HDD vervangen van een laptop met BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanthk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-07 07:45
Mijn vraag
De laptop van mijn broertje is zo'n 4 maanden geleden gestorven. Tenminste, voor zo ver ik weet liep hij tegen een BSOD aan "tijdens het browsen". Ik heb geen idee wat de oorzaak is maar goed, dat doet er niet toe. Nu heb ik destijds wat zitten klooien en voor zo ver ik kon zien leek de HDD kapot te zijn. Na uren werk was ik er toen wel klaar mee en liet ik het voor wat het was. Nu hij straks weer naar zijn opleiding moet is hij weer aan komen zetten met zijn laptop en vroeg hij zich af of ik hem wellicht kon repareren.

Nu heb ik vandaag de laptop uit elkaar gehaald en de HDD verwijderd. Ik heb zelf nog een gezonde 500GB HDD liggen en nu wil ik een poging wagen om deze in de laptop te zetten. Nu vraag ik me af waar ik tegen aan kan gaan lopen. De vorige keer probeerde ik het met een simpele USB waar ik de windows installation troep op had gezet van internet, maar zonder succes. Online lees ik verschillende dingen over recovery partities en weet ik het wat maar die ben ik dus allemaal kwijt omdat die originele HDD kapot is. Gaat het mij lukken om een fresh windows install uit te voeren op een volledig lege HDD?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop is een Toshiba Satellite S50-B-13D
Qua software heb ik alleen Windows 10(?) proberen te installeren

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows installeren / recoveren, maar de drive was dus hoogstwaarschijnlijk kapot (error code na error code, na flink wat google werk lijkt hij kapot)
Veel gegoogled maar kan geen concreet antwoord vinden

Als iemand me uit de brand kan helpen zou t erg fijn zijn :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daanthk schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:21:
Gaat het mij lukken om een fresh windows install uit te voeren op een volledig lege HDD?
Dat is een vraag waar je pas antwoord op krijgt als het installeren van Windows 10 door jou is gelukt.

Om dat een stuk zekerder te maken moet je in ieder geval zorgen dat je "windows installation troep" werkt. Als dat werkt en je kunt er van opstarten dan kun je de troep nog groter maken door je troep op die harde schijf te installeren. Het kan zijn dat je die schijf eerst even netjes moet formatteren en mogelijk zelfs partities moet verwijderen om er netjes één schijf van te maken.

Lees even de instructies van de laptop door hoe je er voor kunt zorgen dat je kunt opstarten vanaf de USB stick. Doorgaans is dat door in de BIOS een instelling te veranderen. Meestal zie je bij het opstarten met welke toets je in de BIOS terecht kunt komen.

Als dat allemaal gelukt is kun je je eigen vraag beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanthk
Het is dat ik nu simpelweg niet de juiste benodigdheden heb om het te proberen (alweer m'n USB stick kwijt), anders had ik het inderdaad alleen hoeven proberen. Maar om het feit dat ik online zoveel gemixte antwoorden krijg over de mogelijkheden van het installeren van een fresh windows installatie op de wat goedkopere laptops hoopte ik hier misschien wat duidelijkheid te krijgen.

Ik snap zelf prima hoe je kunt vanaf een USB stick kan booten, daar ligt dan ook niet het probleem. Ik heb al vele malen in die windows installatie gezeten alleen liep ik constant tegen error codes aan. Na het googlen van de error codes en andere dingen die me opvielen dacht ik toen dat de HDD kapot is, maar het zou ook kunnen dat ik dingen over het hoofd zie. Zelf heb ik geen Toshiba laptop en heb ik daar dus ook weinig verstand van. Ik kan me wel nog herinneren dat de BIOS zeer beperkt was en er weinig (geavanceerde) opties waren.

Is er ook een andere indicatie om te zien of mijn "windows installation troep" werkt? Gebeurd het vaker dat er iets mis gaat tijdens het overzetten van de benodigde bestanden naar die USB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
USB-installatiemedia kunnen altijd falen. Als jij zorgt dat die stick minimaal 8GB groot is dan moet het goed komen. De kans dat het maken van een installatie-stick mislukt is klein en als het een keer gebeurt krijg je vast een foutmelding.

Verder zou ik zeggen: schijf er in, stick er in, kijk wat er gebeurt. Laptop is al stuk, stukker dan dat die nu is krijg je niet voor elkaar met alleen een installatiepoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daanthk schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:41:

Is er ook een andere indicatie om te zien of mijn "windows installation troep" werkt? Gebeurd het vaker dat er iets mis gaat tijdens het overzetten van de benodigde bestanden naar die USB?
1. Download Media Creation Tool: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
2. Volg de instructies op beeld om een USB-stick te laten maken
3. Wacht even (afhankelijk van je internetverbinding)
4. Stop stick in andere machine
5. Boot van USB en presto

Ik weet niet precies hoe/wat je bedoelt met "overzetten van bestanden naar USB" maar als je bedoelt dat je zelf ergens iets hebt gekopieerd ofzo, dat was niet de bedoeling en dat "kan" dus de oorzaak zijn geweest voor errors en andere niet-werkende zaken.

Allicht, maar dat is wat inzet; kijk of het stappenplan werkt. Zo ja, mooi, dan is de laptop geinstalleerd. Zo nee, dan wordt het foutcodes opschrijven / Googlen / in een topic verwerken zodat er verder naar gekeken kan worden.

Stap 1 t/m 5 doet er bij mij ongeveer 20 minuten over (laptopje van dit jaar) maar op oudere hardware of een tragere internetverbinding, kan het ook 2 uur duren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanthk
Bedankt voor de hulp heren.

Ik denk dat er dan inderdaad gewoon van alles fout ging tijdens de vorige poging(en). Morgen maar even een USB stick halen en hopen dat t dit keer foutloos gaat!

Fijne avond.

UPDATE: Het is gelukt met de nieuwe schijf, nogmaals bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Daanthk op 30-08-2018 17:34 ]

• sypie
  • Niet online
Daanthk schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:51:
UPDATE: Het is gelukt met de nieuwe schijf, nogmaals bedankt!
Top. Bedankt voor de terugkoppeling, kunnen mensen een voorbeeld aan nemen.
Pagina: 1