Hebben ze mijn CV-installatie verkeerd aangelegd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/kdtsv7.jpg

Dit is de situatieschets. De blauwe lijnen zijn de retour, rood is warm.

Wat er gebeurt: de verwarmingen die vol groen gekleurd zijn, worden netjes warm/heet. De niet gekleurden blijven koud. Alles is al 2 keer doorgespoeld en ontlucht, maar het lijkt er toch op (ik heb er nog geen verstand van) dat de ketel (Nefit HRC 24/4 II) de boel niet goed rondgepompt krijgt... Dit alles zou aangelegd zijn door een bedrijf, daarvan hebben we bij het aanschaffen van het huis ook de ketel overgekocht. Voor ik die mensen ga lastigvallen probeer ik het even bij de experts van Tweakers, misschien dat die wat cheats hebben.

Alle reacties

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 14:43
Keer waterzijdig laten inregelen, dat zorgt voor een gelijk-opwarmend systeem (en betere flow van het water).
Ikzelf heb hiervoor naar tevredenheid CV Tuning uit Nijmegen ingeschakeld.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-02 16:29
Inderdaad, de radiatoren die nu wel goed warm worden moet 'gesmoord' worden.
Anderzijds, de pomp lijkt me wel vrij zwak als het niet lukt om alles warm te krijgen.

Dus:
- draai de knoppen van je 'groene' radiatoren om te beginnen eens dicht, en kijk of de rest dan wel warm wordt. Als dat lukt, dan kan je de proberen die radiatoren al wat te 'smoren' door de voetkleppen wat dicht te draaien
- kijk of er op je pomp geen snelheidsregeling (kleine draaiknop) zit waardoor de pomp snel of traag kan draaien, en zet dat indien mogelijk op maximum

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Verstekbakker
  • Niet online
Wa wa wee wa, wat 2 woorden al teweeg kan brengen, waterzijdig inregelen. Ik ga een beetje met Google/Youtube aan de gang en zal erop terugkomen.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kun je de woonkamer en hal niet onder de vloer aanleggen?

• Verstekbakker
  • Niet online
HyperTrophy schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:34:
kun je de woonkamer en hal niet onder de vloer aanleggen?
De enige aanpassing zou nog kunnen zijn om van SKA naar SKV te gaan in plaats van via de zolder. Al het andere zou een te grote verbouwing zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11
Je kartonnetje is duidelijk, nagenoeg alle flow gaat naar de aftakking aan de linkerkant. Het beetje flow dat rechts overblijft is amper voldoende voor 1 radiator.

Je rondgepompte water pakt de weg van de minste weerstand. Gezien het aantal radiatoren op de linker aftakking zullen die dus het meeste krijgen. Als je die knijpt zal er meer flow op de rechter aftakking komen.

Edit: zie dat ketel beneden in bijkeuken hangt ipv die 2 streepjes boven op zolder

Water moet helemaal omhoog en komt dan weer terug. Water gaat liever door de radiatoren beneden dan dat het omhoog gaat. Radiatoren beneden knijpen zal meer doorlaten naar de leidingen verderop.

[ Voor 36% gewijzigd door _JGC_ op 28-08-2018 14:41 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:39:
Je kartonnetje is duidelijk, nagenoeg alle flow gaat naar de aftakking aan de linkerkant. Het beetje flow dat rechts overblijft is amper voldoende voor 1 radiator.

Je rondgepompte water pakt de weg van de minste weerstand. Gezien het aantal radiatoren op de linker aftakking zullen die dus het meeste krijgen. Als je die knijpt zal er meer flow op de rechter aftakking komen.
Dus ik moet knijpen aan de linkerkant? Of is het niet goed aangelegd?

Ik was te snel, knijpen dus... Ik zal ze een keer geheel sluiten om te kijken of het wat oplevert... Zijn thermostaatknoppen een oplossing? Er zitten nu gewone knoppen op, maar volgens mij is het toch wel oude meuk en mag het wel eens nieuw.

