Vraag

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
Het val mij al geruime tijd op dat de internet snelheid op Rdam cs op de perrons en in de trein de wensen overlaat. Snelheden van tussen de 1 en 7 Mbit met een Ping met soms over de 100ms.
Als de trein het perron verlaat en net buiten het station is gaat het weer super snel.
Het begon mijn op te vallen tijdens het WK misde doelpunten hierdoor erg frustrerend :P

Toen heb ik het ook aangekaart bij KPN, maar die herkende de klacht niet.https://twitter.com/pmaal2/status/1014760534162444288?s=21
Maar ze gingen er naar kijken. Echter het is nog steeds zo. Imo denk ik dat die metale koekblik van een station het probleem is en er een antenne in het station moet komen.

Maar ik vroeg mij af; zijn hier nog meer mensen die langs Rdam cs komen en een Speedtest kunnen doen en een screenshot kunnen delen?
KPN vroeg daar om... maar ik ben niet degene die een wilde in de trein vraag. Kunt u even...

Alvast bedankt! _/-\o_

Ik heb zelf een iPhone 8 plus.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet handiger om de vraagstelling ook even bij NS en ProRail neer te leggen?

Als in: als KPN (en jij) de zaak al bijna 2 maanden laten rusten of geen voortgang geven, zal er gerichter gekeken moeten worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xppn
Geen slecht idee, eens in verdiepen wie precies de beheerder is van het station.

Ik verwacht niet dat zo'n probleem in 1 week is opgelost dus heb het expres laten rusten. Maar als ik het weer oppak zou ik graag wel laten zien dat ik niet de enige ben.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Beheerder zal wel via http://www.nsstations.nl achterhaald kunnen worden.

En KPN kan dit heus wel monitoren. Laatst had ik een case bij T-Mobile over problemen rondom de Amsterdam Arena. Tijdens grote activiteiten kan er geen fatsoenlijk gesprek gevoerd worden. T-Mobile kan dat allemaal zien en pakken dat dan ook aan. KPN kan dat ook monitoren.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Er is hier beest een logische verklaring voor. naast het zijn van een gigantisch koekblik, is het ook een druk gebied waar treinverkeer met reizigers uit de hele regio en daarbuiten samenkomt, waar treinen snel aankomen en er dan weer tig verbindingen worden gemaakt, tussen hoge gebouwen, en op elke 20 meter een set aan bovenleidingen waar je met die doelpunten waarschijnlijk precies onder zat.

Op dat soort plaatsen zal je altijd was spotty 3g / 4g hebben, omdat daar zo veel gebeurd.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-10 15:52
xppn schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:30:
Het val mij al geruime tijd op dat de internet snelheid op Rdam cs op de perrons en in de trein de wensen overlaat. Snelheden van tussen de 1 en 7 Mbit met een Ping met soms over de 100ms.
Als de trein het perron verlaat en net buiten het station is gaat het weer super snel.
Het begon mijn op te vallen tijdens het WK misde doelpunten hierdoor erg frustrerend :P
Op Utrecht CS heb ik hetzelfde op spoor 7, zodra de trein wegrijdt, is het probleem weg. Er is dus echt iets met die cel op het perron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nltweaker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 19:00
@xppn
Gisteren op 17:45 ook een aantal speedtests gedaan in de stilstaande trein op Rdam Centraal met T-Mobile 4G (iPhone 8 Plus), haal ik gemiddeld 11/12 Mbps down met wel een lagere ping van +/- 30ms bij alle testjes.
Oftewel, too many people op een kleine ruimte en de diverse structuren aldaar zorgen voor deze relatief minder snelle verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
Dat vind nog netjes! Ik had gister rond die tijd 0,5 Mbit. https://twitter.com/pmaal2/status/1035188769736011776?s=21

Delen tmobile en KPN de zelfde infra daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Toevallig vandaag in de krant net een groot achtergrondartikel over mobiel internet op stations en in de trein:
https://www.nrc.nl/nieuws...et-een-tunnel-in-a1614948

Samengevat: Een station/trein is een uitdagende omgeving. De providers werken op plekken zoals stations tegenwoordig samen. Echter, de papierwinkel is voor bestaande omgevingen nog niet gestroomlijnd, dus kan nog wel even duren voor het overal echt goed werkt.

Helaas niks specifieks over Rotterdam CS (wel A'dam en Utrecht). Wel heel veel leuke weetjes in het stuk verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 03-09-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Grappig dat in een betonnen bunker als Station Zwolle het bereik dan eigenlijk weer prima is. Maar het hangt net buiten het station dan ook vol met antennes. Het uitrijden van station Zwolle is dan wel weer wat minder.. ;) je valt soms snel terug op 3G in de trein, wat overigens wel goed blijft werken.

