LED Strip buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil graag buiten een (2700K, dimbare) ledstrip gebruiken om een terras te verlichten. Maar ik kom er niet helemaal uit wat mogelijk/handig is.

Wat is de situatie?
Het is een terras grenzend aan de achterdeur van een middenwoning. De woning en het terras zijn 5,5m breed. Beide buren hebben een stenen uitbouw van ongeveer 2m diep en iets hoger dan 2,5m. Ergens links van het midden van de achterkant van het huis is elektra beschikbaar op ongeveer 2,5m hoogte. Dit komt van een verwijderd knikarm scherm. De schakelaar hiervoor zit nog binnen, maar kan op die plek eenvoudig vervangen worden door iets anders. Er staat nu (10cm hoger) andere zonwering die hier geen gebruik van maakt.

Wat zou ik willen?
Ik zou graag op ongeveer 2,5m hoogte een LED strip willen plaatsen over de hele lengte van de muur. Die wordt dan dus grofweg 2m+5,5m+2m lang, en maakt 2x een 90 graden bocht. Ik wil de LED strip graag plaatsen in een aluminium profiel met een hoek van 45 graden, zodat het licht enigszins naar beneden schijnt. Ik zou bij voorkeur gebruik maken van een strip met 60 SMD 5050 ledjes per meter. Volgens mij verbruikt dit type ledjes ongeveer 14,4W/m (vol aan).

Wat kan ik zelf vinden?
De aluminium 45 graden profielen met melkglas (plastic) afdekking zijn volgens mij geen probleem. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.ledstripkonin...et-inclusief-afdekkap-1m/

LED Strips zijn op zich ook geen probleem. Ze moeten voldoen aan:
  • 60 5050 SMD leds/meter
  • 2700K warm wit
  • Dimbaar
  • IP67 normering (denk ik)
  • In te korten per +/- 10cm
Zoiets lijkt min of meer te voldoen: https://www.ledstripwinke...p-m-complete-set-144-watt
Hoewel IP65...

Wat is nog mijn probleem?
Ik denk vooral de voeding.

Ik zag 220V LED strips voor buiten, maar die waren alleen per meter in te korten. Dan kan ik eigenlijk niet goed doen wat ik wil.

Als ik 24V LED strips wil gebruiken, dan zal ik een transformator nodig hebben. Die moet ook nog op e.o.a. manier IP67 zijn. Ik zag bijvoorbeeld een leverancier die voorstelde de voeding in een waterdicht bakje te doen (https://www.ledstripkonin...or-adapter-en-controller/). Dat lijkt mij nauwelijks netjes weg te werken.

Mijn oog viel op deze:
https://www.elektroshop.n...ram-dimbaar-1-10v-nl.html
Dit lijkt te voldoen (hoewel vrij prijzig). > 144W, dimbaar, IP67.

Daarnaast ben ik ook wat onbekend met de LED techniek
Zou het dan zo werken?
Ik monteer binnen een (voor LED geschikte) dimmer. Buiten monteer ik een standaard lasdoosje (bijvoorbeeld: https://www.elektrototaal...-407-kabeldoos-4160914).. Bij dat lasdoosje monteer ik op e.o.a. manier die dure Osram driver. En aan die driver monteer ik de LED strip (beide kanten uit, dus eigenlijk 2 LED strips).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
Geen mogelijkheid om de driver binnen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:43

Bergie

Lekker belangrijk...

Hue komt toch ook met led-strips voor buiten binnenkort? Is dat niet iets misschien? Al is het gezien de afstand wel prijzig waarschijnlijk :X

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:01:
Geen mogelijkheid om de driver binnen te plaatsen?
Nee. Het is nu een inbouw schakelaar. De draden lopen door de afgewerkte muur naar buiten, waar ze nu uit de muur steken. Misschien bestaat er wel een iets groter model lasdoos, waar ook nog de driver in past. Dat kon ik zojuist niet zo snel vinden, maar zou wel handig zijn.
Bergie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:43:
Hue komt toch ook met led-strips voor buiten binnenkort? Is dat niet iets misschien? Al is het gezien de afstand wel prijzig waarschijnlijk :X
Zo heel goedkoop ben ik nu ook niet uit als ik alles optel. Dan zit ik al in de buurt van de 400 euro, waarvan 165 voor de driver.

