Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-06 09:29
Heb vandaag op de eerste verdieping een ubiquiti ac pro ap geinstalleerd.

Nu vraag ik mij af of alles naar behoren werkt.

Heb al zowel de 2,4 als 5ghz band geprobeerd met verschillende instellingen.

Verbinding bedraad: 65mbit
Verbinding met pc vlak naast het AP: 55mbit

Werkplek ca 5 meter verderop in andere kamer: ca 10mbit signaalsterkte -80dbm (1 tot 2 streepjes op het wifi icoontje).

Is dit nu normaal of zou het beter moeten kunnen. Had zelf eigenlijk namelijk een behoorlijk snelle verbinding verwacht op de werkplek.

Gebruik de laaste firmware en software.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe & wat meet je? Is dit van "WiFi apparaat" naar "wired apparaat"? Doe je een speedtest via speedtest.net of speedtest.ziggo.nl? Welke instellingen/errors geeft je Unifi Controller? Heb je via de controller ook een "meting" gedaan qua naburige signalen & sterktes?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:55
Welke wifi-kaart zit er in je PC/Laptop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39
- Welke wifi ontvanger
- andere kanalen geprobeerd?
- Welke unifi settings?

Kortom: Geef eens wat meer info. -80dBm is vrij weinig, maar er is zonder verdere info niets te zeggen. als die kamer er naast een wand heeft van 10cm staal of een gipswandje is.. da's nogal een verschil.
En een antiek Atheros 802.1a netwerkkaartje op een Celeron maakt ook nogal wat uit tov een fatsoenlijke 3x3 AC kaart op een recente laptop...

En hoe heb je het getest? Lokaal? Of een online speedtest? Wat haal je bekabeld? Zit je AP wel op een 1gbit link?

Anyway: Met een AC Pro haal ik zonder problemen 250-300Mbit, op de 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08
@matje12345 Op 5 Ghz moet je wel je channel width hoger zetten om het soort snelheden te halen waar @DJSmiley aan referereert. Ik heb zelf ook de AC Pro en het viel mij eerst ook tegen wat ik haalde. Echter met channel width op VHT40 haal ik bijna de volle Ziggo 200 Mbps. Op VHT80 wellicht nog meer, over het interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-80dBm is te zwak voor een stabiele verbinding, nog los van ruis etc. 10Mbps en dan ook nog instabiel is inderdaad te verwachten.

Hamvraag is waarom je zo weinig haalt.

Feit dat je vlak naast de AP maar 55Mbps haalt waar je bedraad 65Mbps haalt zegt dat je waarschijnlijk met een low-end 2.4GHz-only 1x1 SISO adapter aan het werken bent. Dat helpt niet.

Maar zoals iedereen hierboven zegt, meer info nodig om uitsluitsel te kunnen geven.

Oslik blyat! Oslik!

• matje12345
Dank voor de antwoorden.

Wat meer info.

Netwerkkaart Intel 3168, laptop van vorig jaar.
Er zijn hier wel redelijk wat netwerken, maar niet echt sterke.
Heb al een aantal kanalen geprobeerd. Zit nu op 2,4 ghz. Heb 5,6 en 11 gehad.

Heb inderdaad met een online speedtest getest.

Ik zit nu in de kamer waar het AP is geinstalleerd op 1,5 meter.
Wat mij opvalt is dat in de Unifi controller, in het menu bij devices en clients is dus mij pc zie staan.
Signal -42dbm en TX rate van 72.

Nu heb ik er niet zoveel verstand van maar is dat laatste niet erg laag. Ik lees op internet verhalen over 800+?

• matje12345
Ik heb net een paar testen gedaan en het lijkt er meer op dat er een bepaalde stoorzender in mijn werkkamer zit.

Aan het begin van de werkkamer haal ik 45-50 Mbit met de speedtest (is ook max van het internet abonnement).
Als ik dan een meter naar links ga zakt hij in eens terug naar onder de 15 Mbit. Lijkt me toch niet normaal dat er op een meter ineens zo'n verschil moet plaatsvinden?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
klinkt erg hard alsof je op 2.4ghz verbonden bent, en dan is 65mbps best ok

ga eens naar je instellingen van je netwerkkaart en zeg is eens bij "voorkeursband' 5ghz
dan zou je syncsnelheid van 72mbit naar 433mbit moeten gaan

• matje12345
Ik zit nu achter mijn bureau: 15mbit.
Ik til de laptop nu ruim een meter naar boven nog steeds op dezelfde plek dan bijna 40mbit...

