Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik ben een hobbyfotograaf. Ik bezit op dit moment een Canon 1000D, met daarop een Canon EF-S 18-200 IS lens.

Ik ben op zoek naar een nieuwe body, vanwege verschillende redenen:
* power schakelaar van m'n 1000D is niet meer betrouwbaar
* Ik ben ontevreden over de prestaties bij weinig licht. Foto's op 1600 ISO zijn echt waardeloos, en op 800 ISO is het ook al niet al te best. Ik maak nogal eens foto's op bijvoorbeeld feestjes in zaaltjes met beperkt licht.
* Af en toe loop ik tegen functionele beperkingen op van de 1000D.
* Ik heb nu toch wel behoefte aan een hogere resolutie dan 10MP.
* Ik vind het leuk om weer eens wat nieuws te kopen.

Dat de 18-200 lens z'n tekortkomingen heeft weet ik, maar ik neem ze voor lief. Het advies "koop een lichtsterkere lens" heb ik al vaker overwogen. Dat komt vast nog wel een keer, maar nu nog niet.

Drie bodies hebben m'n interesse: 200D, 750D en 800D. Vanwege de prijs valt de 800D voor mij af.
De 200D heeft leuke specs, en gebruikt de DIGIC7 processor. De 750D is de vorige generatie, met een DIGIC6. Op DXOMark scoort de 200D nog duidelijk beter dan de 750D.

In eerste instantie dacht ik dat de 100D/200D compact klasse minder goede cameras dan de 700D/750D/800D klasse zou zijn. Maar volgens DXOMark klopt die gedachte niet.

Maar er is verschil in prijs, en verschil in formaat. Dan moet er toch ook een verschil in prestaties en/of functionaliteit zijn?
Ik kon d'r op internet bar weinig over vinden.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou ben ik niet heel erg thuis in deze klasse camera's maar heb je al andere reviews gelezen dan het theoretisch gemeten geneuzel van DXO (sorry ben niet zo'n van daarvan)?
Leuk dat ze cijfertjes aan gemeten waarden hangen maar het zegt natuurlijk niets over de camera's.

Ik durf wel, zonder te kijken zelfs, te zeggen dat er van elk van de camera's minstens 10 reviews te vinden zijn. Bekijk/lees daar eens wat van en dan lijkt me toch dat je wel een beeld moet kunnen vormen tussen de verschillen :)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon vervelend dat je camera op is:( en leuk dat je wat nieuws wilt :)
Verwacht alleen geen wonderen, er is zeker verbetering mogelijk vanaf een 1000D want het is een oudje én was de absolute instapper maar je gaat niet opeens enorme verbetering zien op ISO1600 hoor ;)
De meeste winst is toch echt te behalen bij de lens. Een leuke en betaalbare 50/1.8 levert je een enorme sprong qua licht op! Goed belichte foto's scheelt al enorm bij hoge ISO's :)

Tegen welke beperkingen van je 1000D loop je nog meer aan ?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De sensor in de goedkopere camera's is niet minder, het verschil zit hem hoofdzakelijk in de body (ergonomie, hoeveelheid knoppen) en software (hoeveel instellingen). Dit maakt het met een camera in het hogere segment makkelijker om de camera zo in te stellen als je op dat moment nodig hebt.

Nu is de 200D ook weer nieuwer dan de 750D, dus hij heeft een betere sensor, maar weer minder autofocus-punten. De 750D is groter en heeft meer knoppen, maar het is aan jou om te bepalen of dat voordelen of nadelen zijn.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor feestjes kan je ook leren met een flash te werken, vb YN 560 + YN 560-TX (ondertussen zijn er heel wat nieuwe generaties van). Daar nog een draagbare 60cm-softbox bij en scoren maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Even een willekeurige vergelijkingstabel erbij gepakt om de specs van de twee camera's naast elkaar te leggen.

Ik zie geen reden om nu nog voor de 750D te gaan, behalve als je bepaalde ergonomische aspectsn van de 750D niet kunt missen. Ik zou voor de compactere en goedkopere camera gaan. Sensor is beter, processor zou ik me sowieso geen zorgen over maken, de AF is in Live View vergelijkbaar. AF is zonder liveview (dus in de viewfinder)waarschijnlijk wel weer langzamer dan met de 750D - zie onder voor meer info, of zoek het op via reviews op dpreview etc.. Verder heb je dus met de 200D minder directe controls en zul je eventueel vaker het menu in moeten, maar ik zie de meerwaarde verder niet om nu nog voor de 750D te gaan.

