Opgelicht op Marktplaats (door I.N.)

Pagina: 1
Acties:
  • 7.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09-2024
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag heb ik een GTX 1070 gekocht via Marktplaats en had ik afgesproken met de verkoper dat zij het naar me zou verzenden. Ik wilde dus eerst gelijk oversteken (wat eigenlijk ook niet veilig is, iemand kan een steen opsturen en dan kun je fluiten naar je geld), maar de verkoper zei dat ze alleen een directe overboeking wilde. Ik vertrouwde haar omdat haar ID, rekeningnummer en telefoonnummer gecontroleerd waren (maak niet dezelfde fout als ik deed). Dus nadat ik het geld had overgemaakt checkte ik het adres pas omdat ik het wilde ophalen, maar ze bleek dus te ver te wonen, dat bleek dus een huis in de verkoop te zijn (dom, dom, dom van mij).

Het online betaalplatform dat door Media Medics B.V. wordt aangeboden blijkt dus oplichters na een aangifte niet te blokkeren, maar pas na een paar aangiftes! Dat zei de mevrouw van de klantenservice vandaag tegen mij, dat slaat echt alles. Dus ik heb gisteren aangfite gedaan en nu wacht ik af wat de politie voor mij kan doen. Ik heb meerdere mailtjes gestuurd naar de verkoper, maar die reageert natuurlijk niet (maar ik zie wel dat ze de berichten gelezen heeft, groene vinkjes :) ).

Dus heb ik maar met ING gebeld en die zeiden dat ik gewoon geen zaken moet doen via Marktplaats en als ik al iets koop dat ik dan een aankoop moet doen met een creditcard, die heeft namelijk WEL aankoopbescherming. Of PayPal natuurlijk. Natuurlijk had ik dit ook kunnen doen, maar ik had dus vertrouwen in dit zeefsysteem van Marktplaats dat TOTAAL onbetrouwbaar is.

Die persoon bleek ook nog eens nepfacturen van de MediaMarkt aan te maken, kwam ik pas achter natuurlijk nadat ik het geld had overgemaakt.

TLDR voor iedereen die online aankopen doet: check het adres, check het telefoonnummer, check het rekeningnummer, doe alleen aankopen via creditcard of PayPal en haal het liefst mogelijk gewoon op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 15:11
Hoe controleer jij een ID? Je kan toch niet zien of de foto van de verkoper is?

Waarschijnlijk is I.N. hier slachtoffer van identiteitsfraude.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 29-08-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
Op Marktplaats stond ID gecontroleerd. En op het afschrift bij mijn ING stond ook I. N.
De persoon dacht waarschijnlijk heel slim te zijn om achter de anonimiteit te schuilen van het online betaalplatform. En ik vermeld de naam zodat andere Tweakers deze persoon kunnen mijden. Nadat ze mij en nog een andere koper voor een iPad had opgelicht (ze had ook een iPad en kaartjes voor Walibi als advertenties, die gelijk werden verwijderd nadat het geld binnen was). Marktplaats doet hier niks aan, het online betaalplatform stopt haar transacties niet, nietsvermoedende personen zoals ik kunnen dan hierin trappen.

Edit: wat ik duidelijk wil maken is dat Marktplaats een paradijs is voor oplichters. Klanten hebben totaal geen rechten bij Marktplaats en worden gewoon niet beschermd.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 29-08-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Heel vervelend verhaal.
Maar wat is je vraag of wat wil je discussiëren?
Dit zijn namelijk ( inmiddels wel erg ) bekende oplichtingstrucs die al tig keer besproken zijn.
Zoek ook maar eens op " ID marktplaats " op google, lees de verhalen en je weet precies hoe het werkt.

En je tldr; creditcard en vooral paypal zijn absoluut niet 100% veilig.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@JohanNL Vorig jaar was ik ook opgelicht. Toen had ik wel mijn geld teruggekregen na een aangifte en contact op te nemen met de verkoper. Maar nu met dit online betaalplatform als tussenpersoon is contact met de verkoper vrijwel onmogelijk, ze geven natuurlijk niet haar telefoonnummer of rekeningnummer aan mij. Dus ik wilde eigenlijk weten of er iets is wat ik kan doen naast mijn aangifte bij de politie?

