Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:56
edit: opzegtermijn *

Hoi tweakers..

Ik ben al enige tijd werkzaam in de ICT
Nu is er een leuke vacature voorbij gekomen en sta ik op het punt om een overstap te maken.
Nu zie ik in mijn contract dat mijn opzegtermijn 2 maanden is.
Eigenlijk was ik stiekem er van overtuigd dat dit slechts 1 maand was.

Qua werk, overdracht e.d. zijn er nooit 2 maanden nodig om mij te vervangen
Immers.. de laatste maanden doe ik al zeer weinig (daarom wil ik ook juist weg)
Is het mogelijk om in onderling overleg de opzegtermijn naar 1 maand te krijgen?

Ook met het oog op mijn nieuwe werkgever die ander vrij lang moet wachten nog voor ik aan de slag kan?
Of als dit in het contract staat, is het in beton gegoten?

En nog een andere vraag..
Is het vreemd om een voorstel te doen om een middagje mee te lopen bij mijn nieuwe werkgever zodat ik kan zien hoe de functie in praktijk is? :)

Dank jullie wel alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door 0re0 op 29-08-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:05

St@m

@ Your Service

In onderling overleg is dat mogelijk

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29

Wish

ingwell

Is het mogelijk om in onderling overleg de opzegtermijn naar 1 maand te krijgen?
Vast wel - maar dat zul je toch echt je huidige werkgever moeten vragen - die bepaalt hoe coulant ze willen zijn. Als ze vervelend zijn, dan heb je je aan die 2 maanden te houden.

(Per ongeluk al een contract getekend met een andere starttermijn??)

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-04 08:55
Uitgangspunt is dat je die 2 maanden in acht moet nemen.

Maar je kunt samen overeenkomen dat je na een maand al weg kan. Je kunt er dus niet vanuit gaan.
Als je gewoonweg eerder weggaat, kan werkgever een schadevergoeding verhalen.

het is vaak in beider belang dat de pijn - als de liefde toch over is - zo kort mogelijk te houden, dus als je dit een beetje goed overlegd, kom je er vaak wel aan uit samen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 14:10
Ik zou het deze week nog aangeven, anders zit je er een maand langer vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Wish schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Vast wel - maar dat zul je toch echt je huidige werkgever moeten vragen - die bepaalt hoe coulant ze willen zijn. Als ze vervelend zijn, dan heb je je aan die 2 maanden te houden.

(Per ongeluk al een contract getekend met een andere starttermijn??)
Nee ik heb nog niets getekend..
Ben zoekende wanneer ik het beste kan opzeggen namelijk.
De maand duurt nog slechts 2 dagen.
Mocht het 2 maanden zijn, en ik zeg na het eind van deze maand op..moet ik er zelfs nog 3 maanden werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29

Wish

ingwell

Dat klopt. Als je de overstap zeker weten wilt maken.... vandaag een ontslagbrief schrijven en inleveren. (Mits je een getekend contract hebt!)

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat staat er precies in de overeenkomst? Twee maanden voor jou en vier maanden opzegtermijn voor de werkgever?

Edit: omdat jij sneller moet kunnen opzeggen dan de werkgever.
0re0 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:56:
En nog een andere vraag..
Is het vreemd om een voorstel te doen om een middagje mee te lopen bij mijn nieuwe werkgever zodat ik kan zien hoe de functie in praktijk is? :)
Hangt erg van het soort werk af. Kans dat een paar uur meelopen jou weinig hoeft te leren over hoe het er echt gaat. Kans dat er allerhande geheimhoudingsverklaringen nodig zijn (die je nog niet hebt getekend). Kans dat de werkgever dat niet gaat willen omdat je er mee suggereert misschien niet te willen maar wel tijd gaat kosten van je aankomende collega's. Etc.

[ Voor 76% gewijzigd door F_J_K op 29-08-2018 15:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
F_J_K schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:10:
Wat staat er precies in de overeenkomst? Twee maanden voor jou en vier maanden opzegtermijn voor de werkgever?

Edit: omdat jij sneller moet kunnen opzeggen dan de werkgever.

[...]

