Addressable RGB strips knippen

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
Mijn vraag

Wie weet of addressable rgb strips af te knippen zijn zoals non-addressable rgb strips? Veel addressable RGB strips (zoals die van Phanteks) zijn 40cm en daarmee aan de lange kant.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Met name betrekking hebbende op Phanteks D-RGB/NZXT Hue2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google is niet mijn vriend in deze zoekopdracht... Voor reguliere addressable strips die je direct op het stopcontact aansluit (WS2812B) kan ik het wel vinden, maar voor PC strips kan ik er maar niks over vinden.

Beste antwoord (via TeTeman op 29-08-2018 21:39)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Die adresseerbare kan je meestal prima knippen, meestal bij elk ledje in tegenstelling tot elke 3 bij een normale rgb strip.

Die zwarte strip waar je naar linked kan je vrijwel zeker gewoon tussen de leds afknippen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:50
Volgens mij zit de WS2812B techniek in de ledstrips. Misschien kan je phantek of nzxt bellen met de vraag welke led chip erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
ledstrips kun je over het algemeen gewoon knippen. de strip zelf is louter een flexibelle printplaat met 3 lijnen

1. +
2. Gnd
3. data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Foto van de ledstrip? Meestal hebben die gewoon telkens zo'n officieel knipgebied na elke led, waar je gewoon tegenaan kan solderen. Ik ken eigenlijk geen SMD led strips die dat bewust niet hebben. Die dingen worden namelijk op rol geproduceerd, voor de meest variabele lengtes denkbaar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
Torac schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:15:
Volgens mij zit de WS2812B techniek in de ledstrips. Misschien kan je phantek of nzxt bellen met de vraag welke led chip erin zit?
Dit zou mijn vervolg actie worden ja ;)
MsG schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:03:
Foto van de ledstrip? Meestal hebben die gewoon telkens zo'n officieel knipgebied na elke led, waar je gewoon tegenaan kan solderen. Ik ken eigenlijk geen SMD led strips die dat bewust niet hebben. Die dingen worden namelijk op rol geproduceerd, voor de meest variabele lengtes denkbaar.
Volgens mij komen die dingen inderdaad allemaal van dezelfde rol. Deze strip is alleen geheel zwart en de knip lijn lijkt op foto's te ontbreken :|

Op YouTube heb ik ondertussen een video gevonden van iemand die een normale WS strip op zijn moederbord heeft weten te bevestigen en die doet het gewoon! Dan zou de vraag zijn: Hoe kom je aan de juiste connectors hiervoor? Zo'n 4 min 1 connector voor Asus-mobo's heb ik nog niet gevonden, anders dan dat deze bij die dure, vermoedelijk niet knipbare Phanteks strips zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Die adresseerbare kan je meestal prima knippen, meestal bij elk ledje in tegenstelling tot elke 3 bij een normale rgb strip.

Die zwarte strip waar je naar linked kan je vrijwel zeker gewoon tussen de leds afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
SA007 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:24:

Is het niet zo dat die precies op de goede plek doorgeknipt moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Neeh, zou niet strak langs de led doen, maar een mm er vanaf is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij Amazon heeft een gebruiker het blijkbaar al met succes geprobeerd:
https://www.amazon.com/as...T2PY/ref=ask_ql_ql_al_hza

[ Voor 2% gewijzigd door RiDo78 op 29-08-2018 21:57 . Reden: Dat was dus de verkeerde ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
RiDo78 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:42:
Bij Amazon heeft een gebruiker het blijkbaar al met succes geprobeerd:
https://www.amazon.com/as...T2PY/ref=ask_ql_ql_al_hza
Mooi gevonden. Echter, hier gaat het om reguliere RGB strips en niet de addressable strips. De 'knip lijntjes' zijn op deze reguliere strips ook gewoon te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TeTeman schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:48:
[...]

Mooi gevonden. Echter, hier gaat het om reguliere RGB strips en niet de addressable strips. De 'knip lijntjes' zijn op deze reguliere strips ook gewoon te zien.
My bad!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Deathchant

Don't intend. Do!

Wellicht niet geheel ontopic, maar ik kon geen beter topic vinden.
Stel je moederbord (Asus Maximus X Hero) heeft maar 1 a-RGB header.
Hoeveel a-RGB ledstrips kun je op 1 zo'n header aansluiten (met een y-splitter kabel o.i.d.)?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
'Niet geheel ontopic' is wat anders dan 'geheel offtopic'
Ik zie zo goed als geen relatie met de originele post...

Hiervoor mag je best een ander topic aanmaken, maar deze gaat voorlopig dicht.

@TeTeman Als je met dit topic door wil gaan, pm maar even dan gaat ie weer open.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.