• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 21:59
Bij het streamen naar chromecast stopte mijn pc ermee. Toen ik de pc opnieuw opstarte kwam hij wel bij het login scherm, maar stopte er toen weer mee.

De tweede keer was dit ook het geval. Daarna probeerde ik echter de pc een aantal keer weer op te starten, maar toen deed de pc echt niets, en bleef het scherm zwart.
Alleen de led van de powerknop brand, en ik hoor de fans.

Een paar uur daarna probeerde ik de pc weer op te starten. De situatie was nu wederom gewijzigd, de pc kwam nu niet voorbij het bootscherm.
De enige relevante melding op dat scherm is "CPU fan error detected", maar ik weet eerlijk gezegd niet of die melding er niet altijd al stond.

Via het bootscherm kon ik wel de bios in, de temperaturen lijken ok, en met mijn gelimiteerde kennis zie ik verder geen gekke dingen.

De pc heb ik open gemaakt, en de cpu fan draait gewoon.

Na de default settings gerestored te hebben via de bios (je probeert eens wat) wijzigde de situatie wederom. Na het opstarten gaat de pc nu direct naar het bootscherm.

Overigens, de laatste tijd is de pc er ook enkele malen mee gestopt, bijvoorbeeld een keer dat ik visual studio gebruikte. Dat is denk ik 3x gebeurt afgelopen anderhalve maand.

Kan iemand mij zeggen wat de meest waarschijnlijke oorzaak is? Ik zal vanavond iig de pc nog even ontdoen van wat stof (niet extreem veel), en checken of het eventueel de ram is.

Ik wil best een onderdeel vervangen, maar dan moet ik wel weten welke het is :-)

SPECS:
cooler master hyper 212 evo
asus z170-a LGA1151
Kingston hyperx furyblack 16gb
western digital caviar green 2tb
Transcend MTS800 64GB m2 2280
Fractal Design define R4
OCZ modxstream PRO 700W 80+
ASUS DRW-24B1st
Microsoft windows 10 pro OEM
3x be quiet pure wings

BIOS:
https://imgur.com/a/pozFFzz

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:21
De melding in de POST is vrij duidelijk toch? Heb je de cpu fan op de juiste header aangesloten? Heb je de fan speed low limit al aangepast/disabled?

[ Voor 21% gewijzigd door YaYo86 op 30-08-2018 10:42 ]

• dossiewossie
Ik heb deze pc tweedehands gekocht, dus dat weet ik eerlijk gezegd niet.

De pc draait denk ik zo`n 2 jaar in deze configuratie. Zou zoiets pas na zo`n lange tijd merkbaar worden?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dossiewossie "CPU fan error detected"

Je voeding is ook al jaar of 10 oud btw

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 30-08-2018 10:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YaYo86
dossiewossie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:43:
Ik heb deze pc tweedehands gekocht, dus dat weet ik eerlijk gezegd niet.

De pc draait denk ik zo`n 2 jaar in deze configuratie. Zou zoiets pas na zo`n lange tijd merkbaar worden?
Lijkt me niet maar aangezien hij tweedehands is zou ik toch mijn twee suggesties eens bekijken.

• dossiewossie
@YaYo86 Ik heb wel geprobeerd om die settings wat aan te passen, maar ik vindt de bios niet heel duidelijk. De door mij gemaakte aanpassingen hadden geen effect in ieder geval. Wat niet zichtbaar op de plaatjes is, is dat de cpu fan niet draaide (visueel bedoel ik, in de bios), en de case fan wel. Maar ik weet dus niet of dit altijd al zo was (en hij draait in de praktijk dus wel degelijk)

@Hackus Ja, maar ik twijfel dus een beetje of dat een false positive is (aangezien hij in de praktij wel draait)
Zou een fan die wel draait toch als stuk beschouwt kunnen worden? En als dat het geval is, is dan mijn beste kans om een nieuwe fan te installeren? Of ligt het meer voor de hand dat het probleem zit in de connectie met het moederbord, zodat de oplossing eerder in het moederbord zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaYo86
Dan moet je toch even beter lezen en zoeken als je wil dat dit opgelost wordt.

Heb je de cpu fan op de juiste header aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dossiewossie
@YaYo86 Dat zal ik vanavond dan als eerste checken, dank.

• dossiewossie
Hackus schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:43:
@dossiewossie "CPU fan error detected"

Je voeding is ook al jaar of 10 oud btw
Dat wist ik niet, en dan gaat het er meer om denk ik of hij al heel lang draait, van build naar build mee verhuist, of dat hij pas vrij recent (2 a 3 jaar) in gebruik is. Das dan wel weer een nadeeltje van 2e hands, maar ik had dat natuurlijk gewoon even kunnen vragen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:10
Transcend MTS800 64GB m2 , waar staat die in de BIOS?
Samsung ssd staat in de BIOS maar niet in je specs.
Wat is de bootdisk? Als dat de Transcend MTS800 64GB m2 is dan is hij niet meer gevonden.
kun je van dvd of usb stick opstarten?

gewaarwordingshorizon

• dossiewossie
@beascob Oeps sorry, die ssd heb ik later aangeschaft omdat ik de transcend te klein vond. Dit is wel het enige verschil met de specs.. De Samsung ssd is de bootdisk. Ik zal kijken hoe ik aan een bootable dvd/usb kan komen.

