Net niet gladde muren schilderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 07:49
Ik en mijn vriendin hebben een bestaande woning gekocht. De meeste binnenmuren waren hiervan behangen. Dit behang is verwijderd en hieronder kwam een muur tevoorschijn die ooit glad genoeg gestuct is om te schilderen.
Nu zijn de muren na het verwijderen van het behang niet zo glad meer als ooit geweest en aangezien we ze willen schilderen moeten ze toch aardig glad zijn. Er zitten nog kleine restjes behang op die er bijna niet af te krijgen zijn en ook wat kleine krassen en dergelijke.
De muren zijn te goed om opnieuw te laten stucen, dat zou weggegooid geld zijn.

Is het nu een goede mogelijkheid om de wanden te schuren met een wandschuurmachine zoals de volgende, aangeboden bij de Lidl:

https://www.lidl-shop.nl/...dschuurmachine/p100242780

Valt hiermee voldoende resultaat te behalen om het netjes genoeg te krijgen om te kunnen schilderen of zijn er betere oplossingen?

Graag hoor ik jullie ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36

g0tanks

Moderator CSA
Ik denk dat een foto van je muur veel kan toevoegen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42

Wish

ingwell

Voor die 80€ kun je je niet echt een buil vallen. Maar je hebt vast ook nog wel ergens een kleine schuurmachine liggen. Krijg je de wand naar wens glad als je daar eens een kwartiertje mee gaat stoeien (met fijnkorrelig papier)? Als dat werkt en het resultaat is wat je wilt hebben, kun je dat apparaat wel kopen lijkt mij. Tenzij het zo weinig m2 is dat je het ook met het handapparaat wilt gaan doen :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
Hieronder een link naar de beste afbeelding die ik zo beschikbaar heb.

https://lh3.googleusercon...-HJsfxUyAZEr=w708-h943-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Áls je muren helemaal gaat schuren, houd dan rekening met veel stof!
Dus gebruik de mogelijkheid om een stofzuiger op het schuurapparaat aan te sluiten, en draag voor de zekerheid ook stofmaskertjes ;)

Maar nét niet glad? Ik zou dan persoonlijk nog even verder proberen de krasjes te vullen met plamuur en de behangrestjes los te halen/weken, evt. met een huur-afstomer (17 euro/dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:01
Je zal het echt gaan zien als je er een kleurtje op doet.
Dus zorgvuldig opvullen en schuren, daarna hele muur meermaals behandelen met een goedje tegen zuiging, want de verf reageert ook anders op de plamuur dan op de rest van de muur. Want ook dit zul je heel goed zien.

Verder stofmasker is een must bij schuren, kost geen drol zo'n kapje, dus gewoon halen. Scheelt je weer 100x je neus snuiten met al die stofgroep niet eens te denken wat daadwerkelijk in je longen is gekomen zonder zo'n ding.

Wees secuur met dit werkje, je kijkt er de komende 5 jaar naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouge Baste
Bedankt voor de reactie's.

Een stofmasker gebruik ik zeker, heb er al veel moeten slopen en ook veel sleuven moeten slijpen/zagen, dit zou ik allemaal echt niet zonder stofmasker willen doen. Veel van de tijd heb ik er onherkenbaar rondgelopen met een halfgelaatsmasker, veiligheidsbril en een koptelefoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Hoeveel m2 gaat het om? Ik heb hier een muur ook een stuk gladder geschuurd zodat ik het kon behangen. Heb dat met de excentrische schuurmachine gedaan omdat het maar om 5m2 ofzo ging.

Nadeel is namelijk, die wandschuurmachine gebruikt een raar formaat schuurschijven (Ø225 mm) en zijn wat moeilijker te verkrijgen denk ik. Ik heb Ø125mm schuurschijven op m'n schuurmachine zitten en die zijn prima te verkrijgen. Plus dat de schuurmachine daarna ook nog voor andere klussen te gebruiken is, i.t.t. wandschuurmachine

Is glasvliesbehang geen optie trouwens? Daarmee kun je een muur ook gauw weer netjes strak krijgen, daarna nog kleurtje erover. Ook dan zul je nog wel wat moeten schuren om grote bobbels/pukkeltjes weg te halen. Maar het is wat meer vergevingsgezind dan een kale muur verven, want dan ga je elk spikkeltje zien als het licht erop staat.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Probeer eerst eens met de hand een stukje op te schuren om te kijken of je het gewenste effect krijgt.
Met de schuurmachine gaat het sneller, maar kan ook een stuk lastiger zijn (als het te snel gaat of je zet te veel druk, dan kan je dat lastig herstellen).

