Toon posts:

Upgraden... wat eerst...PII400 of Viper550 ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
... mijn moederbord kan maximaal een PIII850E aan (dus dat kan nog even gerekt worden als het moet) en de Viper begint nu toch wel wat te haperen (ben geen die-hard gamer, maar bij MSTrainSim op high ging het toch wat stroefjes...).
Ik moet een keus maken want budget is beperkt, dus... WAT NU EERST...

1. een PIII850 ...of..
2. een Ati 32 SDR (of DDR).

Waar heb ik het meeste voordeel bij (ben wel regelmatig aan het Photoshoppen).
Het geheugen lijkt mij voldoende.

(PII400, 256MB, 8GB, 17",)

• Karimben
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
zulke topics mogen nie meer als et goed is

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Als je weinig games doet wil je een snellere processor. Als je een betere 2d (scherper) wil, wil je een ATi of een Matrox. Maar als je dat zo wel goed vind, kan je het beter gewoon zo laten.

Als er een 850 op kan, kan er echter ook nog wel een 1000 in de 100 x 10 variant op, of een 900. Die zijn wel moeilijk leverbaar (en buitensporig duur). Overigens komt er ook een 1100 aan (11x 100) die er ook op hoort te kunnen.

Maar qua prijs/performance is de 850 waarschijnlijk wel de beste keus.\

Nelly__ : zeur niet zo.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Hillie
  • Laatst online: 00:45

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op donderdag 19 juli 2001 00:48 schreef VlasBaard het volgende:
Als je weinig games doet wil je een snellere processor. Als je een betere 2d (scherper) wil, wil je een ATi of een Matrox. Maar als je dat zo wel goed vind, kan je het beter gewoon zo laten.

Als er een 850 op kan, kan er echter ook nog wel een 1000 in de 100 x 10 variant op, of een 900. Die zijn wel moeilijk leverbaar (en buitensporig duur). Overigens komt er ook een 1100 aan (11x 100) die er ook op hoort te kunnen.

Maar qua prijs/performance is de 850 waarschijnlijk wel de beste keus.\

Nelly__ : zeur niet zo.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Je kunt beter een snellere cpu halen, zeker als je veel photoshopt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 08:43
Maar een goede videokaart is ook wel belangrijk..
Toch zou ik ook gaan voor een snellere proc.
Mischien een idee om een iets langzamere processor te kopen ( pIII 650/700) en dan alsnog een videokaart erbij.

Verwijderd

als je beide wilt, kun je kiezen voor een (natuurlijk ge oc-de) celeron....

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Op donderdag 19 juli 2001 00:44 schreef lost het volgende:
... mijn moederbord kan maximaal een PIII850E aan (dus dat kan nog even gerekt worden als het moet) en de Viper begint nu toch wel wat te haperen (ben geen die-hard gamer, maar bij MSTrainSim op high ging het toch wat stroefjes...).
Ik moet een keus maken want budget is beperkt, dus... WAT NU EERST...

1. een PIII850 ...of..
2. een Ati 32 SDR (of DDR).

Waar heb ik het meeste voordeel bij (ben wel regelmatig aan het Photoshoppen).
Het geheugen lijkt mij voldoende.

(PII400, 256MB, 8GB, 17",)
IK zou als eerst voor de processor gaan! Die Viper 550 is een nVidia kaart en die komt erg goed mee met hoge kloksnelheden. Met de 'onscherpte' valt het ook nog wel mee, die onscherpte kwam pas bij de Geforce aanzetten.

Ik heb trouwens tijden lang perfect geUTed met de Viper 550 in een duron 600.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Viper V550 = TNT1 = heule goede kaart, maar al bijv. 2x trager dan GF2MX.. een redelijk goedkoop kaartje, in jou geval lijkt een PIII700 met GF2MX me het beste.. MX'je kost rond de 150 piek tegenwoordig en een PIII veel meer, dus die 150 piek ;)

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Ik zou ook voor de processor gaan. Je kan bijv. wel een GForce 3 gaan kopen maar daar is je proc dan toch te langzaam voor en haal je niet het maximale uit. Eerst proc zodat die lekker up to date is en kan je altijd nog een Videoplankje vervangen die dan ook weer in prijs zijn gedaald.

There is no art to find the minds construction in the face

• Frenkpie
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

misschien een 800 kopen en een gf2 mx van 200 piek?

• VlasBaard
Mensen LEES nou toch eens. Hij doet veel photoshop, en weinig games. Ga hem dan geen Geforce 2 MX aanpraten alsjeblieft |:(

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

LoCuTuS2000

Resistance is futile

ati en matrox kaarten zijn inderdaad het beste met dit soort toepassingen. Ik zelf vind de tv-out van ATI echt mega goed (zo veel beter dan die van NVIDIA) Dus als je graag films kijkt op je tv is dat een goeie kaart (heb nog nooit een Matrox TV-out in werking gezien, dus daar kan ik niet over oordelen)

PIII 850 lijkt me een goeie keus als je het geld hebt en als je er nog 1 kan vinden op een 100 mhz fsb

Suc6 iig!

