overnameprijs bij lange wachttijd

Pagina: 1
Acties:

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Door een sterk veranderde situatie wil ik mijn huidige, jonge, dieselwagen vervangen door een elektrische wagen. Ik heb van 1 dealer daarbij een zeer mooi aanbod gekregen waarbij zij een directiewagen bestellen voor zichzelf en deze na 3 maanden eigen gebruik doorverkopen aan mij met een stevige korting (geen andere dealer kan in de buurt komen van die prijs). Totale wachttijd op deze wagen voor mij zou daarbij uitkomen op 10 maanden.

Het probleem waarmee ik vandaag worstel is dat deze dealer geen overnamewaarde op mijn huidige wagen wil plaatsen omdat de levertijd voor hem te ver in de toekomst valt. Onder zijn motivering vreest hij vooral problemen met eventuele schade aan de wagen die niet beschreven is. Andere dealers zien daar evenwel geen probleem in en heb daar dan ook al, zonder veel moeite, een overnamebod gekregen van €20k hoewel de wachttijd bij hen dan ook oploopt tot 7 maanden maar waardoor het gebrek aan grote korting de prijs al snel verhoogd met €5000 en deze wagen echt op de rand van mijn budgetaire mogelijkheden komt te zitten.

Als je bedenkt dat de vraagprijs voor mijn huidige wagen, een Nissan X-Trail Diesel Tekna 2017, vandaag tussen de €22k en €26k schommelt en ik vandaag bij een dealer een overnameprijs voor €20k (binnen 7 maanden) op papier heb, wat zou dan de mogelijke overnamewaarde van mijn huidige wagen zijn binnen 10 maanden (op voorwaarde dat de markt gelijk blijft)? En zou die korting het waard zijn wanneer ik hierdoor volgend jaar geen enkele onderhandelingsmacht meer heb om dan nog over de overnamewaarde van mijn huidige wagen te onderhandellen behalve om te beslissen hem dan maar zelf, particulier te verkopen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Particulier verkopen en shortlease tot nieuwe auto, weet je exact waar je mee af bent, of het goedkoper is is de vraag ;-)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Dealers gebruiken de "inruilwaarde" vaak om korting te geven op je nieuwe auto.
Dus er is een goede kans dat die "extra korting" die je bij de eerste dealer krijgt, bij die andere dealers in de 20k inruilwaarde zit.
Bij de 1e krijg je dus nooit die 20k. En zoals je al zei. Je kan op dat moment niet echt meer onderhandelen.
Sander schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:44:
Particulier verkopen en shortlease tot nieuwe auto, weet je exact waar je mee af bent, of het goedkoper is is de vraag ;-)
Dat is ook nog een idee. Vraag aan de 1e dealer hoeveel hij voor je huidige auto geeft, als je hem meteen inruilt. En kijk dan wat 10 maanden shortlease je zou kosten.

TheS4ndm4n#1919

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
En blijkbaar heb ik meer geduld dan de dealer. Ondanks dat ik had laten weten deze week een beslissing te nemen hebben ze mij vandaag nog terug gebeld met een nieuw voorstel waarbij ze op papier een minimaal overname bedrag will zetten met alsnog de belofte een waardebepaling te doen bij levering van de wagen. Dat minimum plaatst de wagen evenwel binnen budget.

He who blinks first, loses.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je kunt toch een afspraak maken dat je je auto inlevert met maximaal zus en zo kilometerstand en zonder schade.
En bij overschrijding van de gemaakte kilometers en/of mogelijke schade wordt er bedrag x/km in mindering gebracht c.q. wordt de schade eerst gefixed en/of het bedrag hiervan verrekend.

Kwestie van zorgvuldig afspreken EN vastleggen.
Dat voorkomt toekomstige discussies en teleurstellingen aan beide kanten.

Been there, done that... (toen ik ooit eens een jaar moest wachten op een nieuwe auto)

Mooie Plaatjes   

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 21:53
Jij moet toch ook afwachten hoe je wagen met korting er over zoveel maanden bijstaat? Of zetten ze hem in de vitrine?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jaer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:36:
Jij moet toch ook afwachten hoe je wagen met korting er over zoveel maanden bijstaat? Of zetten ze hem in de vitrine?
Inderdaad, want het mes snijdt aan twee kanten.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Natuurlijk snijdt het mes aan 2 kanten en ik verwacht zelf dan ook een wagen die er als nieuw uit ziet. Op papier ben ik dan ook eerste eigenaar en gaat de garantie in op de dag dat ik hem op haal.

@ehtweak, dat was dus ook wat ik van in het begin wenste en wat in het verleden bij andere kopen nooit een probleem was. Alleen maakte men er hier ineens wel een probleem van wat niet alleen voor mij, maar ook voor een andere dealer zeer, zeer vreemd was daar ze een levende handel in tweedehandswagens hebben waar mijn huidige wagen zonder problemen een afnemer moet kunnen vinden. Blijkbaar was de behoefte om de nieuwe wagen te verkopen (verkoopt blijkbaar heel moeilijk aan particulieren volgens concurrent) groot genoeg om mij toch tegemoet te komen.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Probeer 2 prijzen te krijgen. Eentje met inruilen van jouw auto, en anders ook eentje zonder inruil van je auto. Geeft jou de mogelijkheid om jouw auto over een paar maanden particulier te verkopen net voordat je m anders zou inruilen voor die andere wagen.

Of haal gewoon zelf een auto uit Duitsland die slechts zeer jong gebruikt is.
Pagina: 1