Zit inderdaad op 2,4Ghz.

Het AP zit een klein stukje boven de vloer gemonteerd in de muur van de aangrenzende kamer.

[ Voor 31% gewijzigd door matje12345 op 30-08-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

matje12345 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:12:
Dank voor de antwoorden.

Wat meer info.

Netwerkkaart Intel 3168, laptop van vorig jaar.
Ultra low-end helaas, 1x1 SISO zoals ik verwachtte...
Er zijn hier wel redelijk wat netwerken, maar niet echt sterke.
Heb al een aantal kanalen geprobeerd. Zit nu op 2,4 ghz. Heb 5,6 en 11 gehad.
Ga dan naar 5GHz en kijk wat er dan gebeurt.
Heb inderdaad met een online speedtest getest.
Ja, exact welke?
Ik zit nu in de kamer waar het AP is geinstalleerd op 1,5 meter.
Wat mij opvalt is dat in de Unifi controller, in het menu bij devices en clients is dus mij pc zie staan.
Signal -42dbm en TX rate van 72.
Dat is de max van 2.4GHz 20MHz breed en 1x1, waarbij je in praktijk net boven de 50Mbps kunt halen.
Nu heb ik er niet zoveel verstand van maar is dat laatste niet erg laag. Ik lees op internet verhalen over 800+?
Niet met deze adapter.

In de 5GHz kun je wel een link rate van 433Mbps halen, dus wederom, weg uit de 2.4GHz.
matje12345 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:39:
Ik heb net een paar testen gedaan en het lijkt er meer op dat er een bepaalde stoorzender in mijn werkkamer zit.

Aan het begin van de werkkamer haal ik 45-50 Mbit met de speedtest (is ook max van het internet abonnement).
Als ik dan een meter naar links ga zakt hij in eens terug naar onder de 15 Mbit. Lijkt me toch niet normaal dat er op een meter ineens zo'n verschil moet plaatsvinden?
Stoorzender of demping? Doe het licht uit in je kamer, maar laat het licht in de gang aan. Je ziet aan het begin van je kamer ws nog bijna alles, maar 1.5m opzij wordt het best donker. Zo werkt dat ook met WiFi als de muren vrijwel alles tegenhouden. Dat lijkt hier het geval te zijn. Met muren als dat kan het zijn dat 5GHz beter dekt dan 2.4GHz, want er gaat toch niets doorheen, maar 5GHz kan soms iets beter 'de bocht om' reflecteren.
matje12345 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:52:
Ik zit nu achter mijn bureau: 15mbit.
Ik til de laptop nu ruim een meter naar boven nog steeds op dezelfde plek dan bijna 40mbit...

Zit inderdaad op 2,4Ghz.

Het AP zit een klein stukje boven de vloer gemonteerd in de muur van de aangrenzende kamer.
Dat is dus een beroerde plek voor een AP. AP's horen zo hoog mogelijk en vrij van obstakels / in het zicht gemonteerd te worden. Vergelijk het wederom met licht. Als je je verlichting een klein stukje boven de vloer hangt zie je ook niet zoveel.

Wederom:
- verbind met 5GHz.
- hang die AP op een fatsoenlijke hoogte, iig om te testen hoeveel het uitmaakt.

Oslik blyat! Oslik!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 11:04
De intel 3168 is een single-stream dual-band kaart. Hierdoor is de doorvoersnelheid op 2,4 Ghz met een kanaal breedte van 20Mhz maar maximaal 72Mbit theoretisch.

Als je de laptop forceert om te kiezen voor de 5Ghz band, dan is deze veel schoner, plus dat je hier beter met 40Mhz aan de slag kunt. Dan is de snelheid ook al te verdubbelen.

