Kist voor subwoover maken & sub en versterker aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Mijn vraag

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een subwoover genaamd "Climax Phatt1200 600w RMS" een dubbelspoels subwoover.
Heb daarbij een Pioneer MVH S100UB autoradio, en als versterker heb ik de "Crunch GPX 1000.4 (1000 watts)

De sub en woover heb ik voor 2 tientjes van een kennis gekocht. Dus is wel wat oud maar werkt nog goed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op internet gezocht maar kan niets goeds vinden wat ik precies zoek kwa uitleg.

---
Ik wil graag weten wat voor kabels ik nodig ben en hoe lang, ik wil niet zon setje kopen is 51 euro los halen is goedkoper hoorde ik losse kabels.
Heb een Citroën saxo 1.4 sport 538

Ik vraag me ook af hoe zon kist voor
de subwoover gemaakt dient te worden. Op internet zie ik allemaal kisten met van die hoekjes en muurtjes binnenin iets als een doolhof soort van. Wat voor gedachte ligt daarachter. Like.. Hoe kan ik mn eigen kist maken en wat zijn geschikte afmetingen om het maximale eruit te halen.
Kofferbak is vrij ruim. Dus kan genoeg in.

En zou een dynamo van saxo 1.4 sport 538 het aankunnen?

Excuses dat ik niet meer gereageerd had op vorige topics. Ik was op vakantie en lette niet veel op topics.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien kan je eens op een autoforum kijken, ik denk dat je de antwoorden op al je vragen wel kunt vinden als je daar een paar topics bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 16:14
Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat zelf een kist maken niet zo makkelijk is. Tenminste, als je het goed wil doen. Je zal de precieze specificaties van de sub moeten hebben, en dan berekenen hoe groot die kast moet zijn, en wat voor vorm.
Maar vraag me niet hoe dat precies allemaal zit hoor.
https://www.12vhifi.nl/index.php/componenten/subwoofers

Kabelsetje kost 35 euro:
https://www.mediamarkt.nl...liber-cpk15d-1142588.html
Losse kabels zullen niet echt goedkoper zijn. Helemaal niet als je een beetje redelijke kwaliteit wil.

En het is een subwooFer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
zonder t&s parameters van je woofer wordt het erg moeilijk denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

Jag

Nee, dat is bij car audio een beetje anders. Er worden altijd volumes gesuggereerd en bovendien werkt gesloten erg goed in een auto (sluit mooi aan bij de cabin gain die je cadeau krijgt). Dus als je het jezelf makkelijk wil maken dan maak je een gesloten sub; het volume komt dan niet erg nauw. En gebruik je de aanbevelingen van de fabrikant als richtlijn voor het volume.

Intern maak je enkele dwars verbindingen tussen de wanden, dan maak je de behuizing wat stijver. Is voor de laatste finesses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Een gesloten kist voor een 25cm woofer is meestal 22 liter en 30cm woofer 32 liter. :)
Met zware kwaliteit MDF 18mm hoef je ook niet perse verstevigingen te maken, weinig kans dat een woofer zon plaat bol gaat blazen.
Je versterker schijnt stabiel te zijn op 2ohm dus als je de sub zo aan kan sluiten dat ie een weerstand heeft van 2 ohm zou mooi zijn.
DVC subs kun je meestal 2 of 4ohm aansluiten net hoe je de draden verbind, staan genoeg voorbeelden van op internet.

[ Voor 16% gewijzigd door Goofy1978 op 29-08-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
Moet ik een 4 kanaals 1000 watt kabelset hebben?

Aangezien versterker 4 kanaals is volgens mij.

En ik kan beter een kist kopen zeker? Ipv zelf maken.

Zit er zon zekering bij zon setje? Of zijn die 2x 20 zekeringen die in de versterker zitten genoeg?

• Vurnality
Heb de kabelerij. 1x tulp voor radio naar versterker. Met remote in een. Pluskabel met zekering 50a. Massakabel. Audiokabels voor versterker naar subwoover.

Nu heb ik 2 vragen,

Door geldnood deze maand kan ik niet direct kistje kopen aangezien ik dit toch wel wil kopen ipv maken.

Ik hoorde van iemand dat het schadelijk is als je de subwoover in je hoedeplank(verstevigd) doet zonder kist. Heb dan wel lege kofferbak.(of mag ik wat dingen onderin leggen ?)

Dat de sub dan stukgaat?

Kan dat? Mijn sub is de Climax Phatt1200

Van 2 vrienden hoorde ik dat het een sub is die geen kist perse nodig is maar klopt dat en als ik hem anders wel zonder kist gebruik wat kan der gebeuren ? Kwa schade aan de sub ofzo..

En.

