Toon posts:

Spirobuis op dak en bliksem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een oud huis aan het renoveren. O.a. is er een ventilatie wtw geplaatst. Ivm de ruimte komen de aanvoer en afvoer van lucht naast elkaar het dak uit (Ook naast de cv afvoer). Om schone lucht aan te zuigen ben ik van plan om het aanvoer kanaal over het dak te verlengen met circa 6m. Dit met een spirobuis diameter 200mm.

Nu vraag ik me af of dit qua bliksem problemen op levert? Moet ik de buis aarden of beter van niet?

Ik kan hier niet echt wat over vinden op internet.

Bvd :)

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:40:
verlengen met circa 6m. Dit met een spirobuis diameter 200mm.

Nu vraag ik me af of dit qua bliksem problemen op levert? Moet ik de buis aarden of beter van niet?

Ik kan hier niet echt wat over vinden op internet.

Bvd :)
Persoonlijk zou ik hem dan rechthoekig maken 170x100 waardoor je maar 100mm hoogte hebt.
Het aarding verhaal blijft in beide gevallen gelijk. Als het bliksemgevoelig is moet je hem aarden na mijn weten..

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aarden, uiteraard.

En zorgen dat het galvanisch gescheiden is van je WTW unit. Dit doe je in principe al door geluiddempende slangen te gebruiken tussen je WTW en je spirobuis, een metertje is genoeg voor de demping.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 16:06
Over het dak? Dan rot je buis binnen no time weg? :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-11 16:45
Beetje gek over het dak of is het een plat dak ? Maar als je toch wil doen pak dan PVC

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 21:11
Señor Sjon schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:46:
Over het dak? Dan rot je buis binnen no time weg? :?
Is verzinkt of gegalvaniseerd. Dat blijft wel een aardige tijd goed. Toko hier tegenover heeft een afzuiging maar dan diameter gigantisch ziet er nog netjes uit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Is op platdak, voor roest ben ik niet zo bang.

Maak je het met aarden voor bliksem niet aantrekkelijker om in te slaan op de buis? Had er eerst niet zo bij stil gestaan maar toen ik het spul op het dak legde realiseerde ik me dat ik mogelijk (?) Een grote bliksem afleider aan het maken ben 8)7 maar wellicht valt dat ook wel mee...

Wat betreft het aarden, doe ik dit gewoon op de aardpen van de huisinstallatie? Dus aardkabel (10mm2?) Binnendoor door het huis van buis naar aardpen?

Of via een tweede aardpen? Maar dan ben ik (op weg) een echte bliksemafleider aan het maken?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mMgXYU/20180829_190144.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kxqbtU/20180829_190153.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:59
Komt er ook nog een rooster o.i.d. op het uiteinde om vogels e.d. niet naar binnen te zuigen :+ ?

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Had je niet beter je rookgas afvoer gewoon 2 meter boven je dakrand kunnen verhogen met de standaard hulpstukken?
Pagina: 1