• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12 21:08
Deze monitor net nieuw aangekocht en heb 2 rechtstreekse vragen en 1 onrechtstreekse.

Mijn eerste vraag is ivm onderstaande foto’s. De monitor kwam nieuw uit verpakking.

Is dit backlight bleed of gewoon ips glow?

20% brightness
20% brightness

50% brightness
50% brightness

100% brightness
20% brightness

De 2de vraag

Momenteel heb ik mijn ps4 pro (hdmi 1) en mijn pc (hdmi 2) er op aangesloten.
Als beide bronnen ingeschakeld zijn en ik schakel naar mijn ps4 dan krijg ik steeds een white noise scherm, pas na een 40 seconden of opnieuw selecteren van de ingang krijg ik beeld. Freesync staat aan op deze ingang.
Is dit herkenbaar voor mensen die deze monitor hebben of een monitor uit de reeks hebben?

Als laatste, maar dit is meer een aankoopadvies,

Mijn Pc setup is momenteel de volgende:
I5 4690
16GB DDR3
Nvidia
Asus GTX 660 ti
RM750

Is het zinvol om de grafische kaart te upgraden naar een GTX 1080 (momenteel ongeveer dezelfde prijs als een 1070ti) met huidige setup of is de processor sowieso een bottle neck?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 09:41
Waarom staat freesync aan? Zet dat eens uit, misschien helpt dat.

• Ekfad
418O2 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:14:
Waarom staat freesync aan? Zet dat eens uit, misschien helpt dat.
Op hdmi 1 staat die aan omdat daar de PS4 op zit.

• 418O2
Ekfad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:26:
[...]

Op hdmi 1 staat die aan omdat daar de PS4 op zit.
De PS4 ondersteund geen freesync afaik

• Ekfad
418O2 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:31:
[...]

De PS4 ondersteund geen freesync afaik
Oei, dat wist ik niet. Dacht dat hij dat net deed als de Xbox One. Zal het dan uit schakelen.

Hoe zit het met de bleed? Is dat aanvaardbaar?

• 418O2
Ekfad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:33:
[...]

Oei, dat wist ik niet. Dacht dat hij dat net deed als de Xbox One. Zal het dan uit schakelen.

Hoe zit het met de bleed? Is dat aanvaardbaar?
In meer of mindere mate heb je dat altijd. Je moet zelf beslissen of je het acceptabel vindt.

• Ekfad
Het is mijn eerste scherm in een 'duurdere' klasse. Dus het is mij onduidelijk wat acceptabel is.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39

Oekol

waka waka hey hey

Ekfad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:49:
Het is mijn eerste scherm in een 'duurdere' klasse. Dus het is mij onduidelijk wat acceptabel is.
En hoe verhoudt het zich tot de vorige schermen die je in 'minder duurdere' klassen hebt gekocht? Ps4 ondersteund idd geen freesync itt Xbox.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ekfad koop een RX580 8gb

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:00
Ekfad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:49:
Zoals Catch22 al zegt: backlight bleed heb je altijd en je moet zelf bepalen wat acceptabel is. Dat gezegd hebbende: Ik vind het scherm erg slecht en zou het terugsturen. Voor 500 euro vind ik dit onacceptabel. :|

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ekfad
Leoon. schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:56:
[...]

En hoe verhoudt het zich tot de vorige schermen die je in 'minder duurdere' klassen hebt gekocht? Ps4 ondersteund idd geen freesync itt Xbox.
ChojinZ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:10:
[...]

Zoals Catch22 al zegt: backlight bleed heb je altijd en je moet zelf bepalen wat acceptabel is. Dat gezegd hebbende: Ik vind het scherm erg slecht en zou het terugsturen. Voor 500 euro vind ik dit onacceptabel. :|
Op vorige schermen is het mij niet opgevallen. Maar dat waren niet zo'n grote schermen (17 en 19 inch).
Hier valt het mij wel op.

Anderzijds vind ik het moeilijk (ondanks alles wat ik er over gelezen heb) om een onderscheid te maken tussen glow en bleed. Als ik immers de kijkhoek aanpas lijkt een gedeelte te minderen.

Edit: Misschien ook belangrijk om melden. Deze foto's zijn genomen vanaf mijn kijkpositie.Ongeveer een 70cm van het scherm af.