En inderdaad is een flitser natuurlijk altijd een goede mogelijkheid, die véél meer mogelijkheden geeft dan een gemiddelde on-camera flitser.

Wat betreft AF:
Dit zegt dpreview over de 200D:
The one feature that's not new is the 9-point autofocus system that you'll use when shooting through the viewfinder – it's identical to what's found the original 100D, which is over four years old. You'll get a much better focusing experience by shooting in live view, which uses Canon's excellent Dual Pixel AF technology.
Via Live-view is er dus prima mee te werken, maar via de viewfinder zul je moeite hebben om objecten te tracken in servo-mode. Lijkt me geen onoverkomelijk bezwaar.
En over de 750D:
Canon's new Hybrid CMOS AF III uses sensor-based phase detection points for increased focus speed and accuracy in live view. Canon claims that the performance of Hybrid CMOS III should be close to that of Dual Pixel AF (found in the EOS 70D and 7D II).

With the mirror down, the 750D uses the same 19-point phase detection AF as the 70D, which represents a vast improvement over the 9-point AF system in the 700D.

[ Voor 57% gewijzigd door Garyu op 30-08-2018 10:03 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn mening is: Je hebt meer aan een camera die beter AF/zoeker/LCD/features heeft, dan aan een 1 stap nieuwere generatie sensor/digic-processor.

Dat je 1000d oud begint te worden snap ik en qua sensor zijn we nu wat generaties verder, dus die winst ga je merken. Maar of je nu de 2016 of 2017 sensor van Canon te pakken hebt, daar ga je weinig aan merken.

Een iets meer prosumer/pro body, met meer fysieke knoppen/functies, dat merk je meteen en geniet je elke dag van.

Een 70d/80 achtige body zou ik persoonlijk fijner vinden, of een 2e hands 7d2 ? Ik heb niet precies je budget bekeken, maar hopelijk helpt dit je iets op weg.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Nomad schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:09:
Mijn mening is: Je hebt meer aan een camera die beter AF/zoeker/LCD/features heeft, dan aan een 1 stap nieuwere generatie sensor/digic-processor.

Dat je 1000d oud begint te worden snap ik en qua sensor zijn we nu wat generaties verder, dus die winst ga je merken. Maar of je nu de 2016 of 2017 sensor van Canon te pakken hebt, daar ga je weinig aan merken.

Een iets meer prosumer/pro body, met meer fysieke knoppen/functies, dat merk je meteen en geniet je elke dag van.

Een 70d/80 achtige body zou ik persoonlijk fijner vinden, of een 2e hands 7d2 ? Ik heb niet precies je budget bekeken, maar hopelijk helpt dit je iets op weg.
Hah, ieder zijn voorkeuren natuurlijk. Ik zou juist blij worden van een kleinere camera en mij kunnen een groot deel van die knoppen gestolen worden :D. AF is voor mij dan wel weer een go/no-go criterium waar ik zo min mogelijk compromissen op zou willen maken. Het handigste lijkt me om dit ook echt uit te proberen en te vergelijken, want een review op internet gaat je nauwelijks vertellen wat voor jouw use case acceptabel is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
sapphire schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 00:01:
Nou ben ik niet heel erg thuis in deze klasse camera's maar heb je al andere reviews gelezen dan het theoretisch gemeten geneuzel van DXO (sorry ben niet zo'n van daarvan)?
Leuk dat ze cijfertjes aan gemeten waarden hangen maar het zegt natuurlijk niets over de camera's.

