Beduidend hogere bandenspanning

Pagina: 1
Acties:
  • 15.374 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsameth
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10-2023
Mijn vraag:

Zojuist braaf mijn banden opgepompt, dat moet af en toe en had ik al "enige" tijd niet gedaan.
Nu zat ik echter te slapen en heb ik zojuist 3.2 bar in mijn banden gemikt in plaats van 2.3.

Nu snap ik dat dit meer herrie, minder comfort en mogelijk minder wegligging tot gevolg hebben, hoewel dit met radiaal banden ook weer meevalt aldus Google. Is dit echter dusdanig te veel dat ik ze beter wat kan gaan laten leeglopen in verband met het risico op een klapband of zal dat wel loslopen?

Er zitten hier vast experts die daar antwoord op kunnen geven. Aan een band zit geen toetsenbord en Google helpt niet echt, dus zelf kom ik er niet uit ;)

Extra info, het betreft hier een Citroen C1

Beste antwoord (via Belsameth op 29-08-2018 09:37)

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Fuistregel is als volgt:

Hoge bandenspanning :
ongelijke slijtage van het profiel. (meer slijtage in het midden)
Iets minder opwarming van de band door vervorming
Mindere wegligging.

Lage bandenspanning:
Ongelijke slijtage van het profiel (meer slijtage aan de schouders)
(veel) meer opwarming van de band door vervorming (risico op defecten zoals een klapband).
Mindere wegligging.

Veel banden zijn 100% veilig tot 3,5 bar, houd echter rekening dat opwarming van de band de bandenspanning doet verhogen.

Voor homogeen weggedrag wellicht comfortabeler om beide banden op dezelfde as van dezelfde bandenspanning te voorzien, om bijvoorbeeld te voorkomen dat de auto een kant op gaat "trekken" bij het remmen.

Banden af laten lopen zou geen probleem moeten zijn.

Kortstondige over-inflation zonder dat je de band "gebruikt" heeft over het algemeen geen consequenties zolang het een beetje binnen de perken blijft (5bar).

Edit:
Mocht iemand specifiek vragen hebben over banden of een van de dingen die ik hierboven heb gezet, vraag het aub.

Ik ben werkzaam geweest als Test Engineer bij Vredestein. Wil niet zeggen dat ik alles weet, maar wellicht kan ik wat dingen verduidelijken of wat mythes uit de wereld helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door kid1988 op 29-08-2018 09:41 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Iets meer is niet erg, dit is veel meer en zorgt voor een veel boller loopvlak. Even wat eruit laten lopen dus maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:01
Ja, extreme slijtage aan het middendeel van de band.
Waarom niet even in het midden drukken om lucht te laten ontsnappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsameth
sbruynis schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:24:
Ja, extreme slijtage aan het middendeel van de band.
Waarom niet even in het midden drukken om lucht te laten ontsnappen?
Daar was ik al bang voor. Hoopte voornamelijk het morgen na mijn werk te kunnen doen, als ik toch langs de pomp kom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Als je de luchtpomp instelt op de gewenste hoeveelheid druk dan kan je toch niet te ver gaan. Rij even naar de benzinepomp besteed 50 cent en zet hem op de juiste druk, dit geeft extra slijtage op het middendeel van het loopvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsameth
D.deJong schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:33:
Als je de luchtpomp instelt op de gewenste hoeveelheid druk dan kan je toch niet te ver gaan. Rij even naar de benzinepomp besteed 50 cent en zet hem op de juiste druk, dit geeft extra slijtage op het middendeel van het loopvlak.
Dat klopt. Als je echter 2.3 leest en vervolgens 3.2 onthoud en instelt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Je was me net voor.😏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Belsameth schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:21:

Ben het eens met anderen: morgen even de banden opnieuw op orde brengen en de druk naar rond de 2.3 bar zetten.

