Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Graag tips voor een nieuwe setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richardlol
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-09 23:53
Momenteel heb ik ongeveer vier jaar mijn desktop in gebruik met de volgende specs:

Behuizing: Cooler Master CM 690 III
Koeling: Stille koeling(Cooler Master TX3 evo)
Processor: Intel Core i7 4790K 4.0 GHz
Moederbord MSI Z97 Gaming 5
RAM: Crucial Ballistix Tactical 16GB DDR3-1866
Videkaart: AMD Radeon HD R9 290 4GB
Harde schijf 1: Samsung SSD 960 EVO 250GB (gekocht in 2018)
Harde schijf 2: 1000 GB Sata III Harde schijf
Overig: DVD Brander - 7.1 Geluidskaart - 1Gbit netwerkkaart - Corsair RM Series 850W voeding – Legale Windows 10

Na vier jaar is dit trouwe werkpaard toe aan vervanging, niet omdat het systeem niet meer werkt, maar omdat ik een snellere en betere computer wil. Voordat ik ga beginnen met het kiezen van onderdelen voor de nieuwe desktop wil ik eigenlijk graag weten of sommige onderdelen nog een deel kunnen uitmaken in de nieuwe set-up. Bijvoorbeeld de voeding of de behuizing, zodat dat mij weer kosten kan besparen voor het nieuwe systeem. Of is het slim deze pc in zijn totaliteit te verkopen en een nieuwe te laten bouwen vanuit scratch. Zelf ben best een wel leek hierin.. dus alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Wat is het budget?
Wat is de resolutie van de monitor?

Voor gaming volstaat een upgrade van de videokaart naar bijvoorbeeld een RTX 2080. De rest kan nog prima mee komen met recentere hardware. Eventueel een betere cpu koeler, be quiet! Dark Rock 4 oid, zodat je de cpu kan overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 29-08-2018 12:32 ]

• Richardlol
Monitor is nu 1080p met 144HZ, maar in de toekomst mogelijk een upgrade naar 1440p.
Budget wordt rond de 1300 euro, maar ben ook benieuwd of ik nog iets met mijn oude desktop kan doen.

• VosStijn
  • Laatst online: 17-05-2023
Waar loop je precies tegenaan met je huidige desktop? En waar gebruik je hem voor?

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:16
Zie ook:
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard
Een RTX 2080 lijkt me niet nodig voor 1080p, maar 1440p heeft weer hele andere eisen.
Als je de CPU vervangt, heb je ook een nieuw moederbord nodig, als je een moderne CPU neemt, heb je ook DDR4 nodig.

• Richardlol
Hij heeft nu al redelijke moeite om spellen zoals Total war - Warhammer en Middle-Earth - Shadow of Mordor op redelijke FPS met medium settings te spelen.. Bij games in de toekomst wordt dit probleem alleen maar erger. Mijn eerste vraag is dus eigenlijk of het het waard is deze PC te 'recyclen' of gewoon een totaal nieuwe te kopen. Zou een nieuwe videokaart hier de oplossing voor kunnen zijn en hoef ik buiten dat niks meer te veranderen?

[ Voor 13% gewijzigd door Richardlol op 29-08-2018 14:05 ]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
Misschien een vriend of kennis met zeg een 1070 of iets dergelijks die je er even in kan prikken ? Ik heb zelf een i5 4670k op 4GHz overclockt icm met een 1070ti en op 1080p is dat meer dan prima. Enkel cpu zware spellen als bf1 wordt lastiger maar zit ik alsnog aan de 80 fps . Jij hebt een i7 4790k die meer dan prima genoeg is.

ik denk dat je gpu nu vooral je bottleneck is. Zet tijdens het spelen van die games eens wat hardware monitors open om te kijken waar je systeem tegen aan loopt.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik neem aan dat je Shadow of War bedoelt? Mordor is een spel uit 2014, en zou op een 4790K+290 compleet vlekkeloos moeten draaien, als dat niet lekker loopt is er wat anders aan de hand.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Richardlol
vectormatic schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Ik neem aan dat je Shadow of War bedoelt? Mordor is een spel uit 2014, en zou op een 4790K+290 compleet vlekkeloos moeten draaien, als dat niet lekker loopt is er wat anders aan de hand.
Helaas bedoel ik toch echt Mordor.. Het kan gewoon net wat beter draaien.. laat staan de spellen die nu nog uit moeten komen.. daar heeft ie natuurlijk nog meer moeite mee of de resolutie moet erg laag worden gezet.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Richardlol schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Helaas bedoel ik toch echt Mordor.. Het kan gewoon net wat beter draaien.. laat staan de spellen die nu nog uit moeten komen.. daar heeft ie natuurlijk nog meer moeite mee of de resolutie moet erg laag worden gezet.
Als je met die specs SoM niet op 1080p fatsoenlijk kan spelen heb je echt ergens anders een probleem

Ik zou zeggen begin eens met kijken of niet een van je componenten zo warm wordt dat ie zichzelf drastisch terugklokt, of dat er mogelijke driver issues een rol spelen.

Misschien is een populaire benchmark draaien en eens vergelijken met andere gelijkwaardige systemen ook wel een idee, dat zou ook een indicatie moeten geven of je systeem nog soort van Ok draait

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-11 09:45
Upgraden naar een nieuwe processor is echt geldverspilling. Je zal maximaal 10% performancewinst halen. Zoals men hierboven zegt: check je temperaturen, overweeg een nieuwe videokaart en evt nieuwe koelpasta/andere of nieuwe koelers.

• Richardlol
[quote]vectormatic schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

Misschien overdrijf ik wel.. Ik haal gemiddeld 85 FPS met Shadow of Mordor op high/ultra settings.. Probleem is gewoon dat ik de nieuwe games ook niet meer durf te halen, omdat ik bang ben dat mijn build dat simpelweg niet meer aan gaat kunnen.

• Richardlol
Reeker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:42:
Upgraden naar een nieuwe processor is echt geldverspilling. Je zal maximaal 10% performancewinst halen. Zoals men hierboven zegt: check je temperaturen, overweeg een nieuwe videokaart en evt nieuwe koelpasta/andere of nieuwe koelers.
Kan ik alleen de videokaart vervangen of moeten er dan nog meer onderdelen worden vervangen? De SSD die er bijvoorbeeld nu in zit is eigenlijk ook niet echt compatibel met het moederbord. Wil geen miskoop doen :)

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Richardlol schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Kan ik alleen de videokaart vervangen of moeten er dan nog meer onderdelen worden vervangen? De SSD die er bijvoorbeeld nu in zit is eigenlijk ook niet echt compatibel met het moederbord. Wil geen miskoop doen :)
Met jouw setup lijkt niets mis. Een nieuwe videokaart zal voor een nieuwe impuls zorgen.
Wat mij opvalt is dat bij de omschrijving alle merken genoemd zijn, ik ga er vanuit dat de R9 290 videokaart een reference model is. Wie weet dat deze throttled?

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Richardlol schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:41:

Misschien overdrijf ik wel.. Ik haal gemiddeld 85 FPS met Shadow of Mordor op high/ultra settings.. Probleem is gewoon dat ik de nieuwe games ook niet meer durf te halen, omdat ik bang ben dat mijn build dat simpelweg niet meer aan gaat kunnen.
Dan is er niks aan de hand lijkt me, en zou ik me ook absoluut niet druk maken om nieuwe games, tenzij high/ultra een absolute eis is. In dat geval is een nieuwe videokaart waarschijnlijk meer dan genoeg

Pagina: 1