Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
{OPGELOST!}
Wij maken nu bijna drie jaar gebruik van ons internet in huis (standaard Ziggo) en uitgebreid via het Cisco kastje naar diverse punten zodat wij overal in huis bereik hebben. Sinds vorige week viel af en toe de verbinding weg en nu helemaal. Alleen de Ziggo verbinding doet het nog. Op de begane grond hebben wij dus gewoon bereik, maar op de bovenste verdieping en kelder niet meer. De lampjes branden ook niet meer op de kastjes.

Ook de router (die een eigen naam had) is niet meer te vinden als je Wifi wilt toevoegen.

Kan het zijn dat er een licentie op die router zat die na drie jaar is verlopen? Dat werd mij verteld door de man die het ooit heeft aangelegd, maar ik betwijfel het. Hij kan pas over twee weken langskomen. Wij hebben het hele systeem overgenomen van de vorige bewoners. Kan ik het simpel aanpassen of moet er een nieuw Cisco apparaat komen? Wat is wijsheid. Wie kan ons helpen, misschien is het iets heel kleins.

Het gaat om de SG100D-08P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 20:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Het lijkt me sterk dat er een licentie op de router zit. Daar iig nog nooit van gehoord.
Het kan zijn dat de voeding stuk is, of dat router zelf stuk is.

Ps, je foto's staan er niet bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 29-08-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:22:
Het lijkt me sterk dat er een licentie op de router zit. Daar iig nog nooit van gehoord.

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb het nog even aangepast, want ik merkte dat ik geen foto's kon plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:22:

Er branden wel lichtjes op de router. PWR en onder LinkAct. Dus is vermoed dat de voeding wel goed is.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken om iets toe te voegen? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 29-08-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:25:
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb het nog even aangepast, want ik merkte dat ik geen foto's kon plaatsen.
Je kan afbeeldingen uploaden naar bijv. imgur.com en de link hier delen.

Verder heb je het over kastje, kastjes e.d. maar het is mij compleet niet duidelijk wat voor type welk kastje is. Zou je dus even willen toevoegen wat voor apparatuur je allemaal gebruikt en hoe dat met elkaar verbonden is (eventueel met een vlugge tekening)

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Als laatste heeft dit niet heel veel met PNS te maken, dus schopje naar NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

De SG100D-08P is een switch en geen router en maakt geen gebruik van een licentie verdienmodel.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag deel ik de foto's. Bedankt voor de tips om dit Forum op de juiste manier te gebruiken.

https://imgur.com/cGl733u
https://imgur.com/ibNbssX
https://imgur.com/3PWL5bd
https://imgur.com/Vv5o4gV
https://imgur.com/a/gtojRqu

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Die Cisco is alleen maar een switch, als die het niet meer doet, is je verbinding weg met alles wat daar op zit aangesloten, niet alleen je WiFi. Dit klinkt meer alsof er een WiFi Acess Point is uitgevallen. Met licenties zal dit allemaal niet veel te maken hebben vermoed ik...

@Verwijderd : Om je verder te kunnen helpen:

Geef eens een duidelijk overzicht van hoe je hele netwerk er uit ziet (ik zie van alles op die foto's wat je niet beschreven hebt). Welke componenten zijn er allemaal, geef merk en typenummers, schets (liefst grafisch, maak een tekening) hoe alles verbonden is, en maak duidelijk wat er precies allemaal nog wel werkt, en wat niet. Wat heb je zelf al getest?

Edit: aanpassing omdat de geposte foto's veranderd zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-08-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een leek is het lastig om uit te leggen, maar ik doe een poging.

We hebben een modem: via Ziggo (werkt dus prima)
Daarnaast een groot Cisco apparaat met allerlei snoeren erin
Een patchkast met snoeren
Een klein digitus kastje met snoeren
En overal waar wij juist het bereik willen hebben in het huis (buiten Ziggo om) een Acess Point? Zie foto 2. Deze doen het overal niet (drie stuks in huis)

De aansluitingen van de Access Points (drie stuks) kwamen uit in de patchkast. Deze zijn genummerd. Vanaf de voorkant gingen ze naar het Cisco kastje. Het is volgens mij ook een speld in een hooiberg met al die draden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 22:02

TNO

cake.