• dossiewossie
De pc schoongemaakt, en gespeeld met de 4 ram reepjes (2 eruit) Daarnaast de fan op andere head gezet, en toen verdween die foutmelding (maar nu leek de andere fan opeens niet meer herkent te worden)

Het hielp allemaal niet. Ik heb een bootable cd rom geprobeerd, en die werkte wel (die bij het moederbord zat). Ik had nog een usb met windows 7, en een oude hd uit een netbook. De hd in de pc gezet, en windows 7 geinstalleerd. Dat ging goed, dus ik dacht dat dat het probleem was. Echter, toen ik een netwerk kabel in de pc deed, werd deze niet herkent, om dat te verhelpen open ik de netwerkinstellingen.

Echter, de pc ging op dat moment weer uit, en doet sindsdien niets meer (utp kabel weer verwijderd).

De hd is waarschijnlijk nu uitgesloten als oorzaak, maar wat is het dan wel? Het lijkt erop dat als hetsysteem iets moet doen, het er gelijk mee stopt. En in de aanloop stopte de pc er dus sporadisch ook mee, als deze zwaar werk deed, en die grens leek steeds iets eerder bereikt, nu krijg ik dus al geen boot scherm meer.

Is het nu waarschijnlijk dat de voeding het probleem is? Ook omdat de tempteraturen van de cpu in de bios er normaal uit zagen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
dossiewossie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:32:
en dan gaat het er meer om denk ik of hij al heel lang draait, van build naar build mee verhuist, of dat hij pas vrij recent (2 a 3 jaar) in gebruik is.
Een voeding van dermate lage kwaliteit als deze gaat al in prestaties achteruit als die niet gebruikt wordt. De voeding was al defect bij aankoop want kan niet het maximale vermogen leveren.
Afbeeldingslocatie: https://images.hardocp.com/images/articles/1224029445btqxfCHCHg_5_1.gif
Vervangen is sowieso verstandig.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Verstandiger is de machine ergens langs te brengen om te laten diagnostiseren.

Trail en error en spullen kopen en terug brengen als dat het niet is schiet niemand iets mee op.

Terwijl mensen het probleem in een fatsoenlijke shop in 1 a 2 uur moeten kunnen vinden.
En kost je een paar tientjes en eventueel wat hardware als er iets vervangen moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 30-08-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
dossiewossie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:22:
De pc schoongemaakt, en gespeeld met de 4 ram reepjes (2 eruit) Daarnaast de fan op andere head gezet, en toen verdween die foutmelding (maar nu leek de andere fan opeens niet meer herkent te worden)

Het hielp allemaal niet. Ik heb een bootable cd rom geprobeerd, en die werkte wel (die bij het moederbord zat). Ik had nog een usb met windows 7, en een oude hd uit een netbook. De hd in de pc gezet, en windows 7 geinstalleerd. Dat ging goed, dus ik dacht dat dat het probleem was. Echter, toen ik een netwerk kabel in de pc deed, werd deze niet herkent, om dat te verhelpen open ik de netwerkinstellingen.

Echter, de pc ging op dat moment weer uit, en doet sindsdien niets meer (utp kabel weer verwijderd).

De hd is waarschijnlijk nu uitgesloten als oorzaak, maar wat is het dan wel? Het lijkt erop dat als hetsysteem iets moet doen, het er gelijk mee stopt. En in de aanloop stopte de pc er dus sporadisch ook mee, als deze zwaar werk deed, en die grens leek steeds iets eerder bereikt, nu krijg ik dus al geen boot scherm meer.

Is het nu waarschijnlijk dat de voeding het probleem is? Ook omdat de tempteraturen van de cpu in de bios er normaal uit zagen.
Heb je wel de juiste header geprobeerd voor de andere casefan die niet meer werkt? Wat zegt je moederbord manual hierover? Dat de melding verdwijnt zegt al genoeg, de cpu fan zat dus op de verkeerde header. Kwam je wel in Windows nadat die melding weg was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
@YaYo86 De pc starte niet meer op, en kwam nu niet meer bij het bootscherm. Ik kwam zelfs niet meer in het bootscherm, dus kon het verder niet meer testen.

@Mektheb Je hebt gelijk, en dat heb ik dan ook gedaan. Probleem vond ik dat ik altijd zo`n shabby gevoel kreeg bij kleine pc reparatie bedrijfjes. Dat zal vaak natuurlijk helemaal onterecht zijn, maar ik voel me niet equipped om het kaf van het koren te scheiden.
Uitendelijk de pc bij mycom gebracht, daar kreeg ik wel een redelijk goed gevoel bij.

Ik werd gebeld dat het probleem een defect moederbord was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
dossiewossie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:36:
@YaYo86 De pc starte niet meer op, en kwam nu niet meer bij het bootscherm. Ik kwam zelfs niet meer in het bootscherm, dus kon het verder niet meer testen.

@Mektheb Je hebt gelijk, en dat heb ik dan ook gedaan. Probleem vond ik dat ik altijd zo`n shabby gevoel kreeg bij kleine pc reparatie bedrijfjes. Dat zal vaak natuurlijk helemaal onterecht zijn, maar ik voel me niet equipped om het kaf van het koren te scheiden.
Uitendelijk de pc bij mycom gebracht, daar kreeg ik wel een redelijk goed gevoel bij.

Ik werd gebeld dat het probleem een defect moederbord was.
Dat kan ik dan ook zeker snappen.

Fijn je weet wat het probleem is en je een partij heb gevonden die wel betrouwbaar was / is ;)
Pagina: 1