Edit: hoe zijn creditcard en PayPal trouwens onveilig? Dan weet ik dat ook weer. Wil namelijk eens gewoon echt veilig online aankopen kunnen doen.
Ik had ook trouwens al contact opgenomen met Media Medics B.V. voordat het geld op haar rekening stond, maar ze konden het niet helpen en zeiden dat ik het maar met de politie moest uitzoeken. Duurt namelijk een werkdag (en ik had het zondag overgemaakt).

[ Voor 33% gewijzigd door deathnotedej op 29-08-2018 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 17:47
Er is een kans dat Iza ook een dergelijke kaart (of iets anders) verkocht. Oplichter vraagt vervolgens aan Iza om identiteitsbewijs en geeft aan het geld over te gaan maken. Daar kom jij in het spel, en maakt het geld over naar Iza. Iza ziet het geld op z'n rekening en verzend de kaart naar de oplichter. Jij je geld kwijt, Iza de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@endness De kaart heeft nooit bestaan. De GTX 1070 foto's waren van eBay gehaald, ik vroeg I. een paar keer om echte foto's en die wilde ze niet sturen. Natuurlijk controleerde ik dit pas nadat ik het geld had overgemaakt. Mijn brein was gewoon in prullenmand blijkt.

Edit: de foto's van de iPad waren ook van eBay. En de Walibi tickets zijn een bekende oplichttruc.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 29-08-2018 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:56

g0tanks

Moderator CSA
Je kan niet 100% zeker zijn dat de oplichter zo heet. Voor hetzelfde geld is het identiteitsfraude o.i.d. Daarnaast zijn er meerdere mensen met die naam in Nederland.

Daarom kan je ook beter geen NAW-gegevens noemen bij dit soort dingen. Straks nagel je iemand onterecht aan de publieke schandpaal.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@g0tanks Ik schrijf dit alleen op omdat het online betaalplatform niet van plan is om haar te stoppen. Ze heeft zo een nieuw Marktplaats account gekocht, maar I. N. blijft staan bij de Media Medics B.V. rekening. Het is vervelend dat haar identiteit mogelijk gestolen is, maar het is nog vervelender als tientallen mensen worden opgelicht. Want ik zag zo'n 31 favorieten bij de GTX 1070 advertentie, dus het is mogelijk dat ze alleen bij die advertentie al veel meer mensen heeft opgelicht.

[ Voor 0% gewijzigd door Microkid op 29-08-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er was nergens in de buurt een GTX 1070 te vinden?
Laten opsturen op MP is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Ik had boden in de buurt voor dezelfde prijs. Maar zij had me als eerste een betaalverzoek verstuurd, dus ging ik door in een gesprek met haar. Het is geheel mijn fout. Maar het is niet goed dat mensen zo bereid zijn om anderen meteen op te lichten als ze er een beetje vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:58

mjl

Ugh

Marktplaats blijft lastig, ook dat gelijk oversteken trekt weer een lading oplichters aan. Als verkoper ben je dan weer volledig overgeleverd aan de eerlijkheid van de koper. En de schijn veiligheid van een betaalverzoek waar marktplaats dan nog weer een percentage er bij rekent (terwijl je prima een gratis betaalverzoek met je bank app kunt generen...). Ik weiger gelijk oversteken en de iDEAL/betaalverzoek optie van marktplaats dan ook, kom het dan maar ophalen of ik maak iemand anders blij.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liever wat meer uitgeven en ophalen is mijn devies op MP.
Hier op Tweakers V&A is dat stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@mjl Ja. Het online betaalplatform heeft de aangifte alleen moeilijker gemaakt, omdat ze er uit lagen vandaag en dus de benodigde gegevens niet konden doorspelen aan de politie. En het hele systeem waarop ze de transacties gebaseerd hebben gewoon niet logisch is, stuurt iemand een blok hout in plaats een kaart krijg de verkoper alsnog het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:32:
stuurt iemand een blok hout in plaats een kaart krijg de verkoper alsnog het geld?
Omgekeerde kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Ja met Tweakers heb ik nooit een probleem gehad. Had hier al een kaart gevonden die alleen 25 euro meer was. Maar ik besloot toen toch te kijken op Marktplaats. En al die vinkjes van dat alles gecontroleerd wekten een vertrouwen op (dat nergens op gebaseerd is blijkt nu, maar achteraf is dat altijd makkelijk gezegd).

