Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik ga een Game PC bouwen, wat denken jullie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matsn0w
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 09:29
Beste Tweakers,

Na een tijdje flink wikken en wegen heb ik toch maar besloten om een stevig gaming monster te gaan bouwen. Ik wil het graag in één keer helemaal voor elkaar hebben, dus ik ben niet bang om de wat duurdere opties te kiezen. Ik ben in eerste instantie niet van plan te gaan overklokken, maar het zou leuk zijn om daar later nog wat mee te experimenteren. Ik had voor mezelf bedacht niet verder te gaan dan € 2000, maar als het moet kan ik daar wel iets overheen.

Deze eisen in gedachten hebbende, heb ik het volgende wenslijstje samengesteld. Nu zou ik graag eens horen hoe jullie over deze combinaties denken! Ik heb nog nooit een PC zelf samengesteld, dus ik ben eerlijk gezegd een beetje bang een (grote) fout te maken, vandaar dit topic.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,88€ 349,88
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC€ 188,-€ 188,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 460,01€ 460,01
1Seagate Barracuda, 3TB€ 83,01€ 83,01
1NZXT H500 Zwart€ 74,79€ 74,79
1Cooler Master MasterLiquid ML120R RGB€ 92,95€ 92,95
1Corsair Vengeance RGB CMR32GX4M4C3000C15€ 334,99€ 334,99
1Corsair RM750x (2018)€ 98,49€ 98,49
1Samsung 860 EVO 500GB€ 96,60€ 96,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,72

Zoals te zien heb ik hier en daar voor RGB gekozen; geen must maar wel leuk :)

Ik heb gekozen voor waterkoeling omdat mij dit het beste leek qua koelingsprestaties. Geluid interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Is één fan genoeg? In de gekozen kast past namelijk (denk ik) geen dubbele fan..?

Wat betreft de form-factor heb ik maar gewoon ATX gekozen, ik hoef geen speciale mini-PC of iets dergelijks.

Qua opslag leek me één SSD en één HDD genoeg, ik heb daarnaast hier ook nog een externe HDD liggen, dus dat komt wel goed.

Ik zit een beetje in dubio wat betreft de RAM. Ik heb nu gekozen voor 32 GB, wat vrij veel is (lijkt me). Maar met het oog op de toekomst denk ik dat het misschien toch niet zo'n gekke keus is?

In deze lijst komt geen randapparatuur zoals muis en toetsenbord voor (die moet ik ook nog hebben trouwens), maar daar gaat het nu even niet om.

Een scherm heb ik al, het is een 27" iiyama op 1440p.

Dan nog even over de videokaart. Ik wil gaan gamen met dit ding, dus een goede GPU is een must. Nu is dat op dit moment wel even een dingetje gezien de prijsschommelingen en de aankondiging van de RTX lijn. Ik heb voor nu even de 1070 gekozen, maar ik ga even afwachten wat de 1080 (Ti?) gaat doen na de lancering van de RTX'en. Hoe denken jullie hierover?

Als ik nog iets vergeten ben te melden hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
matsn0w

PS: ohja, als het goedkoper kan zonder al te veel prestaties in te leveren... Ik houd me aanbevolen!

[ Voor 0% gewijzigd door matsn0w op 28-08-2018 14:39 . Reden: Kleine toevoeging ]

Hier had uw advertentie kunnen staan

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:16
Heb je alle vragen in het DAA beleid beantwoord?
Op welke fps wil je gaan gamen? En heeft je monitor Free-/Gsync?
Wat voor games ga je doen?
Een goede luchtkoeler is even goed als een waterkoeler, vergeet niet dat de pomp ook geluid maakt.
Of 16GB RAM voldoende ligt aan de games, en evt andere applicaties.
Heb je Wifi op je mobo nodig? Anders kan dat wss wel iets goedkoper.

