Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:06
Hallo, vanochtend heb ik een van mijn opbouwrolluikschakelaars gemold en bedacht ik mij dat het een goed idee was om dit moment aan te pakken om het geheel te automatiseren.

Nu zit ik echter met twee vragen:
1. Welke automatisering moet ik pakken? Ik heb geen Homey alleen Hue nu.
Ik hoor goede verhalen over fibaro maar dan hang ik ook gelijk aan een dure z-wave zender en ontvanger om mijn rolluiken te kunnen bedienen over het netwerk. Is daar een alternatief voor wat ook goed werkt maar waarbij ik geen (dure) hub nodig heb? Het idee is dat alle rolluiken met 1 knop te bedienen zijn.
2. Er zal ziets als dit terug moeten komen:
https://www.installatieva...lanzend-zuiver-wit-015811
Is in die behuizing genoeg plaats voor zo'n module of kan ik dat plan beter uit mijn hoofd zetten? En Z-wave schakelaars kopen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb zelf zonweringen die electrisch te bedienen zijn en heb alle handmatige knoppen vervangen door Fibaro modules. Als Z-wave controller kun je een Raspberry Pi gebruiken met Domoticz en een Aeon Zwave usb stick. In Domoticz kun je ook je Hue toevoegen ;)

Ik heb de Fibaro Roller Shutters destijds op amazon.de besteld, die waren toen 10 per stuk goedkoper dan in NL :)

• icecreamfarmer
Flappie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:51:
Ik heb zelf zonweringen die electrisch te bedienen zijn en heb alle handmatige knoppen vervangen door Fibaro modules. Als Z-wave controller kun je een Raspberry Pi gebruiken met Domoticz en een Aeon Zwave usb stick. In Domoticz kun je ook je Hue toevoegen ;)

Ik heb de Fibaro Roller Shutters destijds op amazon.de besteld, die waren toen 10 per stuk goedkoper dan in NL :)
Wat kost zo'n raspberry setje met zwave? En is daar een beetje mee te werken voor een non programmeur.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
https://www.sossolutions....tarter-met-raspberry-pi3b

En dan uiteraard de Fibaro Roller Shutters aan je rolluiken hangen. 1 module per rolluik nodig.
https://www.amazon.de/Z-W...ef=mp_s_a_1_1?__mk_de_DE=ÅMÅZÕÑ&qid=1535486946&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=fibaro+roller+shutter+2

Nog steeds goedkoper dan in NL geloof ik inclusief gratis verzending :)

Domoticz is prima te doen, alles via webgui. Lees hiervoor andere even het Domoticz topic door en bekijk eens what how to's op youtube omtrent zwave en Domoticz :)

[ Voor 29% gewijzigd door Flappie op 28-08-2018 22:10 ]

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Hier ook Fibaro roller shutters 2 met z-wave op RPi in Domoticz. Werkt perfect. :)

• icecreamfarmer
Ok dank je maar de hoofdvraag is nog past die module ook in een opbouwdoos?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Ik heb op amazon rolluikmotoren gekocht voor 30-35 euro per stuk. Ik stuur ze aan via Sonoff + Raspberry, maar je kan ook met dure domotica spullen werken natuurlijk.

• icecreamfarmer
de Peer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:47:
Ik heb op amazon rolluikmotoren gekocht voor 30-35 euro per stuk. Ik stuur ze aan via Sonoff + Raspberry, maar je kan ook met dure domotica spullen werken natuurlijk.
Welke sonoff heb je? Ik heb de motoren al namelijk.
En dat werkt via wifi?

• Rgerr
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:56:
Ok dank je maar de hoofdvraag is nog past die module ook in een opbouwdoos?
Ik heb ze in een inbouwdoos zitten, je kunt de afmetingen wel vinden op internet en vergelijken met je opbouwdoos.

• de Peer

de Peer

under peer review

icecreamfarmer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Welke sonoff heb je? Ik heb de motoren al namelijk.
En dat werkt via wifi?
Sonoff dual is handig want dan gebruik je 1 van de switches voor 'up' en 1 voor 'down'.

Sonoff is een wifi switch ja. Zelf gebruik ik geflashte sonoffs zodat ik ze via domoticz kan aansturen. Zonder flashen ben je afhankelijk van de officiele app van Sonoff (Ewelink), dat zou ik persoonlijk niet willen.

• icecreamfarmer
de Peer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:43:
[...]

Sonoff dual is handig want dan gebruik je 1 van de switches voor 'up' en 1 voor 'down'.

Sonoff is een wifi switch ja. Zelf gebruik ik geflashte sonoffs zodat ik ze via domoticz kan aansturen. Zonder flashen ben je afhankelijk van de officiele app van Sonoff (Ewelink), dat zou ik persoonlijk niet willen.
Ok, ik zie wel dat ze relatief groot zijn. Dus inbouwen kan moeilijk worden.