Ik durf wel, zonder te kijken zelfs, te zeggen dat er van elk van de camera's minstens 10 reviews te vinden zijn. Bekijk/lees daar eens wat van en dan lijkt me toch dat je wel een beeld moet kunnen vormen tussen de verschillen :)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon vervelend dat je camera op is:( en leuk dat je wat nieuws wilt :)
Verwacht alleen geen wonderen, er is zeker verbetering mogelijk vanaf een 1000D want het is een oudje én was de absolute instapper maar je gaat niet opeens enorme verbetering zien op ISO1600 hoor ;)
De meeste winst is toch echt te behalen bij de lens. Een leuke en betaalbare 50/1.8 levert je een enorme sprong qua licht op! Goed belichte foto's scheelt al enorm bij hoge ISO's :)

Tegen welke beperkingen van je 1000D loop je nog meer aan ?
De cijfertjes zijn op dit moment het enige waar ik me op kan baseren, aangezien ik beide camera's nog niet vast heb gehad. Heb al wel uitspraken gehoord als "Bij de nieuwere camera's is de ruis zo veel beter; dat verschil ga je echt goed merken", maar waarop dat gegrond is weet ik niet zo. Vandaar dat ik me toch even op de cijfterjes van DXOmark baseer.
Ik verwacht zeker geen wonderen van de nieuwe body, maar bij de aanschaf van een nieuwe body wil ik er wel goed op letten.
Heb inderdaad wel reviews gelezen van beide camera's, maar daarin eigenlijk geen verschillen gevonden tussen beide camera-klasses.
moozzuzz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:42:
Voor feestjes kan je ook leren met een flash te werken, vb YN 560 + YN 560-TX (ondertussen zijn er heel wat nieuwe generaties van). Daar nog een draagbare 60cm-softbox bij en scoren maar ;)
Bedankt, da's een goede tip. Maar eigenlijk wel buiten de discussie waar ik het in dit topic graag over heb: verschillen tussen deze twee camera-klasses.
Garyu schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:37:
Even een willekeurige vergelijkingstabel erbij gepakt om de specs van de twee camera's naast elkaar te leggen.

Ik zie geen reden om nu nog voor de 750D te gaan, behalve als je bepaalde ergonomische aspectsn van de 750D niet kunt missen. Ik zou voor de compactere en goedkopere camera gaan. Sensor is beter, processor zou ik me sowieso geen zorgen over maken, de AF is in Live View vergelijkbaar. AF is zonder liveview (dus in de viewfinder)waarschijnlijk wel weer langzamer dan met de 750D - zie onder voor meer info, of zoek het op via reviews op dpreview etc.. Verder heb je dus met de 200D minder directe controls en zul je eventueel vaker het menu in moeten, maar ik zie de meerwaarde verder niet om nu nog voor de 750D te gaan.

En inderdaad is een flitser natuurlijk altijd een goede mogelijkheid, die véél meer mogelijkheden geeft dan een gemiddelde on-camera flitser.

Wat betreft AF:
Dit zegt dpreview over de 200D:

[...]

Via Live-view is er dus prima mee te werken, maar via de viewfinder zul je moeite hebben om objecten te tracken in servo-mode. Lijkt me geen onoverkomelijk bezwaar.
En over de 750D:

[...]
Tot nu toe (1000D) gebruik ik live-view enkel op statief bij productfotografie. Verder is het slecht bruikbaar.
Belang van goede AF snap ik eigenlijk niet zo goed; ik gebruik altijd maar één AF-punt: het midden. Als ik op een ander punt wil scherpstellen doe ik dat eerst, en draai dan de camera alvorens het shot te nemen. Objecten tracken in servo-mode kon met m'n 1000D niet, en heb ik nog niet gemist.

Als ik het goed begrijp is verschil tussen compacte body en grotere body voornamelijk een geval van ergonomie? (en mogelijk afwerking?) Verklaart dat dan ook het prijsverschil, of is het prijsverschil vooral een marketing-zaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijwel elke review die ik lees heeft het over een duidelijke verbetering bij hogere iso waarden (en nee dan bedoel ik niet dat hij een hogere iso waarde 'aankan').

Om maar niet te beginnen over 1,4 stops meer dynamic range voor de 200D sensor.

