Deur kozijnen schuin plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 18:06
Hoi allemaal,

Tijdens een grote verbouwing van onze bovenverdieping heb ik besloten de indeling te veranderen. Door de deurkozijnen naar de slaapkamers schuin te zetten wil ik ruimte maken voor een kast met wasmachine + droger. In één slaapkamer bouw ik dan twee inbouwkasten. In deze tekeningen zien jullie het gewenste resultaat in schets:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_Schermafbeelding_20180829_om_183048_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_Schermafbeelding_20180829_om_183127_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_Schermafbeelding_20180829_om_183036_1.jpg

In dit bovenaanzicht heb ik de kozijnen getekend (115 x 56 deurkozijnen, of zou ik beter voor 90 x 56 gaan?). Deze komen schuin op elkaar uit en sluiten dus niet mooi aan. Hoe vul ik de ruimte tussen de kozijnen het beste op?

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_deurkozijn_1.jpg

Bedankt voor jullie tips dit waardeer ik enorm! Al maanden kom ik met veel plezier op dit forum meelezen met al jullie projecten. Uiteraard zal ik straks foto's plaatsten van de voortgang en het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49

EiT

Balk er tussen en de hoeken schuin afwerken?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13
Mooie tekeningen, maar ik zie het probleem niet zo.
Afwerken kan met een massieve balk, schuin afgezaagd of met schuin afgezaagde latten en aftimmeren met MDF o.i.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Nou de vraag komt o.a. voort om een stevige constructie te bouwen (soms is het lastig hersenspinsels over te brengen in tekst ;) ). De afgeschuinde balk die ik hier tussen plaats, zou ik deze dan het beste tot het plafond laten lopen, en het kozijn hierop schroeven voor extra stijfheid?

Omdat ik voor het middelste kozijn een hele kast maak kan ik deze tussen de twee wanden plaatsen. Ik twijfel dus vooral over hoe ik de twee schuinen kozijnen sterk bevestig op de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De afgeschuinde balken zal je inderdaad tot het plafond moeten door laten lopen. Ik neem aan dat je boven de kozijnen ook nog een stukje wand hebt, dan kan je die wandplaten ook op de afgeschuinde balken schroeven.
De kozijnen zelf schroef je, door de kozijnstijlen heen, op de balken. Dat is sterk zat.

Deurkozijnen in een gemetselde muur zitten ook maar met aan weerskanten 3 of 4 kozijnankers vast. Als het goed wordt gedaan, dan is er ook nog een sponning die opgevuld wordt met specie. Maar bij de kozijnen die ik tot nu toe in mijn huis gesloopt heb, was dat maar matig gevuld en toch zijn ze al die jaren blijven zitten.

• Laurences
JukeboxBill schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:20:
De afgeschuinde balken zal je inderdaad tot het plafond moeten door laten lopen. Ik neem aan dat je boven de kozijnen ook nog een stukje wand hebt, dan kan je die wandplaten ook op de afgeschuinde balken schroeven.
De kozijnen zelf schroef je, door de kozijnstijlen heen, op de balken. Dat is sterk zat.

Deurkozijnen in een gemetselde muur zitten ook maar met aan weerskanten 3 of 4 kozijnankers vast. Als het goed wordt gedaan, dan is er ook nog een sponning die opgevuld wordt met specie. Maar bij de kozijnen die ik tot nu toe in mijn huis gesloopt heb, was dat maar matig gevuld en toch zijn ze al die jaren blijven zitten.
Bedankt voor je tip, dan ga ik het op deze manier doen. Vanavond zal ik de sketchup tekening nog wat verder uitwerken voordat ik overga tot bestelling van het materiaal. Voor de kozijnen zelf, deze worden in 2 maten geleverd. Gezien de middelste deur tussen twee houten tussenmuren komt te staan maakt de dikte van de kozijnen hier niet uit. De twee deuren die naar de slaapkamers leiden staan niet in een gemetselde muur. Zou ik beter de 56*90mm of de 56*115mm kozijnen bestellen, of geen voorkeur?

Wat betreft het hok dat ik voor de wasmachine bouw. Momenteel heb ik gekozen voor 70mm vuren rachelwerk voor 70mm Rockwool (geluids)isolatie. Zouden jullie dit op dezelfde wijze doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
Even een opmerking vanaf de zijlijn... De kamers lijken me al redelijk klein, weet je zeker dat je 1 kamer beide kasten wil geven? Dit maakt de andere kamer relatief nog kleiner omdat er nog een kast in moet komen.