Dat gezegd (maar ongetwijfeld overbodig); modeljaar en bandenmaat zijn in sommige gevallen wel interessant om te vermelden. Niet elke C1 ter wereld heeft 2.3 bar. Hetzelfde geldt voor niet elke BMW 5 etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:39
Ik heb geen verstand van dit onderwerp, maar als er te hoge druk op je band staat, is de kans van klappen als je ergens (zachtjes, stoepje bv) tegenaan rijd niet velen malen hoger?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkel probleem. 7 jaar lang op 3.0 bar gereden
Heb alleen gemerkt dat Dunlop banden er minder tegen kunnen.
Voor de rest geen problemen met Conti etc.

Zou wel tzt of de andere ook naar 3 bar brengen. Of de andere naar 2.3 brengen zodat de spanning tussen de 2 banden weer gelijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Goldman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:38:
Ik heb geen verstand van dit onderwerp, maar als er te hoge druk op je band staat, is de kans van klappen als je ergens (zachtjes, stoepje bv) tegenaan rijd niet velen malen hoger?
Neuh, een redelijke band moet je oppompen boven de 8 bar en in sommige gevallen zelfs richting de 14 bar voordat ze technisch gezien uit elkaar klappen.

Je vergeet waarschijnlijk dat een band voor bijna 10% uit metaaldraad bestaat om het rubber bij elkaar te houden? Een band is niet, zoals een ballonnetje, van 1 "dun" materiaal :)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pP6vnIuod_s]

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2018 20:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:40:
Geen enkel probleem. 7 jaar lang op 3.0 bar gereden
Heb alleen gemerkt dat Dunlop banden er minder tegen kunnen.
Voor de rest geen problemen met Conti etc.

Zou wel tzt of de andere ook naar 3 bar brengen. Of de andere naar 2.3 brengen zodat de spanning tussen de 2 banden weer gelijk is
wat vertel jij nu voor een onzin ! je weet niet eens om welke bandenmaat het gaat. als jou st. spanning 2.8 is dan is 3 niet zo erg. maar 2.3 naar 3.2 is wel veeel te veel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb mijn banden op ongeveer 2,5 gepompt, dat is met max belading. Als ik daar alleen in rijd dan lijkt het wel windgevoeliger of misschien met spoorvorming op de weg. Het schommelt wat meer lijkt het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Soldaatje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:43:
Heb mijn banden op ongeveer 2,5 gepompt, dat is met max belading. Als ik daar alleen in rijd dan lijkt het wel windgevoeliger of misschien met spoorvorming op de weg. Het schommelt wat meer lijkt het wel.
Het schommelen komt omdat je loopvlak "bol" staat. Dus over de breedte van je band, is er minder contact met de weg. Dit is dus (soms) ook gevaarlijker voor je remweg, aquaplaning, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.,mnb

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 14:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 20:37

HugoBoss1985

Xenotech

Belsameth schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Dat klopt. Als je echter 2.3 leest en vervolgens 3.2 onthoud en instelt ;)
Gelukkig heeft hij geen 23 gelezen, onthouden en ingesteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:49:
[...]

Advies. 2.1 voor en 2.3 achter. Voor mijn auto. En net als iedere rijder die deze VW rijd staan de banden op 3.0. Soms 3.3.
Maar na 7 jaar geen probleem. En band kan echt meer hebben dan dat.

