Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:04
Steeds vaker loop ik samen met mijn oudste 'compadre' te brainstormen over het idee om in de toekomst zelf iets te ondernemen, puur omdat wij denken dat we dingen beter kunnen op gebied van proces optimalisatie en we het gewoon graag eens zouden willen doen. We delen de mening op bijna elk onderwerp, onze skills vullen elkaar goed aan, financieel zouden we alles goed beschrijven en zouden we zakelijk en privé goed gescheiden kunnen houden.

Het is niet zozeer dat we op zoek zijn naar redenen om het niet te doen, want die zijn er altijd.

Ik ben meer op zoek naar verhalen over onverwachte challenges, hindernissen, situaties die jullie persoonlijk, of van mensen uit je buurt, bent tegengekomen bij het ondernemen met een bekende. Dus leren van de ervaringen van anderen is vooral het doel, negatief en positief.

Een voorbeeld zou kunnen zijn; "Wees bedacht op tijden dat je geen werk hebt, wat ga je dan doen? Ik ben bijvoorbeeld in dienst gegaan bij een bedrijf voor 24 uur om toch inkomsten te behouden en mijn partner is fulltime gaan werken en uit het bedrijf gestapt omdat het heet onder zijn voeten werd door financiële verplichtingen". Iets minder goed voorbeeld in betrekking tot werken met een partner, maar in dit geval zijn beide keuzes terecht, begrijpelijk en leuk om over na te denken.

Gewoon een probeersel zodat ik en anderen kunnen lezen over de lusten en lasten van het ondernemen met een bekende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Tip die ik van mijn bazen heb gehoord (ook samen eigenaars van een bedrijf): Als de een klantcontact afhandelt, regelt de ander de betalingsachterstand van die klant. Als je zelf contactpersoon bent heb je al gauw dat je wat invested raakt in het project en graag dingen voor die klant doet. Als je partner dan de "bad cop" is bij betalingsproblemen is het voor die makkelijker om de poot stijf te houden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Ze zeggen: Met familie/vrienden moet je wandelen, niet handelen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
In de grondbeginselen moet je met je partner c.q. aankomend compagnon in werkelijk alle situaties door een deur kunnen zonder ergenissen of onuitgesproken frustraties. Vergeet niet dat een zakelijke samenwerking 100% intenser is dan een huwelijk. Je zit heel dag bij- op- en met elkaar en moet het werkelijk overal samen mee eens zijn. En wat nu prima samen zal lijken te gaan werken kan in mindere tijden of de echte praktijk toch anders blijken. Samen werken voor een baas is compleet wat anders dan samen een bedrijf runnen. Ik kan er niet hard genoeg op hameren, weet 100% zeker dat je elkaar voor 99% goed ligt.

Bij twijfel: begin allebij als ZZP-er en geef elkaar de opdrachten over en weer. Zo stuur je nooit alleen maar rekeningen naar 1 of 2 opdrachtgevers. Daarnaast ben je allebei verantwoordelijk voor je eigen inkomsten en uitgaven en kun je eventueel ook makkelijker stoppen met de samenwerking als dit nodig zou zijn.
En laat opdrachtgevers dit vooraf weten, dat je samen werkt als 1 team van 2 ZZP-ers, om verwarring te voorkomen.

Om jouw vraag inhoudelijk meer te beantwoorden: ondernemen is risico nemen, omdat je nooit zal weten wat de toekomst brengt. Het enige wat jij kan en moet, is zorgen voor een enigszins zekere toekomst door aquisitie/werk binnen halen, klantenonderhoud en goed werk tegen een goede of concurerende prijs leveren.

In het begin is het puur koudwatervrees en de angst om met 0 op de teller te beginnen. Zorg dat je allebei voor 3 maanden salaris op je priverekening hebt zodat je geen directe paniek geniet waardoor je voor een hongerloon wilt werken want daar kom je in de toekomst lastig vanaf. Je kan wat en dat kost ook wat.
Sommige ZZP-ers/VOF's hebben al een paar klanten waarbij ze gelijk terecht kunnen, andere laten vooraf (potentiele)klanten/kennissen doorschemeren dat zij voor zich zelf gaan beginnen en polsen gelijk naar mogelijk werk.

Zorg vooraf zeker ook voor een goede en strakke huisstijl, uitgewerkt in nette visitekaartjes en een strakke website. De eerste indruk moet goed zijn bij een potentiele klant, die leest dit af aan het 'exterieur'.