[Voor 6% gewijzigd door Ekfad op 29-08-2018 08:25]

• Oekol
  • Laatst online: 09:39

Oekol

waka waka hey hey

Als jij er last van hebt als je er recht voor zit moet je om vervanging vragen. Als je normale beelden hebt, heb je er dan ook last van?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Ekfad
Leoon. schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:31:
Als jij er last van hebt als je er recht voor zit moet je om vervanging vragen. Als je normale beelden hebt, heb je er dan ook last van?
Als ik normaal materiaal bekijk valt het mee.

Maar bij HDR materiaal valt het wel op. Ook bij 'niet donkeren' beelden. Gisteren zat ik GT Sport te spelen en was het in de linker onder hoek zichtbaar. Er zou blijkbaar een mogelijke fix zijn met een bankkaart. Die nog even proberen.

Hoe zit het met mijn bijkomende vraag?
Is de upgrade van mijn grafische kaart te overwegen of dien ik sowieso ook de processor te upgraden?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-12 14:43

Ravefiend

Carpe diem!

Doet met denken aan een paar jaar geleden toen ik een paar Dell monitors had gekocht.
Ravefiend in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20"

In mijn geval vond ik dat blacklight bleeding wel storend en heb 'em dan ook terug gestuurd.

• Blaat
  • Laatst online: 10:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ekfad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:50:
Deze monitor net nieuw aangekocht en heb 2 rechtstreekse vragen en 1 onrechtstreekse.

Mijn eerste vraag is ivm onderstaande foto’s. De monitor kwam nieuw uit verpakking.

Is dit backlight bleed of gewoon ips glow?

20% brightness
[afbeelding]

50% brightness
[afbeelding]

100% brightness
[afbeelding]

De 2de vraag

Momenteel heb ik mijn ps4 pro (hdmi 1) en mijn pc (hdmi 2) er op aangesloten.
Als beide bronnen ingeschakeld zijn en ik schakel naar mijn ps4 dan krijg ik steeds een white noise scherm, pas na een 40 seconden of opnieuw selecteren van de ingang krijg ik beeld. Freesync staat aan op deze ingang.
Is dit herkenbaar voor mensen die deze monitor hebben of een monitor uit de reeks hebben?

Als laatste, maar dit is meer een aankoopadvies,

Mijn Pc setup is momenteel de volgende:
I5 4690
16GB DDR3
Nvidia
Asus GTX 660 ti
RM750

Is het zinvol om de grafische kaart te upgraden naar een GTX 1080 (momenteel ongeveer dezelfde prijs als een 1070ti) met huidige setup of is de processor sowieso een bottle neck?
Ik zie op je foto's eigenlijk alleen maar IPS glow. Maak eens een foto op minstens 3 meter afstand?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ekfad
Blaat schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Ik zie op je foto's eigenlijk alleen maar IPS glow. Maak eens een foto op minstens 3 meter afstand?
Dat is ook de reden waarom ik de vraag stel. Gezien mijn beperkte kennis van het probleem is het moeilijk een onderscheid te maken.

Al denk ik wel dat de aangeduide zones bleed zijn:

100% Brightness - zones

Ik zal vanavond foto's maken op grotere afstand en vanuit verschillende kijkhoeken.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Die kaart truc zou ik niet toepassen indien je het scherm nog terug wilt kunnen sturen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar zou me goed kunnen voorstellen dat je daarmee zelf (zichtbare) schade aanricht aan de monitor. De winkel kan je bij een retour dan ook aanslaan voor (een deel van) het aankoopbedrag, zodat je er niet veel mee opschiet.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:00
Ekfad schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:14:
[...]

[...]

Op vorige schermen is het mij niet opgevallen. Maar dat waren niet zo'n grote schermen (17 en 19 inch).
Hier valt het mij wel op.

Anderzijds vind ik het moeilijk (ondanks alles wat ik er over gelezen heb) om een onderscheid te maken tussen glow en bleed. Als ik immers de kijkhoek aanpas lijkt een gedeelte te minderen.

Edit: Misschien ook belangrijk om melden. Deze foto's zijn genomen vanaf mijn kijkpositie.Ongeveer een 70cm van het scherm af.
Bij bleeding blijven de opgelichte plekken op dezelfde plek. IPS glow vlekken 'bewegen' mee met je kijkhoek.

Maw: Als de vlekken op dezelfde plek blijven wanneer jij vanuit verschillende hoeken en standpunten naar het scherm kijkt dan heb je te maken met bleeding. Zie je de vlekken op verschillende plekken oplichten,afhankelijk van je positie en kijkhoek, dan heb je te maken met glow.