Edit: nou die 25 euro mag ik mooi in mijn zak steken, dit krijg ik als ik altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil staan gok ik.

[ Voor 17% gewijzigd door deathnotedej op 29-08-2018 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dure les, MP is altijd ophalen wanneer meer dan paar Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Twee keer heb ik me iets laten opsturen via Marktplaats. Beide keren opgelicht. Ik had deze keer niet zo'n zin om de kaart op te halen, dus ik dacht een keer verzenden kan toch geen kwaad? Wat blijkt? Wel dus haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je geen blokken hout krijgt kan het ook nog een defecte kaart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Ja, als ik hem had opgehaald kon ik hem nog testen. Ze had natuurlijk geschreven dat ze er niet mee gemined had en alleen voor CS:GO en Fortnite gebruikte (de kaart is te sterk voor die twee spellen, dit had ook al een alarm moeten zijn). En ik zo naïef als ik was geloofde haar meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zogenaamde beveiliging die MP hanteert is een grote wassen neus en alleen maar extra inkomstenbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Het is zelfs minder veilig dan gewoon direct overmaken van rekeningnummer naar rekeningnummer. Omdat de verkoper anoniem kan blijven. Bij een rekeningnummer kan ik altijd nog controleren of er anderen mee zijn opgelicht, nu kon dat dus totaal niet. En lag dit eigenlijk bij Media Medics B.V., maar die heeft zo te zien andere plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:07:
@JohanNL Vorig jaar was ik ook opgelicht. Toen had ik wel mijn geld teruggekregen na een aangifte en contact op te nemen met de verkoper. Maar nu met dit online betaalplatform als tussenpersoon is contact met de verkoper vrijwel onmogelijk, ze geven natuurlijk niet haar telefoonnummer of rekeningnummer aan mij. Dus ik wilde eigenlijk weten of er iets is wat ik kan doen naast mijn aangifte bij de politie?

Edit: hoe zijn creditcard en PayPal trouwens onveilig? Dan weet ik dat ook weer. Wil namelijk eens gewoon echt veilig online aankopen kunnen doen.
Je kunt aangifte doen en het marktplaatst email adres van de verkoper invullen, zoals ik het begrepen heb werken de politie en marktplaatst samen en kunnen ze zo alles koppelen.
En nee achter het rekeningnummer ga je niet komen, want dat is gewoon het idee achter het betaalplatform; makkelijk geld ontvangen zonder persoonsgegevens weg te geven.