• icecreamfarmer
Heb vanavond de opbouw rolluikbediening uit het stucwerk gedremeld. (Was nieuw stucwerk dus wilde geen grote gaten.) En gat gemaakt. Heb nu een inbouwdoos van 40mm. Gaat dat werken met fibaro of heb ik een 50mm inbouwdoos nodig? Overigens moet je speciale jaloezie puls drukker hebben of werkt een standaard dubbele pulsdrukker ook. En zijn er nog grote verschillen tussen fibaro en quibino?

Ik heb trouwens nog geen domoticz draaien zijn er ook schakelaars en modules die geen controller nodig hebben maar rechtstreeks met de module contact maken?

Of beter nog kun je de fibaro's of quibino's aan elkaar linken en dat ze het signaal van 1 puls drukken doorsturen naar 3 anderen?

• Rgerr
icecreamfarmer schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:38:
Heb vanavond de opbouw rolluikbediening uit het stucwerk gedremeld. (Was nieuw stucwerk dus wilde geen grote gaten.) En gat gemaakt. Heb nu een inbouwdoos van 40mm. Gaat dat werken met fibaro of heb ik een 50mm inbouwdoos nodig? Overigens moet je speciale jaloezie puls drukker hebben of werkt een standaard dubbele pulsdrukker ook. En zijn er nog grote verschillen tussen fibaro en quibino?

Ik heb trouwens nog geen domoticz draaien zijn er ook schakelaars en modules die geen controller nodig hebben maar rechtstreeks met de module contact maken?

Of beter nog kun je de fibaro's of quibino's aan elkaar linken en dat ze het signaal van 1 puls drukken doorsturen naar 3 anderen?
Ik zou wat grotere inbouwdozen nemen, zeker met het wegwerken van de Fibaro rollershutter, kabels en inbouwschakelaar gaat dat nog wel wat puzzelen worden. Verder gebruik ik gewoon een dubbele schakelaar: 1 schakelaar voor open/1 schakelaar voor dicht. Vond speciale schakelaars overbodig gezien ze geautomatiseerd zijn. :)

• icecreamfarmer
Heb er nu 1 af met Fibaro en het werkt echter vraag ik mij af hoe ik scene besturing werkend krijg zodat ik bij 3x drukken op de pulsdrukker de rolluiken bv maar half open gaan.

• Rgerr
icecreamfarmer schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:30:
Heb er nu 1 af met Fibaro en het werkt echter vraag ik mij af hoe ik scene besturing werkend krijg zodat ik bij 3x drukken op de pulsdrukker de rolluiken bv maar half open gaan.
Heb je ze in Domoticz staan? Dan kun je bij hardware -> z-wave stick instellingen -> betreffende module, onderaan aanvinken hoe je wilt dat ze reageren op bepaalde handelingen. Of dat ook werkt met drie klikken/half open, weet ik niet.

• icecreamfarmer
https://manuals.fibaro.com/document/fgr-scene-activation/

Ik heb dit wel gevonden maar dan.
Ik krijg dit nergens gevonden heb wel de module gevonden en scene idd geactiveerd maar hoe dan verder.
Ik zou die switch ook in Domoticz terug moeten vinden of nog beter zou ook zonder Domoticz moeten werken via een lokaal netwerk.

• morscha
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10 18:15
de Peer schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:43:
[...]

Maar dan kun je dus alleen via een app of google home achtig iets aansturen?
Heb je ook een fysieke schakelaar parallel eraan gekoppeld?

• de Peer

de Peer

under peer review

morscha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:58:
[...]

Maar dan kun je dus alleen via een app of google home achtig iets aansturen?
Heb je ook een fysieke schakelaar parallel eraan gekoppeld?
Heb ik zelf niet maar is wel eenvoudig te realiseren.
Ik heb wel een klik aan klik uit wandschakelaar (draadloos) aan de muur gangen. Die stuurt een signaal naar RFX-COM en domoticz doet dan de rolluiken omhoog of omlaag. Ik heb wel een knop dus, maar niet fysiek gekoppeld, omdat ik de knop niet bij de rolluiken wil hebben, maar centraal of bij het bed bijvoorbeeld (slaapkamer).

• morscha
de Peer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:15:
[...]

Heb ik zelf niet maar is wel eenvoudig te realiseren.
Ik heb wel een klik aan klik uit wandschakelaar (draadloos) aan de muur gangen. Die stuurt een signaal naar RFX-COM en domoticz doet dan de rolluiken omhoog of omlaag. Ik heb wel een knop dus, maar niet fysiek gekoppeld, omdat ik de knop niet bij de rolluiken wil hebben, maar centraal of bij het bed bijvoorbeeld (slaapkamer).
Wat ik wil bereiken is het aan kunnen sturen via de app/google home EN met een fysieke touchpanel parallel gekoppeld. Ik zat te denken aan Sonoff, maar weet dan niet precies welke dit kan.

• de Peer

de Peer

under peer review

morscha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:32:
[...]