Over het algemeen is glow het minst wanneer je recht voor je scherm zit. Omdat de foto's vanaf de kijkpositie zijn genomen en de foto's flink wat vlekken vertonen, ga ik er vanuit dat dit bleeding is. Daarnaast komt glow voornanemelijk voor in de hoeken terwijl bleeding ook langs de raden gebeurt.
En in dat geval: Gewoon terugsturen.

[Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 29-08-2018 19:36]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ekfad
Blaat schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Ik heb nu foto's genomen van op 3 meter:

0% brightness
3m - 0% brightness

50% brightness
3m - 50% brightness

100% brightness
3m - 100% brightness

Van links en rechts bij 100% brightness, kamer is wel lichter nu.

Rechts 100% brightness

Links 100% brightness
ChojinZ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

Bij bleeding blijven de opgelichte plekken op dezelfde plek. IPS glow vlekken 'bewegen' mee met je kijkhoek.

Maw: Als de vlekken op dezelfde plek blijven wanneer jij vanuit verschillende hoeken en standpunten naar het scherm kijkt dan heb je te maken met bleeding. Zie je de vlekken op verschillende plekken oplichten,afhankelijk van je positie en kijkhoek, dan heb je te maken met glow.

Over het algemeen is glow het minst wanneer je recht voor je scherm zit. Omdat de foto's vanaf de kijkpositie zijn genomen en de foto's flink wat vlekken vertonen, ga ik er vanuit dat dit bleeding is. En in dat geval: Gewoon terugsturen.
Als ik mijn hoofd verplaats heb ik links nog een punt dat op de zelfde positie blijft oplichten (de kleine cirkel helemaal links op de foto die hierboven terug te vinden is.
Ook links onder 2 kleinere punten op de rand van de grote cirkel links (foto post hierboven).

Ik zal straks als het helemaal donker is nog eens de test doen maar de rest is dan glow en daar valt weinig tegen te doen veronderstel ik.

Het sync probleem is opgelost door de freesunc uit te zetten. Bij het switchen krijg ik nu geen witte sneeuw.

Edit: kleine toevoeging

• Blaat
  • Laatst online: 10:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ekfad schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:41:
[...]

Ik heb nu foto's genomen van op 3 meter:

0% brightness
[afbeelding]

50% brightness
[afbeelding]

100% brightness
[afbeelding]

Van links en rechts bij 100% brightness, kamer is wel lichter nu.

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Als ik mijn hoofd verplaats heb ik links nog een punt dat op de zelfde positie blijft oplichten (de kleine cirkel helemaal links op de foto die hierboven terug te vinden is.
Ook links onder 2 kleinere punten op de rand van de grote cirkel links (foto post hierboven).

Ik zal straks als het helemaal donker is nog eens de test doen maar de rest is dan glow en daar valt weinig tegen te doen veronderstel ik.

Het sync probleem is opgelost door de freesunc uit te zetten. Bij het switchen krijg ik nu geen witte sneeuw.

Edit: kleine toevoeging
Prima foto's! Duidelijk zeer weinig bleeding. En voornamelijk IPS glow. Ik zou hem zoals hij nu is niet terug sturen. :)

Simpele truc om de een van de ander te onderscheiden, IPS glow verandert met de kijkhoek, backlight bleeding blijft constant hetzelfde onder elke kijkhoek.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ekfad
Blaat schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:50:
[...]

Prima foto's! Duidelijk zeer weinig bleeding. En voornamelijk IPS glow. Ik zou hem zoals hij nu is niet terug sturen. :)

Simpele truc om de een van de ander te onderscheiden, IPS glow verandert met de kijkhoek, backlight bleeding blijft constant hetzelfde onder elke kijkhoek.
Bedankt in ieder geval, dan blijft de monitor.

Wat de upgrade van de grafische kaart betreft, stel ik de vraag opnieuw in het aankoopadvies gedeelte van het forum of kan het ook hier?

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12 17:01
Ik raad aan om de monitor op 80% of max 85% brightness te plaatsen.

[Voor 7% gewijzigd door thecrazygun11 op 28-10-2018 12:57]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Na twee maanden denk ik dat de topicstarter al eruit is.

Los daarvan- waarom in vredesnaam zo hoog zetten? Een nieuwe monitor zou onder normale kijkomstandigheden nooit meer dan 50% brightness nodig moeten hebben. Als je pas tegen 80% fatsoenlijk beeld hebt, is iets goed mis :o

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee