dvl-2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:40:
[...]
Ik denk dat dit ook het probleem is. Een normale CV installatie werkt op 2 bar - ik heb de leidingen (natuurlijk) ook niet gezien maar aannemelijk is dat het onderste deel 15mm leidingen zijn. Naarmate de leidingen dan naar zolder gaan (22mm?) valt de druk gewoon compleet weg. Op de overgang van 15-22mm verlies je die 2 bar al en dan heb je het hoogteverschil (5m = 0,5bar) nog niet overwonnen. Dit ga je gewoon niet werkend krijgen tenzij je je cv installatie naar de 3 bar tilt.
Ik doe al een tijdje cv's maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Een normaal systeem heeft aan 1,5 bar genoeg, meer hoeft niet, 2 bar is imo veel.
Water zet uit als het warm wordt, de druk wordt dus hoger.
Normaal wordt dit drukverschil opgevangen door het expansievat. Grote installaties hebben dan ook een groter vat met een hogere voordruk (en evt dikkere hoofdleidingen).
Elk systeem is beveiligd met een overdrukventiel dat bij 3 bar opent zodat de ketel heel blijft.
Zit je al op 2 bar en heb je een groot systeem dan kan je druk,bv bij te klein of defect vat, stijgen tot bv 3 bar waarbij het overdrukventiel geopend wordt en er water wegloopt.
Als het weer afkoelt zal de druk in het systeem minder zijn want minder water.
Zolang de druk boven de 1 bar blijft zal het systeem werken, onder de 1 bar gaat de ketel in storing.
Een normaal systeem heeft hoofdleidingen van 22 en aftakkingen van 15 mm, dat heeft niet met druk te maken maar met waterhoeveelheden.
Kort door de bocht kan een 22 mm leiding gesplitst in twee 15 mm leidingen met volle pompdruk, tak je meer af dan moet je dus gaan verdelen zodat elke radiator genoeg water krijgt, het waterzijdig inregelen.
dat kan met de kraan of met een voetventiel.
Voordeel van een voetventiel is dat je de kraan gewoon onafhankelijk kan blijven bedienen, en als de radiator een probleem heeft kan je de leidingen geheel afsluiten met kraan (ventiel) en voetventiel, en de radiator demonteren terwijl het systeem (verwarming/warm water) blijft werken.
Regel je in met de kraan dan moet je die niet meer verder opendraaien (dicht kan) want dan krijgen andere radiatoren verder op minder of geen water, je ontregelt dan weer.
Het komt dus neer op inregelen.
Rondgepompt water kiest de weg van de minste weerstand, overal zal de weerstand bij geopende (thermostaat)kraan dus gelijk moeten worden om overal water te hebben stromen.
De pomp op de hoogste stand voor veel waterdoorvoer en het systeem op werkdruk en geheel ontluchten om in te regelen.
Voor ontluchten volstaat te beginnen bij de verste radiator en zo naar de ketel toe werken. Tussendoor stoken hoeft niet.
De ketel hoeft eigenlijk zelfs niet aan, lucht zit in de radiatoren gevangen bij vullen via de retourleiding. Maar normaal laat je de ketel wel draaien, meeste ketels hebben bij opstarten eerst een ontluchtingscyclus, de radiatoren ontluchten doe je daarna.
Inregel/tuning-topic deel 2 vind je
hier.
[
Voor 5% gewijzigd door
Teijgetje op 29-08-2018 23:13
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.