[ Voor 18% gewijzigd door Verstekbakker op 28-08-2018 14:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Even waterzijdig inregelen inderdaad, zie mijn stappenplan: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Koop even een IR-thermometer (€10 op eBay / AliExpress) en ga er op een koude winterdag eens een ochtendje voor zitten. Scheelt je ook een boel gas, het water komt namelijk een stuk koeler terug bij de ketel waardoor hij als een dolle kan condenseren (wat je juist wil voor het rendement) :Y

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2018 14:53 ]

• _JGC_
@Verstekbakker zie edit, had verkeerd gezien mbt ketellocatie.
De leiding tussen de slaapkamers laten lopen ipv over zolder scheelt al iets, maar eerste wat ik zou doen is de radiatoren dichtbij de ketel knijpen, pas als dat niet genoeg oplevert zou ik gaan nadenken over het omleggen van leidingen.

• Verstekbakker
  • Niet online
Zo'n IR-thermometer heb ik wel. Maar het is buiten nog niet koud genoeg.

Moet ik nog wat knoppen of koppelingen vervangen, of werkt dit met alle knoppen?

-edit- Dynamische afsluiters lees ik net, sorry.

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 28-08-2018 14:51 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Werkt met alle knoppen. De handleiding is voornamelijk gericht op thermostaatkranen, maar werkt met elke afsluiter. Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van het afknijpen van de waterstroom op de juiste plek, zodat elke radiator de voor hem benodigde hoeveelheid water krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2018 14:56 ]

Verwijderd

Zet alle radiatoren eens dicht die wel warm worden, en zet dan de cv ketel eens op het ‘schoorsteenveger’ teken.
De ketel gaat dan branden buiten de thermostaat om en zou dan al het warme water over de radiatoren moeten pompen die niet warm werden.
Hiermee kun je het warme water volgen en ook uitsluiten of er weerstand/rotzooi in de leiding zit.
Worden de radiatoren op deze manier wel warm, dan is het een kwestie van inregelen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Nu volledig offtopic, maar is deze manier van aanleggen de methode in Nederland?
In belgië gaan er 2 dikke darmen naar 2 verdelers, warm en koud, van daaruit gaat elke aanvoer naar 1 verwarming en komt terug naar de andere verdeler.

Je hebt heel wat meer darmen nodig, maar dit lijkt mij wel beter.

/offtopic

De Nederbelg !

• kevout
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-11-2025
De problemen zijn het gevolg van de nieuwe plaatsing van de ketel, inregelen gaat helpen inderdaad. Normaal regel je de radiator in met het voetventiel.
En is er een ontluchter op zolder? Al het lucht gaat naar t hoogste punt en blijft daar..... waar lucht zit stroomt geen water. ;)

Verwijderd

Dit soort problemen zijn normaal bij complexe cv installaties. Tegenwoordig tevens veel vaker door gebruik van een. slimme thermostaat.

Wat kun je doen.
Testje:
Sluit alle radiatoren m.u.v. de slechtste/ verste.
Vraag op een normale manier warmte en kijk of hij warm wordt. Zo sluit je verstopping of verkeerde aansluiting uit. (Al gebeurd waarschijnlijk)

Mogelijke oorzaken:
1. Inregelen. Bij nieuwbouw moet de bouwer zelfs dit kunnen aantonen. Bij verbouw hoeft dit niet.
2. Instelling ketelpomp te laag. Gezien huidige slimme regelingen ook iets met de waterflow doen dmv toerengeregelde pomp.
3. Overschot aan verwarming in referentie ruimte
Of verkeerde plaatsing thermostaat.(Referentie ruimte is de ruimte met de thermostaat)
Overschot warmte= wederom oplossing inregelen.

Ik adviseer u een goede installateur in de arm te nemen. Dit soort probleem had i.i.g. snel gesignaleerd moeten worden.

