Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

M2 ssd aangesloten, 2 SATA SSDs niet meer herkend MSI Z170a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheIceWarrior
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:10
Zodra ik op mijn msi z170a tomahawk ms-7970 moederbord een M2 SSD aansluit worden 2 andere HDDs die op SATA zijn aangesloten niet meer herkend.
Zodra ik de M2 verwijder werken de andere HDDs wel weer.
Totaal zijn er 5 SATA HDDs aangesloten. Verder geen andere SATA apparaten zoals cd spelers oid.

Heb het moederbord al voorzien van de laatste BIOS versie.
Geeft dit een conflict of kan het moederbord het niet allemaal tegelijk aan?
Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een x aantal moederborden schakelt 1 of meerdere SATA-poorten uit als je je M2 slot benut.

Welke configuraties staan genoemd in de handleiding hieromtrent?

Even van een random review gepikt:
It should also be noted that M2 slot 1, which supports the SATA or NVMe M.2 drives, shares bandwidth with SATA ports 5 + 6.
En ja hoor:
SATA5~6 ports will be unavailable when installing the M.2 module in M.2 (M2_1) slot.
Pagina 31 van de Engelstalige handleiding van de site van MSI

[ Voor 56% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2018 22:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eaRicardos
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-10 13:38
domme vraag, maar betekent dat je dan geen sata-ssd en m2-ssd kan combineren?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

eaRicardos schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:24:
Naast dat een topic kapen niet heel erg wordt gewaardeerd, staat het antwoord op jouw vraag in de reactie hierboven: kijk in de handleiding van het moederbord of (en welke) sata-poorten uitgeschakeld worden bij het installeren van een m2-ssd.

• eaRicardos
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-10 13:38
topic kapen?? ik heb denk ik hetzelfde probleem en wil graag weten hoe dat opgelost kan worden duh.
en nee ik heb er geen verstand van heb gewoon een pc gekocht en wil weten hoe ik de ene ssd kan verwisselen voor de andere, omdat hij daarna niet meer wil opstarten..

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

eaRicardos schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:24:
Natuurlijk kan je combineren. Echter alleen met S-ATA poorten 1, 2, 3 en 4. Blijkbaar zitten 5&6 op een andere controller (waarvan de PCI-E lanes worden ge-reroute naar het M2 slot), óf het M.2 slot ondersteund alleen S-ATA en er wordt een paar poorten ge-reroute (wat lullig is als je een NVME M.2 SSD hebt, maar geen probleem als je een S-ATA M.2 SSD hebt).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
Dat er resources gedeeld worden komt bij bijna alle moderne chipsets voor, zie bv dit overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/9483/PCH%20Allocation.png
De implementatie kan per moederbord fabrikant verschillen, maar als je een zeer uitgebreid Z170 moederbord hebt met alle mogelijke aansluitingen dan is de kans groot dat je tegen de beperkingen van de chipset aanloopt.
Pagina: 1