hulp keuze accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Beste tweakers,

Net als bij vele mensen is mijn de snelheid en stabiliteit van mijn wifi een drama. Met kinderen en vrouw die, net als ik zelf, steeds meer gaan streamen en mobiele apparatuur die niet meer het nieuwste is beginnen de ergernissen zelfs bij mijn 4 jaar oude dochter ('papa, Pepa Pig staat stil') de spuigaten uit te lopen. Tijd dus om het wifi netwerk te moderniseren.

Vraag:
Ik wil door mijn gehele huis een goed wifi bereik en voldoende snelheid om 2 a 3 apparaten gelijktijdig te kunnen laten streamen. Als niet-tweaker vind ik het prettig als dit gemakkelijk is op te zetten. Ik heb een voorkeur om alle accesspoints bekabeld aan de bestaande modem/router te hangen (utp aansluitngen zijn er al). Opnieuw het huis bekabelen is geen optie.

Ik heb hiervoor een aantal opties op het oog maar twijfel welke te kiezen.

Huidige opstelling:
Tijdens de verbouwing van mijn huis (betonnen kelder, begane grond en 2 verdiepingen, gemetselde muren, houten vloeren) heb ik in elke kamer een utp-aansluiting laten maken. Deze komen uit in de kelder waar ook de telefoonlijn binnenkomt en dus mijn modem/router (Arcadyan Experiabox V8) staat (natuurlijk niet de meest handige plaats). In mijn werkkamer heb ik een desktop die via de utp bekabeld op de modem/router aangesloten is. De overige apparatuur (Ipad 4, Iphone 7, Iphone 4 en een Samsung ultrabook) worden via de wifi bediend.

Probleem:
In het gehele huis vrij traag internet via de wifi (streamen met 1 apparaat gaat net, 2 eigenlijk niet).
Op de verdieping slecht wifi bereik, op sommige plaatsen nauwelijks.

Oplossing:
Op alle verdiepingen een bekabeld accespoint plaatsen die zorg draagt voor de wifi verbinding en bij voorkeur een tijdje meekan (dus niet over 2 jaar alweer te oud om nieuwe apparaten te ondersteunen)

Ik heb inmiddels zelf wat rondgekeken en een aantal artikelen en reviews op het internet gelezen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben zelf geen tweaker en veel van de reviews zijn dan ook al snel abracadabra voor mij. Zoals gezegd; wat ik wil is gewoon een goed, stabiel wifi bereik door het gehele huis waarbij in ieder geval 2 (liever 3) apparaten gelijktijdig kunnen streamen.

Ik twijfel tussen de Ubiquiti Unifi, de TP-Link Deco en de Google Wifi.

Ubiquiti Unifi
De Ubiquiti krijgt goede reviews echter, ik denk dat veel van de voordelen (alles is in te stellen/aan te passen) voor mij als niet-tweaker niet echt interessant zijn. Tevens denk ik dat het installatie proces hierdoor wellicht iets boven mijn pet gaat

TP-Link Deco
Eveneens goede reviews. Eigenlijk heb ik hier weinig minpunten voor gevonden

Google Wifi
Erg gemakkelijk installatie proces en ziet er netjes uit. Ik lees hier alleen bij dat, indien deze geplaatst wordt achter een modem/router, deze niet te integreren is met het bestaande wifi netwerk en er dus in feite 2 netwerken in het huis zijn. Ik weet eigenlijk niet of dit heel erg is.

budget:
Ik heb niet een specifiek budget maar vind €350 voor 3 accesspoints geen enorm probleem maar het moet geen €500 worden.

Ik zie vast het een en ander over het hoofd en ben dan ook benieuwd naar tips hoe dit het beste opgelost kan worden. Graag jullie meningen.

Alle reacties

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
@NMA Al een keuze gemaakt, of nog hulp nodig?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15

MsG

Forumzwerver

NMA schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:01:
Oplossing:
Op alle verdiepingen een bekabeld accespoint plaatsen die zorg draagt voor de wifi verbinding en bij voorkeur een tijdje meekan (dus niet over 2 jaar alweer te oud om nieuwe apparaten te ondersteunen)
Dit hou je in kleine zin natuurlijk altijd, hoe duur je Accesspoint/router nu ook is, als er een nieuwe techniek komt na release van de 'router' is zowel een hele dure router 'verouderd' als een budgetmodel.

In dat licht bezien ben ik vaak meer van de iets goedkopere bang for buck apparaten en dan iets vaker vervangen, zodat je effectief vaker de nieuwste technieken in huis hebt, in plaats van minder vaak hele dure apparatuur.

Als je van goedkoop houdt is een TP-Link Archer C7 en die meerdere keren in huis een prima optie. Die is op Marktplaats en Tweakers vaak ook goedkoop te krijgen onder de term "Ziggo wifi versterker".

Hier wordt er veelvuldig over gesproken: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Er is ook nog een ander topic waarbij je een router als accesspoint kan instellen, maar die kan ik nu helaas nergens vinden op Tweakers.

Belangrijkste is dat je er voor zorgt dat er maar 1 apparaat (meestal gewoon je router, de DHCP-server is) dat is zeg maar de adresuitdeeldienst voor je netwerk. Als je dat goed hebt ingesteld dan kan je gewoon naar gelang access points bij prikken.