Als ik nieuwe banden op de velg zet, komt er ook 4 bar op om de band te zetten. Net als bij Euromaster kwikfit etc..
Dus geen probleem, wanneer je tijd heb even gelijk zetten
8)7 ik gebruik dit nooit, maar nu wel. bij bandenwissel zit er geen ventiel in en loopt het na de pop gelijk leeg(montage zoals jij het beschrijft)
bij te hoge bandenspanning is er meer slijtage en meer kans op lekke/klapband. de optimale grip ontbreekt etc. dat jij op 3,3.2 bar rijd met een vw zegt niet. weer geef je geen bandenmaat aan. kan wel een VW transporter zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Aha, interessant topic! :-) Ik heb me dit namelijk ook altijd al afgevraagd na discussies met collega's. Ik rijd altijd met een paar tienden extra in mijn banden. Vroeger met met vorige auto op 2.8 ipv 2.3 en nu met mijn auto met eco banden op 3.0 ipv 2.5. Mijn collega's zeiden altijd dat ik dat niet moest doen, want dan gaat het loopvlak bollen en slijt het harder. Maar mijn vraag is: hoe dan??? Wel eens een losse band gezien, je weet wel, zo eentje die los ligt, niet om de velg? Dan zie je toch dat het loopvlak zeer zeer hard is en de wang juist minder. Hoe kan dat beetje extra spanning dan dat hele dikke stuk rubber krom laten trekken? Het gaat toch gewoon 'in de wangen zitten'? Daar vindt ook de vering plaats, hetgene wat de band comfort geeft, of niet natuurlijk.

Nu vele jaren liegen de statistieken niet. Twee keer achter elkaar heb ik meer dan een ton gehaald op de banden. Goed, wel van die dus hele normale doorsnee zomerbanden, maar zeer zeker geen sprake dus van extreme slijtage.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer slijtage. Ligt aan de band. Mijn Dunlop konden het idd niet hebben de conti eco wel.

Minder grip ja tuurlijk. De band heeft meer druk waardoor hij zijn radius beter afmaakt ipv een "vlakkere kant" met minder spanning

Lekke of klapband,. Nou los van een schroef in de band nooit last van gehad.

En mijn maat zal 155/55r14 zijn. En de laatste 3 jaar 165/55r14
Ik vermoed dat ik redelijk in de zelfde banden maat zit als een C1..
Maar controleren of opzoeken is mij te veel moeite.

Dus ondanks jou hamertje. Blijf ik lekker bij mijn standpunt. Geen probleem...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2018 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belsameth
MAX3400 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:41:
[...]

Neuh, een redelijke band moet je oppompen boven de 8 bar en in sommige gevallen zelfs richting de 14 bar voordat ze technisch gezien uit elkaar klappen.

Je vergeet waarschijnlijk dat een band voor bijna 10% uit metaaldraad bestaat om het rubber bij elkaar te houden? Een band is niet, zoals een ballonnetje, van 1 "dun" materiaal :)
Thanks, dit zocht ik. Morgen uit mijn werk maar fixen dan en niet meteen in paniek raken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als ik de spanning in het boekje aanhoud heb ik heb het gevoel dat hij over de wang gaat rollen. Tevens slijten de zijkanten van het loopvlak dan veel te snel. Ik zit standaard een halve bar boven fabrieksopgave, en de slijtage is perfect. Dit is op 205/50/17

Wist je trouwens dat een thuiskomer op 4,2 bar mag?

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 29-08-2018 00:01 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

GAIAjohan schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:59:
Als ik de spanning in het boekje aanhoud heb ik heb het gevoel dat hij over de wang gaat rollen. Tevens slijten de zijkanten van het loopvlak dan veel te snel. Ik zit standaard een halve bar boven fabrieksopgave, en de slijtage is perfect. Dit is op 205/50/17

Wist je trouwens dat een thuiskomer op 4,2 bar mag?
Hoe dunner het wiel, hoe meer druk ze er kunnen opzetten. Op.koersfietsen duwen ze ze 10-14 bar...alles voor minder rolweerstand.

Mijn bora stond op het desksel 2.8/3.2bar op de achteras maar daar viel echt niet mee te rijden, stuiterde je allle kanten mee op.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Erg hoge bandenspanningen zijn gunstig voor het brandstofverbruik van een auto en zijn daarom geliefd bij autofabrikanten. In hun zoektocht naar een zo laag mogelijk gebruik is dit een van de trucs die ze toepassen. Voor de automobilist is het echter helemaal niet gunstig, want wat je op brandstofverbruik bespaart betaal je dubbel en dwars terug doordat de banden eerder vervangen moeten worden.