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:29
Heb zelf ook 2 testjes gedaan en op twitter gezet, er zou nu een technische melding van zijn gedaan: https://twitter.com/kpnwe.../1042108309996806146?s=21

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
Wat zijn bedrijven toch lui geworden tegenwoordig. En/of ze kunnen niets meer.
Stuur er toch iemand heen. De kans dat je zo klanten verliest is natuurlijk groot.

Laptopje mee, hackrf mee en even in kaart brengen wat de banden doen.
Voorbeeld: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-23-2600mhz.jpg
Zo makkelijk om dit letterlijk in een uurtje of 1-2 in kaart te brengen.

Ik wil het ook wel doen, maar kwa reistijd/afstand + expertise gaat dat wat te duur worden. :)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 08:43
Jeffrey87 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:41:
[...]

Op Utrecht CS heb ik hetzelfde op spoor 7, zodra de trein wegrijdt, is het probleem weg. Er is dus echt iets met die cel op het perron.
Dit is op Utrecht CS niet alleen op spoor 7, maar naar mijn idee op zowat alle sporen (iig ook 19/20) zolang de trein onder de centrale hal staat. Zodra je er inderdaad onderuit komt is het bereik weer normaal.

• nltweaker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 19:00
neeecht schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:18:
Wat zijn bedrijven toch lui geworden tegenwoordig. En/of ze kunnen niets meer.
Stuur er toch iemand heen. De kans dat je zo klanten verliest is natuurlijk groot.

Laptopje mee, hackrf mee en even in kaart brengen wat de banden doen.
Voorbeeld: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-23-2600mhz.jpg
Zo makkelijk om dit letterlijk in een uurtje of 1-2 in kaart te brengen.

Ik wil het ook wel doen, maar kwa reistijd/afstand + expertise gaat dat wat te duur worden. :)
Alle providers weten donders goed hoe hun signaal en belasting is op dit soort belangrijke locaties (hebben er zelfs aparte meet teams voor). Vraag is wel natuurlijk hoeveel geld en effort ze er per locatie in willen steken om dit eventueel te verbeteren.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

nltweaker schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:19:
[...]

Alle providers weten donders goed hoe hun signaal en belasting is op dit soort belangrijke locaties (hebben er zelfs aparte meet teams voor). Vraag is wel natuurlijk hoeveel geld en effort ze er per locatie in willen steken om dit eventueel te verbeteren.
Waarom zou je een locatie als deze niet aan willen pakken? Lijkt me juist supernuttig omdat je heel veel mensen kan pakken op een heel klein gebied. En van een premiumprovider als KPN mag je dat ook wel verwachten vind ik.

Goedkoop bellen via VoIP

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat je er in je uppie als provider niet bent. En iedere provider eigen belangen heeft etc. Bovendien kosten/baten. Kost een hoop moeite, levert relatief weinig op.
Wat dat betreft heeft Schiphol group het beter aangepakt: die hebben eigen infra hangen die relay doet voor alle providers. Je denkt dat je met Vodafone verbonden bent, maar in werkelijkheid is het gewoon Schiphol als tussenpersoon.
Kunnen dus ook tracken waar je loopt etc, en doen dat ook. Komen hele nuttige inzichten uit. Zou voor de NS ook kunnen, moeten ze wel zo wakker worden dat ze die meerwaarde zien. En vooralsnog doen ze dat niet volgens mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37

Sorcerer8472

Mens sana?

The Eagle schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:50:
Omdat je er in je uppie als provider niet bent. En iedere provider eigen belangen heeft etc. Bovendien kosten/baten. Kost een hoop moeite, levert relatief weinig op.
Wat dat betreft heeft Schiphol group het beter aangepakt: die hebben eigen infra hangen die relay doet voor alle providers. Je denkt dat je met Vodafone verbonden bent, maar in werkelijkheid is het gewoon Schiphol als tussenpersoon.
Kunnen dus ook tracken waar je loopt etc, en doen dat ook. Komen hele nuttige inzichten uit. Zou voor de NS ook kunnen, moeten ze wel zo wakker worden dat ze die meerwaarde zien. En vooralsnog doen ze dat niet volgens mij.
Dat is niet waar. Schiphol heeft weliswaar een eigen antenne-installatie maar Vodafone prikt daar net zoals de andere providers op in. Schiphol kan niet meekijken, dat kunnen ze alleen met hun eigen diensten zoals wifi.

KPN heeft denk ik wel een grote uitdaging, zij hebben het grootste aantal klanten maar qua frequentiespectrum dat ze kunnen gebruiken hebben ze ongeveer evenveel als de andere grote 2. Ook lijken ze nog meer frequenties voor 3G in te moeten zetten dan de andere 2 nu.

Zodra je capaciteit onder een bepaald peil komt vertraagt het netwerk ontzettend snel omdat telefoons dan als een gek door elkaar heen gaan schreeuwen. Enige manier om het dan op te lossen is meer antennes of gerichte antennesystemen met meerdere sectoren.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1