[Win10] netwerkshares niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:36
Mijn vraag
In mijn thuisnetwerk heb ik verschillende pc's die mappen delen. Sinds enige tijd (ik weet niet meer wanneer het begonnen is. +- enkele maanden geleden) kan ik sommige mappen op andere pc's niet benaderen. Soms staat de betreffende computer wel in het netwerkoverzicht. Maar soms ook weer niet. Van pc's waarvan mappen niet te bereiken zijn, zijn wel te pingen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
Ziggo modem (DHCP staat uit) -> Netgear Router (DHCP aan) ->
- twee Fritz!lan repeaters 1750E in Lan bridge mode (staan op obtain ip automatically)
- drie netgear ReadyNassen (via draad)
- verschillende PC's (via draad)
- verschillende randapparaten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- talloze artikel gelezen, hier en op andere media. Google uiteraard. MS helpforums... you name it
- Windows firewall uitgeschakeld. Zonder resultaat.
- Services gecontroleerd
- RDP naar de andere pc's werkt soms wel, soms niet (ik heb helaas geen regelmaat erin kunnen ontdekken).

Het *lijkt* erop dat de betreffende computernaam niet goed resolved. Is dat de verklaring/oplossing?

Beste antwoord (via ThaRealKnuf op 01-01-2019 14:13)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RDP naar de andere pc's werkt soms wel, soms niet (ik heb helaas geen regelmaat erin kunnen ontdekken)
Op IP? Op NetBIOS-naam? Niks in de eventlogs van beide machines?

Zoals @Brahiewahiewa aangeeft: ergens begin van het jaar is SMB1 enkele keren keihard uitgezet door Microsoft en op GoT zijn er tientallen (vergelijkbare) topics geweest over NAS'en, shares en andere zaken die "ineens" niet meer werkten. Zou er even een poging aan wagen om op GoT te zoeken naar "smb synology" of "smb microsoft" om wat aanwijzingen/oplossingen te vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Braveheart schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:55:
...- talloze artikel gelezen, hier en op andere media. Google uiteraard. MS helpforums... you name it
...
En je bent nergens tegengekomen dat SMB1 je probleem is? Vreemd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RDP naar de andere pc's werkt soms wel, soms niet (ik heb helaas geen regelmaat erin kunnen ontdekken)

Zoals @Brahiewahiewa aangeeft: ergens begin van het jaar is SMB1 enkele keren keihard uitgezet door Microsoft en op GoT zijn er tientallen (vergelijkbare) topics geweest over NAS'en, shares en andere zaken die "ineens" niet meer werkten. Zou er even een poging aan wagen om op GoT te zoeken naar "smb synology" of "smb microsoft" om wat aanwijzingen/oplossingen te vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

En je bent nergens tegengekomen dat SMB1 je probleem is? Vreemd
"Je snapt het pas als je het ziet", of hoe zei Johan dat ook alweer?

Zeker wel SMB tegengekomen, maar het merendeel van hetgeen ik tegenkwam wees me naar het inschakelen van Netbios e.d.. Ik heb het - denk ik - niet op waarde geschat.

Dank voor de tip. Ik ga me daar verder in inlezen!
MAX3400 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

Op IP werkt het. Op NetBIOS-naam niet. Helaas niks in de eventlogs (of ik kijk niet goed). Ik ga de SMB tip verder uitpluizen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThaRealKnuf op 28-08-2018 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Toevallig ook versie 1803? Want dan is het niet "ineens" maar bewust van Microsoft.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
Ok, ik lees op verschillende plekken dat SMB1 beter niet meer gebruikt kan worden. Ik heb gecontroleerd of het op mijn pc's uit staat. En dat is zo. Denk ik, ik heb het zo gecontroleerd:

Powershell ->
Get-SmbServerConfiguration | Select EnableSMB1Protocol, EnableSMB2Protocol

Daar krijg ik:

EnableSMB1Protocol EnableSMB2Protocol
------------------ ------------------
False True

Dit lijkt dus goed te staan.
kendo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 05:58:
Toevallig ook versie 1803? Want dan is het niet "ineens" maar bewust van Microsoft.
Ja klopt. De eerdere reacties wezen me op SMB1. En ik lees daarover dat het windows ermee gestopt is.

Op twee pc's geeft de probleemoplosser van Windows nu dat er twee keer NAT uitgevoerd wordt op het netwerk. Dat zou een hoop verklaren, ware het niet dat ik het apparaat niet kan vinden dat naast de router dat zou doen... Hoe kan ik dat achterhalen?

[ Voor 14% gewijzigd door ThaRealKnuf op 01-09-2018 16:10 . Reden: NAT-probleem toegevoegd, duidelijker uitgelegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
Ah.... modem niet in bridge modus....

Hier nog een artikel waar ik veel aan gehad heb (over NAT):
http://www.practicallynet...ing/fixing_double_nat.htm

te vroeg gejuicht :(

[ Voor 8% gewijzigd door ThaRealKnuf op 02-09-2018 07:41 . Reden: te vroeg gejuicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
Ok, kleine samenvatting van paar maanden experimenteren. Er heeft zich geen eenduidige oplossing aangedient. Soms zijn shares goed toegankelijk, soms alleen via ip, soms via een in te stellen wachten, soms helemaal niet.

Ik vrees dat ik er gewoon te weinig van snap om het werkend te krijgen :P
Pagina: 1