• Jeroen28061974
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-08-2018
Er zijn al veel mogelijkheden genoemt in de bovenstaande verhalen.
Zoals het getekend is zie ik zo even geen mankementen en/of belemmeringen.
Het ziet er goed geïnstalleerd uit.
Even een opsomming.
- Inregelen, radiator dicht bij de ketel de minste flow/debiet en de laatste open.
- pompdebiet op stand 2 van de 3 standen mits de pomp gestuurd wordt door de electronica, dan wordt de pomp gestuurd op vraag. (modulerende pomp of adaptieve pomp)
- cv-druk in de installatie is ook belangrijk, druk minimaal de hoogte van het hoogste punt van de cv-leidingen, hoogte 5m is 0.5bar cv-druk, maximale druk niet boven de waarde wat de fabrikant voorschrijft en wat er op het veiligheidsventiel staat. (overstort) let op de temperatuur bij het vullen.
- voordruk expansievat en inhoud zijn ook belangrijk, zoals het op het plaatje staat is 1,0bar een advies en misschien een vat van 25liter nemen, maar dat is afhankelijk hoe groot de installatie is en de inhoud ervan.
Plaats is in de retour binnen de 50cm vanaf de ketel, let op plaatsen ivm de pomp.
- op zolder 2 automatische vlotterontluchters plaatsen ivm luchtbellen die daar blijven hangen, neem die van Caleffi ivm goede kwaliteit bij hogere temperaturen.
- zit er vervuiling in je leidingen en cv-water laat dan in je retour een deelstroomfilter plaatsen met of zonder magneet ivm ijzerdeeltjes, Spirotech heeft kleine en betaalbare filters.
Het Inregelen van een woning is makkelijk ten opzichte van een flat of kantoorpand.
Dan heb je specifieke apparatuur nodig en meer kennis over de installatie en zijn componenten.

De firma Rekon BV uit Heemskerk kan jullie ook advies geven over vervuiling en doorspoelen.
Wilfred is de eigenaar en Hans zijn compagnon.
Inregelen kunnen ze ook.
Ze werken ook voor een paar grote bedrijven ivm advies op waterbehandeling.

Succes

Verwijderd

Warm water is lichter dan koud water. Om via de zolder warm water naar beneden te pompen heb je meer druk nodig. Dit om tegen de zwaartekracht in het warme water naar beneden te krijgen. De groene knijpen helpt alleen als ze ook daadwerkelijk flow hebben. Of op de begane grond een warme kortsluiting maken aan de warme en koude zijde want dan heb je alleen parallelle radiatoren. Succes

• _JGC_
Jellabie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:26:
Nu volledig offtopic, maar is deze manier van aanleggen de methode in Nederland?
In belgië gaan er 2 dikke darmen naar 2 verdelers, warm en koud, van daaruit gaat elke aanvoer naar 1 verwarming en komt terug naar de andere verdeler.

/offtopic
Hangt beetje van de setup af. Bij nieuwbouw is verdeler heel normaal, bij achteraf aanleggen trek je gewoon een dubbele leiding door het hele huis en tap je daar de radiatoren af.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe is 't systeem oorspronkelijk berekent geweest? Ik kan me niet voorstellen dat de plaatsing van de CV installatie zo ooit bedoeld is geweest en dat warm water dus praktisch door 't hele huis "rond" gepompt moest worden vanuit de bijkeuken over twee woonlagen om uiteindelijk vervolgens pas in de hal te kunnen komen?

Stond die CV installatie oorspronkelijk misschien op de zolder?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-08-2018 00:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Verstekbakker
  • Niet online
Heel veel vragen terug gekregen dus. Ik ga even lezen en dan kijken of ik overal een antwoord op heb.

Er zitten 2 ontluchters op zolder, voor koud en warm. Voorheen heeft de ketel op zolder gezeten (er zat daar een stopcontact en een pijpje door het dak), vandaar dat daar de leidingen ook nog lopen. Nu zit hij dus in de bijkeuken. Dit was een beslissing van de vorige bewoner.

De druk is op 2 bar gezet door mezelf. Gewoon door te kijken op het metertje op de ketel dus.

Op zolder zitten volgens mij geen automatische ontluchters, maar ze zijn iedere keer eerst ontlucht, dat hielp niet.

Vraag van mij nog even, wat is een voetventiel? Niet de draaiknop aan de bovenkant van de radiator?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:22:
Heel veel vragen terug gekregen dus. Ik ga even lezen en dan kijken of ik overal een antwoord op heb.

Er zitten 2 ontluchters op zolder, voor koud en warm. Voorheen heeft de ketel op zolder gezeten (er zat daar een stopcontact en een pijpje door het dak), vandaar dat daar de leidingen ook nog lopen. Nu zit hij dus in de bijkeuken. Dit was een beslissing van de vorige bewoner.

De druk is op 2 bar gezet door mezelf. Gewoon door te kijken op het metertje op de ketel dus.

Op zolder zitten volgens mij geen automatische ontluchters, maar ze zijn iedere keer eerst ontlucht, dat hielp niet.