• MrNobody28
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik zou (ligt natuurlijk aan welke games je speelt, maar even over het algemeen gezien) je RAM gewoon op 16gb houden, meer dan voldoende. Aangezien het RAM geheugen op dit moment erg duur is, zou ik er voor kiezen om dat later er nog eventueel bij te prikken, mocht dat nodig zijn.
Dat geld kun je weer lekker in de GPU investeren, ik zou zeker geen 1070 gaan aanschaffen als je een budget van 2000 euro hebt en de hoofd prioriteit van de machine op gaming ligt. Dan zou ik toch gaan kijken naar de xx80 serie's. Ook heb je dan wat meer zekerheid betreft toekomstige games. En 1440p gamen zou met een 80 GPU prima moeten lukken.

Ik zou voor aanschaf zeker even afwachten totdat de RTX serie in de schappen ligt op 20 september. Dat doe ik zelf namelijk ook. Ik verwacht dat de 10xx serie dan wat in prijs gaat zakken. Een TI zou ik niet aanraden, je betaald zoveel meer voor dat kleine beetje extra performance. Oftewel, investeren in een 2080 of een 1080/2070 raad ik je zeker aan. Ik koop mijn game PC ook eind september en de voorkeur gaat op dit moment uit naar een 1080gtx. Ik wacht nog even de benchmarks af van de 2070rtx en aan de hand daarvan neem ik mijn besluit, een 1080 of 2070.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou even wachten op de 9de generatie intel cpu's en de nieuwe generatie (Nvidia) videokaarten.

Ook sluit ik mij aan bij de melding dat 16gb ruim voldoende is voor gaming en dat 32gb zonde van je geld is :P

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Tja opzich zijn de vorige reacties niet onwaar, maar als je wilt wachten blijf je bezig. Die prijzen blijven toch wel zakken. Zou er gewoon 16gb ram inzetten en een 1080(ti) nemen en je bent klaar wat betreft gaming de komende jaren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Non k

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 309,-€ 309,-
1MSI B360 Gaming Pro Carbon€ 121,-€ 121,-
1Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 724,50€ 724,50
1be quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 135,95€ 135,95
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 98,-€ 98,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 171,-€ 171,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.748,72

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
32 GB is overdreven qua gamen daar zou ik op besparen, en het moederbord ga je echt WiFi gebruiken ? Via de kabel is veel beter dus de MSI gaming pro carbon zonder AC scheelt weer iets.

Bij elkaar rond de 200€ wat je in een betere videokaart kan steken.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
Een 120mm AIO voor bijna honderd euro, damn... Waterkoeling kan inderdaad betere koelprestaties leveren dan lucht, maar dan ga je wel gauw richting een 360mm radiator. Als je graag waterkoeling wilt en van RGB houdt, en ook nog eens een NZXT case hebt, zou ik naar minimaal een Kraken X52 kijken.

Verwijderd

Zou zeker voor een AIO gaan (de 8700k is een heethoofd) , maar een 120mm is niets.
Zelf deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Silent Loop 280mm€ 138,35€ 138,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,35

Extra stil door de 140mm fans, koperen radiator ipv aluminium, en fluisterstil (dat je de pomp hoort is een fabeltje bij een goede AIO). De NZXT heeft (had?) veel problemen met de software voor de verlichting, zou me daar zeker goed over informeren.

• matsn0w
Allereerst: iedereen bedankt voor jullie visies! Ik waardeer het zeer. Ik zal op iedereen even reageren.
SpeedQber schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:40:
Heb je alle vragen in het DAA beleid beantwoord?
Op welke fps wil je gaan gamen? En heeft je monitor Free-/Gsync?
Wat voor games ga je doen?
Een goede luchtkoeler is even goed als een waterkoeler, vergeet niet dat de pomp ook geluid maakt.
Of 16GB RAM voldoende ligt aan de games, en evt andere applicaties.
Heb je Wifi op je mobo nodig? Anders kan dat wss wel iets goedkoper.
Ik ben wat FPS betreft niet zo'n zeurpiet. Ik ben nu amper 20 FPS gewend, dus het hoeft van mij echt niet het hoogste van het hoogste te zijn. Qua games speel ik voornamelijk spellen als GTA 5, ETS 2 en bijvoorbeeld World of Warships. Met name simulatie dus FPS is dan niet het belangrijkste (denk ik). Als ik gewoon (laten we zeggen) 60 FPS haal ben ik al dik tevreden. M'n monitor heeft Freessync (75 Hz) maar draait normaal gesproken 60 Hz. Voor dat beetje extra hoef ik echt niet per se een AMD GPU.