Op zich werken creditcard en paypal goed, echter...
Je kunt niet met creditcard betalen via marktplaatst, dat kan alleen bij reguliere verkopers/winkels die een contract hebben met een creditcard maatschappij.
Mocht het dan mis gaan heb je de verzekering van zo'n kaart, daar zitten altijd voorwaarden aanvast waar je binnen moet blijven en soms ook een eigen risico.
Dus dat je bank aangeeft dat zo'n creditcard de oplossing is is veel te kort door de bocht, daarnaast is het sowieso niet van toepassing voor aankopen via MP.
Paypal zal wel kunnen, in geval van geen levering krijg je normaal gesproken gewoon je geld terug.
Maar je zou maar een iets doordachte oplichter treffer die in plaats van de beloofde playstation een pak kattenvoer opstuurd welke ongeveer overeenkomt met het gewicht van zo'n playstation.
Je kunt je dan wellicht wel voorstellen dat Paypal dan in een spagaat zit, 1 van de partijen spreekt niet de waarheid maar het is heel moeilijk om hier achter te komen.
Meestal krijgt de koper dan gelijk, maar er zijn ook zeker gevallen waarbij de verkoper gelijk krijgt in een situatie als deze.
Dan is er nog de kans dat het geld dat jij hebt overgemaakt naar de verkoper al is opgenomen en gestort naar zijn/haar bankrekening, wellicht staat er dan geen tegoed meer op.
Mocht je van paypal gelijk krijgen als koper maar de verkoper heeft geen saldo, dan kan het zijn dat je gewoon helemaal niks terug krijgt want Paypal vergoed in de meeste gevallen niet uit hun eigen portefeuille. ( ze hebben dit allemaal goed afgedekt in hun voorwaarden )
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik neem aan dat het zo voldoende zegt :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels hebben banken naam controle ingevoerd en is het inderdaad veiliger om zonder betaalverzoek te werken.
Je hebt dan in ieder geval de juiste naam bij het rekeningnummer, vaak een katvanger dan maar dat is weer ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@JohanNL De ING medewerker aan de telefoon garandeerde me dat het echt kon met Marktplaats en was zo van het is maar 17,40 per jaar. Blijkt ze ook gewoon alleen haar product te willen verkopen. Oh dat van PayPal snap ik dan wel, als de verkoper het geld eraf haalt ben ik alsnog de pineut. Dan blijft ophalen toch de beste optie. En het is nooit zo dat advertenties ver zijn van Rotterdam... Dit kwam voor uit pure luiheid.

@Verwijderd Ja, daarom bleef de verkoper aandringen op dat direct betaalverzoek. Altijd fijn als ik het pas nadat het allemaal is gebeurd snap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:56:
@JohanNL De ING medewerker aan de telefoon garandeerde me dat het echt kon met Marktplaats en was zo van het is maar 17,40 per jaar. Blijkt ze ook gewoon alleen haar product te willen verkopen. Oh dat van PayPal snap ik dan wel, als de verkoper het geld eraf haalt ben ik alsnog de pineut. Dan blijft ophalen toch de beste optie. En het is nooit zo dat advertenties ver zijn van Rotterdam... Dit kwam voor uit pure luiheid.
Volgens mij maakt het voor Paypal garantie helemaal niet uit wat de verkoper doet.

Volgende keer gewoon via V&A handelen. Als iedereen dat doet profiteren we enerzijds van goede handel (want reviewsysteem) en anderzijds valt het probleem van weinig aanbod ook weg als iedereen hier zit (ipv op MP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd1 Dan is een combinatie van V&A en PayPal het beste lijkt me? Dan moet ik dat doen in de toekomst. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:11:
@Verwijderd1 Dan is een combinatie van V&A en PayPal het beste lijkt me? Dan moet ik dat doen in de toekomst. Weer wat geleerd.
Punt van Paypal voor tweedehands aankopen is dat je een 3.4% (uit m'n hoofd) opslag betaalt. Een oplichter zal dus vragen om geld over te maken als vrienden of familie, dan heb je die extra kosten niet maar dan is er ook geen aankoopbescherming.

Mijn ervaring is dat je op V&A bij betrouwbare mensen koopt en dan gewoon via bankoverschrijving betaalt. Zeker mensen die al 20+ dingen verkocht hebben en verder actief zijn zitten er niet op te wachten om mensen voor een paar tientjes (of enkele honderden euros) op te lichten. Dat is veel teveel werk voor een oplichter (zeker als ze op MP hetzelfde kunnen verdienen met minder dan een uur moeite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathnotedej
@Verwijderd Dat ook ja, doe al jaren aankopen via Tweakers. Nooit een slechte ervaring. Marktplaats daaraantegen.

Edit: Is er eigenlijk iemand die op een soortgelijke manier is opgelicht (online betaalplatform) en zijn geld wel heeft terug gekregen? Zo ja, heb je nog wat anders moeten doen naast je aangifte?