Wat alleen lastig is dat mobiele apparatuur er soms zelf voor kiest om te lang met een slecht netwerk te blijven verbinden (bijvoorbeeld in de woonkamer) terwijl je al naar zolder bent gelopen. Dat soort issues zijn het naar mijn idee vaker bij mensen dan dat de wifi dekking overal per se belabberd is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik herken je probleem (zoontje van 2,5 en youtube van vrachtauto's :+ ) maar ik vraag me serieus af of 3 AP's in huis het issue gaat oplossen. Ik heb er namelijk drie, met een fatsoenlijke config en setup, en het probleem blijft. Youtube op de telefoon haakt regelmatig af. Ongeacht of dat nou Android of iOs is :/
Doe ik het op een laptop: geen issue, akkert gewoon door.

ALs je het echt in 1x goed wil doen, ga dan voor Ubiquity spul. Dan heb je met de controller er bij ook meteen inzicht en overzicht van hoe je spul presteert en hoe je het evt bij kunt stellen. True, iets minder laagdrempelig maar op zich moet er ook voor een niet zo netwerktearker ook uit te komen zijn. EN anders is er het grote Ubiqity topic waar ze je echt wel kunnen en willen helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:46

Saven

Administrator

The Eagle schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:16:
Ik herken je probleem (zoontje van 2,5 en youtube van vrachtauto's :+ ) maar ik vraag me serieus af of 3 AP's in huis het issue gaat oplossen. Ik heb er namelijk drie, met een fatsoenlijke config en setup, en het probleem blijft. Youtube op de telefoon haakt regelmatig af. Ongeacht of dat nou Android of iOs is :/
Doe ik het op een laptop: geen issue, akkert gewoon door.

ALs je het echt in 1x goed wil doen, ga dan voor Ubiquity spul. Dan heb je met de controller er bij ook meteen inzicht en overzicht van hoe je spul presteert en hoe je het evt bij kunt stellen. True, iets minder laagdrempelig maar op zich moet er ook voor een niet zo netwerktearker ook uit te komen zijn. EN anders is er het grote Ubiqity topic waar ze je echt wel kunnen en willen helpen :)
Jep, previes.

@NMA

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 107,61€ 107,61
2Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E€ 120,80€ 241,60
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,21

Toevallig afgelopen week aangesloten in mijn nieuwbouwhuis. En voor mij als netwerknewbie was het kinderlijk eenvoudig op te zetten. Toegegeven, ik heb een halfuurtje naar Youtube video's gekeken die e.e.a. toelichten :P Maar dat was vooral ter oriëntatie van wat ik nodig had. Die CloudKey is het apparaatje waar de beheersoftware op staat en zou ik zeker aanraden, maar is geen must.

De switch koppel je op de lan poort van je modem/router, en daarna is het een kwestie van doorlussen idd naar je ethernetaansluiting in de muur en daar je accesspoint op aansluiten.

Ja het is wel aan de prijs, maar ik had geen zin in concessies. En dit is wel echt professor shit :P Alles draait nu op de 5ghz-band. Dus ook geen interferentie meer van buren die 40 meter verderop zitten, en overal in huis via wifi een nette 100mbit (ok ok, 95mbit om eerlijk te zijn). Zodra ik boven of beneden ben pakt hij zonder problemen automatisch het dichtstbijzijnde accesspoint als verbinding.

Overigens moet je het altijd zien als een netwerk losstaand van je huidige modem/router, maar dat is geen probleem.

Ik weet niet wat voor internetverbinding je hebt? Maar een 20mbit ADSL lijntje schiet natuurlijk ook niet op als je met z'n drieën wil streamen. Dus dan heeft zo'n setup ook geen zin. Maar als het puur om het bereik gaat (want slecht bereik = minder mbit) dan is dit echt the way to go.

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Dank voor de suggesties en antwoorden.

Ik had inmiddels de vraag ook op een andere plek op het forum geplaats: Rob in "[Ubiquiti UniFi AP] Installeren ingewikkeld voor leek?"

Op basis hiervan heb ik besloten om te beginnen met 1 Ubiquiti Unifi AP AC Lite in de woonkamer te plaatsen. Hier wordt het wifi het meest gebruikt. Aangezien ik houten vloeren heb vermoed ik dat hierdoor ook het ontvangst op de verdieping verbetert. Mocht dit niet of onvoldoende het geval zijn dan koop ik er nog een zelfde AP bij die ik op de verdieping plaats. Als de kinderen straks ouder zijn dan komt er wellicht nog 1 op zolder bij.

Qua internet snelheid heb ik helaas 50Mb/s ADSL van Telfort. Snelheidstests komen uit op ongeveer 25-28Mb/s. Mocht na de toevoeging van de AP streamen nog steeds een probleem blijken dan moet ik inderdaad overstappen naar een kabelaansluiting (Ziggo). Dan mag mijn vriendin wat meer voor het abonnement betalen :). Glasvezel ligt hier helaas nog niet.

De apparatuur zelf scheelt ook. Mijn vriendin heeft een oude ultrabook. Als ze mijn nieuwere laptop gebruikt heeft ze veel minder last van een haperende verbinding. Hetzelfde geldt voor oude Iphone 4 waar mijn kinderen vaak op kijken. Met de Iphone 8 zijn er minder problemen. Binnenkort wordt haar ultrabook vervangen en ik wil er nog een Surface Go of Pro of een gewone Ipad (2018) bijkopen. Maar goed, de oude apparatuur zal waarschijnlijk toch door de kinderen gebruikt blijven worden (en die mogen voorlopig nog even niet met papa's nieuwe Surface/Ipad natuurlijk).

Ik twijfel nog wel over die switch. Ik heb op de router voldoende poorten en bij elke UTP aansluiting waar de AP komt te staan heb ik ook een stopcontact om hem op aan te sluiten. Volgens mij heeft die switch dan niet veel voordelen meer of zie ik iets over het hoofd?

Ik ga binnenkort in ieder geval een Ubiquiti kopen.
Pagina: 1