Zoals ik al zei, geluid vind ik niet zo belangrijk, dus van de pomp lig ik niet zo wakker. Mijn keuze voor waterkoeling berust eigenlijk alleen maar op het uiterlijk: ik vind dat iets mooier dan luchtkoeling.

Ik zou natuurlijk voor 16 GB RAM kunnen gaan, en dat later eventueel uitbreiden met nog eens 16 - ga ik overwegen want daar zit wel wat in.

Wifi... Ja echt nodig wil ik niet zeggen (ik heb gewoon een kabel liggen dus ik hang 'm sowieso aan de ethernet) maar voor die twee tientjes... Just in case zou ik zeggen :)
MrNobody28 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:46:
Ik zou (ligt natuurlijk aan welke games je speelt, maar even over het algemeen gezien) je RAM gewoon op 16gb houden, meer dan voldoende. Aangezien het RAM geheugen op dit moment erg duur is, zou ik er voor kiezen om dat later er nog eventueel bij te prikken, mocht dat nodig zijn.
Dat geld kun je weer lekker in de GPU investeren, ik zou zeker geen 1070 gaan aanschaffen als je een budget van 2000 euro hebt en de hoofd prioriteit van de machine op gaming ligt. Dan zou ik toch gaan kijken naar de xx80 serie's. Ook heb je dan wat meer zekerheid betreft toekomstige games. En 1440p gamen zou met een 80 GPU prima moeten lukken.

Ik zou voor aanschaf zeker even afwachten totdat de RTX serie in de schappen ligt op 20 september. Dat doe ik zelf namelijk ook. Ik verwacht dat de 10xx serie dan wat in prijs gaat zakken. Een TI zou ik niet aanraden, je betaald zoveel meer voor dat kleine beetje extra performance. Oftewel, investeren in een 2080 of een 1080/2070 raad ik je zeker aan. Ik koop mijn game PC ook eind september en de voorkeur gaat op dit moment uit naar een 1080gtx. Ik wacht nog even de benchmarks af van de 2070rtx en aan de hand daarvan neem ik mijn besluit, een 1080 of 2070.
Zoals ik hierboven al zei, ja ik denk dat ik inderdaad die extra 16 GB misschien eerst nog maar even moet laten liggen. Ik ben het met je eens dat het beter is om, sowieso even te wachten, maar ook om inderdaad naar een 1080 te gaan kijken. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar de 2070 klinkt ook wel interessant... Ga ik naar kijken!
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:48:
Ik zou even wachten op de 9de generatie intel cpu's en de nieuwe generatie (Nvidia) videokaarten.

Ook sluit ik mij aan bij de melding dat 16gb ruim voldoende is voor gaming en dat 32gb zonde van je geld is :P
Ik ben het met je eens wat betreft de GPU en de RAM, maar ik ga niet voor de Intel 9000 serie. Ik weet het niet zeker, maar dan moet ik denk ik ook naar een ander moederbord gaan kijken en dat gaat dan denk ik ook consequenties hebben voor de andere onderdelen... En dan blijf je natuurlijk maar uitstellen ;)
VosStijn schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:10:
Tja opzich zijn de vorige reacties niet onwaar, maar als je wilt wachten blijf je bezig. Die prijzen blijven toch wel zakken. Zou er gewoon 16gb ram inzetten en een 1080(ti) nemen en je bent klaar wat betreft gaming de komende jaren.
Eens!
Hmm, kun je uitleggen waarom ik dat zou doen? Onder de streep verschilt jouw versie amper van de mijne...
Tjm De Groot schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:32:
32 GB is overdreven qua gamen daar zou ik op besparen, en het moederbord ga je echt WiFi gebruiken ? Via de kabel is veel beter dus de MSI gaming pro carbon zonder AC scheelt weer iets.