Hoe ga je overigens de open leidingen straks dichtmaken? Mijn advies (voor zover je dat al niet zelf zou doen) is die eerst goed dichtsmeren en goed laten uitharden. Kan je mooi één vlak geheel er van maken.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om zelf met een super fijne korrel een dunne stuclaag aan te brengen (Gyproc heeft er eentje die een 0 tot 5 mm dikke laag aanbied). Koop dan niet die kant en klaar pasta's (die zijn vele malen duurder) maar gewoon het "poeder" om zelf aan te lengen met water.

Een nog andere optie kan zijn, om renovlies behang toe te passen dat te overschilderen. Moet je alleen wel zorgen dat de behangresten er af gaan (want die zal mogelijk doordrukken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
ThinkPadd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:34:
Hoeveel m2 gaat het om? Ik heb hier een muur ook een stuk gladder geschuurd zodat ik het kon behangen. Heb dat met de excentrische schuurmachine gedaan omdat het maar om 5m2 ofzo ging.

Nadeel is namelijk, die wandschuurmachine gebruikt een raar formaat schuurschijven (Ø225 mm) en zijn wat moeilijker te verkrijgen denk ik. Ik heb Ø125mm schuurschijven op m'n schuurmachine zitten en die zijn prima te verkrijgen. Plus dat de schuurmachine daarna ook nog voor andere klussen te gebruiken is, i.t.t. wandschuurmachine

Is glasvliesbehang geen optie trouwens? Daarmee kun je een muur ook gauw weer netjes strak krijgen, daarna nog kleurtje erover. Ook dan zul je nog wel wat moeten schuren om grote bobbels/pukkeltjes weg te halen. Maar het is wat meer vergevingsgezind dan een kale muur verven, want dan ga je elk spikkeltje zien als het licht erop staat.
Die grote maat is natuurlijk wel weer handig om de muur egaal te krijgen. Te kleine schuurmachines en je muur ziet er niet uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ThinkPadd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:34:

Dat zou ook mijn advies zijn. Heb ik in mijn woonkamer ook gedaan, de muur was kaal eigenlijk best strak en netjes. Echter vind ik het persoonlijk lelijk dat je kunt zien dat het in feite een kale muur met een kleurtje is.

Dus de muur behangen met glasvlies, ik heb gekozen voor iets van reliëf maar je hebt ook gewoon glad. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ikzelf heb mijn muur ook licht geschuurd op de ergste plaatsen, daarna heb ik een paar pakken schelpenzand door mijn verf vermengt en dit op de muur aangebracht.

Zag er op zich wel prima uit, zou alleen wel opletten dat je schelpenzand zonder geur haalt, mijn huis rook een tijdje naar anijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wel een stofzuiger aansluiten die er geschikt voor is. Als je de Miele van vrouwlief er aan koppelt moet je er rekening mee houden dat je die daarna weg kan gooien. (Ervaring mee, met een normale schuurmachine).

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 29-08-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt ook producten zoals Alabastine muurglad. Geeft mits zorgvuldig gedaan een net en strak resultaat gegeven dat de muur ooit al eens is gladgestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
Hoe ga je overigens de open leidingen straks dichtmaken? Mijn advies (voor zover je dat al niet zelf zou doen) is die eerst goed dichtsmeren en goed laten uitharden. Kan je mooi één vlak geheel er van maken.
Hiervoor gebruik ik Knauf snelgips, snel te verwerken en als je secuur te werk gaat een super glad resultaat. Op de foto was ik hiermee al begonnen maar ivm de diepte van de geul en de beperkte verwerkingstijd doe ik dit in meerdere keren.
Een nog andere optie kan zijn, om renovlies behang toe te passen dat te overschilderen. Moet je alleen wel zorgen dat de behangresten er af gaan (want die zal mogelijk doordrukken).
Renvlies zijn we niet zo gek op, hebben de muren het liefst zo strak mogelijk.

