Card-reader op moederbord ombouwen naar USB?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Ik heb een oude desktop staat, hier zit een cardreader ingebouwd. Windows herkent deze als "USB2.0 cardreader" in systeembeheer. De aansluiting van deze cardreader zit op het moederbord (bruine stekker met 5 draden).

Zover ik tot nu toe heb kunnen meten is 1 draad verantwoordelijk voor een continu spanning van 5 volt. De rest geeft rare/wisselende waardes.
Ik was benieuwd of de stekker op het moederbord simpelweg om te bouwen is naar een USB aansluiting. Want dan kan ik de (ongebruikte) desktop wegdoen en de cardreader los gebruiken met mijn laptop en die van mijn vriendin.

Kan dit? Of is het onmogelijk dat het moederbord via een USB-principe werkt?

Foto's kan ik vanavond maken en uploaden. Ik heb er op Google wel meerdere gevonden, maar ik twijfel momenteel hoe het stekkertje er exact uitzag.
Het gaat om een HP Pro 3400 MT (LH128EA): pricewatch: HP Pro 3400 MT (LH128EA)
Ik heb geen idee wat voor soort moederbord erin zit helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door supervinnie40 op 29-08-2018 13:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
Normaal gesproken worden dergelijke cardreaders op een normale usb-header aangesloten... maar of dit bij jou ook zo is lastig te zeggen omdat je helemaal niets over de specificaties van je systeem vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik heb inmiddels via een fototje kunnen zien dat het om een pricewatch: HP Pro 3400 MT (LH128EA) gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:41

StapelPanda

PB0MV

Waarschijnlijk kan je er wel een stekker aan maken, bijvoorbeeld een van deze: https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1414.html

De kleuren zijn meestal:
- Rood 5V
- Wit D-
- Groen D+
- Zwart GND

EDIT: Meeste laptops hebben dezelfde SD kaartlezer meestal ingebouwd zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door StapelPanda op 29-08-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:30
https://www.conrad.nl/p/u...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Zoiets zoek je waarschijnlijk. Van de 5 pinnetjes gebruik je er maar 4. De 5de is waarschijnlijk een extra ground.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 02:41

fheerens

ir.

Volgens mij zou het met onderstaande moeten lukken?

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/976294_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Link

edit:

.Maarten was me voor :)

[ Voor 6% gewijzigd door fheerens op 29-08-2018 13:09 ]

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:21
Je bedoelt zo’n ding wat je voor 1 dollar op eBay kan kopen? Of voor een paar euro bij de action, of een tientje bij de Mediamarkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt allemaal,

Ik heb al een USB kabeltje liggen, als de kleuren overeenkomen kan ik die erop solderen. Hopelijk zou het dan zo moeten werken. Zover ik begrijp zou het een (redelijk) standaard type aansluiting moeten zijn?

En ja, zo'n ding dat je voor een paar euro koopt, maar als ik het zo hier heb liggen dan is het net zo leuk (en goedkoop ;) ) om het zelf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kleuren zeggen niks. Je moet de draden met gelijke functies op elkaar aansluiten. Check/meet dus op zowel je cardreader als je USB kabel wat de GND, V+, D+ en D- draden zijn, en sluit die op elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zoals al eerder geopperd; waarom bespaar je jezelf niet al die moeite en koop je gewoon een lossen USB cardreader? Die kosten geen drol tegenwoordig en werken gegarandeerd :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

fheerens schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:09:
Volgens mij zou het met onderstaande moeten lukken?

[afbeelding]

Link

edit:

.Maarten was me voor :)
Kun je dan niet gewoon 2 euro meer uitgeven voor een nieuwe cardreader ?
https://www.conrad.nl/p/r...ezer-usb-30-zwart-1405807

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supervinnie40
Han schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:41:
Zoals al eerder geopperd; waarom bespaar je jezelf niet al die moeite en koop je gewoon een lossen USB cardreader? Die kosten geen drol tegenwoordig en werken gegarandeerd :)
Omdat het leuker is om zelf aan de knutsel te gaan. Mislukt het project, dan kan ik altijd nog voor een paar euro een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49
@supervinnie40 Of je sloopt je moederbord.
Behalve als je goed na meet.