Als je eenmaal een klein knikkertje werk hebt en je doet het goed wordt het vanzelf een kleine sneeuwbal.
Aan jullie de uitdaging en expertige om deze sneeuwbal te laten groeien en vooral niet te laten smelten.

De eerste 5 jaar is vooral investeren, al is het maar een goede buffer. Ga niet los op gehuurde panden, bedrijfshypotheken, lease auto's, of zaken van geleend geld. Koop wat je echt nodig hebt en betaal dit uit de portemonnee. Heb je het geld niet dan moet je wachten, zuinigheid met vleit.

Het zijn al met al misschien ouderwetse tips of waarschuwingen maar het behoed je vooral voor verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo74 op 28-08-2018 17:12 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ik twijfel nu of ik moet reageren als topicstarter en doe het dus toch maar even, maar hoop dat dit topic een beetje zijn eigen leven gaat leiden waarin men wat van elkaar kan leren.

@Stoelpoot
Dat is inderdaad een goede tip, de 1 regelt het en de ander zorgt voor de afhandeling. Een aangewezen sales persoon heb je dan natuurlijk al snel, maar de afhandeling van problemen wegzetten bij diegene die dat niet doet is daarin vooral key lijkt mij dan.

@Conono
True, dat hoor je heel vaak al word het dan ook wel vaak gezegd bij echt handelen, dus dingen verkopen aan een vriend. Het is ook zo dat veel grote bedrijven binnen de IT zijn gestart als studievrienden en later misschien wel uit elkaar vallen, maar wel succesvol zijn geworden. Dus het lijkt er op dat het tegen beter weten in toch veel zo ontstaat.

Het is altijd het risico en moet je dat willen nemen. Persoonlijk liever met een goede vriend waarbij je het gevoel hebt dat je samen met hem de uitzondering kan zijn, dan de rest van je leven afvragen 'wat als?' of met een minder bekende met een goede cv in zee gaan ;)

@Theo74
Dat kan ik ook grotendeels beamen, vooral het koudwatervrees zal een rol spelen bij velen.

Ikzelf had een soort POC (proof of concept) in gedachte om die in de vrije tijd helemaal up en running te krijgen en dan onze POC gaan verkopen op een nader te bepalen manier. Hetzij jezelf verkopen, hetzij je product verkopen. Waarschijnlijk voor ervaring en een steady paycheck jezelf eerst als ZZP'er verkopen en puur implementeren van je idee, om van daar uit te groeien naar een bedrijf wat zijn product kan verkopen en onderhouden.

Puur gedachtes die voorbij schieten en ik wil ook niets als feiten bestempelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Wat doe je als jij 'het geld verdient' en de ander lekker niets doet, maar wel 50% op strijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Denk aan hoe het gaat eindigen. Als beide partijen door willen met de onderneming os het gemakkelijk, maar er komt wellicht een punt dat de een het rustiger aan wil doen en de ander niet; de ene groeiambities heeft doe de andere niet deelt; de ene de zaak wil verkopen en de ander niet. Afspraken hier over wil je vam tevoren helder hebben, want als het bedrijf goed is gegroeid praat je bij elk exit scenario over veel geld dat van de ene naar de andere partij moet of van een koper naar een of beide partijen.

Het is een illusie dat je dat tegen die tijd lan oplossen met ‘gezond verstand’ of ‘redelijkheid’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 19:59
Beschrijf alles ontzettend goed, verhalen/ervaringen van dichtbij:

VOF, 1 man in de montage (40 uur per week), andere in de verkoop, avonduren.
Montageman loon, verkoper niet. achteraf zeer oneerlijke verdeling, ruzie.

Familiebedrijf, 1 partij (man en vrouw) drukken meestal hun snor, waardoor andere stel bijna alles moet doen.

Overname van pa naar Schoonzoon en dochter: zaken zodanig op papier alsof ze de ergste vijanden waren, daardoor nu hele goeie relatie. Bewust geen lening van schoonpa genomen maar alleen van de bank zodat schoonpa nooit kan zeggen dat deel nog van hem is en dus inspraak wil hebben.

oftewel: denk over alle mogelijke situaties na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
Furion2000 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:00:

@Conono
True, dat hoor je heel vaak al word het dan ook wel vaak gezegd bij echt handelen, dus dingen verkopen aan een vriend. Het is ook zo dat veel grote bedrijven binnen de IT zijn gestart als studievrienden en later misschien wel uit elkaar vallen, maar wel succesvol zijn geworden. Dus het lijkt er op dat het tegen beter weten in toch veel zo ontstaat.
Studievrienden zijn geen familie.