Het gaat om de woonkamer en 1 a 2 slaapkamers (van 1 slaapkamer denk ik dat die zo al wel goed genoeg is). Al met al een behoorlijke oppervlakte en verder ligt er ook nog een berg met ander werk dus mijn voorkeur gaat uit naar een goede en zo vlot mogelijk oplossing.

De begane grond en dus de woonkamer wordt over een paar jaar nog grondig aangepakt, dit moet nu eerst zo netjes mogelijk worden met zo min mogelijk werk. Dit om de kosten en de hoeveelheid werk te spreiden. De 1e verdieping moet nu wel klaar voor langere termijn dus wil dit wel zo goed mogelijk doen.

Ik denk de schuurmachine maar gewoon te bestellen en voorafgaand zal ik de krassen zo goed mogelijk opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Lodo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:51:
Ikzelf heb mijn muur ook licht geschuurd op de ergste plaatsen, daarna heb ik een paar pakken schelpenzand door mijn verf vermengt en dit op de muur aangebracht.

Zag er op zich wel prima uit, zou alleen wel opletten dat je schelpenzand zonder geur haalt, mijn huis rook een tijdje naar anijs.
Dan had je schelpenzand voor vogelkooien. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:21

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Brilsmurfffje schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:00:
Je hebt ook producten zoals Alabastine muurglad. Geeft mits zorgvuldig gedaan een net en strak resultaat gegeven dat de muur ooit al eens is gladgestuct.
Ik heb zeer goede resultaten met Branderplast. Kant en klaar. Zelfs voor beginners goede resultaten mee te halen en veel goedkoper dan de Alabastine.

http://www.brander.nl/stu...roducten/brander-plast-kv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
klungeltweaker schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:05:
[...]

Ik heb zeer goede resultaten met Branderplast. Kant en klaar. Zelfs voor beginners goede resultaten mee te halen en veel goedkoper dan de Alabastine.

http://www.brander.nl/stu...roducten/brander-plast-kv
De schuurmachine is al besteld. Dit spul lijkt me zo inderdaad goed geschikt om vooraf de krassen en dergelijke op te vullen. Eens kijken of ik dat hier in de buurt ergens kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:56
Persoonlijk zou ik dit nooit machinaal schuren, ik heb nog nooit goede resultaten daarmee gezien. Gewoon ouderwets met een rechte plank waar je schuurpapier op niet. Goede lamp erop en gaan. Krassen opvullen met een emmer pasta, zoals @klungeltweaker oppert.

En als je nog niet 100% tevreden hebt een matte muurverf erop dan zie je kleine oneffenheden bijna niet.

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 31-08-2018 10:05 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:21

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Schuren met schuurgaas en dan met Ultramat van Sikkens verven. Perfect resultaat.

Nog een kleine toevoeging op de Branderplast. Ik heb het met een stucadoorsmes geprobeerd. Dit gaf erg veel aanzet. Dit moet je dan later weer gladschuren.

Met een plakspaan ging het bij mij veel beter. Neem dan geen dunne uit de bouwmarkt. Deze gaan door de vibratie snel hakkelen en dan krijg je weer aanzetstrepen.

Een professionele dikke plaat op de RVS plakspaan gaat voor amateurs het beste.

En voor de amateurklusser geldt altijd het gezegde "Alleen professional kan met rommel iets moois maken". Koop dus altijd goed spullen.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
Aangezien ik binnenkort redelijk wat gipsplaat wanden heb af te werken overweeg ik ook een Wandschuurmachine.

@Rouge Baste In hoeverre heb jij hem al in gebruik, en werkt het een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
Vandaag is mijn vriendin ermee aan de slag geweest en moet zeggen dat we de muren er aardig netjes glad mee krijgen. Ben dus wel tevreden met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:14
Rob-T6 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:20:
Aangezien ik binnenkort redelijk wat gipsplaat wanden heb af te werken overweeg ik ook een Wandschuurmachine.