Hangt erg van het soort werk af. Kans dat een paar uur meelopen jou weinig hoeft te leren over hoe het er echt gaat. Kans dat er allerhande geheimhoudingsverklaringen nodig zijn (die je nog niet hebt getekend). Kans dat de werkgever dat niet gaat willen omdat je er mee suggereert misschien niet te willen maar wel tijd gaat kosten van je aankomende collega's. Etc.
Correct! .. het dubbele dus zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Wish schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:06:
Dat klopt. Als je de overstap zeker weten wilt maken.... vandaag een ontslagbrief schrijven en inleveren. (Mits je een getekend contract hebt!)
Nee die heb ik nog niet..
Dit zou ik dus vrijdag moeten doen, en vrijdag tevens mijn ontslag moeten indienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien overbodig maar er is een verschil tussen 2 maanden en 2 kalendermaanden. Helaas heeft niet iedere werkgever dat eenduidig in de contracten staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:25
Als het wel 2 maanden gaat worden, kan je natuurlijk je vakantie dagen gebruiken om eerder weg te gaan, mits je deze hebt natuurlijk. En nooit je oude schoenen weg gooien voor je nieuwe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
F_J_K schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:10:

Mwah.. Kan ook als positief worden ervaren lijkt me
Dat ik bereid ben in mijn eigen tijd een half dagje mee te kijken op de afdeling hoe het er aan toe gaat.
Betreft een beheerfunctie overigens.
Ik twijfel inderdaad omdat het gesprek vrij kort was en mij het beeld nog niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maar eens snel gaan overleggen met de baas.
In overleg kan alles, in mijn geval was ik 1 week later weg (er was genoeg personeel om het op te vangen).

Een getekend contract is overigens niet vereist, is alleen handig als bewijsmiddel dat je een nieuwe baan hebt. Als je bijv. per mail een afspraak hebt gemaakt 'om je contract te tekenen' is dat ook wel genoeg.
Maar de meeste werkgevers hebben toch eerste 2 maanden 'proeftijd', dus wat dat betreft heb je nooit zekerheid na opzeggen oude baan. Zou me daar overigens niet al te druk om maken, zolang je maar kunt aantonen dat je niet verwijtbaar werkloos bent als je een uitkering moet aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je wilt meekijken en je nieuwe werkgever dat goed vind gewoon doen.
Verteld dit niet aan je oude werkgever maar neem gewoon een vrije dag op. Scheelt een hoop gezeur om niks.

Je zegt zelf dat je weinig doet op je werk, de kans acht ik daarom wel aanwezig dat je misschien eerder kan vertrekken. Maar zoals al is aangeven staat de werkgever volledig in z'n recht om je aan die twee maanden te houden.

Dit is overigens doodnormaal en zal je nieuwe werkgever echt niet moeilijk over doen. Voor jou misschien een beetje vervelend, maar overleef je ook wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad nog 2 weken vakantie staan.
Ik moet even op een rijtje zetten wat in mijn geval handig is om te doen.
2 maanden opzegtermijn met 2 weken vakantie is effectief nog 1.5 maand werken.
Valt opzich ook nog wel mee.. en wellicht in onderling overleg kan ik ook nog eerder weg.

Tot slot..
Wat is handig qua planning? gezien deze maand nog 2 dagen heeft.

Me werkgever weet nog van niets..
Z.s.m voor eind van de week een gesprek inplannen?
Of juist me contract tekenen / (of mondeling aangaan), en dan mijn ontslag kenbaar maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mathy_ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:17:
Als het wel 2 maanden gaat worden, kan je natuurlijk je vakantie dagen gebruiken om eerder weg te gaan, mits je deze hebt natuurlijk. En nooit je oude schoenen weg gooien voor je nieuwe hebt.
Je vakantie gebruiken om eerder aan de slag te kunnen bij een andere medewerker is een keuze, bedenk je wel dat;
  • De oude werkgever jou dan nog in de ongevallenverzekering heeft zitten,
    als er dus iets gebeurd met je, krijg je dan een heel gedoe; voor de werkgever ben je immers vrij en dus niet aan het werk.
  • Je bij de nieuwe werkgever niet gelijk de arbeidskorting kan krijgen, omdat je nog elders (ook) werkt

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2018 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
Altijd eerst je nieuw contract tekenen, en dan pas opzeggen.

Kan best zijn dat je je ontslag 2-3 dagen voor het einde van de maand moet indienen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou zorgen dat je je contract tekent (al dan niet mondeling). Maak bij je nieuwe werkgever duidelijk dat je een opzegtermijn hebt van 2 maanden, maar eventueel wel wil proberen om in overleg te zorgen dat je eerder kan beginnen.

Je nieuwe baas moet dit ook goed vinden, HR heeft vaak wel even nodig enzo.

Dien dan ontslag in bij je baas. Doe dit bij voorkeur mondeling en bevestig het schriftelijk. Je kan het ook meteen schriftelijk doen, mocht het mondeling niet meer lukken voor het einde van de maand.

