Rode led over CPU licht op op moederbord (nieuwe pc dag 1)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:49
EDIT: Gigabyte heeft geantwoord en me BIOS-versie 'F5b' toegestuurd. Een bèta, gok ik. Het probleem is weg.

Hoi allemaal,

Onderaan dit bericht kunnen jullie mijn nieuwe pc zien, waarin ik tijdelijk een 1050 Ti (van Gigabyte) in heb gestopt. Mijn probleem is simpel. Azerty heeft het systeem geassembleerd en alles lijkt prima te werken vooralsnog. Maar ik heb een kast gekozen met een tempered glass-behuizing, waardoor het me al snel opviel dat het knalrode ledje dat de status van de cpu beschrijft praktisch altijd oplicht. Niet goed kennelijk, aldus het internet.

Ik heb de instellingen van het bios al hersteld. Dat las ik als mogelijke oplossing en klonk niet superspannend. Op verschillende plekken lees ik ook over de CMOS-batterij vervangen. Dat heb ik nog niet gedaan, omdat het me sterk leek na één avondje gebruik. Als jullie het echter ook een poging waard vinden, doe ik dat vanavond wel even. Azerty al gemaild natuurlijk, maar ik hoop echt dat ik hem niet weer op hoef te sturen ... Weer een weekend wachten.

Voor de duidelijkheid: hij licht altijd meteen op bij het klikje als de pc aangaat en gaat even uit als het bios dingen doet. Daarna blijft hij heel soms uit (2x geteld tot dusver) of gaat gewoon weer aan. Ik heb nog geen games gedraaid of iets dergelijks, maar heb de pc nog geen gekke dingen zien doen tijdens het normale gebruik.

Edit: dit is precies wat ik ervaar. https://www.google.nl/url...pcf=1&cshid=1535520706799

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Gigabyte H370 HD3€ 99,50€ 99,50
1Fractal Design Meshify C White - TG€ 82,95€ 82,95
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,90€ 54,90
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D26BFSC€ 154,90€ 154,90
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 98,-€ 98,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 171,-€ 171,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,25

[ Voor 4% gewijzigd door ap3nr0ts op 04-09-2018 21:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 07:35
Welke Bios versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Goede. Ik zag volgens mij een versie uit juli staan gisteravond. Werkt Azerty dat niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23

MsG

Forumzwerver

ap3nr0ts schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:14:
Goede. Ik zag volgens mij een versie uit juli staan gisteravond. Werkt Azerty dat niet bij?
Dat werk je meestal enkel bij als er daadwerkelijk problemen met iets zijn, omdat het vaak ietwat meer risico met zich meebrengt en sowieso natuurlijk tijd kost.

Je zou eens kunnen kijken wat de nieuwste versie is en wat de changelog is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Top. Doe ik vanavond. Geen reden tot zorg dus? Azerty zegt dat het waarschijnlijk iets met de bios is inderdaad. Hij gaat dus aan tijdens POST, uit, en daarna continu aan.

Edit: kennelijk zit ik op de laatste versie van de H370 HD3 (versie F4).
Als de computer verder goed functioneert dan vermoed ik dat het een aansturingsfout vanuit de BIOS is en dat mag gerust genegeerd worden.

De kans is groot dat bij een volgende BIOS upgrade dit hersteld wordt. De CPU-LED wordt namelijk alleen gebruikt tijdens het POST proces, de opstart van de BIOS waar de afzonderlijke componenten kort getest worden. Na de POST zouden alle LED’s uitgeschakeld moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ap3nr0ts op 30-08-2018 20:49 ]

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 07:35
Dan zou ik de eerst volgende bios update afwachten. Maar mocht die er over 2maand nog niet zijn dan zou ik de boel retour doen aan azerty voor reparatie.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Dus de pc werkt goed, alleen een rood ledje waar je al deze tijd aan besteed? Wow.. iets met ocd? If IT ain't broke, dont fix it

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Uit de handleiding:
CPU/DRAM/VGA/BOOT (Status LEDs) The status LEDs show whether the CPU, memory, graphics card, and operating system are working properly after system power-on.
If the CPU/DRAM/VGA LED is on, that means the corresponding device is not working normally;
if the BOOT LED is on, that means you haven't entered the operating system yet.