Alleen is alles afhankelijk van je signaal/ruis verhouding. Als er veel ruis aanwezig, wat vaak het geval is op 2,4Ghz, dan kan de snelheid ontzettend kelderen. Kijk daarom ook goed wat de andere WiFi signalen in de buurt qua kanalen hebben en kies hierbij voor het schoonste kanaal. (liefst kanaal 1, 6 of 11).

Liefst natuurlijk zelfs helemaal over op 5Ghz.

[ Voor 3% gewijzigd door J-Rey op 30-08-2018 20:17 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb net even getest met de 4 stuks die hier in huis hangen:

Ziggo:
358 mbit/s down
40.8 mbit/s up

Radios 2G:
Channel Width: HT40
Channel: 6 (kan anders zijn bij jou)
Transmit Power: low

Radios 5G:
Channel Width: VHT80
Channel: 40
Transmit Power: high

Band Steering: Prefer 5G

Zo staan ze allemaal ingesteld bij mij alleen de kanalen wisselen. Getest met een iPhone X (2x MIMO volgens mij) dus dat is wel wat beter dan die Intel NIC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2x2 MIMO is beter dan 1x1, maar feit dat je op 5GHz test is minstens zo relevant. 2.4GHz is nu eenmaal erg beperkt qua snelheid en stabiliteit.

Overigens is band steering een van de dingen waarvan ik vind dat UniFi het niet zo goed doet. Toen ik het nog aan had staan zat ik keer op keer met m'n devices op 2.4GHz, terwijl ik perfecte 5GHz dekking had en 2.4GHz fors verstoord werd door naburige netwerken. Uiteindelijk gewoon twee verschillende SSID's aangemaakt en de ene alleen op 2.4GHz en de andere alleen op 5GHz ingesteld. Was behoorlijk omslachtig, maar als je dekking 100% is in beide banden werkt het beter dan welke band steering dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03

lier

MikroTik nerd

matje12345 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:52:
Dat is echt zonde...als je een goede ontvangst wil hebben dan is het beter de UAP aan het plafond op te hangen. Voor beter ontvangst is een goede plaatsing cruciaal. Misschien had je dan beter voor een UAP-AC-M of een UAP-AC-IW (als je een vrije wall socket hebt?) kunnen gaan.
Typhone schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:01:
Radios 2G:
De 2G radio kan je het beste op HT20 instellen. HT40 geeft heel veel problemen met de clients en je zit in een keer vrijwel de hele 2G band in te nemen. Gelukkig staat de power op low ingesteld.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

lier schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:41:
[...]

Dat is echt zonde...als je een goede ontvangst wil hebben dan is het beter de UAP aan het plafond op te hangen. Voor beter ontvangst is een goede plaatsing cruciaal. Misschien had je dan beter voor een UAP-AC-M of een UAP-AC-IW (als je een vrije wall socket hebt?) kunnen gaan.

[...]

De 2G radio kan je het beste op HT20 instellen. HT40 geeft heel veel problemen met de clients en je zit in een keer vrijwel de hele 2G band in te nemen. Gelukkig staat de power op low ingesteld.
Die zal ik eens even omzetten :). Thanks voor de tip. Zoveel 2.4GHz gebruik ik bij mijn weten niet (of helemaal niet denk ik) aangezien de rest allemaal bekabeld aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:55
Typhone schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:46:
[...]

Die zal ik eens even omzetten :). Thanks voor de tip. Zoveel 2.4GHz gebruik ik bij mijn weten niet (of helemaal niet denk ik) aangezien de rest allemaal bekabeld aangesloten zit.
Als alle apparaten 5G kunnen, en het bereik van 5G is goed genoeg dan zou ik 2,4 gewoon uitzetten.
Het is dat ik nog een el cheapo china android tablet heb die alleen 2,4 kan, maar anders ging de 2,4 gewoon uit.