Bij mijn banden in de maat 275/30R20 achter en 245/35R20 voor merkte ik dat de banden bij de door BMW aanbevolen spanning in het midden van het loopvlak veel harder sleten dan aan de zijkanten. De bandenboer raadde mij aan de spanning te verlagen naar 2,5 bar en sindsdien gaan mijn banden beduidend langer mee.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
azz_kikr schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:27:
[...]

Hoe dunner het wiel, hoe meer druk ze er kunnen opzetten. Op.koersfietsen duwen ze ze 10-14 bar...alles voor minder rolweerstand.

Mijn bora stond op het desksel 2.8/3.2bar op de achteras maar daar viel echt niet mee te rijden, stuiterde je allle kanten mee op.
Ik dacht dat 10 bar bij wielrenners wel de max was.. en draadbanden van normale huis tuin en keuken wielrenners mogen vaak niet verder dan 8 bar. Alles ook afhankelijk van bandbreedte. Op mijn 23mm Vredestein Fiammante staat iig max 8 bar.

Terug naar auto's, Volvo raadt standaard 2,4 vóór en 2,2 achter aan met 1 persoon tot 160kmh. Boven de 160kmh is het 2,6 voor en 2,2 achter. En vreemd genoeg is dat gewoon te weinig als ik kijk naar slijtagepatroon.
Er is een maximale aangegeven: 2,8 vóór en 2,6 achter..
Ik zit op 2,6 rondom, soms 2,7. Ik vermoed ook dat banden zelf een evolutie ondergaan en dat daarom de spanning in een boekje uit het jaar kruik niet altijd meer van toepassing is.

Daar komt bij dat de zgn. XtraLoad banden absoluut niet te weinig spanning mogen hebben (<2,5 bar), terwijl die dingen wel in het boekje staan bij mij met minder dan die druk..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 29-08-2018 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
Er is ook geen magische bandendruk, voor elke auto is dit anders en dan is er ook per band weer verschil. Het is gewoon een beetje experimenteren wat het beste werkt voor jouw wagen en rijstijl.
Bij mijn vorige Impreza zette ik de druk altijd iets hoger (+.2) dan aangeraden en wanneer ik naar het circuit ging, dan verlaagde ik de druk naar -.3 ten opzichte van de aangeraden druk. Want door de extra wrijving op het circuit worden de banden warmer, dus de lucht wordt warmer, dus de druk neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:45:
[...]

Het schommelen komt omdat je loopvlak "bol" staat. Dus over de breedte van je band, is er minder contact met de weg. Dit is dus (soms) ook gevaarlijker voor je remweg, aquaplaning, etc.
Dan heb je toch juist minder last van aquaplaning? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mstx schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Dan heb je toch juist minder last van aquaplaning? :P
Want met minder wegcontact, drijf je het water beter af? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Belsameth schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:21:
Mijn vraag:

Zojuist braaf mijn banden opgepompt, dat moet af en toe en had ik al "enige" tijd niet gedaan.
Nu zat ik echter te slapen en heb ik zojuist 3.2 bar in mijn banden gemikt in plaats van 2.3.

Nu snap ik dat dit meer herrie, minder comfort en mogelijk minder wegligging tot gevolg hebben, hoewel dit met radiaal banden ook weer meevalt aldus Google. Is dit echter dusdanig te veel dat ik ze beter wat kan gaan laten leeglopen in verband met het risico op een klapband of zal dat wel loslopen?

Er zitten hier vast experts die daar antwoord op kunnen geven. Aan een band zit geen toetsenbord en Google helpt niet echt, dus zelf kom ik er niet uit ;)

Het midden van het loopvlak zal nu sneller slijten. Waardoor je sneller toe bent aan nieuwe banden. Aan jou de keus.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

GAIAjohan schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:09:
[...]