Ervaring met knutselen? Yup, een omgekeerd PCI slot is geen omgekeerd PCI slot... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Zolang ik geen rook uit de kast zie komen blijf ik nog even optimistisch over mijn kunsten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

supervinnie40 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:06:
Zolang ik geen rook uit de kast zie komen blijf ik nog even optimistisch over mijn kunsten ;).
Dat is prima... maar als je het verkeerd doet dan heb je kans dat je sluiting veroorzaakt op de USB poort en de laptop schade toebrengt. Knutselen is inderdaad leuk, maar voor zoiets simpels een dergelijke oplossing willen knutselen is in mijn ogen niet echt handig.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 08:51
Han schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Dat is prima... maar als je het verkeerd doet dan heb je kans dat je sluiting veroorzaakt op de USB poort en de laptop schade toebrengt. Knutselen is inderdaad leuk, maar voor zoiets simpels een dergelijke oplossing willen knutselen is in mijn ogen niet echt handig.
Laat hem toch lekker hobbyen. We zitten in de Modding, Mechanica & Elektronica afdeling. Van fouten maken leer je alleen maar. Het geeft toch een veel grotere kick als zijn gesoldeerde oplossing werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
misschien staan er op het printplaatje van de cardreader wel aanduidingen over wat welke draad is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

SA007

Moderator Tweaking
Weinig kans om je moederbord te slopen, volgens de usb specs horen alle pinnen van een usb poort 5v tolerant te zijn.

Je kan er redelijk vanuit gaan dat zo'n interne cardreader de draadkleuren wel kloppen met de usb standaard, van een random usb kabel is dat een stuk moeilijker.

Wat tips:
- Zorg dat je 100% zeker de aarde/ground goed hebt, als je die goed heb kan je eigenlijk niks meer slopen.
Meestal is die zwart, maar je kan 'm beter meten, de meeste grote vlakken op een printplaat zijn ground.
- Daarna de 5V, die is meestal rood, en net als de ground vaak iets dikker.
Dan heb de 2 datadraden, meestal wit en groen, als je die 2 omwisselt 'ziet' je computer een niet werkend usb apparaat, maar schade geeft het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-06 21:35
En nadat je de kabel hebt gemaakt, test je hem op de oude pc!

Werkt ie goed? Dan kan je 'm ook op de laptop gebruiken.
Werkt ie niet goed? Verder knutselen!!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

SA007 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:15:
Weinig kans om je moederbord te slopen, volgens de usb specs horen alle pinnen van een usb poort 5v tolerant te zijn.
'Horen' is hier het keyword denk ik. Volgens mij 'horen' ze ook beschermd te zijn tegen overbelasting, maar dat zit er vaak niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supervinnie40
Nou, de lang verwachte conclusie is binnen ;) lol.

Zo eigenwijs als ik ben ben ik toch aan de knutsel gegaan. Het enige verschil bleek de witte draad te zijn, die was bij de cardreader geel. Na wat multimeter-magie besloot ik de gok te wagen dat geel eigenlijk wit hoorde te zijn. De andere kleuren kwamen namelijk wel overeen. Ik had inderdaad nog gekeken naar de draad waar de meeste, grote vlakken op de printplaat op zat (goede tip!) en dat was inderdaad de zwarte.

De oude desktop aangezet (die veel kuren heeft...) en de cardreader erin gestoken. SD kaart erin, en voila. Ik kreeg een pop up dat er een extern apparaat was. Toen liep de pc vast, maar dat is ook net de reden waarom ik die kast wegdoe.

Met de stoute schoenen aan, de cardreader in de laptop gestoken, SD kaart erin en voila: melding dat er een extern opslag apparaat aangesloten was. Even in Verkenner gekeken, en ik zag een mooi SD kaart icoontje. Nog een stapel bestanden heen en weer gekopieerd/geplakt en alles verliep soepeltjes.

Ziet ernaar uit dat ik een nieuwe cardreader erbij heb. Het was een leuk knutselprojectje en kostte me niks. Meteen ook weer geleerd dat sommige moederbord-aansluitingen dus eigenlijk een soort USB aansluiting zijn (note to self: dus niet alle aansluitingen!! ;) lol )

Bedankt voor jullie reacties met tips. Project succesvol afgerond.
Pagina: 1