Ik zoek een?
Harde schijf, capaciteit 4TB desktop intern
Wat is je budget?
Rond de €100-€120
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik twijfel tussen een WD Blue en Seagate.
Seagate Barracuda 4TB
WD Blue WD40EZRZ
Uit reviews gelezen dat de Seagate sneller is, voor wat het waard is, het geluidsniveau is (ongeveer) gelijk.
Mijn huidige voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Momenteel:
1x Crucial MX300 275GB
2x WD Blue 1TB
De extra harde schijf wil ik gebruiken voor:
- games
- foto's + bewerking
- video's: bewerking + films kijken
Met andere woorden, niet puur voor opslag, maar ook regelmatig gebruik.
Ook voor games verkies ik een HDD boven een SSD, gezien de grootte van veel games, vind ik het prima om langere laadtijden te hebben.
Sinds een aantal jaar is de WD Blue lijn groter dan 1TB "samengevoegd" met de WD Green lijn.
Er was eigenlijk meestal het advies om de head parking feature op een langere tijd in te stellen, aangezien deze standaard op 8 seconde staat. Dit schijnt met de huidige WD Blue schijven niet meer mogelijk te zijn.
Nu zie ik dat er velen zijn die een WD Green / Blue hebben gebruikt met bv 100k load / unload cycles.
Mij lijkt het dat dit best snel kan oplopen met doel waarvoor ik de schijf wil gebruiken.
Bij het nemen van een slok drinken tussen het foto of video bewerken door, worden de koppen al geparkeerd.
Een WD Red zie ik toch echt als NAS schijf.
Andere optie is een WD Black, maar die zijn mij toch wat aan de prijzige kant, ook vond ik die erg luidruchtig, die heb ik ooit als boot schijf gebruikt en omgeruild heb voor een WD Blue.
Wat betreft betrouwbaarheid heb ik de WD Blue 1TB ook één naar het grof vuil kunnen brengen en 2x onder garantie vervangen, dat is allemaal persoonlijk. De Black Haze statistieken ben ik bekend mee.
Eigenlijk is mijn keuze momenteel gevallen op een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.
Ik heb me alleen suf gezocht of deze schijven ook zo'n agressieve head parking hebben.
Dat heb ik niet echt duidelijk kunnen vinden.
Dat een schijf head parking gebruikt, ok, voor mijn gevoel geen probleem, als het maar niet zo agressief is als de WD Blue.
Concrete vragen:
Huidige harde schijven heb ik een back-up van bij mijn ouders liggen.
Plus, foto's worden ook geback-upt via Stack.
Een back-up schijf van 4TB zou ik dan "voor het mooie" van hetzelfde merk nemen.
Harde schijf, capaciteit 4TB desktop intern
Wat is je budget?
Rond de €100-€120
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik twijfel tussen een WD Blue en Seagate.
Seagate Barracuda 4TB
WD Blue WD40EZRZ
Uit reviews gelezen dat de Seagate sneller is, voor wat het waard is, het geluidsniveau is (ongeveer) gelijk.
Mijn huidige voorkeur gaat eigenlijk uit naar een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Momenteel:
1x Crucial MX300 275GB
2x WD Blue 1TB
De extra harde schijf wil ik gebruiken voor:
- games
- foto's + bewerking
- video's: bewerking + films kijken
Met andere woorden, niet puur voor opslag, maar ook regelmatig gebruik.
Ook voor games verkies ik een HDD boven een SSD, gezien de grootte van veel games, vind ik het prima om langere laadtijden te hebben.
Sinds een aantal jaar is de WD Blue lijn groter dan 1TB "samengevoegd" met de WD Green lijn.
Er was eigenlijk meestal het advies om de head parking feature op een langere tijd in te stellen, aangezien deze standaard op 8 seconde staat. Dit schijnt met de huidige WD Blue schijven niet meer mogelijk te zijn.
Nu zie ik dat er velen zijn die een WD Green / Blue hebben gebruikt met bv 100k load / unload cycles.
Mij lijkt het dat dit best snel kan oplopen met doel waarvoor ik de schijf wil gebruiken.
Bij het nemen van een slok drinken tussen het foto of video bewerken door, worden de koppen al geparkeerd.
Een WD Red zie ik toch echt als NAS schijf.
Andere optie is een WD Black, maar die zijn mij toch wat aan de prijzige kant, ook vond ik die erg luidruchtig, die heb ik ooit als boot schijf gebruikt en omgeruild heb voor een WD Blue.
Wat betreft betrouwbaarheid heb ik de WD Blue 1TB ook één naar het grof vuil kunnen brengen en 2x onder garantie vervangen, dat is allemaal persoonlijk. De Black Haze statistieken ben ik bekend mee.
Eigenlijk is mijn keuze momenteel gevallen op een Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB.
Ik heb me alleen suf gezocht of deze schijven ook zo'n agressieve head parking hebben.
Dat heb ik niet echt duidelijk kunnen vinden.
Dat een schijf head parking gebruikt, ok, voor mijn gevoel geen probleem, als het maar niet zo agressief is als de WD Blue.
Concrete vragen:
- Is de head parking van de WD Blue groter dan 1TB een negatief punt voor mijn gebruik? Wellicht maak ik het "probleem" groter dan dat het is.
- [i]Iemand die een recente Seagate Barracuda 4TB gebruikt en meer kan vertellen over de head parking? Daar kan ik namelijk niet echt duidelijkheid over vinden.[/i] [i]Eventuele alternatieven die ik nu niet mee neem[/i]
Huidige harde schijven heb ik een back-up van bij mijn ouders liggen.
Plus, foto's worden ook geback-upt via Stack.
Een back-up schijf van 4TB zou ik dan "voor het mooie" van hetzelfde merk nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Myliobatis op 29-08-2018 23:25 ]