[ Voor 30% gewijzigd door KopjeThee op 29-08-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Niet het antwoord op je vraag.

Maar kun je niet beter minispotjes gebruiken? Dan heb je geen gedoe met lengtes.
De driver kun je bijvoorbeeld op je plafond uit het zicht laten.

Wil je toch meer licht dan kun je er altijd nog een paar spotjes bij plaatsen. Persoonlijk vind ik spotjes ook veel mooier.

• KopjeThee
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:18:
Niet het antwoord op je vraag.

Maar kun je niet beter minispotjes gebruiken? Dan heb je geen gedoe met lengtes.
De driver kun je bijvoorbeeld op je plafond uit het zicht laten.

Wil je toch meer licht dan kun je er altijd nog een paar spotjes bij plaatsen. Persoonlijk vind ik spotjes ook veel mooier.
Hoe monteer ik dergelijke minispotjes dan? Via eoa rail systeem? Of is het een kabel langs de muur?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik doel op dit voorbeeld

Ze kunnen in een minikoofjes, in een balk of in een plafond, rekening houdende met de diameter die benodigd is.

Op Ebay zijn de prijzen uiteraard aanzienlijk aantrekkelijker ;)

[ Voor 12% gewijzigd door nokiaan958GB op 30-08-2018 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:56
Hou er rekening mee dat je de ledstrip waarschijnlijk op meerdere punten moet voeden. Bij langere ledstrips neemt de output van leds na een paar meter vaak zichtbaar af.
Dit komt omdat de koperbanen in de strips redelijk dun zijn en over langere lengtes de weerstand van deze koperbanen zal zorgen dat leds minder licht geven.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:29:
Ik doel op dit voorbeeld

Ze kunnen in een minikoofjes, in een balk of in een plafond, rekening houdende met de diameter die benodigd is.

Op Ebay zijn de prijzen uiteraard aanzienlijk aantrekkelijker ;)
Ok, dank je. Dat kan volgens mij erg mooi zijn.
Sgrovert schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:08:
Hou er rekening mee dat je de ledstrip waarschijnlijk op meerdere punten moet voeden. Bij langere ledstrips neemt de output van leds na een paar meter vaak zichtbaar af.
Dit komt omdat de koperbanen in de strips redelijk dun zijn en over langere lengtes de weerstand van deze koperbanen zal zorgen dat leds minder licht geven.
Dat wist ik niet. Dat maakt wel minder aantrekkelijk. Meerdere voedingen maakt het geheel weer duurder, maar vooral ook lastiger om netjes te houden.

Ik ga nog.maar eens diep nadenken over wat voor verlichting ik daar wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@KopjeThee

Ik ben ermee bezig en zie YouTube: LED strings - 12v or 5v - Which should you Buy and Why. (3 min zie je effect van het voltage verlies)

Het "probleem" is dat de ledstrip niet genoeg voltage/amperage door kan geven, dus zwakt deze na x meter af. (meer volt = minder verlies vandaar hoogspanning kabels voor "transport") De oplossing is gewoon speakerdraad bij de transformator + en - erbij te doen (zelfde rode/zwarte draad als de ledstrip) en die om de 1 a 2 meter weer met de ledstring te "solderen",je hebt alleen extra heatschrink en een soldeerbout nodig (elke soldeerbout is goed) Het speakerdraad is wel geschikt(er) voor langere afstanden

waterdichte connector voor ledstrings

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Hue outdoor 5 meter zal 159,95 gaan kosten (adviesprijs).
De twee meter variant komt op 89,95.

Je moet nog heel even geduld hebben, Philips heeft momenteel nog geen beschikbare voorraad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:13:
Hue outdoor 5 meter zal 159,95 gaan kosten (adviesprijs).
De twee meter variant komt op 89,95.

Je moet nog heel even geduld hebben, Philips heeft momenteel nog geen beschikbare voorraad.
Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd.
Pagina: 1