Wat je voor jezelf het beste kan doen is nu alle kabels volgen en dat schematisch tekenen. Gebruik daarvoor bijv http://draw.io om er een overzicht van te maken.

Dit geeft jou een beter beeld welk apparaat wel werkt en welke niet. Controleer of alle lampjes bij de switch werken naar de AP's. Controleer daar de LED status van en maak een groen of rood bolletje in je tekening.

Het is even wat werk, maar voor iedereen die vanaf 't internet met je mee gaat denken wordt het daardoor wel een stuk helderder.

Succes, wellicht ben je er dan zelf ook al snel genoeg achter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik begrijp dat je eigenlijk geen idee hebt hoe je netwerk in elkaar zit? Dat maakt het wel veel lastiger... Je zult op de een op ander manier op moeten zoeken waar het mis gaat.... Zoals hierboven gezegd, uitzoeken hoe alles loopt kan veel helpen.

Een paar opmerkingen:
1. Ik zie zoveel kabels lopen, dat is niet alleen voor die 3 Access Points. Je hebt dus of 1) meer apparaten aangesloten zitten, of waarschijnlijker 2) ethernetaansluitingen in je muren zitten her en der, waar die kabels naar toe lopen.
2. Op de 2 switches (de Cisco en de Digitus) zie je dat lampjes branden bij sommige poorten, dat zijn poorten die een actieve verbinding hebben met een andere apparaat (bijv. je router, een andere switch, een access point). Poorten waar geen lampje brand, zijn niet actief (omdat er geen apparaat aangesloten zit, omdat de kabel kapot is, omdat het apparaat uit staat, etc.).

Iets wat je in ieder geval kunt proberen is testen of er überhaupt een internetverbinding is op elk van de switches (de Cisco en de Digitius), door daar een apparaat (bijv. laptop) met een ethernetkabel op aan te sluiten. Kies dan wel even een van de poorten waar nu geen verbinding zichtbaar is (zie hierboven), omdat de switches ook met elkaar verbonden zullen zijn, en met je modemrouter, en dat is nodig voor de internetverbinding. Mocht een (of beide) switch geen internetverbinding opleveren ben je in ieder geval al een stapje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt beide! Ik ga er eens even heel goed naar kijken! We hebben in huis zoveeeeeel kabels.
Hieronder een foto van de benummering uit de patchkast. Dan heb je een idee. Ik zal alles stuk voor stuk moeten nalopen.

https://imgur.com/a/YKCXXfz

Wat ik mij dan afvraag is of de kabels uit de patchkast direct door moeten lopen naar het Cisco en Digitus kastje (deze twee ook verbinden met elkaar?). En de Cisco verbinden met het Modem? Of beide (Cisco en Digitus) verbinden met het modem. Dat ga ik dus nog uitzoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Als dat inderdaad allemaal ethernet wandpanelen zijn, kun je die natuurlijk ook even snel allemaal testen met een laptop met ethernetkabel. Dan weet je precies welke poorten allemaal wel en niet werken en dat verteld je ook deels waar het probleem kan zitten. Ik gok op gewoon ergens een kapotte kabel of switch of iets dergelijks.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:17:
Wat ik mij dan afvraag is of de kabels uit de patchkast direct door moeten lopen naar het Cisco en Digitus kastje (deze twee ook verbinden met elkaar?). En de Cisco verbinden met het Modem? Of beide (Cisco en Digitus) verbinden met het modem. Dat ga ik dus nog uitzoeken.
Een patchpaneel is niets anders dan een manier om overzicht en flexibiliteit te creeren in je verbindingen. de kabels aan de ene kant zullen allemaal richting een switch lopen, aan de andere kant lopen ze weer naar wandpanelen in je kamers. Het patchpaneel zelf doet niets behalve 1-op-1 verbinden.

Hoe je Cisco en Digitus met het modemrouter verbonden, dat kan op meer manieren. Ze hoeven niet allebei direct met het modemrouter verbonden te zijn (al kan dat wel), maar ze mogen ook met elkaar verbonden zijn, waarbij 1 van de twee weer met het modemrouter verbonden is. Dit combineren (dus met elkaar, én allebei met het modem) is echter uit den boze, dat geeft problemen.

[ Voor 62% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-08-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Dit Aerohive accesspoint is volgens mij niet je doorsnee consumenten accesspoint. Dit is een professioneel managed apparaat. Zou heel goed kunnen dat daar een licentie voor nodig is die nu verlopen is.