Ik zou nu echt geen 750D meer kopen, de techniek is verder.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Verbetering mag ook wel, de 1000D is van 2008 zie ik en toen was de sensor al oud. Geloof dat die ook al in de 400D zat :+

Ok misschien is er dus toch meer verbetering mogelijk dan ik dacht :+

Maar blijf bij het punt dat de cijfertjes van DxO minder zeggen dan een gedegen review met foto's van de ISO performance :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De 1000D werd in zijn tijd juist geprezen om de goede ruisverwerking bij hoge ISO's. Uiteraard is de techniek nu verder, maar het is geen gigantische wereld van verschil (als in 3-4 stops beter). Op deze pagina kun je foto's vergelijken, bijvoorbeeld deze op ISO 800 van de 200D en de 1000D:
https://www.the-digital-p...41&TestComp=0&ISOComp=800

Als ik het niet-wetenschappelijk-puur-subjectief bekijk, dan lijkt het er voor mij op dat ISO 1600 van de 200D ongeveer qua ruis presteert al ISO 800 op de 1000D. Dan zou je dus een stop winst maken. Op zich mooi meegenomen, maar je vond ISO 800 van de 1000D 'niet al te best', dus ik weet niet zeker wat je verwachtingen zijn.

Qua keuze tussen een 750D en een 200D, dan zou ik de 200D kiezen. Ik vind ze persoonlijk allebei te klein voor mijn gewenste ergonomie, dus dan zou ik voor de body gaan met de nieuwere techniek.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
guillaumemay schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:10:
De 1000D werd in zijn tijd juist geprezen om de goede ruisverwerking bij hoge ISO's. Uiteraard is de techniek nu verder, maar het is geen gigantische wereld van verschil (als in 3-4 stops beter). Op deze pagina kun je foto's vergelijken, bijvoorbeeld deze op ISO 800 van de 200D en de 1000D:

Als ik het niet-wetenschappelijk-puur-subjectief bekijk, dan lijkt het er voor mij op dat ISO 1600 van de 200D ongeveer qua ruis presteert al ISO 800 op de 1000D. Dan zou je dus een stop winst maken. Op zich mooi meegenomen, maar je vond ISO 800 van de 1000D 'niet al te best', dus ik weet niet zeker wat je verwachtingen zijn.

Qua keuze tussen een 750D en een 200D, dan zou ik de 200D kiezen. Ik vind ze persoonlijk allebei te klein voor mijn gewenste ergonomie, dus dan zou ik voor de body gaan met de nieuwere techniek.
Met één stop verbetering zou ik erg blij zijn! Dat zorgt dat je in "er is eigenlijk te weinig licht" situaties toch je sluitertijd kan halveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
guillaumemay schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:10:

Lastig vergelijken daar maar op Dpreview heb je RAWs beschikbaar. Helaas is de 1000D te oud en komt hij niet voor in hun nieuwe studio comparison tool maar wel in de oude. Daarom moet je dus zelf even de RAWs vergelijken.

1000D op ISO 1600
http://download.dpreview....anon1000d_ISO1600.CR2.zip

200D op ISO 1600
https://www.dpreview.com/...646949d1b668c3627ce85.cr2

De nieuwe tool kun je hier vinden:
https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison

De oude tool hier:
https://www.dpreview.com/reviews/studio-compare
Gwannoes schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Met één stop verbetering zou ik erg blij zijn! Dat zorgt dat je in "er is eigenlijk te weinig licht" situaties toch je sluitertijd kan halveren!
Niet alleen dat, ook zaken als banding hadden de oude sensoren veel mee te maken.De schaduwprestaties met de nieuwere camera's zijn een stuk verbeterd(*).

* Voordat ik op mijn vingers getikt wordt door UC: het is nog steeds geen Sony sensor waar je de schaduwen op kan krikken tot je er bij neervalt. Maar de banding is voor het grootste deel weg en met de nieuwste sensoren heb je ook meer bereik in de schaduwen dan voorheen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 30-08-2018 12:22 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Hmm, heb toch een (voor mij) belangrijk verschil gevonden:
De 200D heeft geen Integrated Speedlite Transmitter, wat de 750D wel heeft. Dat was nou juist één van de beperkingen van de 1000D waar ik tegenaan liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je gebruikt dus (al) off-camera flash; een speedlite die je op afstand bedient?