Ik dacht dat 10 bar bij wielrenners wel de max was.. en draadbanden van normale huis tuin en keuken wielrenners mogen vaak niet verder dan 8 bar. Alles ook afhankelijk van bandbreedte. Op mijn 23mm Vredestein Fiammante staat iig max 8 bar.

Terug naar auto's, Volvo raadt standaard 2,4 vóór en 2,2 achter aan met 1 persoon tot 160kmh. Boven de 160kmh is het 2,6 voor en 2,2 achter. En vreemd genoeg is dat gewoon te weinig als ik kijk naar slijtagepatroon.
Er is een maximale aangegeven: 2,8 vóór en 2,6 achter..
Ik zit op 2,6 rondom, soms 2,7. Ik vermoed ook dat banden zelf een evolutie ondergaan en dat daarom de spanning in een boekje uit het jaar kruik niet altijd meer van toepassing is.

Daar komt bij dat de zgn. XtraLoad banden absoluut niet te weinig spanning mogen hebben (<2,5 bar), terwijl die dingen wel in het boekje staan bij mij met minder dan die druk..
Mijn neef reed ligfiets type banaan en daar zaten van die kleine wieltjes vooraan (16 inch ofso) en daar ging makkelijk 14 bar op. Knetterhard.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• kid1988
Fuistregel is als volgt:

Hoge bandenspanning :
ongelijke slijtage van het profiel. (meer slijtage in het midden)
Iets minder opwarming van de band door vervorming
Mindere wegligging.

Lage bandenspanning:
Ongelijke slijtage van het profiel (meer slijtage aan de schouders)
(veel) meer opwarming van de band door vervorming (risico op defecten zoals een klapband).
Mindere wegligging.

Veel banden zijn 100% veilig tot 3,5 bar, houd echter rekening dat opwarming van de band de bandenspanning doet verhogen.

Voor homogeen weggedrag wellicht comfortabeler om beide banden op dezelfde as van dezelfde bandenspanning te voorzien, om bijvoorbeeld te voorkomen dat de auto een kant op gaat "trekken" bij het remmen.

Banden af laten lopen zou geen probleem moeten zijn.

Kortstondige over-inflation zonder dat je de band "gebruikt" heeft over het algemeen geen consequenties zolang het een beetje binnen de perken blijft (5bar).

Edit:
Mocht iemand specifiek vragen hebben over banden of een van de dingen die ik hierboven heb gezet, vraag het aub.

Ik ben werkzaam geweest als Test Engineer bij Vredestein. Wil niet zeggen dat ik alles weet, maar wellicht kan ik wat dingen verduidelijken of wat mythes uit de wereld helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door kid1988 op 29-08-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:35:
[...]

Want met minder wegcontact, drijf je het water beter af? :+
Met minder contact heb je een hogere druk per vierkante centimeter, dus wellicht juist minder kans op aquaplaning. Als je band zo groot en plat zou zijn als een boot, dan kan je er mee varen...da's pas aquaplanen!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:09
Goldman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:38:
Nee, in tegenstelling wat mensen vaak denken is een klapband meestal het gevolg van een te lage bandenspanning. Omdat de banden dan meer vervormen en dus warmer worden (oververhit), worden ze zwakker en klappen ze sneller.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
LordSinclair schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Nee, in tegenstelling wat mensen vaak denken is een klapband meestal het gevolg van een te lage bandenspanning. Omdat de banden dan meer vervormen en dus warmer worden (oververhit), worden ze zwakker en klappen ze sneller.
Correct,
Een klapband komt door een beschadiging van de band.
De meest voorkomende beschadiging is verbranding van de Rayon/Nylon ply
Deze beschadigingen komen in de praktijk het meeste voor door te lage bandenspanning.