Hoe kan ik de versterker zo bruggen dat de 1000 watt versterker 2x 2 poortjes heeft van 500watt voor beide spoelen van de subwoover.

Heb 3 kanalen apart. Dat is voor de ground remote en +12 volt.
Dan heb ik 2 fuses met 20a zekeringen.
Daarnaast 8 poortjes 2 rijen 4 breed

4 links zijn FL boven
En FR onder.
4 rechts zijn RL boven en RR

Aan de zijkanten staat bridge.

Hier een foto... Hoe kan ik zorgen voor 2x plus en min uitgang voor de subwoover in feite die elk hetzelfde maar maximale geven.

https://i.imgur.com/s6ufHZZr.jpg

• Jag

Jag

Subwoofer schrijf je met een "f" :)

Beter niet in de hoedenplank, dan kan ie teveel uitslag gaan maken. Even wachten op je kistje maar....

• Vurnality
Wat bedoel je met uitslag? De hoedeplank is een versterkte met triplex plaat volledig eronder.

Heb hem aangesloten en wel. Alleen pakt ie de voorspeakers niet meer. Die zitten op radiokabels gewoon. Kan ik dit aanpassen dat ook de speakers die op radio zitten het doen

• WEBGAMING
Een triplex plaatje gaat niks beginnen tegen een subwoofer. Dat is nooit sterk genoeg.

• Vurnality
WEBGAMING schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:42:
Een triplex plaatje gaat niks beginnen tegen een subwoofer. Dat is nooit sterk genoeg.
30mm dik betonplex bedoel ik... Foutje.

Ik heb nu gewoon dat klote probleem dat zodra ik tulpen van versterker in radio doe dat de speakers van deuren die op radio kabels zitten uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
Hoedeplank origineel met gat erin. Beton plek plaat eronder aan vast geschroefd ook gat in. Sub erin. Klaar.
Dus heb voor nu mn sub klaar en hij doet t zeer goed. Zeker toen ik van aux naar USB overstapte. Dat geeft ook zeer duidelijk geluidsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Vurnality schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:30:
Hoedeplank origineel met gat erin. Beton plek plaat eronder aan vast geschroefd ook gat in. Sub erin. Klaar.
Dus heb voor nu mn sub klaar en hij doet t zeer goed. Zeker toen ik van aux naar USB overstapte. Dat geeft ook zeer duidelijk geluidsverschil
En zit de sub in dat gat, of is er daarnaast nog een gat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Jag schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:41:
[...]

En zit de sub in dat gat, of is er daarnaast nog een gat?
Als jij het over een bass reflex poort hebt.. Hij gebruikt de hele kofferbak, reflex poort lijkt me niet echt nodig. ;)

Kan me niet voorstellen dat het goed klinkt, of lang heel blijft, maar ja, goed.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 07-09-2018 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

We delen onze zorgen volledig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
De sub zit in een gepast gat in de versterkte hoedeplank.
De bass is redelijk maar met een kist krijg ik meer bass denk ik. Binnenkort ga ik een kist fixen. En dan eens zien of we hem kunnen laten knallen als nooit tevoren

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vurnality schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:29:
En dan eens zien of we hem kunnen laten knallen als nooit tevoren
...om binnen een mum van tijd lawaaischade aan je gehoororgaan op te lopen. Verstandig, kerel! Maar gelukkig is er in elke grote stad, een filiaal van beterhoren.nl te vinden. 8)7

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• WEBGAMING
Als je zo door gaat, gaat hij zeker knallen. Maar dat doet hij dan maar één keer.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 15-09-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
WEBGAMING schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:37:
Als je zo door gaat, gaat hij zeker knallen. Maar dat doet hij dan maar één keer.
1200watt RMS sub op 1000 watt versterker. Hoe wil ik die knallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je denkt veel te simpel.

Een driver kan kapot gaan van teveel excursie maken. Hoeveel excursie een driver maakt, is afhankelijk van de frequentie, hoe veel power erop staat en de behuizing. In de hoedenplank maak je met vrij weinig power al teveel excursie. Sommige woofers kunnen daar goed tegen, anderen niet, maar dat weet je pas als het te laat is. Daarom is de hoedenplank geen goede plek om een sub in te doen. Dat is je al verteld, maar je luistert niet, dus dan moet je het maar zelf weten :+

Bovendien zijn die getallen van zoveel watt nogal vloeibaar; je kan een versterker 1.44 keer meer power laten leveren als je hem maximaal laat clippen. En die 1200watt belastbaarheid van die driver is waarschijnlijk ook erg afhankelijk van de tijdsduur, kan met niet voorstellen dat je daar een uur lang vol continu 1200w op kan zetten, dan verbrandt de spoel denk ik.
Pagina: 1