Qua bandsteering lijkt hij het bij mij wel goed te doen. Nagenoeg alle apparaten zitten op de 5G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 14:54

TheNephilim

Wtfuzzle

Typhone schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:01:
Ik heb net even getest met de 4 stuks die hier in huis hangen:

Ziggo:
358 mbit/s down
40.8 mbit/s up

Radios 2G:

Radios 5G:
Channel: 40

Zo staan ze allemaal ingesteld bij mij alleen de kanalen wisselen. Getest met een iPhone X (2x MIMO volgens mij) dus dat is wel wat beter dan die Intel NIC.
Keurige snelheden! Op de benedenverdieping heb ik alleen op bepaalde plekken 5Ghz, boven niet. Voor goede dekking moet je er natuurlijk meer hebben en dan zul je waarschijnlijk overal 5Ghz dekking hebben.

Wat voor een type huis heb je als ik vragen mag? Ik heb een tussenwoning, met maar één zo'n pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). Die ligt nu nog in de meterkast. Aan het plafond gaat niet lukken, geen nieuwbouwhuis en dus ook geen vrije inbouwdozen aan het plafond. Waarschijnlijk hang ik hem in de trapkast, op de begane grond, die zit mooi in het midden over de lengte van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

TheNephilim schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

Keurige snelheden! Op de benedenverdieping heb ik alleen op bepaalde plekken 5Ghz, boven niet. Voor goede dekking moet je er natuurlijk meer hebben en dan zul je waarschijnlijk overal 5Ghz dekking hebben.

Wat voor een type huis heb je als ik vragen mag? Ik heb een tussenwoning, met maar één zo'n pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). Die ligt nu nog in de meterkast. Aan het plafond gaat niet lukken, geen nieuwbouwhuis en dus ook geen vrije inbouwdozen aan het plafond. Waarschijnlijk hang ik hem in de trapkast, op de begane grond, die zit mooi in het midden over de lengte van het huis.
Ik heb een drive-in woning uit 2005 (hoekhuis). Totale oppervlakte (woonoppervlakte) 189m².
Wat dat wil zeggen:
code:
1
2
3
Verdieping 0 (drive in garage)
Verdieping 1 (woonkamer, hal, keuken, toilet, meterkast)
Verdieping 2 (badkamer, 4 slaapkamers)

Op 1 slaapkamer is een computerruimte (die ik gameroom noem) waar een AP AC Pro hangt.
In de woonkamer (verstopt in een nis achter de TV) hangt een volgende AP AC Pro.
In de garage hangt (niet aan het plafond trouwens) ook een AP AC Pro. Die hangt er speciaal om de camera's van de auto's uit te lezen automatisch. Dan heb ik er nog één in de tuin hangen onder de afkapping (zithoek) in de tuin. In de zomer en de avonden zit ik daar regelmatig bij de green egg in de buurt en het is weliswaar overkill maar dat interesseert me niet zoveel. Ik erger me kapot als ik niet het maximale haal terwijl ik het wel zou kunnen halen.

Overigens is mijn hele huis 'geunified'. Ik gebruik geen netwerkapparatuur meer van andere fabrikanten op dit moment maar dat is om 'monitortechnische' redenen niet omdat ik er niet tevreden over zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 31-08-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Typhone schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Ik heb een drive-in woning uit 2005 (hoekhuis). Totale oppervlakte (woonoppervlakte) 189m².
Wat dat wil zeggen:
code:
1
2
3
Verdieping 0 (drive in garage)
Verdieping 1 (woonkamer, hal, keuken, toilet, meterkast)
Verdieping 2 (badkamer, 4 slaapkamers)

Op 1 slaapkamer is een computerruimte (die ik gameroom noem) waar een AP AC Pro hangt.
In de woonkamer (verstopt in een nis achter de TV) hangt een volgende AP AC Pro.
In de garage hangt (niet aan het plafond trouwens) ook een AP AC Pro. Die hangt er speciaal om de camera's van de auto's uit te lezen automatisch. Dan heb ik er nog één in de tuin hangen onder de afkapping (zithoek) in de tuin. In de zomer en de avonden zit ik daar regelmatig bij de green egg in de buurt en het is weliswaar overkill maar dat interesseert me niet zoveel. Ik erger me kapot als ik niet het maximale haal terwijl ik het wel zou kunnen halen.