Bij elkaar rond de 200€ wat je in een betere videokaart kan steken.
Je hebt helemaal gelijk!
Wekko306 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:53:
Een 120mm AIO voor bijna honderd euro, damn... Waterkoeling kan inderdaad betere koelprestaties leveren dan lucht, maar dan ga je wel gauw richting een 360mm radiator. Als je graag waterkoeling wilt en van RGB houdt, en ook nog eens een NZXT case hebt, zou ik naar minimaal een Kraken X52 kijken.
Dat heb ik inderdaad gedaan, maar als je kijkt naar de kast dan zie ik maar ruimte voor één fan (boven of achterin), dus ik heb gekozen voor dit model. Of kan ik er gewoon een dubbele inzetten? Ik weet niet of het uitmaakt dat de fan 'afgedekt' is als het ware? Als het kan, ja graag dan! En als het niet kan, moet ik dan misschien naar een andere kast gaan kijken?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:05:
Zou zeker voor een AIO gaan (de 8700k is een heethoofd) , maar een 120mm is niets.
Zelf deze:
(Tabel)

Extra stil door de 140mm fans, koperen radiator ipv aluminium, en fluisterstil (dat je de pomp hoort is een fabeltje bij een goede AIO). De NZXT heeft (had?) veel problemen met de software voor de verlichting, zou me daar zeker goed over informeren.
Zelfde verhaal als hierboven, past dat? Meer dan één fan? Het model dat jij noemt klinkt goed! Ik las inderdaad ook dat de software van NZXT wat matig is, maar ik ben niet van plan alles te gaan synchroniseren en complete lichtshows te gaan fabriceren, dus daar lig ik niet zo wakker van ;)

Conclusie: heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga dit zeker allemaal meenemen in m'n overwegingen! Ik ga gewoon even rustig afwachten wat de GPU's gaan doen en dan ga ik ergens eind oktober / begin november (ik ben in oktober jarig ;)) de uiteindelijke koop doen.

Als jullie nog aanvullingen of ideeën hebben hoor ik het graag!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@matsn0w als je niet gaat overklokken kun je goed uit met dit. ik heb er ook een 1080Ti in, en een zeer goede voeding die voldoende is. en 1TB SSD om je meest gespeelde game(s) op te zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 28-08-2018 22:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• matsn0w
Hackus schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:21:
@matsn0w als je niet gaat overklokken kun je goed uit met dit. ik heb er ook een 1080Ti in, en een zeer goede voeding die voldoende is.
Dat het goede handel is twijfel ik niet aan ;)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
matsn0w schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:18:
Allereerst: iedereen bedankt voor jullie visies! Ik waardeer het zeer. Ik zal op iedereen even reageren.

[...]

Ik ben wat FPS betreft niet zo'n zeurpiet. Ik ben nu amper 20 FPS gewend, dus het hoeft van mij echt niet het hoogste van het hoogste te zijn. Qua games speel ik voornamelijk spellen als GTA 5, ETS 2 en bijvoorbeeld World of Warships. Met name simulatie dus FPS is dan niet het belangrijkste (denk ik). Als ik gewoon (laten we zeggen) 60 FPS haal ben ik al dik tevreden. M'n monitor heeft Freessync (75 Hz) maar draait normaal gesproken 60 Hz. Voor dat beetje extra hoef ik echt niet per se een AMD GPU.

Zoals ik al zei, geluid vind ik niet zo belangrijk, dus van de pomp lig ik niet zo wakker. Mijn keuze voor waterkoeling berust eigenlijk alleen maar op het uiterlijk: ik vind dat iets mooier dan luchtkoeling.

Ik zou natuurlijk voor 16 GB RAM kunnen gaan, en dat later eventueel uitbreiden met nog eens 16 - ga ik overwegen want daar zit wel wat in.

Wifi... Ja echt nodig wil ik niet zeggen (ik heb gewoon een kabel liggen dus ik hang 'm sowieso aan de ethernet) maar voor die twee tientjes... Just in case zou ik zeggen :)

[...]