En wat @CH4OS zegt. Ik zou die vakantie dagen gebruiken om even lekker vakantie te nemen. Kan je fris beginnen aan je nieuwe job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-04 00:14
Controleer je contract
Wettelijk is opzegtermijn gelijk aan je betaalperiode van je salaris, welke in de regel maandelijks
dus 1 maand opzegtermijn.
Afwijkingen kan, in jouw geval 2 maanden, maar dan is de opzegtermijn vanuit de werkgever 4 maanden en moet in je kontrakt staan

https://ontslag.nl/opzegg...rknemer-die-wil-opzeggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
brandon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:33:
Controleer je contract
Wettelijk is opzegtermijn gelijk aan je betaalperiode van je salaris, welke in de regel maandelijks
dus 1 maand opzegtermijn.
Afwijkingen kan, in jouw geval 2 maanden, maar dan is de opzegtermijn vanuit de werkgever 4 maanden en moet in je kontrakt staan

https://ontslag.nl/opzegg...rknemer-die-wil-opzeggen/
Dat staat ook zo in me contract.
Werkgever dus 4 maanden.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:04
Je nieuwe werkgever begrijpt vast dat je niet aanstaande maandag al kunt beginnen; er zijn ook bedrijven met een opzegtermijn van drie maanden (ik heb er zo eentje). Geef gewoon aan bij HR van je nieuwe baas wanneer je kunt beginnen en werk lekker uit (niemand gaat je nog opzadelen met projecten die laatste zes weken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:27:
[...]
Je vakantie gebruiken om eerder aan de slag te kunnen...
Is afaik een absolute No-No.
Tijdens je vakantie ben je nog in dienst van je oude werkgever en mag je niet zomaar werk gaan doen voor een andere werkgever. Meestal staat er iets in je contract over nevenfuncties.
Daarnaast is er geen verplichting voor je werkgever om je vakantiedagen zomaar te honoreren. Ik weet niet de exacte wet en hoe het nu geregeld is, maar tijdens je opzegtermijn is het sowieso al een uitzonderlijke situatie, waarbij je werkgever strikter kan (mag?) zijn dan normaal.

Een middagje meelopen kun je vragen, maar ik zou het zelf niet doen. Als ik niet overtuigd ben van de baan, dan doe ik het niet. Ben ik wel overtuigd (of bijna), dan kun je ook gewoon beginnen. Het is niet zo dat je meteen 10 jaar vastzit aan de nieuwe job en elke job heeft zijn eigen uitdagingen. Een middagje gaat mij niet helpen en pas na een maand, of soms zelfs nog langer, weet ik pas of ik op mijn plek zit.

Maar gewoon regelen dat je nieuwe baan begint over 2 maanden 'of korter'. En dan even onderhandelen bij je huidige werkgever. Kun je daarna kiezen wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@TheGhostInc Ik begrijp even niet waarom je mij citeert, ik geef toch juist punten om het niet te doen?
Of iemand dat wel of niet doet, moet diegene zelf weten, dus mijn mening doet daarin niet toe. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:53:
@TheGhostInc Ik begrijp even niet waarom je mij citeert, ik geef toch juist punten om het niet te doen?
Of iemand dat wel of niet doet, moet diegene zelf weten, dus mijn mening doet daarin niet toe. ;)
Je zegt nu weer dat het een keuze is, maar zo ver ik het weet heb je die keuze niet als er in je contract staat dat je geen nevenfuncties mag hebben zonder overleg.
Onze mening doet er niet toe als het niet mag, maar idd. ook niet als het wel mag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheGhostInc schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:27:
Je zegt nu weer dat het een keuze is, maar zo ver ik het weet heb je die keuze niet als er in je contract staat dat je geen nevenfuncties mag hebben zonder overleg.
Onze mening doet er niet toe als het niet mag, maar idd. ook niet als het wel mag. ;)
De vraag is in hoeverre je in dit geval kan spreken van een nevenfunctie wanneer de medewerker ontslag indient of dat al heeft gedaan en verlofuren oppakt om bij de nieuwe werkgever te beginnen. ;) Ik denk dat een concurrentiebeding dan sterker is, juridisch gezien.

EDIT:
De nuance vergeten, ook ik vind dat het in overleg 10x beter en makkelijker gaat dan op slinkse wijzen elders te kunnen gaan werken.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2018 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
Ik heb in het verleden ook ontslag genomen terwijl ik een opzegtermijn van 2 maanden had.
Probeerde mijn vakantiedagen te gebruiken om die termijn korter te krijgen, maar de werkgever had mijn verlofaanvraag destijds afgekeurd.
Ik was natuurlijk niet happy, en in onderling overleg de zorgen van mijn werkgever gedeeltelijk kunnen wegnemen. Mocht 2 weken verlof opnemen en de rest van mijn dagen werden uitbetaald.

Conclusie: ga uit van 2 maanden, maar vaak is er wel ruimte voor onderhandeling, want niemand wint als je super gedemotiveerd 2 maanden de uren staat af te tellen dat je eindelijk weg mag.

[ Voor 10% gewijzigd door CheapTweak op 29-08-2018 16:50 ]

Pagina: 1