Een vriendenband kan stuk, jammer dan. De meeste vriendschappen houden toch ooit wel een keer op. Een familieband is voor het leven, dat wil je niet stuk maken met iets stoms als een zakelijk conflict. Uitzonderingen daargelaten lopen de meeste zakenrelaties ook ooit stuk... Hoe goed de bedoelingen ook zijn.

Daarom de gouden regel: ga geen financiële of zakelijke relatie aan met familieleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:51:
[...]
Daarom de gouden regel: ga geen financiële of zakelijke relatie aan met familieleden.
Ik kan dit beamen.

Ben zelf direct na de middelbare school bij mijn vader op kantoor gaan werken. Dat ging 5 jaar lang goed en ik zou hem gaan opvolgen, hij had allemaal plannen gemaakt etc.

Alleen na 5 jaar werd ik het nogal zat om altijd maar te werken. Ik wou ook weleens gewoon werknemer zijn en het weekend vrij zijn. Of gewoon om 5 uur de deur achter mij dicht te trekken en de boel de boel laten.

Als ondernemer gaat dat niet. Je hebt dingen aan klanten beloofd en dan moet je door.

Na 5 jaar pleurde ik de sleutels op tafel en stapte ik uit de zaak. Ik was er klaar mee. Dat heeft voor een enorme kloof tussen mij en mijn vader gezorgd... en dat is nooit meer helemaal goed gekomen, omdat hij sterk het gevoel had dat ik hem in de steek had gelaten. We hebben nog even contact gehad toen hij ernstig ziek was, voor de rest heb ik hem alleen bij zijn begrafenis nog gezien.

Kortom, het was simpelweg geen goed idee. Als ik gewoon naar een hogeschool was gegaan en daarna ergens anders was gaan werken, hadden we simpelweg een vader / zoon relatie gehad en had ik nooit een zakelijk conflict met hem gehad.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Met zn tweeën kan je geen meerderheid vormen bij onenigheid, je zal het dus altijd eens moeten worden waardoor sommige problemen nooit opgelost geraken (of lang slepen).

Bedenk vooraf hoe je om gaat met tijd. En ook als later een van de twee besluit minder tijd in de zaak te willen stoppen (bijvoorbeeld door een veranderende gezinssituatie).

Je hoeft je niet te spiegelen aan anderen, wat voor jullie werkt kan prima zijn. Als je het er maar over eens bent. Veel belangrijker is om het vast te leggen.

Leg vooraf vast wat de exit strategie is. Dat kan simpel zijn (doorgaan totdat je oud bent), maar verkoop van je bedrijf kan ook een doel zijn.

Plan regelmatige evaluatiemomenten, toets hierbij of je bedrijf nog interessant genoeg is voor je en of je nog groeit (ook als persoon).

Persoonlijk heb ik voor veel van deze onderwerpen business modell canvasses gebruikt, maar iedere vorm van een strategie bord werkt.

Ik ben zelf 15 jaar geleden uit een bedrijf gestapt omdat ik een ander risk apetite had dan mijn zakenpartners. Volwassen problemen vragen om volwassen oplossingen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Inderdaad studievrienden is geen familie, ik vertaalde het al snel meer naar mijn eigen situatie.

@Lethalis
Dat is wel heavy sh*t man, niet cool natuurlijk. Dus die ongeschreven regel qua familie houd nog wel flink stand.

Qua vriendschappen, ja die komen en gaan.

@JaQ
Volwassen problemen vragen om volwassen oplossingen.

Zo denken wij vaak ook over dingen na. Je kan niet elke situatie voorzien, alleen als je de beslissing al kan accepteren van een ander ben je al op de helft volgens mij. Vaste afspraken van groei, krimping, winst, verlies zullen volgens mij in veel gevallen wel gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Laatst online: 04-07 13:22
JaQ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:15:
Met zn tweeën kan je geen meerderheid vormen bij onenigheid, je zal het dus altijd eens moeten worden waardoor sommige problemen nooit opgelost geraken (of lang slepen).
Zorg er daarom voor dat als je een (VOF) contract op laat stellen, dat bijvoorbeeld de boekhouder/accountant voor 2% inspraakgerechtigd genoteerd staat en de 2 VOF leden voor 49%/49%.
Op deze manier kun je bij een ja/nee verhaal de boekhouder de uiteindelijke doorslag laten geven.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:25:
[...]

