een stuk vloer waar je geen vloerverwarming hebt liggen.
En natuurlijk (wat je aangeeft) mogelijk niet goed met je vloerafwerking

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12 19:45

Ardana

Mens

Een nieuwe vloer nu, betekent wel dat deze tot de huidige keukenplinten/poten wordt gelegd.
Ik heb meermaals laminaat tot onder de keukenpoten gelegd. De plinten kun je sowieso weg halen en er onder leggen, dat is altijd mooier.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

sbruynis schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:18:
[...]
Maar wat als je nu wil wijzigen in opstellen? Toch wel een eiland, of een schiereiland.
Dan heb je straks een stuk vloer waar je geen vloerverwarming hebt liggen.
En natuurlijk (wat je aangeeft) mogelijk niet goed met je vloerafwerking
in mijn huidige en vorige huis was dat ook zo, ik ken het eigenlijk niet anders?

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12 09:58
Als je twijfelt over vloerverwarming: doen. Ik heb het ook laten doen, nadat ik wat sceptisch was over het hele frezen verhaal. Bevalt erg goed, prestaties zijn zeer goed en de hoeveelheid overlast, stof etc valt heel erg mee. Ook vond ik het persoonlijk niet duur. Eventueel kan ik prijzen met je delen.

there's no tweak without the tweaker

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk ook hier eens:

[Vloerverwarming] In bestaande bouw, juiste manier

Heb zelf onlangs een begin gemaakt door op de eerste en tweede verdieping vloerverwarming in te laten frezen. Drie keer door alle leidingen heen gegaan met dat apparaat, maar inmiddels ligt het erin.

Op de begane grond moeten we ook nog een tegelvloer verwijderen, dus daar wordt het de hele dekvloer eruit bikken en met netten aan de slag.

Wij wilden Perse vloerverwarming erin hebben, omdat we tzt naar een warmtepomp over willen kunnen. Dit was wel het moment waarop het moest gebeuren. Je wilt niet nog een keer je hele huis leeg halen.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 03-09-2018 13:34 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:48
JeyJey schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:50:
Vragen:

Ik heb nog weinig ervaring met vloeren, zoals blijkt. Wel heb ik een paar keer laminaat gelegd ;).
Wij hebben na 8 jaar een houten vloer besloten om het te vervangen door steen + vloer verwarming.
- Het koste een professioneel bedrijf 8 dagen om de klus te klaren. De houten vloer hebben ze gedeeltelijk verwijderd met kango's, gezien de lijm te goed was. Mijn advies zou overduidelijk zijn het te laten doen.
- In mijn geval was ik 10K kwijt voor de werkzaamheden voor het verwijderen, egaliseren, frezen, vloerwerwarming, stenen leggen (excl. steen kosten, 15K in totaal) en afwerking.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het eruit willen halen van de parket vloer brengt een kettingreactie aan andere keuzes met zich mee, zoals in mijn startpost al genoemd. Wel/niet vloerverwarming, type vloer en zelf of laten leggen. Echter is de keuken ook een aandachtspunt. Deze zit sinds het begin (1999) in het huis. Nu hoeft deze er niet gelijk uit van ons maar binnen enkele jaren wordt deze wel vervangen.
Stoppen! ;)

Je hebt (te) weinig tijd om het goed voor te bereiden en te laten uitvoeren.
Ik zit/zat in exact dezelfde situatie. Maar dan 3 weken 'klustijd'. Als je er niet woont, weet je niet wat je wilt. Weet je niet wat er mis is en heb je weinig speling om dingen te fixen.
Je gaat dadelijk dingen niet doen omdat je er geen tijd voor hebt en daarna nooit meer kunnen doen.
Zoiets stoms als een extra stopcontact, dat is een paar uur werk als alles openligt, totaal onmogelijk als je klaar bent.
Je gaat dadelijk je keuken moeten aanpassen aan de vloer/huidige leidingen, want aanpassen is waarschijnlijk lastig.
(En bij alles wat je doet, moet je super oppassen met de vloer.... been there, werkt niet en uiteindelijk heb je toch een beschadigde vloer)

Los daarvan, de prijzen van aannemers/bouwers zijn ontploft. Het is geen goede tijd om dingen te laten doen, zeker niet op korte termijn.

Gewoon 3 jaar sparen (geld & ideeën) en dan in een keer goed doen.
En als de vloer losligt (en op is)... eruit halen en laminaatvloer erin... dat is 2x goedkoper dan schuren en trek je er over 3 jaar gewoon uit.

• JeyJey
@TheGhostInc
Je hebt wel een punt. Maar we gaan hoe dan ook al klussen in het huis als in muren afwerken, een muur stucen in wk. Als er over een paar jaar een nieuwe vloer in gaat zullen de muren (iig bij de plinten) ook weer netjes moeten worden gemaakt. Daarnaast is nu het huis nog leeg, straks niet.

Ik denk dat de keuken wel een stap teveel gaat worden. Wat een optie is is om klik pvc te leggen (en dan met vloerverwarming) tot aan de keukenpoten onder de plinten. Als er een nieuwe keuken komt ooit is de vloer hier weg te halen en weer aan te sluiten aan de nieuwe keuken.

Qua stopcontacten e.d. Is er nu al genoeg aanwezig denk ik, waaronder in de meterkast. Mogelijk is deze te gebruiken voor de pomp/verdeler voor de vloerverwarming.

EDIT: ik lees zojuist dat een verdeler niet in een meterkast mag :-(. In de trapkast is een optie dan maar daar moet misschien wel een stopcontact worden geplaatst. Of anders gewoon op zolder bij de CV, als dit mogelijk is..

Pvc laminaat vs pvc verlijmd vs normaal laminaat is nog wel een uitzoekpunt.

[ Voor 12% gewijzigd door JeyJey op 05-09-2018 14:56 ]

Pagina: 1