CPU: CPU status LED
DRAM: Memory status LED
VGA: Graphics card status LED
BOOT: Operating system status LED
Het doel van het lampje is juist aangeven dat iets niet werkt. Dus of er is iets mis, of dat lampje werkt niet. Zou hem toch maar terug sturen dan ;).

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 30-08-2018 17:37 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ap3nr0ts
Ja, dat had ik inderdaad gelezen. Maar jullie zeg alle drie iets totaal anders, haha. Hij doet het ook soms niet, nu niet bijvoorbeeld. Bleh. Ik weet ook niet wat wijsheid is. Azerty gaf nog aan vandaag dat afplakken (voorzichtig, niet geleidend) op zich prima is, als het rode lampje te veel stoort.

Wat ik dus graag zeker weet: als zo'n lampje brandt, hoort dan doorgaans een systeem helemaal niet te werken, of kunnen die dingen ook gewoon branden als alles werkt maar er mogelijk iets mis is?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is vergelijkbaar met zo'n rode lampje op de dashboard van een auto - iets klopt niet, maar of dat een verkeerde afstelling van de boordcomputer (BIOS) is, danwel een cylinderklep die op het punt staat te begeven weet je als gewone leek niet.

In ieder geval zou ik het bij een nieuwe auto niet aan het toeval overlaten en de garage vriendelijk doch dringend verzoeken het op orde te maken. Idem hier - dit is geen zelfbouw, de winkel heeft het voor jou samengesteld, dan mag je verwachten dat je een systeem krijgt dat geen rare waarschuwingslampjes toont.

Oslik blyat! Oslik!

• ap3nr0ts
Goede analyse. Ik denk dat ik je inderdaad gelijk geef, hoe vervelend het voor Azerty zelf ook is. Stel dat dit iets sluimerends is waar ik pas net na een jaar echt last van krijg. Dan heb ik geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:55

Steef

GoT's Most Eaten

ap3nr0ts schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:29:
Goede analyse. Ik denk dat ik je inderdaad gelijk geef, hoe vervelend het voor Azerty zelf ook is. Stel dat dit iets sluimerends is waar ik pas net na een jaar echt last van krijg. Dan heb ik geen garantie meer.
Vervelend voor jou, voor de winkel is het dagelijkse kost :)

Ik zou hem ook gewoon terug sturen. Mocht je toch nog even willen debuggen dan zou je hier een foto van je moederbord in geïnstalleerde toestand kunnen posten. Dan kunnen wij even mee kijken naar zaken als connectoren, wie weet zie je iets over het hoofd.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@ThaRabbit Ik heb wel even onderstaande naar Gigabyte gestuurd. Het is namelijk zo consistent en zo niet logisch, dat ik me wel afvraag of het echt niet iets met het BIOS is. Volgende week terug kan ook. (Snik.)
Hi. I have a strange problem. My new PC seems to work fine, but everytime after I reboot (from Windows), the CPU light (the bright red one) lights up after booting (so after POST phase). Nothing else is weird. The PC is appearing to work fine. If I completely shut down my PC, and start it again, the four lights just turn on in quick succession and don't turn on again. Is this something to worry about or is this a known/safe bug? My supplier built my PC and told me not to worry, if everything works fine. But I'd love to hear your take on this, since you guys made this motherboard. Thanks in advance!

So, to be clear, the PC works fine as far as I can tell, and I would never see this issue if I only shut down and boot the PC again. Rebooting triggers the red light.
EDIT: Gigabyte heeft geantwoord en me BIOS-versie 'F5b' toegestuurd. Een bèta, gok ik. Het probleem is weg.

[ Voor 6% gewijzigd door ap3nr0ts op 04-09-2018 21:20 ]

Pagina: 1