@Rouge Baste In hoeverre heb jij hem al in gebruik, en werkt het een beetje?
Je hoeft in ieder geval daarna niet naar de sportschool, die dingen zijn best zwaar :P

Ik heb er ook eentje (ander merk), maar schuren gaat prima!
Wel zorgen dat je een bouwstofzuiger erop aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Rob-T6 Ik zou een vlakschuurmachine gebruiken ipv dat LIDL ding. En vanwege het stof een goede, want anders is ie na een paar dagen kapot.
Voor kleinere ruimtes voldoet zoiets: https://www.coolblue.nl/product/760545/makita-bo3711.html
Voor een compleet huis zou ik een professionelere machine nemen: https://www.coolblue.nl/p...bo-sre-4350-turbotec.html
Sparen met goedkope huismerk apparaten werkt definitief niet (ervaringsdeskundige), want het stof killt een slechte machine echt heel snel. Die stofopvangzakjes werken overigens bij alle machines nauwelijks. En een stofzuiger aansluiten kan alleen als je een erg lange zuigslang hebt. Anders stoort de stofzuiger continu. Stofmasker voor de mond en na het werk alle stof opzuigen. Gipsplaten schuren is een rotklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:50
@Vanoverdegrens Ik dacht juist geen vlakschurmachine, aangezien ik een hele verdieping moet doen.
dan blijft het trap op trap af ben ik bang.

Gelukkig gaat een stofzuiger prima, ik heb al zoiets, https://www.gereedschapce...r-m-klasse-30l-1200w.html (expres een M-klasse aangeschaft toen, ivm. schuurstof)

Gevoel is gewoon bij een vlakschuurmachine dat ik een kleinere zool heb, en bij eerdere ervaringen krijg je dan bij een groot oppervlak toch last van de trillingen. Of zijn die zo veel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Rob-T6 ok, als je zo'n stofzuiger hebt, dan werkt dat natuurlijk. Die is echter voor een diy'er wel aan de prijs, en liet ik daarom buiten beschouwing.
Heb net een paar video's op youtube bekeken. Die grote excentrische machine schijnt het meest gebruikt. Vlakschuren meest handmatig voor de randen en hoeken. Die grote machine heb ik 15jaar geleden alleen peperduur (met bouwstofzuiger >~1000€) van Festool en andere topmerken gezien en met een kleine handexcentermachine kreeg ik niet zo'n mooi resultaat als met een Metabo vlakschuurmachine van rond de 100€. Heb overwegend met 80'er papier (zwart) geschuurd.
Schijnt dus een beetje persoonlijke voorkeur te zijn, en hoeveel je wilt uitgeven.
Trillingen storen bij een goede vlakschuurmachine overigens duidelijk minder, dan bij goedkope rommel. De goede machine schuurt ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
Vanoverdegrens schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:39:
@Rob-T6 Ik zou een vlakschuurmachine gebruiken ipv dat LIDL ding. En vanwege het stof een goede, want anders is ie na een paar dagen kapot.
Voor kleinere ruimtes voldoet zoiets: https://www.coolblue.nl/product/760545/makita-bo3711.html
Voor een compleet huis zou ik een professionelere machine nemen: https://www.coolblue.nl/p...bo-sre-4350-turbotec.html
Sparen met goedkope huismerk apparaten werkt definitief niet (ervaringsdeskundige), want het stof killt een slechte machine echt heel snel. Die stofopvangzakjes werken overigens bij alle machines nauwelijks. En een stofzuiger aansluiten kan alleen als je een erg lange zuigslang hebt. Anders stoort de stofzuiger continu. Stofmasker voor de mond en na het werk alle stof opzuigen. Gipsplaten schuren is een rotklus.
Bij de schuurmachine van de Lidl zit een lange zuigslang en ook een lang snoer dus voldoende werkruimte. Met een bouwstofzuiger aangesloten komt er ook vrijwel geen (zichtbaar) stof vrij.
Wel is het inderdaad vrij zwaar (volgens mijn vriendin) doordat het ding zelf vrij zwaar is, maar daar is de prijs dan ook naar.

Ik ben ook geen fan van goedkope meuk maar ben hier tot nu toe wel tevreden over. Daarnaast ook een muurfrees gekocht bij de Lidl en hier ook echt superveel plezier van gehad tijdens het verbouwen (frezen nu vrijwel klaar en machine werkt nog prima).
Pagina: 1