Zoals ik hierboven al zei, ja ik denk dat ik inderdaad die extra 16 GB misschien eerst nog maar even moet laten liggen. Ik ben het met je eens dat het beter is om, sowieso even te wachten, maar ook om inderdaad naar een 1080 te gaan kijken. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar de 2070 klinkt ook wel interessant... Ga ik naar kijken!

[...]

Ik ben het met je eens wat betreft de GPU en de RAM, maar ik ga niet voor de Intel 9000 serie. Ik weet het niet zeker, maar dan moet ik denk ik ook naar een ander moederbord gaan kijken en dat gaat dan denk ik ook consequenties hebben voor de andere onderdelen... En dan blijf je natuurlijk maar uitstellen ;)
[...]

Eens!

[...]

Hmm, kun je uitleggen waarom ik dat zou doen? Onder de streep verschilt jouw versie amper van de mijne...
[...]

Je hebt helemaal gelijk!

[...]

Dat heb ik inderdaad gedaan, maar als je kijkt naar de kast dan zie ik maar ruimte voor één fan (boven of achterin), dus ik heb gekozen voor dit model. Of kan ik er gewoon een dubbele inzetten? Ik weet niet of het uitmaakt dat de fan 'afgedekt' is als het ware? Als het kan, ja graag dan! En als het niet kan, moet ik dan misschien naar een andere kast gaan kijken?

[...]

Zelfde verhaal als hierboven, past dat? Meer dan één fan? Het model dat jij noemt klinkt goed! Ik las inderdaad ook dat de software van NZXT wat matig is, maar ik ben niet van plan alles te gaan synchroniseren en complete lichtshows te gaan fabriceren, dus daar lig ik niet zo wakker van ;)

Conclusie: heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga dit zeker allemaal meenemen in m'n overwegingen! Ik ga gewoon even rustig afwachten wat de GPU's gaan doen en dan ga ik ergens eind oktober / begin november (ik ben in oktober jarig ;)) de uiteindelijke koop doen.

Als jullie nog aanvullingen of ideeën hebben hoor ik het graag!
Als ik de eerste foto in de Pricewatch van de H500 zo zie kun je gewoon een 280mm rad voorin monteren. Enige wat je dan even moet checken is hoe lang je GPU dan nog mag zijn en of dat past met de GPU die je wilt.

• matsn0w
Wekko306 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:25:
[...]

Als ik de eerste foto in de Pricewatch van de H500 zo zie kun je gewoon een 280mm rad voorin monteren. Enige wat je dan even moet checken is hoe lang je GPU dan nog mag zijn en of dat past met de GPU die je wilt.
Oke, maar geeft het dan niet dat die kant dicht zit?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Er is bij de H500 vooraan aan de onder- en zijkant genoeg ruimte om lucht in te laten. Zet je de behuizing met de dichte kant tegen een muur of kast dan kan het een probleem worden. Een behuizing met een mesh voorkant zoals de Fractal Design Meshify C is dan aan te raden.

• matsn0w
Uszka schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:05:
Er is bij de H500 vooraan aan de onder- en zijkant genoeg ruimte om lucht in te laten. Zet je de behuizing met de dichte kant tegen een muur of kast dan kan het een probleem worden. Een behuizing met een mesh voorkant zoals de Fractal Design Meshify C is dan aan te raden.
Je hebt gelijk, ik heb de kast nog eens beter bekeken en ontdekte dat het inderdaad kan. Ik ben van plan 'm op m'n bureau te gaan zetten zetten dus alle kanten zijn dan gewoon vrij.

Ik post vanmiddag even een geüpdate wenslijstje ;)

EDIT: komt 'ie!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,88€ 349,88
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 162,-€ 162,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 567,32€ 567,32
1Cooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 109,95€ 109,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 160,61€ 160,61
1Corsair RM750x (2018)€ 98,49€ 98,49
1Samsung 860 EVO 500GB€ 96,60€ 96,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.702,65

@Verwijderd: Ik heb niet voor jouw voorstel gekozen, die heeft geen RGB, en dat vond ik op de fans nou juist wel heel gaaf :)

[ Voor 72% gewijzigd door matsn0w op 29-08-2018 15:28 ]

Pagina: 1