Overigens is mijn hele huis 'geunified'. Ik gebruik geen netwerkapparatuur meer van andere fabrikanten op dit moment maar dat is om 'monitortechnische' redenen niet omdat ik er niet tevreden over zou zijn.
Keurig! Nee zoals gezegd heb ik er nu nog maar één. We hebben overal stabiel draadloos internet, alleen niet het allersnelste. Als ik 2,4Ghz op low zou zetten, dan gaan er dingen mis. Dus daar wacht ik nog even mee tot ik er 2-3 heb.

Wel mooi alles van Unifi, maar wel prijzig. Als ik iets zou aanschaffen van de switch vanwege PoE, maar dan pas bij aanschaf van meerdere AP's denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 08:48

iMars

Full time prutser

Ik hop even mee in dit topic ;)

Ik heb Ziggo:
200 mbit/s down
20 mbit/s up

Radio 2G:
Channel Width: HT20
Channel: 1
Transmit Power: Auto

Radio 5G:
Channel: 42

Ik heb maar 1 AP (UAP-LR) en die hangt in het trapgat (rijtjes huis, 3 lagen). Wil dit misschien nog wel uitbreiden, maar voor nu heb ik overal bereik, zelfs in de schuur, daar hangt een ESP-Wifi schakelaar die perfect werkt.

Echter als ik in de woonkamer ben, heeft mijn iPhone meestal 2G, terwijl mijn MacBook wel 5G pakt. Nu zag ik wel afwisselend kanaal 1 in de buurt. Gisteren had ik een 38% utilized, nu zie ik 'm springen tussen 23~33%.

Zijn er een paar tweaks welke ik nog kan toepassen?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

iMars schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
Echter als ik in de woonkamer ben, heeft mijn iPhone meestal 2G, terwijl mijn MacBook wel 5G pakt. Nu zag ik wel afwisselend kanaal 1 in de buurt. Gisteren had ik een 38% utilized, nu zie ik 'm springen tussen 23~33%.

Zijn er een paar tweaks welke ik nog kan toepassen?
De AC's van Ubiquiti switchen niet zelf naar het rustigste kanaal ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
TheNephilim schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

De AC's van Ubiquiti switchen niet zelf naar het rustigste kanaal ofwel?
nee je zult een RF scan moeten doen en dan handmatig switchen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

AjDuLion schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

nee je zult een RF scan moeten doen en dan handmatig switchen.
Dat vind ik eigenlijk wel jammer,... het staat toch op auto ingesteld? Zou een mooie feature voor toekomstige firmware zijn.

Ik heb net een RF scan gedaan en zie dat kanaal 2 een utilization van 12% heeft en een interference van -95 dBm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
iMars schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Dat vind ik eigenlijk wel jammer,... het staat toch op auto ingesteld? Zou een mooie feature voor toekomstige firmware zijn.

Ik heb net een RF scan gedaan en zie dat kanaal 2 een utilization van 12% heeft en een interference van -95 dBm.
Auto betekend dat het ap tijdens het opstarten (hoevaak reset jij een ap) een scan doet en op basis daarvan zijn kanalen instelt.

Overigens geld voor de 2,4ghz band kanaal 1,6,11 gebruiken de rest overlapt namelijk over andere kanalen heen en dat wil je niet.

Er zit wel een update aan te komen dat ze vanzelf dus scannen en swappen van kanaal!

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

AjDuLion schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:24:
[...]

Auto betekend dat het ap tijdens het opstarten (hoevaak reset jij een ap) een scan doet en op basis daarvan zijn kanalen instelt.

Overigens geld voor de 2,4ghz band kanaal 1,6,11 gebruiken de rest overlapt namelijk over andere kanalen heen en dat wil je niet.

Er zit wel een update aan te komen dat ze vanzelf dus scannen en swappen van kanaal!
Laatst nog bij een firmware update ;)

Stond daarvoor op 2, daarna weer op 1, nu weer op 2.

Naast het welbekende 1,6,11 wordt er soms ook wel ens 1,5,9,13 gebruikt. Deze overlappen elkaar een klein beetje, Maar wordt toegepast als er meerdere kanalen nodig zijn en 1 kanaal extreem druk is door andere 2,4GHz devices.

Edit: die update is meer dan welkom ;)

Pagina: 1