Wat ik wil bereiken is het aan kunnen sturen via de app/google home EN met een fysieke touchpanel parallel gekoppeld. Ik zat te denken aan Sonoff, maar weet dan niet precies welke dit kan.
Als je ze flasht met Tasmota zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Geen probleem dus als je 'touchpanel' als een gewone switch werkt.

• morscha
de Peer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:38:
[...]

Als je ze flasht met Tasmota zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Geen probleem dus als je 'touchpanel' als een gewone switch werkt.
Ontzettend bedankt voor je reacties.
Ik ga uitvogelen hoe ik dat moet doen met Tasmota.

_/-\o_

• de Peer

de Peer

under peer review

morscha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:56:
[...]

Ontzettend bedankt voor je reacties.
Ik ga uitvogelen hoe ik dat moet doen met Tasmota.

_/-\o_
https://github.com/arends...i/Sonoff-Dual-and-Dual-R2
Dit is het belangrijkste dat je nodig hebt. Per relais een switch instellen.

• icecreamfarmer
Ik heb het trouwens werkend gekregen.

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 23:08
icecreamfarmer schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:35:
Topic is alweer een aantal maanden oud, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe je dit nu hebt opgelost? Met de Sonoff en zo ja, welke precies?

• icecreamfarmer
kooimens schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:51:
[...]

Topic is alweer een aantal maanden oud, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe je dit nu hebt opgelost? Met de Sonoff en zo ja, welke precies?
Fibaro en domoticz

Verwijderd

Ik heb een Quibino rolluikschakelaar (Flush shutter) met succes geincluded (ik gebruik met Domoticz). Echter ik zie bij devices niets dat lijkt op een switch die ook werkt als ik deze in gebruik zet. Ik vermoed dat het een gewone switch on/of moet zijn die uit of aan staat (beneden/boven) of is het een ander type zoals blinds ? Ik hoop dat iemand mij kan helpen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
'@Verwijderd
Ik heb een qubino flush shutter, Qubino (Goap) ZMNHCDx Flush Shutter+ (volgens aotec zwave)
Aangesloten op het zonnescherm.

Die staat, in domoticz, als schakelaar type: blinds percentage inverted, en werkt op die manier prima.
50% is ook 50% open.

De 1e keer doet hij een open/dicht meting, om het bereik te bepalen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Dank! Ik heb nog geen motor (somfy) aangesloten op de Quibino. Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat er geen device staat ?

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:35:
En stom als ik ben heb ik niet opgeschreven hoe.
Nu bezig met het overzetten naar homeassistant maar krijg de extra knoppen wederom niet toegevoegd.

In domoticz heb ik 8 knoppen per schakelaar
(1x omhoog, 2x omhoog, 3x omhoog en ingedrukt omhoog, en het zelfde voor omlaag).
Nu krijg ik dat wederom met geen mogelijkheid werkend bij homeassistant.

Iemand een idee?

En hier ook een onbeantworode vraag:
Fibaro rollershutter 2 scenes instellen

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 31-03-2021 12:43 ]

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:41:
[...]

En stom als ik ben heb ik niet opgeschreven hoe.
Nu bezig met het overzetten naar homeassistant maar krijg de extra knoppen wederom niet toegevoegd.

In domoticz heb ik 8 knoppen per schakelaar
(1x omhoog, 2x omhoog, 3x omhoog en ingedrukt omhoog, en het zelfde voor omlaag).
Nu krijg ik dat wederom met geen mogelijkheid werkend bij homeassistant.

Iemand een idee?

En hier ook een onbeantworode vraag:
Fibaro rollershutter 2 scenes instellen
Voor het nageslacht:
Deels opgelost via:
"
Exigence schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:06:
[...]

Domoticz -> Instellingen -> Hardware -> OpenZWave -> Instellingen en dan op je desbetreffende ZWave device klikken.
Onder aan de pagina zie je dan de parameter-instellingen. Zet de juiste parameter (Scene activation functionality) op "Functionality activated".

Vervolgens ga je naar het tabblad "Schakelaars" en klik je op "Leren". Druk tweemaal snel achter elkaar op de knop (of driemaal wanneer je dat wilt toevoegen) en hij zal een extra apparaat in je apparatenoverzicht plaatsen (Instellingen -> Apparaten).
Was er idd zelf achtergekomen maar dat is het idd. Apart dat, dat nergens terug te vinden is.
Vervolgens kan ik een scene per actie aan verbinden?
Ik heb nu wel 10 schakelaars. Moet ik die allemaal master of slave maken?

Ook allemaal blind switches maken of ze op lamp laten staan?
Want Ik heb nu 1 inverted blind switch welke werkt maar bij de anderen krijg ik een foutmelding:
Error sending switch command, check device/hardware !

Dat is als ik hem normaal laat als wel blinds % positioning.
"

En YouTube: Walk through of zwavejs2mqtt along with Z-Wave JS in Home Assistant

https://community.home-as...ve-scene-activated/276896

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 31-03-2021 16:11 ]

Pagina: 1