Met een stoeprand (meer dan zachtjes, denk pothole met 80kmh) kun je wel de stalen ply beschadigen, maar dit zal niet direct resulteren in een klapband. Dan zou je met deze beschadigde band een stuk op zware last of hoge snelheid moeten rijden voordat hij gaat (hogere temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09 13:48
Zou mij meer zorgen maken om de veiligheid qua remweg en/of onderstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:02
@kid1988 Hangt de "ideale" bandenspanning niet ook samen met de bandenmaat? Mij hadden ze ooit verteld dat ik dunnere band/wang op grotere velg best wat harder mocht oppompen dan de dikkere band op kleinere velg.

Ik weet de precieze maten niet meer, maar zal iets van 195/45R16 en 185/65R14 zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsameth
Sniffels schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:31:
Zou mij meer zorgen maken om de veiligheid qua remweg en/of onderstuur.
Nah, remmen is overrated. Dat gezegt hebbende, die gevolgen snapte ik al. Het ging me er voornamelijk om of ik op en neer naar mijnn werk kon zonder te veel issues. Vanavond langs de pomp om ze op hun normale spanning te brengen is beduidend prettiger dan 'savonds weer de deur uit enkel om dat de fixen :)

Tevens thanks all voor de antwoorde! Ik had niet verwacht zo'n discusie te ontketenen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Belsameth op 29-08-2018 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
LA-384 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:31:
@kid1988 Hangt de "ideale" bandenspanning niet ook samen met de bandenmaat? Mij hadden ze ooit verteld dat ik dunnere band/wang op grotere velg best wat harder mocht oppompen dan de dikkere band op kleinere velg.

Ik weet de precieze maten niet meer, maar zal iets van 195/45R16 en 185/65R14 zijn geweest.
Correct!
Wanneer je in het boekje van je auto kijkt, staat er vaak een tabel van alle bandenmaten welke geleverd zijn. Voor "Lagere" banden wordt over het algemeen een hogere spanning voorgeschreven. Dit gaat over het algemeen om 10 of 20 kpa.

Maar de bandenspanning heeft nog veel meer te maken met het type band. High load banden behoeven een hogere banden spanning (bestelbusjes). Reserve banden behoeven veel hogere bandenspanningen omdat ze over het algemeen onderbemaat zijn (daardoor ook de snelheidsbeperking).

Het grootste probleem met bandenspanning, is dat bijna niemand de kleine verschillen merkt.
Of je band nou 20kpa te zacht of te hard is merk je normaal gesproken niet, totdat je plotseling in een extreme situatie komt, maar dan is het al te laat.

Wat je wel merkt is dat banden welke op de juiste spanning gebruikt worden veel langer mee gaan, en veel betere slijtagekenmerken laten zijn. Dit heeft niet alleen invloed op levensduur maar ook comfort.
"verkeerde" slijtage kan veel geluid veroorzaken of de prestaties van de band beïnvloeden.

Aan slijtage van de band kun je veel over je voertuig leren. Daarbij kan het nooit kwaad om je voertuig te laten uitlijnen wanneer je 4 nieuwe banden koopt, en banden roteren kan extreme slijtageprofielen voorkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door kid1988 op 29-08-2018 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Houd ook rekening dat er ook nogal eens afwijking zit bij het meten. Als je met een veel te lage bandenspanning naar de pomp rijdt, dan warmt de band flink op en lijkt de bandenspanning hoger te zijn. Als je hem dan op spanning zet heb je zomaar 0.3 bar te weinig. Eigenlijk moet je de banden meten als de band afgekoeld is. Ik heb daarom ook gewoon thuis een compressor met een goede digitale bandenspanningsmeter (Hazet). Overigens valt het me op dat die goedkope dingen van AliExpress vaak ook best redelijk zijn:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1al97tx9YBuNjy0Ffq6xIsVXaR/1-stks-Nieuwe-Auto-Motorcycle-Tire-Gauge-Meter-Bandenspanning-Meten-Tool.jpg_640x640.jpg