Verwijderd

Topicstarter
Krijg wel het idee dat processor een goede keus zou zijn. Upgraden tot iets van P700 is op het moment wel financieel aantrekkelijk, maar zie dan voor de langere termijn toch meer heil in de P850 (anders kan ik volgend jaar weer op zoek...).

En inderdaad, de Viper550 kan tot mijn verbazing (voor mijn niveau) nog aardig meekomen (CollinMcrea 2 draait prima moet ik zeggen !)

Zou dus nu al kunnen profiteren (ook voor langere termijn) van de betere CPU (is dat eigenlijk ook wel merkbaar voor de games ???) en dan over een half jaar es kijken naar (huidige,in prijs gedaalde of nieuwere) videokaarten.

(Zou natuurlijk op kortere termijn ook nog even CPU prijdalingen kunnen afwachten (?!)).

(Tenminste, ... das dan een beetje mijn conclusie tot op heden)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 10:33 schreef LoCuTuS2000 het volgende:

PIII 850 lijkt me een goeie keus als je het geld hebt en als je er nog 1 kan vinden op een 100 mhz fsb

Suc6 iig!
... Waarom? ... zijn die schaars of stopt de 100Mhz fsb bij PIII800 of bedoel je iets anders ?

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 08:46

ddZ

Op donderdag 19 juli 2001 10:57 schreef lost het volgende:

[..]

... Waarom? ... zijn die schaars of stopt de 110Mhz fsb bij PIII800 of bedoel je iets anders ?
Hangt ook een beetje af op wat voor snelheid je geheugen loopt :)

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Op donderdag 19 juli 2001 10:57 schreef lost het volgende:

[..]

... Waarom? ... zijn die schaars of stopt de 110Mhz fsb bij PIII800 of bedoel je iets anders ?
Ik d8 dat al die processoren end of life waren, maar ik zag er nog een paar op de pricewatch staan. My bad :P

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 00:48 schreef VlasBaard het volgende:

Wel leuk dat je dat zegt, maar als je multipier niet verder komt dan 8,5 dan ken er geen 900, 1000 of 1100MHz proc. op :'(
Dat probleem heb ik namelijk ook. En bios upgrade kan niet altijd. (Ligt een beetje aan mobo fabrikant)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op donderdag 19 juli 2001 11:50 schreef pdb het volgende:
Wel leuk dat je dat zegt, maar als je multipier niet verder komt dan 8,5 dan ken er geen 900, 1000 of 1100MHz proc. op :'(
Intel procs zijn gelocked hoor, je MB levert alleen de FSB en het voltage aan de proc.
Dat probleem heb ik namelijk ook. En bios upgrade kan niet altijd. (Ligt een beetje aan mobo fabrikant)
Je hebt idd gelijk dat je bios het wel moet ondersteunen, maar er zijn veel voorbeelden waarbij dat geen probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 11:50 schreef pdb het volgende:

[..]

Voor de volledigheid dan... mijn mobo: Abit BH6 en het geheugen loopt op 133

• VlasBaard
Ik heb ook een BH6 (revisie 1.01 zelfs) en heb er een Celery 533A (coppermine core dus) op 824 op lopen... 896 loopt-ie ook wel eens op maar is niet 100% stabiel.

Laat je niet al te zeer beinvloeden door wat Abit zegt wat er kan hoor (wat ik heb, kan dus officieel niet). In de nieuwsgroups zijn echt veel mensen die de 100MHz FSB 1GHz op een BH6 hebben lopen.

Bovendien: Wordt de Celly 733 niet ook gesupport ? Die heeft ook een 11x multiplier, dus zelfs qua detectie zou het niet echt een probleem mogen zijn. Maar dit gaat dus geen probleem zijn want zelfs al wordt 11x niet gesupport dan kan je em op 'Speed error hold' uitzetten en dan doet-ie gewoon de FSB die je instelt met de multiplier die toch al locked is :)

Alleen is de 1100 (net als sommige andere coppermines) wel van de cD0 revisie, en zit die microcode misschien niet in het bios. Dat is het enige wat echt een probleem zou kunnen zijn denk ik (hoewel dat ook hooguit tot gevolg heeft dat je geen uptimes van meerdere dagen haalt meestal).

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 12:03 schreef Jake het volgende:
[..]

Intel procs zijn gelocked hoor, je MB levert alleen de FSB en het voltage aan de proc.
Bedoelde eigenlijk te zeggen dat de instelling van de multiplier niet verder kan dan 8,5 in het bios. Dit heeft te maken met de bios, niet met de processor die erop zit.
(heb zelf een gare Wintec W6BXA)

Abit BH6 heeft idd geen problemen met 1000MHz processoren. Wel dure aanschaf, maar dat is al eerder gezegt.