Ik kan dit beamen.

Ben zelf direct na de middelbare school bij mijn vader op kantoor gaan werken. Dat ging 5 jaar lang goed en ik zou hem gaan opvolgen, hij had allemaal plannen gemaakt etc.

Alleen na 5 jaar werd ik het nogal zat om altijd maar te werken. Ik wou ook weleens gewoon werknemer zijn en het weekend vrij zijn. Of gewoon om 5 uur de deur achter mij dicht te trekken en de boel de boel laten.

Als ondernemer gaat dat niet. Je hebt dingen aan klanten beloofd en dan moet je door.

Na 5 jaar pleurde ik de sleutels op tafel en stapte ik uit de zaak. Ik was er klaar mee. Dat heeft voor een enorme kloof tussen mij en mijn vader gezorgd... en dat is nooit meer helemaal goed gekomen, omdat hij sterk het gevoel had dat ik hem in de steek had gelaten. We hebben nog even contact gehad toen hij ernstig ziek was, voor de rest heb ik hem alleen bij zijn begrafenis nog gezien.

Kortom, het was simpelweg geen goed idee. Als ik gewoon naar een hogeschool was gegaan en daarna ergens anders was gaan werken, hadden we simpelweg een vader / zoon relatie gehad en had ik nooit een zakelijk conflict met hem gehad.
toon volledige bericht
heftig verhaaltje..en leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Theo74 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:34:
Zorg er daarom voor dat als je een (VOF) contract op laat stellen, dat bijvoorbeeld de boekhouder/accountant voor 2% inspraakgerechtigd genoteerd staat en de 2 VOF leden voor 49%/49%.
Op deze manier kun je bij een ja/nee verhaal de boekhouder de uiteindelijke doorslag laten geven.
Zelf vind ik een boekhouder of accountant hier maar matig geschikt voor (want risico avers), een “commissaris” die ook iets snapt van de inhoud is m.i. nuttiger.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31
Goeie afspraken, regelmatig overleg over strategie en aanpak, en waterdichte contracten en exit scenario's.
Voorzie wat budget om daar ook een advokaat voor in te schakelen.
Nu 5000€ daar aan uitgeven kan een veelvoud er aan besparen in de toekomst.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
@Furion2000 Mijn ervaringen aan de zijlijn:

Mijn vrouw heeft een VOF met een goede vriendin van haar. Niks wereldschokkend, maar een leuk zakcentje. Het was 2 jaar geleden een beetje begonnen als een grap, maar inmiddels een beetje uit de hand gelopen. Probleem is nu, hoe verder. Mijn vrouw wil verder uitbouwen en is gestopt met haar baan en runt de VOF parttime (12 uur per week gemiddeld) en heeft een nieuw bedrijf er naast. Haar vriendin werkt gemiddeld 4 uur per week.

Voor mijn vrouw is de VOF nu haar "vaste" inkomen en kan ze investeren in haar nieuwe bedrijf en voor de vriendin blijft het een leuk zakcentje zonder al teveel moeite in te stoppen. Ze zijn allebei eigenaar 50/50. Ze hadden vorig jaar afgesproken dat ze allebei minder zou gaan werken en dit bedrijf verder uitbouwen. Vriendin kreeg koudwatervrees (geen ondernemer) en mijn vrouw is wel gestopt. Nu blijkt haar vriendin eigenlijk meer een werknemer te zijn dan een ondernemer en niet initiatief en de commitment erin te stoppen die mijn vrouw wel verwacht.

Achteraf had ze de VOF gewoon in haar eentje moeten opzetten en haar af en toe inhuren. Hierdoor had ze er veel meer uitgehaald. De relatie met vriendin is nog steeds goed gelukkig en met bedrijf gaat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 14:24
DeveloperNL schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:30:
@Furion2000 Mijn ervaringen aan de zijlijn:

Mijn vrouw heeft een VOF met een goede vriendin van haar. Niks wereldschokkend, maar een leuk zakcentje. Het was 2 jaar geleden een beetje begonnen als een grap, maar inmiddels een beetje uit de hand gelopen. Probleem is nu, hoe verder. Mijn vrouw wil verder uitbouwen en is gestopt met haar baan en runt de VOF parttime (12 uur per week gemiddeld) en heeft een nieuw bedrijf er naast. Haar vriendin werkt gemiddeld 4 uur per week.