Vraag van mij nog even, wat is een voetventiel? Niet de draaiknop aan de bovenkant van de radiator?
Misschien dat je 't met een zwaardere pomp aan de CV op kunt lossen maar.... Beter zet je er een extra pomp bij ;)

• Verstekbakker
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:25:
[...]

Misschien dat je 't met een zwaardere pomp aan de CV op kunt lossen maar.... Beter zet je er een extra pomp bij ;)
Dat zou een installatiebedrijf toch wel hebben voorzien? De vorige bewoner had een contract, dus bij problemen moesten ze dan komen opdraven...

-edit- Voor de duidelijkheid; de vorige bewoner heeft de ketel in de bijkeuken laten plaatsen door een installatiebedrijf en daar ook een onderhoudscontract genomen voor de toen geplaatste nieuwe ketel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verstekbakker op 29-08-2018 00:31 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:28:
[...]

Dat zou een installatiebedrijf toch wel hebben voorzien? De vorige bewoner had een contract, dus bij problemen moesten ze dan komen opdraven...
Waarom is die CV installatie überhaupt van de zolder naar de begane grond gezet? Lijkt me niet echt een doordachte keuze geweest van de installateur in dit geval 8)

• Verstekbakker
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:30:
[...]

Waarom is die CV installatie überhaupt van de zolder naar de begane grond gezet? Lijkt me niet echt een doordachte keuze geweest van de installateur in dit geval 8)
Waarschijnlijk zodat het warme water dan eerder bij de douche/keuken is. De douche is in de ruimte naast de ketel nu. Het was voor ons ook een uitkomst, want de bijkeuken zou uiteindelijk een badkamer moeten worden. Dus het warme water is dan lekker dichtbij.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:32:
[...]

Waarschijnlijk zodat het warme water dan eerder bij de douche/keuken is. De douche is in de ruimte naast de ketel nu. Het was voor ons ook een uitkomst, want de bijkeuken zou uiteindelijk een badkamer moeten worden. Dus het warme water is dan lekker dichtbij.
Je warm water voorziening is (waarschijnlijk) een geheel ander circuit. Ik ga er nú maar even vanuit dat 't een "combi-ketel" is? Als je met zo'n ketel snél warm water wil hebben op alle plekken in je woning dan moet je de ketel én pompen daar op afstemmen óf gebruik maken van "close-in" systemen op de plekken waar je direct warm/heet water wilt kunnen tappen.

• Verstekbakker
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:36:
[...]

Je warm water voorziening is (waarschijnlijk) een geheel ander circuit. Ik ga er nú maar even vanuit dat 't een "combi-ketel" is? Als je met zo'n ketel snél warm water wil hebben op alle plekken in je woning dan moet je de ketel daar op afstemmen óf gebruik maken van "close-in" systemen op de plekken waar je direct warm/heet water wil kunnen tappen.
Combi ketel ja, dus de leidingen voor het water komen van de ketel af. Ik heb het zo niet verzonnen, en er wordt in de nabije toekomst niet teveel meer aan verbouwd. Ik probeer het dus in de huidige situatie zo te krijgen dat alle radiatoren warm worden.

-edit- Ik heb nog steeds geen idee wat een voetventiel is. Maar Google geeft mij plaatjes van een ventiel dat volgens mij niet op mijn radiatoren zitten, of die ik niet gezien heb. Dan heb ik er ook nog nooit aan gedraaid, misschien dat ik daar een fout mee maak.

[ Voor 15% gewijzigd door Verstekbakker op 29-08-2018 00:42 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:39:
[...]

Combi ketel ja, dus de leidingen voor het water komen van de ketel af. Ik heb het zo niet verzonnen, en er wordt in de nabije toekomst niet teveel meer aan verbouwd. Ik probeer het dus in de huidige situatie zo te krijgen dat alle radiatoren warm worden.
Dan zul je dus het warme CV water op de één of andere manier wat meer druk moeten gaan geven zodat 't ook écht rond gepompt gaat worden door je hele woning. Het zakt niet vanzelf naar de hal om vervolgens dan ook weer op te gaan stijgen.... ;)

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09-2025
Het eerste wat je moet doen is de "warme radiatoren" dichtdraaien en kijken of de andere dan wel warm worden. Zonder deze info heeft het niet veel zin om verder te speculeren.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik vind het geen logische installatie (meer). Als je het met tuning niet red, zou ik het probleem bij de bron aanpakken:

Via BG bypass maken naar het circuit aan de rechterkant van het huis. Op zolder de verbinding verbreken.