Voor ongeveer € 70 heb je een Yongnuo YN-622C-TX en een YN-622C II op eBay, dan heb je volledige bediening op alle flitsers met een hotshoe (inclusief TTL), ook op goedkopere flitsers die geen ondersteuning voor de Integrated Speedlite Transmitter hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Paul schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:57:
Je gebruikt dus (al) off-camera flash; een speedlite die je op afstand bedient?

Voor ongeveer € 70 heb je een Yongnuo YN-622C-TX en een YN-622C II op eBay, dan heb je volledige bediening op alle flitsers met een hotshoe (inclusief TTL), ook op goedkopere flitsers die geen ondersteuning voor de Integrated Speedlite Transmitter hebben.
Nee, ik kan nu de flitser alleen op de camera zetten, want de 1000D kan mijn Speedlite 430 EX II niet op afstand besturen. Het zou me juist heel handig lijken om een externe flitser te kunnen besturen.

Maar als ik het goed begrijp kun je dat ook voor elkaar krijgen met zo'n Yongnuo set voor elkaar krijgen? Werkt dat dan volledig net zo alsof de flitser op de camera staat? In dat geval hoeft het voor mij niet zo'n groot probleem te zijn...
(we gaan wel een beetje offtopic ben ik bang...)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwannoes op 31-08-2018 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het is jouw topic :+

Ja, met zo'n setje remote triggers kun je de flitser ergens anders neerzetten (waar je overigens hele mooie dingen mee kunt doen, zeker in combinatie met een statief en paraplu) en bedienen alsof deze op de camera staat (nu ja, in ieder geval de zoom, lichtsterkte, TTL, HSS etc. Custom functions zoals meters / feet, modeling light, AF assist en zo mogelijk niet). Als je op YouTube zoekt naar "off camera flash" zijn er talloze tutorials te vinden hoe je de beste resultaten bereikt

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet niet als er 3 weken verder al een keuze gemaakt is maar zelf heb ik 5 jaar met een 600D gefotografeerd en was er best wel tevreden over. Met een nieuw budget vond ik het toch tijd om wat nieuws te nemen

Na wat zoekwerk en een budget tot 1000 euro ben ik bij de 80D uitgekomen, misschien gezien je de 800D al te duur vindt niet je keuze maar het heeft mij veel vooruitgang gegeven. De lenzen reageren sneller door de snellere focus van deze camera en ook ruislevels zijn beter dan van mijn oude 600D.
En omdat ik bij inruil alle lenzen heb gehouden had ik de 80D met een lens naar keuze als kit gekocht waardoor ik nu een nog breder gebied heb om te fotograferen.

Dus ja, ik weet niet als je in je prijsbepaling inruil van je oude hebt meegenomen maar dat kan net dat stapje meer budget geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik heb afgelopen week de 200D gekocht. En toch ook maar een tweedehands Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 gekocht, voor wat meer licht en scherpte.
Beide aankopen ben ik erg tevreden mee. De lens is een verbetering qua scherpte en lichtsterkte, en de 200D doet het duidelijk beter (qua ruis en kleurbehoud) bij hogere ISO-waarden, dus ik ben helemaal happy. Ook blij met de leuke snufjes: fotograferen met Live View werkt uitstekend, groot kantelscherm is fijn, touchscreen is af en toe wel handig, Wifi/Canon Camera Connect app is leuk,etc.
Heb de "guided display" wel meteen uitgezet, maar verder een fijn dingetje!

@memphis Ik ben bang dat ik voor m'n 1000D + EF-S 18-55mm IS nog geen 100 euro terug ga krijgen ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Gwannoes op 23-09-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Gwannoes Mooie set! Heel veel fotoplezier er mee :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gwannoes schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:44:

@memphis Ik ben bang dat ik voor m'n 1000D + EF-S 18-55mm IS nog geen 100 euro terug ga krijgen ;-)
Mooie aankoop.

Ik had een 5 jaar oude 600D en kreeg bij mijn aankoop van een 80D nog 175 voor alleen de body, dat gaf mij wat extra ruimte om wat extra's erbij te kopen. Als je hem laat verstoffen op de plank is het ook gemist geld ;)

Maar het kan de schakelaar zijn of de interne baterij voor de klok
https://www.flickr.com/gr...iscuss/72157625855045222/

Misschien leuk om te kijken of je hem zelf kunt fixen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1