Voor mijn vrouw is de VOF nu haar "vaste" inkomen en kan ze investeren in haar nieuwe bedrijf en voor de vriendin blijft het een leuk zakcentje zonder al teveel moeite in te stoppen. Ze zijn allebei eigenaar 50/50. Ze hadden vorig jaar afgesproken dat ze allebei minder zou gaan werken en dit bedrijf verder uitbouwen. Vriendin kreeg koudwatervrees (geen ondernemer) en mijn vrouw is wel gestopt. Nu blijkt haar vriendin eigenlijk meer een werknemer te zijn dan een ondernemer en niet initiatief en de commitment erin te stoppen die mijn vrouw wel verwacht.

Achteraf had ze de VOF gewoon in haar eentje moeten opzetten en haar af en toe inhuren. Hierdoor had ze er veel meer uitgehaald. De relatie met vriendin is nog steeds goed gelukkig en met bedrijf gaat ook goed.
Hamvraag is hoe die relatie wanneer vriendin van 50% eigendom naar 0% gaat/moet, en ‘waarde’ wil die jouw vrouw heeft opgebouwd.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
Knakker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Hamvraag is hoe die relatie wanneer vriendin van 50% eigendom naar 0% gaat/moet, en ‘waarde’ wil die jouw vrouw heeft opgebouwd.
:X ja in principe is de waarde 0, goodwill is niet zoveel meer waard tegenwoordig. Ik heb geen idee hoeveel waard de VOF is en als je iemand wil uitkopen. Waarschijnlijk is de relatie een stuk minder ja, als mijn vrouw haar eruit zou zetten/kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:49
Kansen in het leven moet je wat mij betreft pakken. Ik ben ooit een VOF gestart met een oud- collega, beviel prima. We hadden een eigen beloning naar rato per gewerkt uur en overgbleven winst verdeelden we conform die sleutel. Hij wilde uiteindelijk stoppen waardoor ik 100% eigenaar werd, daar was inderdaad een 'goodwill' beloning voor. Wij hebben zijn omzet op jaarbasis gedaan x 3. Ja, dat is een smak geld, maar als je een bedrijf hebt dat goed loopt, betaalt dat zich zelf terug.

Zou ik het nog een keer doen? Zeker weten.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:21
Het woord ondernemingsplan is volgens mij nog niet gevallen. Probeer samen op te schrijven hoe jullie de onderneming voor jullie zien, en probeer uit te werken hoe je de eerste 3-5 jaar de financiën voor je ziet. Zet daarnaast op papier hoe jullie de voornaamst afspraken onderling voor je zien, jullie onderlinge term sheet. Met die papieren onder de arm kan je efficiënt naar een (juridisch) adviseur om jullie samenwerking gepast vorm te geven. Ga samen ook naar voorlichting van bijvoorbeeld de lokale Kamer van Koophandel om meer te leren over de administratieve zijde van het ondernemen.

Een ordentelijke administratie is een belangrijk fundament. Gebruik daarvoor waar nodig dienstverleners, maar probeer ook samen altijd te begrijpen hoe je er administratief en financieel voorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Stel communicatie richtlijnen op... dit is echt een killer vaak. Weet wie klant contact gaat afhandellen en wanneer niet. Let op kleine dingen zoals: wiens naam staat bovenaan op de website / visitekaartje want dat is de eerste persoon die de klant gaat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:43
Toch zijn er ook tal van voorbeelden van familiebedrijven die generatieslang meegaan, binnen de familie. Je kunt niet op basis van een n=1 ervaring in dit topic zeggen dat dat nooit werkt.

Sterker nog, familiebedrijven zijn vaak sterker dan andere bedrijven omdat de familieband ervoor zorgt dat (langetermijn)verwachtingen tussen de verschillende eigenaren en belanghebbenden met elkaar stroken. Dit is gewoon uit wetenschappelijk onderzoek gebleken. Echter is het wel een risico, want een conflict met familie heeft wel degelijk meer impact op de privesfeer

[ Voor 17% gewijzigd door nino_070 op 10-09-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Echte goede ondernemers durven vaak meteen voor iets te gaan. Dus gewoon alle tijd in je nieuwe bedrijf te steken voor een bepaalde tijd. Iedere minuut die je ergens anders aan besteed gaat niet in het ontwikkelen van je bedrijf (op welke manier dan ook). het klinkt als een risico, maar dat is ondernemen nu eenmaal. Denk dus na of je dat wel wilt of durft (en je partner).
Pagina: 1