Het fijne weet ik er ook niet van maar kijk bijvoorbeeld eens op https://www.aerohivenetworks.nl/

Hoe beheerde je dit netwerk? Hoe zou je in het verleden de SSID of het wachtwoord hebben aangepast? Niet???

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 29-08-2018 13:50 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO

TNO

cake.

Xander schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Hoe beheerde je dit netwerk? Hoe zou je in het verleden de SSID of het wachtwoord hebben aangepast? Niet???
Uit de OP
Wij hebben het hele systeem overgenomen van de vorige bewoners.

[ Voor 32% gewijzigd door TNO op 29-08-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Dat hoeft toch niet te betekenen dat TS er zelf sindsdien geen controle over heeft? Daar probeerde ik dus naar te vissen met mijn vragen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO

TNO

cake.

Zo uit z'n reacties op te maken denk ik niet :D, is niet erg, als hij straks een tekening kan opleveren is er vast wel iets te vertellen. Grote kans dat @Cpt.Morgan z'n ingeving goed blijkt te zijn, simpelweg een loop tussen beide switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Dit Aerohive accesspoint is volgens mij niet je doorsnee consumenten accesspoint. Dit is een professioneel managed apparaat. Zou heel goed kunnen dat daar een licentie voor nodig is die nu verlopen is.

Het fijne weet ik er ook niet van maar kijk bijvoorbeeld eens op https://www.aerohivenetworks.nl/

Dan vermoed dat dit antwoord het meeste hout snijdt! Dan is er toch een licentie nodig, maar heb ik het verkeerd begrepen en dacht ik dat hij een nieuwe licentie op iets anders bedoelde. De Aerohive begon eerst rood te knipperen, toen deed hij het weer en daarna hield hij er helemaal mee op. Dus geen netwerk meer. Ik beheerde het zelf nooit (omdat er geen reden voor was). Heeft het altijd gedaan. Netwerknaam en wachtwoord hebben wij overgenomen van vorige bewoners.

In dit geval: dan moet ik toch maar even twee weken wachten.

Als ik er verder induik en op de website kijk zie ik het volgende staan:

* Aanschaf zonder managed services pakket ook mogelijk. Er kan ook voor andere types access points worden gekozen. Getoonde prijzen zijn op basis van 100 access points met 3 jaar managed services pakket.

Ik vermoed dat de vorige bewoners een driejarig pakket hebben afgesloten en dat is nu verlopen ... Daar hebben wij dus nooit aan meebetaald ;-)

Ik ga Aerohive gewoon eens bellen om te vragen of ze het gewoon niet kunnen verlengen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Dan vermoed dat dit antwoord het meeste hout snijdt! Dan is er toch een licentie nodig, maar heb ik het verkeerd begrepen en dacht ik dat hij een nieuwe licentie op iets anders bedoelde. De Aerohive begon eerst rood te knipperen, toen deed hij het weer en daarna hield hij er helemaal mee op. Dus geen netwerk meer. Ik beheerde het zelf nooit (omdat er geen reden voor was). Heeft het altijd gedaan. Netwerknaam en wachtwoord hebben wij overgenomen van vorige bewoners.

In dit geval: dan moet ik toch maar even twee weken wachten.

Als ik er verder induik en op de website kijk zie ik het volgende staan:

* Aanschaf zonder managed services pakket ook mogelijk. Er kan ook voor andere types access points worden gekozen. Getoonde prijzen zijn op basis van 100 access points met 3 jaar managed services pakket.

Ik vermoed dat de vorige bewoners een driejarig pakket hebben afgesloten en dat is nu verlopen ... Daar hebben wij dus nooit aan meebetaald ;-)

Ik ga Aerohive gewoon eens bellen om te vragen of ze het gewoon niet kunnen verlengen.
Ik zou eigenlijk gewoon een lokale IT ondernemening raadplegen. en nieuwe licentie vrije AP's aanschaffen. 15 euro per maand voor WIFI in huis is een beetje belachelijk. voor 70 euro heb je een UNIFI-AC-LITE Access Point die stel je ook 1x in en het werkt altijd. Misschien 1x per jaar een keer je AP's voorzien van een firmware update dat je via je eigen PC makkelijk kan uitvoeren. Je bent dan goedkoper uit dan het abbonoment opnieuw te betalen.