Of

Ketel terug naar zolder

Anders blijf je met een suboptimaal systeem zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Joris748 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 06:52:
Ik vind het geen logische installatie (meer). Als je het met tuning niet red, zou ik het probleem bij de bron aanpakken:

Via BG bypass maken naar het circuit aan de rechterkant van het huis. Op zolder de verbinding verbreken.

Of

Ketel terug naar zolder

Anders blijf je met een suboptimaal systeem zitten.
Want?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 13:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jellabie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:26:

/offtopic
Nee, dit is geen normale manier van aanleggen. Normaal staat de ketel op zolder en heb je twee min of meer gelijke aftakkingen naar de voorkant en de achterkant van het huis die van een dikke buis geleidelijk dunner wordt na aftakkingen of radiatoren (vaak van 1,5" naar 1/2").
Een ketel in de bijkeuken die alles via één buis naar boven en naar voren moet pompen is iets wat je hoogstens in een verbouwing ziet, als er geen of weinig plaats is op zolder of als men het te lastig vindt om daar een gasleiding naar toe te leggen.
Dit is gewoon een in de basis slecht ontworpen CV installatie.
[...]

-edit- Ik heb nog steeds geen idee wat een voetventiel is. Maar Google geeft mij plaatjes van een ventiel dat volgens mij niet op mijn radiatoren zitten, of die ik niet gezien heb. Dan heb ik er ook nog nooit aan gedraaid, misschien dat ik daar een fout mee maak.
https://www.cvtuning.nl/gebouw-voetventielen-ballofixen

In feite is het om de maximale doorvoer van een radiator te beperken. Dat kan ook met de radiatorkraan zelf, maar als dat een thermostatische kraan is gaat dat niet werken en met een manuele kraan zul je altijd mensen houden die hem "even helemaal open draaien omdat het koud is".

Ik ben het eens met @Joris748. Waarom heb je de ketel niet op zolder laten zetten? Dit is gewoon een recept voor jarenlange ellende en erger met je verwarming.

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 29-08-2018 08:36 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zie reactie @Maasluip, die legt het haarfijn uit.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:54
Maasluip schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:32:
[...]

Normaal staat de ketel op zolder en heb je twee min of meer gelijke aftakkingen naar de voorkant en de achterkant van het huis die van een dikke buis geleidelijk dunner wordt na aftakkingen of radiatoren (vaak van 1,5" naar 1/2").
Ik denk dat dit ook het probleem is. Een normale CV installatie werkt op 2 bar - ik heb de leidingen (natuurlijk) ook niet gezien maar aannemelijk is dat het onderste deel 15mm leidingen zijn. Naarmate de leidingen dan naar zolder gaan (22mm?) valt de druk gewoon compleet weg. Op de overgang van 15-22mm verlies je die 2 bar al en dan heb je het hoogteverschil (5m = 0,5bar) nog niet overwonnen. Dit ga je gewoon niet werkend krijgen tenzij je je cv installatie naar de 3 bar tilt.

• Wyber
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 20:07
[...]
-edit- Ik heb nog steeds geen idee wat een voetventiel is.
Een voetventiel word geplaatst tussen een radiator en de retour leiding.

Mijn CV installatie lijkt veel op die van jou, aanvoer en retour voor de radiatoren aan voorzijde van mijn huis lopen langs het plafond van de boven verdieping (geen zolder ik heb een plat dak).

Ik heb een paar weken geleden een aantal radiatoren vervangen, en had het zelfde probleem.

Zoals al aangegeven eerst checken of ze warm worden / goed zijn ontlucht. alle radiatoren dichtdraaien en dan eerst alleen die van de hal open -> stoken -> alles ontluchten. hal dichtdraaien woonkamer open -> stoken -> alles ontluchten. woonkamer dichtdraaien Bib open -> stoken -> alles ontluchten. enz, enz

Tussendoor even de druk controleren en bijvullen wanneer nodig.

Als de radiatoren aan de voorzijde heet worden kan je gaan inregelen.

• _JGC_
dvl-2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:40:
[...]