Niet voor een zeer precieze meting, maar wel goed ter indicatie. Koop je een analoge meter, zorg dan dat de schaal niet te ver doorloopt. Soms loopt die door tot 12 bar en dan is het heel erg lastig aflezen. Als die maximaal 4 bar kan, dan is dat prima.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Ik de meeste auto's hebben de wielen een bepaalde camber (vooral bij de voorwielen). Dit betekent dat je banden aan de binnenkant meer op de weg drukken. Als de bandenspanning te hoog is zullen je banden hier aan de binnenkant een stuk harder slijten en ook minder grip geven omdat het contactoppervlak ook een stuk kleiner er wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Ik vraag me serieus af, als een fabrikant met een lijst als dit komt, terwijl bandenfabrikanten weer andere bandendrukken opgeven voor mijn auto /me kijkt naar Vredestein
Wat je nog moet geloven :+ zeker als je eigen observeringen aangeven dat de drukken die de fabrikant aangeeft zorgen voor verhoogde slijtage aan de zijkanten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RKl3XQ0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48
Tip: In de deurpost van de chauffeur staat een tabel met de aanbevolen bar bij leeg/beladen.
Als je het niet meer weet, kun je hier spieken. ;)

Voor mijn auto was dat 2,5 bar of 2,8 bar indien beladen. De dealer had mijn nieuwe banden met 3,0 bar geleverd.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
GAIAjohan schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:
Ik vraag me serieus af, als een fabrikant met een lijst als dit komt, terwijl bandenfabrikanten weer andere bandendrukken opgeven voor mijn auto /me kijkt naar Vredestein
Wat je nog moet geloven :+ zeker als je eigen observeringen aangeven dat de drukken die de fabrikant aangeeft zorgen voor verhoogde slijtage aan de zijkanten.

[afbeelding]
Dat lijkt me inderdaad verwarrend.
Wat hier (en bij iedere aanbevolen bandenspanning) het geval is, is dat de fabrikant van de auto bepaalde testen doet met de OEM banden (weet niet wat het voor Volvo is, maar veel duitse OEMs gebruiken Conti).
De bandenspanningen welke in het boekje van Volvo staan zijn de resultaten van de testen met de OEM band.

Het komt voor dat Vredestein een betreffende band ook test met deze Volvo, en tot een andere conclusie komt.

De aanbevolen bandenspanning is vaak een combinatie van:
- Maximale / normale Gewicht voertuig/aslast
- Type voertuig
- Breedte (contact patch size, surface pressure, Fw)
- Velgmaat want design formaat remmen).
- Type band (zomer/winter/run flat)
- Compounds (slijtage, coefficient, process stabiliteit)
- Band constructie (rayon, nylon banden, wat voor plies. Kosten, flexibiliteit)

Er is komt waarschijnlijk meer natte-vinger-werk bij het bepalen van een bandenspanning kijken dan je zou verwachten.
Vaak wordt er bij een nieuwe auto bij een "berekende" startwaarde begonnen. Dan wordt subjectief gekeken (testcoureurs) welke spanning de beste prestaties oplevert, en vervolgens wordt deze "getuned" op basis van welke slijtage er plaats vind.
Wanneer alles een beetje binnen de perken blijft, de rijeingeschappen bij het type voertuig passen, en de slijtage acceptabel isdan is dat de bandenspanning.
Vergelijk voor de lol eens de voorgeschreven bandenspanning van een Lotus Elise met die van een Volkswagen Golf 205/50R16.
SPee schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 23:14:
Tip: In de deurpost van de chauffeur staat een tabel met de aanbevolen bar bij leeg/beladen.

Voor mijn auto was dat 2,5 bar of 2,8 bar indien beladen. De dealer had mijn nieuwe banden met 3,0 bar geleverd.
Geloof het of niet, maar monteurs hebben absoluut geen interesse in de juiste bandenspanning.
Doe er maar iets "te veel" in, dat is het meest veilig. Het kost veel te veel tijd/moeite om voor ieder voertuig na te gaan wat de juiste banden spanning is. Nog maar niet te spreken over het meetapparatuur (waar soms mee gegooid wordt en vaak amper gekeurd/geijkt).