• JukeboxBill
De maat van de kozijnen maakt in dit geval niet zo veel uit. Normaal gesproken hangt dat af van de muurdikte, waarin het geplaatst wordt.
Laurences schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:
[...]
Wat betreft het hok dat ik voor de wasmachine bouw. Momenteel heb ik gekozen voor 70mm vuren rachelwerk voor 70mm Rockwool (geluids)isolatie. Zouden jullie dit op dezelfde wijze doen?
Zo heb ik al heel wat wandjes geplaatst. Ga het hout wel zelf uitzoeken, want tegenwoordig zit er veel krom hout tussen. Zelfs bij gerenommeerde bouwmaterialenhandels.
In ieder geval voor de staanders is het wel fijn als ze een beetje recht zijn.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Renzzie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:34:
Even een opmerking vanaf de zijlijn... De kamers lijken me al redelijk klein, weet je zeker dat je 1 kamer beide kasten wil geven? Dit maakt de andere kamer relatief nog kleiner omdat er nog een kast in moet komen.
Ik zou ook in beide kamers ieder één inloopkast maken. En wat ga je doen met de ruimte boven de inloopkasten (en de wasmachine) :? Dat is (indien bereikbaar) de perfecte opbergruimte voor dingen die je niet vaak nodig hebt, maar waar je wel redelijk makkelijk bij moet kunnen als je het een keer nodig hebt,

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Bedankt voor jullie vragen en ideeën. Deze hebben me vannacht tot laat in sketchup laten tekenen ;) Ik ben tot de volgende schets gekomen. Er ontstaat een slaapkamer met diepe inbouwkasten van 60cm en een slaapkamer met ondiepe (linnen) kasten van 35 cm.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mfj6u8.png

Alle rachels in de tekening zijn 44x70
De buitenkant is overal afgewerkt met 9mm OSB en 9,5mm stucplaat
De binnenkant van de inbouwkasten zijn afgewerkt met 18mm underlayment of 18mm multiplex (?)
Tussen de rachels wil ik overal steenwol gebruiken voor geluidsisolatie. Wat vinden jullie van bovenstaand plan. Neem ik de goede maten voor het materiaal? In de kasten komen straks dubbele deuren die ik wil afhangen met blum scharnieren.

44x70 word een vrij dikke muur na afwerking met plaatmateriaal, zou ik ook 44 als dikte maat kunnen aanhouden? Het scheelt een beetje. Bedankt voor het bekijken van dit plan!

[ Voor 7% gewijzigd door Laurences op 01-09-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Steenwol zou ik zeker doen. Vooral voor het geluid tussen beide kamers. Kun je niet werken met schuifdeuren in de kamers? Dan heb je geen last van open slaande deuren in de kamers. Aangezien aangegeven werd dat deze niet al te groot zijn.

Ik zou gaan voor underlayment. Aangezien multiplex vaak geen v- groef heeft. Dit ook weer een beetje voor de stevigheid. Zelf heb ik dit soort gelijk gemaakt met OSB en dan gips er op voor de afwerking. Kun je nog altijd dingen ophangen als het moet met wat langere schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:53
Een dergelijk wandje tussen twee slaapkamers kan je beter goed zwaar uitvoeren, ook al kost het een cm of 5.

Er is niets vervelender als geluidsoverlast.

Straks hebben ze een vriend of vriendin... en dan .... 🤪

Wat dat betreft..... ga je de wasmachine ook s’nachts draaien? Dan kan je er maar beter een zwaardere constructie tussen maken, en zorgen dat de naden van de wand naar de slaapkamers goed dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Rob-T6 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:56:
Een dergelijk wandje tussen twee slaapkamers kan je beter goed zwaar uitvoeren, ook al kost het een cm of 5.

Er is niets vervelender als geluidsoverlast.

Straks hebben ze een vriend of vriendin... en dan .... 🤪

Wat dat betreft..... ga je de wasmachine ook s’nachts draaien? Dan kan je er maar beter een zwaardere constructie tussen maken, en zorgen dat de naden van de wand naar de slaapkamers goed dicht zijn.
Dan ga ik voor de 70mm dikte tussenwand 😉 Voor wat betreft dichtingsband tussen rachels en vloer/plafond/muur.. ik zit te zoeken maar kan niet echt wat geschikts vinden. Zijn vaak van die smalle 15mm brede strips, voelt een beetje fragiel op een 70mm balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Er is gewoon breed schuim band in de handel speciaal voor metalstud, een beetje bouwmaterialenhandel moet dat gewoon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou het kozijnhout even op maat laten schaven. Een grotere maat hout bestellen, de sponning die er standaard in zit kan er weer in gemaakt worden en de kant van de wand kun je zo laten maken dat deze netjes bij de want aansluit. Hierdoor krijg je geen rare hoekjes die je weg moet timmeren met MDF of andere panelen.

Een ZZP-er met wat machines maakt dit zo voor je. Mocht je redelijk in het Noorden wonen dan heb ik eventueel nog wel een adres voor je.
Pagina: 1