[ Voor 47% gewijzigd door deathnotedej op 29-08-2018 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:15
deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:23:
@Verwijderd Dat ook ja, doe al jaren aankopen via Tweakers. Nooit een slechte ervaring. Marktplaats daaraantegen.

Edit: Is er eigenlijk iemand die op een soortgelijke manier is opgelicht (online betaalplatform) en zijn geld wel heeft terug gekregen? Zo ja, heb je nog wat anders moeten doen naast je aangifte?
Niet met een online platform maar wel twee keer op marktplaats. Ook te snel toegehapt het blijft een menselijk euvel. Moet wel zeggen dat ik de afgelopen 10 jaar meer als honderden transacties heb gehad dus als je het gemiddelde neemt dan valt het wel mee.

Dat doet natuurlijk niet af aan het gevoel dat je er aan overhoud en ook een beetje een wantrouwen aan toekomstige transacties en dan met name icm marktplaats. Merk dat ik vooral wat minder geduld heb als iets niet aankomt. Als ik iets opstuur naar mensen probeer ik het altijd zo snel mogelijk op te sturen naar ze o m dat ik weet hoe het voelt om een x aantal dagen na een lege brievenbus te kijken zonder enige melding van de kant van de verkoper.

Geld nooit terug gekregen trouwens.

Wel in allebei de gevallen achter de echte namen gekomen en daar tevens ook melding van gemaakt op internet. Vaak gaat het om katvangers die al aan de grond zitten of mensen die het allemaal toch niks interesseert en vrolijk 5x per jaar op vakantie gaan met het “extra” geld met de hele familie.

Ik heb ze allebei gehad.

Kan uit eigen ervaring zeggen dat in het begin best pijn doet maar de scherpe kantjes gaan er naar mate van tijd wel weer af. Sterkte de komende tijd en zie het maar als een leer moment en blijf er niet te lang in hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
Uhm je hebt zondag dus de koop gedaan, vervolgens is de advertentie verwijderd. Op maandag heb je aangifte gedaan en op dinsdag maak je dit topic.

Hoe weet je al zo snel dat je opgelicht bent? Omdat ze niet meer reageert? Of heb je het rekeningnummer door de politie site gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 08:15
deathnotedej schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:11:
PayPal is ook alles behalve veilig. Wanneer je een claim opent, dan kijkt men aan de hand van de track en trace code alleen of de zending bij je is aangekomen. Of er dan een steen of een videokaart naar je wordt gezonden maakt dan ook niet uit voor ze. Zelf opgelicht met een zending waarvan het product qua afmetingen en gewicht nooit in de doos had kunnen passen (afmetingen/gewicht van de zending staan in de track en tracegegevens). PayPal deed niets met deze gegevens en besloten in het voordeel van de verkoper omdat er simpelweg een track en trace code was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 01:16:
[...]

Punt van Paypal voor tweedehands aankopen is dat je een 3.4% (uit m'n hoofd) opslag betaalt. Een oplichter zal dus vragen om geld over te maken als vrienden of familie, dan heb je die extra kosten niet maar dan is er ook geen aankoopbescherming.

Mijn ervaring is dat je op V&A bij betrouwbare mensen koopt en dan gewoon via bankoverschrijving betaalt. Zeker mensen die al 20+ dingen verkocht hebben en verder actief zijn zitten er niet op te wachten om mensen voor een paar tientjes (of enkele honderden euros) op te lichten. Dat is veel teveel werk voor een oplichter (zeker als ze op MP hetzelfde kunnen verdienen met minder dan een uur moeite).
Ik ben 1 keer opgelicht bij online tweedehands kopen, dat was hier via v&a. Door iemand met 20+ goede recensies. Het zegt allemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals in de FAQ staat zijn dergelijke "schandpaaltopics" niet gewenst.
Daarnaast kan je dergelijke situaties eenvoudig voorkomen zoals al door anderen aangedragen: als foto's van ebay lijken te komen, of de prijs is erg laag: haal het product dan op.

[ Voor 59% gewijzigd door Microkid op 29-08-2018 08:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.