[ Voor 15% gewijzigd door kid1988 op 29-08-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
SPee schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 23:14:

Bij die van mij staat alleen de maat 205/50/17 daarin.
Mijn winterbanden zijn de goedkopere 205/55/16, en dat is volgens Volvo toch weer anders.

Vredestein heeft iig op de tabel bij Tango heel hoge bandendrukken staan.
Bij mijn vorige 206 moest volgens Vredestein achterin zelfs 3,1(!) Bar.. mijn Volvo is iets minder extreem. Wel lijkt Vredestein online geen tabel meer te hebben... Die lijkt compleet verdwenen te zijn. Die van Conti wijkt ook nog iets af
kid1988 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 23:16:
[...]

Dat lijkt me inderdaad verwarrend.
Wat hier (en bij iedere aanbevolen bandenspanning) het geval is, is dat de fabrikant van de auto bepaalde testen doet met de OEM banden (weet niet wat het voor Volvo is, maar veel duitse OEMs gebruiken Conti).
De bandenspanningen welke in het boekje van Volvo staan zijn de resultaten van de testen met de OEM band.

Het komt voor dat Vredestein een betreffende band ook test met deze Volvo, en tot een andere conclusie komt.

De aanbevolen bandenspanning is vaak een combinatie van:
- Maximale / normale Gewicht voertuig/aslast
- Type voertuig
- Breedte (contact patch size, surface pressure, Fw)
- Velgmaat want design formaat remmen).
- Type band (zomer/winter/run flat)
- Compounds (slijtage, coefficient, process stabiliteit)
- Band constructie (rayon, nylon banden, wat voor plies. Kosten, flexibiliteit)

Er is komt waarschijnlijk meer natte-vinger-werk bij het bepalen van een bandenspanning kijken dan je zou verwachten.
Vaak wordt er bij een nieuwe auto bij een "berekende" startwaarde begonnen. Dan wordt subjectief gekeken (testcoureurs) welke spanning de beste prestaties oplevert, en vervolgens wordt deze "getuned" op basis van welke slijtage er plaats vind.
Wanneer alles een beetje binnen de perken blijft, de rijeingeschappen bij het type voertuig passen, en de slijtage acceptabel isdan is dat de bandenspanning.
Vergelijk voor de lol eens de voorgeschreven bandenspanning van een Lotus Elise met die van een Volkswagen Golf 205/50R16.
Interessant, als tester in software had ik verwacht dat bij de bandendrukken die de bandenfabrikant per auto meegeeft toch wel een bepaald algoritme volgen afhankelijk van gewicht, gewichtverdeling en bepaalde constanten. En dat aan de hand daarvan werd getest, zowel met Testcoureurs, als de slijtage via een fysieke loopvlakmachine als een simulatie de slijtage en verwachte g krachten, aquaplaning etc werd berekend. En dat het resultaat binnen bepaalde marges moet liggen om te slagen. Zowel fysiek als de simulatie.

Ergens lijkt me de bandenwereld best tof. Vooral omdat het ook met een autopassie te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:33
kid1988 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 23:16:
[...]
(...) maar veel Duitse OEMs gebruiken Conti.
Euh, in Nederland ja. De importeur (PON) van VAG is ook importeur van Continental. Daarom worden alle Volkswagens, Audi's, Seats en Skôda's voorzien van Conti's zodra ze van de trein komen. Is goed voor de omzet van Continental in Nederland.
Mijn BMW is geleverd met Pirelli's. Ik weet niet wat Mercedes standaard onder haar auto's drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Deze kick van een 2 jaar oud topic is nogal zinloos en ik stuur dit topic daarom naar de eeuwige rustvelden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.