Ik denk dat dit ook het probleem is. Een normale CV installatie werkt op 2 bar - ik heb de leidingen (natuurlijk) ook niet gezien maar aannemelijk is dat het onderste deel 15mm leidingen zijn. Naarmate de leidingen dan naar zolder gaan (22mm?) valt de druk gewoon compleet weg. Op de overgang van 15-22mm verlies je die 2 bar al en dan heb je het hoogteverschil (5m = 0,5bar) nog niet overwonnen. Dit ga je gewoon niet werkend krijgen tenzij je je cv installatie naar de 3 bar tilt.
Als dat zo is, is het compleet prutswerk.
Vanaf de ketel gebruik je 22mm, pas als je aftakt naar een radiator pak je 15mm.

Overigens is mijn installatie niet heel anders, ketel in de berging, leiding naar zolder, aftakken en dan terug naar slaapkamers en beneden. Ketel heeft er geen moeite mee (intergas HRE, pompstand 2), maar ik heb wel moeten inregelen om de radiator in de woonkamer goed warm te krijgen.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:35
Verstekbakker schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:33:
Wa wa wee wa, wat 2 woorden al teweeg kan brengen, waterzijdig inregelen. Ik ga een beetje met Google/Youtube aan de gang en zal erop terugkomen.
Over de verwarming waterzijdig inregelen is een heel topic te vinden.
Het klinkt ingewikkelder dan het is. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Jeroen28061974
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-08-2018
wimmel_1 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:25:
[...]

Een extra pomp heeft geen zin omdat deze de ketelpomp tegenwerkt en krijg je storing met maximaal bereikte cv water temperatuur.

Voetventiel is een afsluiter in de retour en wordt gebruikt voor het inregelen van de flow over de radiator.
Er zijn verschillende modellen kranen en Voetventielen.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:35
dvl-2 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:40:
[...]

Ik doe al een tijdje cv's maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Een normaal systeem heeft aan 1,5 bar genoeg, meer hoeft niet, 2 bar is imo veel.
Water zet uit als het warm wordt, de druk wordt dus hoger.
Normaal wordt dit drukverschil opgevangen door het expansievat. Grote installaties hebben dan ook een groter vat met een hogere voordruk (en evt dikkere hoofdleidingen).
Elk systeem is beveiligd met een overdrukventiel dat bij 3 bar opent zodat de ketel heel blijft.
Zit je al op 2 bar en heb je een groot systeem dan kan je druk,bv bij te klein of defect vat, stijgen tot bv 3 bar waarbij het overdrukventiel geopend wordt en er water wegloopt.
Als het weer afkoelt zal de druk in het systeem minder zijn want minder water.
Zolang de druk boven de 1 bar blijft zal het systeem werken, onder de 1 bar gaat de ketel in storing.

Een normaal systeem heeft hoofdleidingen van 22 en aftakkingen van 15 mm, dat heeft niet met druk te maken maar met waterhoeveelheden.
Kort door de bocht kan een 22 mm leiding gesplitst in twee 15 mm leidingen met volle pompdruk, tak je meer af dan moet je dus gaan verdelen zodat elke radiator genoeg water krijgt, het waterzijdig inregelen.
dat kan met de kraan of met een voetventiel.
Voordeel van een voetventiel is dat je de kraan gewoon onafhankelijk kan blijven bedienen, en als de radiator een probleem heeft kan je de leidingen geheel afsluiten met kraan (ventiel) en voetventiel, en de radiator demonteren terwijl het systeem (verwarming/warm water) blijft werken.
Regel je in met de kraan dan moet je die niet meer verder opendraaien (dicht kan) want dan krijgen andere radiatoren verder op minder of geen water, je ontregelt dan weer.

Het komt dus neer op inregelen.
Rondgepompt water kiest de weg van de minste weerstand, overal zal de weerstand bij geopende (thermostaat)kraan dus gelijk moeten worden om overal water te hebben stromen.
De pomp op de hoogste stand voor veel waterdoorvoer en het systeem op werkdruk en geheel ontluchten om in te regelen.
Voor ontluchten volstaat te beginnen bij de verste radiator en zo naar de ketel toe werken. Tussendoor stoken hoeft niet.
De ketel hoeft eigenlijk zelfs niet aan, lucht zit in de radiatoren gevangen bij vullen via de retourleiding. Maar normaal laat je de ketel wel draaien, meeste ketels hebben bij opstarten eerst een ontluchtingscyclus, de radiatoren ontluchten doe je daarna.

Inregel/tuning-topic deel 2 vind je hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-08-2018 23:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1