Aerohive is meer bedoeld voor managed locaties zoals bedrijven en scholen. waarbij de kosten voor een ITer gedrukt kunnen worden. Er is immers geen ondersteuning noodzakelijk.

Daarnaast wel vreemd dat de oude bewoners je niet meer info hebben gegeven. Ik zit de website van Aerohive rond te pluizen. Als de oude bewoner nog gewoon de login gegevens heeft, kan hij je netwerk nog steeds beinvloeden en bekijken. Zoals welke websites je bezoek, hoe vaak je online bent. welke tijdstippen je waar in de ruimte bevind.

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 29-08-2018 14:31 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:25:
[...]

Ik zou eigenlijk gewoon een lokale IT ondernemening raadplegen. en nieuwe licentie vrije AP's aanschaffen. 15 euro per maand voor WIFI in huis is een beetje belachelijk. voor 70 euro heb je een UNIFI-AC-LITE Access Point die stel je ook 1x in en het werkt altijd. Misschien 1x per jaar een keer je AP's voorzien van een firmware update dat je via je eigen PC makkelijk kan uitvoeren. Je bent dan goedkoper uit dan het abbonoment opnieuw te betalen.

Aerohive is meer bedoeld voor managed locaties zoals bedrijven en scholen. waarbij de kosten voor een ITer gedrukt kunnen worden. Er is immers geen ondersteuning noodzakelijk.

Daarnaast wel vreemd dat de oude bewoners je niet meer info hebben gegeven. Ik zit de website van Aerohive rond te pluizen. Als de oude bewoner nog gewoon de login gegevens heeft, kan hij je netwerk nog steeds beinvloeden en bekijken. Zoals welke websites je bezoek, hoe vaak je online bent. welke tijdstippen je waar in de ruimte bevind.
Bedankt voor deze goede tip! Als wij de UNIFI-AC-LITE bestellen, dan hebben we er eigenlijk meerdere nodig toch?

1. de eerste koppelen we met het modem
2. de tweede koppelen we met het accesspoint bij het modem (deze zetten we in de ruimte waar nu het Ziggo bereik niet komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Ik zo eerst alle bestandenwifi aparaten uit zetten.
Hierna op een laptop kijken waar je WiFi bereik toereikend is en waar het onvoldoende is.

Dat kan je makkelijk doen met een heatmapper. En een Windows laptopje.

Daarna kan je beslissen of je er 1 of 10 nodig hebt en waar.
Dan koop je 1 of 2 ap’s die je op logische plekken kan plaatsen. Miss hier wel op dezelfde punt als de huidige ap’s. Je hebt daar immers al een kabel liggen.

Daarna opnieuw een meting doen. Ben je tevreden houden zo. Anders ap’s ergens anders neerzetten ophangen. En opnieuw kijken en meten.

Alle ap’s indien mogelijk aan het lokale netwerk hangen. Mesh kan en is mogelijk maar bedraad aansluiten heeft wel zijn voorkeur.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
1. Ik heb ook even naar die Aerohive spullen zitten kijken. Maar die 3 jaar is volgens mij alleen voor extra support en statistieken in je software, en de mogelijkheid tot updates (zie bijv hier: https://www.wifishop.nl/h...en-access-point/pid=55486) . Ook zonder dat pakket zouden ze gewoon moeten werken. Ik denk dat er meer aan de hand is.

2. Of je alles vervangt, of toch kijkt of je dit weer aan de praat krijgt, moet je zelf weten, het moet allebei aan de praat te krijgen zijn in mijn ogen. Goed testen van alle switches, wandpoorten en eventueel kabels e.d. is een eerste stap. Of je dit zelf gaat doen, of er een expert bij haalt is aan jou, het is prima zelf te doen, maar dat gaat je als (nu nog) relatieve leek wel veel tijd kosten. Als je gaat vervangen, inderdaad in stapjes (zoals hierboven is gezegd) en omdat je wandpoorten genoeg hebt, alles bedraad aansluiten (geen mesh netwerk).

3. Zorg sowieso dat je zelf volledig beheer krijgt over alles, verander wachtwoorden e.d. zodat jij, en alleen jij, toegang hebt tot alle systemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-08-2018 21:28 ]

Pagina: 1