• VlasBaard
Op vrijdag 20 juli 2001 11:29 schreef pdb het volgende:
Bedoelde eigenlijk te zeggen dat de instelling van de multiplier niet verder kan dan 8,5 in het bios. Dit heeft te maken met de bios, niet met de processor die erop zit.
(heb zelf een gare Wintec W6BXA)
Ja maar dat maakt dus niet uit. Het moederbord heeft er simpelweg niets over te zeggen. Het is allen cosmetisch voor het aangeven van hoeveel MHz de PCU draait bij het opstarten.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Ikzelf ben van een celly zonder cache op 400 naar een celly 2 met cache op 900 gegaan (performance niveau p3 800 ofzo), terwijl ik mijn TNT niet verving.
Ik kon toen beter zaken als Quake3 en UT spelen op 640x480x16 bit (45 fps itt 25 fps), maar geen hogere resoluties, bij 800x600 enzo is de TNT toch een heel stuk minder krachtig dan een TNT2 of een GF2MX.

Ik heb nu een radeon en heb eigenlijk nooit getest wat voor framerates ik zou halen met de celly@400 en de radeon.

De scherpte van de TNT1 is overigens prima voor 1600x1200, 16 bit kleur op een 22" Iiyama buis, dat kan je van de latere NVidia spullen niet zeggen (behalve GF3)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Kijk es aan... krijg steeds meer de overtuiging dat door de processor te uppgraden ik gelukkig ook wat profijt behaal voor mijn games (en das ook wel lekker) en tevens voor de Photo's en andere prutserijen lekkerder kan werken. Van goede investering zal ik niet spreken, maar ik kan voorlopig weer ff vooruit met m'n setje. En dan op termijn een lekker kaartje erbij prikken (... wat moet ik dan weer kiezen... enfin, da's voor een nieuwe topic...).

Ben verder totaal geen OC'er maar meer een knoeier op technisch gebied (blij dat ik zo af en toe gewoon de tekst van de tweakers al snap... LOL), dus allerlei technische grappen zijn voor mij toch niet weggelegd. Ik ga liever lekker op save en houd mij braaf aan voorgeschreven configuraties (wat mij tot nu toe altijd een stabiel systeem heeft opgeleverd).

Maar in ieder geval bedankt voor deze goed bedoelde technische tips (...anderen die deze topic openen zullen er misschien meer uithalen en da's ook mooi !).

Verder iedereen tot nu toe bedankt voor snelle en heldere reacties.

PS... zag al een artikel over aankomende nieuwe prijzen e.d. van Intel, dus die wacht ik nog maar even af...

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:45

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou de videokaart eerst doen.

De proc. gaat nog wel.

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 23:18 schreef pier het volgende:
Ik zou de videokaart eerst doen.

De proc. gaat nog wel.
die heeft de rest van de reacties zeker niet gelezen.... |:(

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
MSTrainSim draait och wat stroefjes??

Ik werk in een compuwinkel en er kwam een klant langs die dit spel had gekocht... Het draaide niet goed.

Vervolgens wil ik dat wel zien, dus ik installeer dit op een Athlon 1.2 128 Mb GeForce 2MX. Het schokt (1024*768*32 HiGH).
Dan maar een P 4 - 1.4 256 Mb Geforce 2 64Mb 400. Het schokt nog steeds (1024*768*32 HiGH).
Ik begin te vermoeden dat MSTrainSim buggy is geschreven...
... Ik stel in 640*480*16 LoW, en wat denk je...
... het schokt nog steeds.
Conclusie MSTrainSim sucks big-time.

Ik zou overigens de CPU upgraden, de video kan nog wel mee (draai maar een 3dMark, CPU eventjes 1MHz busklok overklokken (als mogelijk) en ziehier een snelheidswinst van evenveel procenten). De video doet het nog wel denk ik dus.

Happy Blessings <3

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
CPU .

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Ramon
Op zaterdag 21 juli 2001 17:48 schreef Bamibal het volgende:
CPU .
Joh! |:(
Daar waren we nog niet achter!!

Verwijderd

Beide heel snel vervangen :r

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 21 juli 2001 18:14 schreef Masterblaster het volgende:
Beide heel snel vervangen :r
Yep... da's dus NIET de bedoeling, zoals de vraagstelling van de topic luidt. Is verder ook niet ECHT lekker onderbouwt met sterke argumenten (jammer...).

Verwijderd

Eerst de videokaart,
deze bepaald de beeldkwaliteit.
en zolang je geen diehardgamer bent (als my)
dan maakt een processor geen zak uit.
DUS: koop een radeon 2 en geen nvidia
(3X overprijst)
>:)

• Ramon
Op zondag 22 juli 2001 00:02 schreef ranchero het volgende:
Eerst de videokaart,
deze bepaald de beeldkwaliteit.
en zolang je geen diehardgamer bent (als my)
dan maakt een processor geen zak uit.
DUS: koop een radeon 2 en geen nvidia
(3X overprijst)
>:)
jij bent ziek! waarom een radeon 2??? (die er nog niet is) als je nooit spellen speelt. Juist de processor maakt veel uit als je geen spellen speelt... denk 's na man!

En ik weet dat de latere generaties nVidia chips slechte beeldkwaliteit hebben maar de nVidia Riva TNT1 heeft een hele fatsoenlijke 2D beeldkwaliteit, en voldoet ook uitstekend voor 'af-en-toe' een spel.

Pagina: 1