Aanschaf desktop harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Ik zoek een?
Harde schijf, capaciteit 4TB desktop intern

Wat is je budget?
Rond de €100-€120

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik twijfel tussen een WD Blue en Seagate.
Seagate Barracuda 4TB
WD Blue WD40EZRZ

Uit reviews gelezen dat de Seagate sneller is, voor wat het waard is, het geluidsniveau is (ongeveer) gelijk.

Mijn huidige voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Momenteel:
1x Crucial MX300 275GB
2x WD Blue 1TB

De extra harde schijf wil ik gebruiken voor:
- games
- foto's + bewerking
- video's: bewerking + films kijken

Met andere woorden, niet puur voor opslag, maar ook regelmatig gebruik.
Ook voor games verkies ik een HDD boven een SSD, gezien de grootte van veel games, vind ik het prima om langere laadtijden te hebben.

Sinds een aantal jaar is de WD Blue lijn groter dan 1TB "samengevoegd" met de WD Green lijn.
Er was eigenlijk meestal het advies om de head parking feature op een langere tijd in te stellen, aangezien deze standaard op 8 seconde staat. Dit schijnt met de huidige WD Blue schijven niet meer mogelijk te zijn.

Nu zie ik dat er velen zijn die een WD Green / Blue hebben gebruikt met bv 100k load / unload cycles.
Mij lijkt het dat dit best snel kan oplopen met doel waarvoor ik de schijf wil gebruiken.

Bij het nemen van een slok drinken tussen het foto of video bewerken door, worden de koppen al geparkeerd.

Een WD Red zie ik toch echt als NAS schijf.
Andere optie is een WD Black, maar die zijn mij toch wat aan de prijzige kant, ook vond ik die erg luidruchtig, die heb ik ooit als boot schijf gebruikt en omgeruild heb voor een WD Blue.

Wat betreft betrouwbaarheid heb ik de WD Blue 1TB ook één naar het grof vuil kunnen brengen en 2x onder garantie vervangen, dat is allemaal persoonlijk. De Black Haze statistieken ben ik bekend mee.

Eigenlijk is mijn keuze momenteel gevallen op een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.

Ik heb me alleen suf gezocht of deze schijven ook zo'n agressieve head parking hebben.
Dat heb ik niet echt duidelijk kunnen vinden.
Dat een schijf head parking gebruikt, ok, voor mijn gevoel geen probleem, als het maar niet zo agressief is als de WD Blue.

Concrete vragen:
  • Is de head parking van de WD Blue groter dan 1TB een negatief punt voor mijn gebruik? Wellicht maak ik het "probleem" groter dan dat het is.
  • [i]Iemand die een recente Seagate Barracuda 4TB gebruikt en meer kan vertellen over de head parking? Daar kan ik namelijk niet echt duidelijkheid over vinden.[/i] [i]Eventuele alternatieven die ik nu niet mee neem[/i]
Wat betreft back-up:
Huidige harde schijven heb ik een back-up van bij mijn ouders liggen.
Plus, foto's worden ook geback-upt via Stack.

Een back-up schijf van 4TB zou ik dan "voor het mooie" van hetzelfde merk nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Myliobatis op 29-08-2018 23:25 ]

Beste antwoord (via Myliobatis op 02-09-2018 22:43)

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 10:22

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Myliobatis schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

Rete traag zou ik persoonlijk niet zeggen ;) Huidige 5400RPM zijn als ik het zo zie net zo snel of sneller als mijn huidige WD Blue 1TB 7200RPM. Zo even snel te zien en logisch ook dat huidige 7200RPM ook weer nog sneller zijn.

Maar, zo had ik er inderdaad nog niet naar gekeken!

Voor mezelf dus ook de afweging, een WD Black of Seagate Barracuda Pro zijn 7200RPM schijven, die inderdaad eigenlijk voor dit werk "bedoeld" zijn, maar eigenlijk wel flink boven budget.
Plus punt ook dat die als ik het goed heb niet of minder head parking doen.
De data density neemt met de jaren toe, waardoor per cylinder er meer data op staat en je dus met één rondje draaien wat meer data kunt inlezen. Echter, de applicaties nemen ook toe in grootte. Vooral spellen zijn tegenwoordig "huge".

Neem maar minimaal een 7200 RPM harddisk.

Deze Toshiba lijkt mij een mooie harddisk met redelijk wat cache geheugen (meer dan de Seagate die ongeveer dezelfde prijs is).

Make music, not war

Alle reacties

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:16
Je wilt geen games installeren op een harde schijf met 5400RPM. Dat is retetraag. Kijk dan op zijn minst voor een schijf met 7200 RPM.

• Myliobatis
XFlame schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:45:
Je wilt geen games installeren op een harde schijf met 5400RPM. Dat is retetraag. Kijk dan op zijn minst voor een schijf met 7200 RPM.
Rete traag zou ik persoonlijk niet zeggen ;) Huidige 5400RPM zijn als ik het zo zie net zo snel of sneller als mijn huidige WD Blue 1TB 7200RPM. Zo even snel te zien en logisch ook dat huidige 7200RPM ook weer nog sneller zijn.

Voor mezelf dus ook de afweging, een WD Black of Seagate Barracuda Pro zijn 7200RPM schijven, die inderdaad eigenlijk voor dit werk "bedoeld" zijn, maar eigenlijk wel flink boven budget.

Acties:
  • Beste antwoord

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 10:22

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Myliobatis schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

De data density neemt met de jaren toe, waardoor per cylinder er meer data op staat en je dus met één rondje draaien wat meer data kunt inlezen. Echter, de applicaties nemen ook toe in grootte. Vooral spellen zijn tegenwoordig "huge".

Neem maar minimaal een 7200 RPM harddisk.

Deze Toshiba lijkt mij een mooie harddisk met redelijk wat cache geheugen (meer dan de Seagate die ongeveer dezelfde prijs is).

Make music, not war

• stijnb1234
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-01 17:09
Heel iets duurder (20 euro extra).
pricewatch: Seagate Barracuda Pro +Rescue, 4TB

Laat maar. De prijs klopt niet.
De Toshiba is inderdaad een mooi alternatief voor een goeie prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door stijnb1234 op 31-08-2018 09:46 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij traditionele draaiende schijven is niet zozeer de doorvoersnelheid het probleem, maar de latency. Hoe harder de schijf draait, hoe lager de latency.
Games dus zeer zeker niet op een 5400rpm disk zetten, maar op een 7200rpm disk.

• Myliobatis
De Toshiba schijven had ik totaal over het hoofd het gezien, goede tip!
En dank voor de inzichten wat betreft een 5400RPM/7200RPM schijven.
Ik dacht eigenlijk dat door de toename van data density 7200RPM als "ouderwets" gezien kunnen worden.

Ik ga eens wat meer inlezen over de Toshiba schijven. Wat ik zo even snel vind is dat ze eigenlijk de performance van een WD Black / Seagate Barracuda Pro hebben, voor de prijs van WD Blue / Seagate Barracuda.
Wel luidruchtiger dan andere schijven, kan een punt zijn. Bij een WD Black als boot schijf werd ik gek van het geluid, maar de huidige situatie is anders.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Myliobatis een goede HD is pricewatch: Seagate Barracuda, 3TB
alleen is dit de 3TB, 4TB id duurder dan je budget en iets langzamer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1