Wifi buiten antenne

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11-2022
Hallo tweakers,

ik zoek voor een client van mij een fatsoenlijke buiten antenne.
Helaas heb ik totaal geen info over de camping apparatuur dus moet ik helaas iets pakken wat universeel zal werken (het gaat zich om deze camping trouwens, voor het geval iemand van jullie daar al is geweest: https://www.campingduinhoeve.nl/ )
De PC waar de wifi op zit heb ik voor hun gebouwd met een pricewatch: MSI B250I GAMING PRO AC moederbord.
De aansluiting van de antenne zal dan ook een SMA moeten zijn.
De prijs moet zo rond de €150 max liggen.
Het zal dan ook een antenne moeten zijn die gewoon buiten de caravan kan blijven (in elk weer), en een redelijk lange range zal hebben voor het oppikken van de wifi. Er kan eventueel een beetje DIY gedaan worden om een richt ontvanger te hebben, indien zoiets de enigste oplossing is voor een fatsoenlijke antenne.

Toen ik shops ging vragen kwam er een met deze oplossing: https://www.wifishop.nl/w...pot-extender-v4/pid=58267
Maar ik vroeg alleen een antenne aan hun, geen hele hotspot set. Dus ik vertrouw ze al niet met hun advies.

Bedankt voor alle advies alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Ik denk dat je hier op uit gaat komen:

https://www.banggood.com/...p-84277.html?rmmds=search

Goedkoop, effectief, waterdicht en de juiste connector.
Ook in NL wel te krijg denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 28-08-2018 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je cliënt snapt dan ook dat een betere/grotere antenne niet of nauwelijks iets gaat helpen als het signaal buiten de caravan al slecht is ? (je gaat niet met meer Mw terugzenden met een groter antenne) In dat soort gevallen kan je beter kijken naar zoiets en daar een lange USB kabel aanhangen :

https://www.arobantennebo...usb-wi-fi-buitenrepeater/

p.s: Je weet ook dat die Wifishop hotspotontvanger die je linkt ook meer dan 100Mw zendvermogen heeft en daarmee illegaal is om te gebruiken in Nederland ?

[ Voor 24% gewijzigd door Breezers op 28-08-2018 14:24 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Gman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:06:
Ik denk dat je hier op uit gaat komen:

https://www.banggood.com/...p-84277.html?rmmds=search

Goedkoop, effectief, waterdicht en de juiste connector.
Ook in NL wel te krijg denk ik.
Bedankt, ik ga eens kijken of deze hier te verkrijgen is en of die goed genoeg is.
Breezers schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:19:
Je cliënt snapt dan ook dat een betere/grotere antenne niet of nauwelijks iets gaat helpen als het signaal buiten de caravan al slecht is ? (je gaat niet met meer Mw terugzenden met een groter antenne) In dat soort gevallen kan je beter kijken naar zoiets en daar een lange USB kabel aanhangen :

https://www.arobantennebo...usb-wi-fi-buitenrepeater/

p.s: Je weet ook dat die Wifishop hotspotontvanger die je linkt ook meer dan 100Mw zendvermogen heeft en daarmee illegaal is om te gebruiken in Nederland ?
Ja dat had ik ze ook al uitgelegd, maarja, als de camping moeilijk doet en niet eens fatsoenlijk antwoord geeft, dan kan ik ook helaas weinig.
Dus dan kan ik vanuit mij het beste mogelijk aanleggen, dan weten we namelijk zeker dat het niet aan hun kant zal liggen en dat ze bij de camping moeten klagen voor betere apparatuur.

Die wat jij me linkt, heb ik wel al vaker voorbij zien komen in mijn zoektocht. Die is gewoon geschikt om buiten te laten hangen? In elk weer? Want dat is de belangrijkste factor.

Verder over dat setje, ja ik vertrouwde het al niet. Ik vraag die kerel voor een antenne, vervolgens geeft die mij gewoon het duurste setje wat op hun site staat. Dus wist ik hier al dat het advies geen eerlijk advies was, maar proberen geld uit mijn beurs te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Breezers schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:19:
Je cliënt snapt dan ook dat een betere/grotere antenne niet of nauwelijks iets gaat helpen als het signaal buiten de caravan al slecht is ? (je gaat niet met meer Mw terugzenden met een groter antenne)
Dat is niet helemaal waar. Een antenne met een hogere gain, zal het signaal beter ontvangen en ook een krachtiger signaal terugsturen. Plus met een buitenantenne (evt op een paaltje) heb je mogelijk line-of-sight met het accesspoint wat de demping gigantisch kan verlagen.

Staat uiteraard wel tegenover dat je een high-gain antenne goed zal moeten richten, want een hogere gain betekent een kleinere zendhoek. Met een omni-antenne zal dat niet zo'n punt zijn, die zul je enkel netjes rechtop moeten zetten. Een richtantenne kan een nóg beter resultaat geven maar moet je dan uiteraard wel goed op het accesspoint richten.

@SauSkopje
Een groot nadeel van antennes aan lange verlengkabels, is dat wifi, door zijn hoge frequentie, erg veel verlies heeft in coax kabels. Zeker in dunne coax-kabeltjes zoals bij die antenne van banggood die Gman linkt. Daarnaast verlies je de MiMo functionaliteit. Voor een tientje is het absoluut een poging waard, maar verwacht er niet direct wonderen van. De oplossing die je zelf aandraagt zal waarschijnlijk beter werken maar is veel te duur voor wat je wilt.

Persoonlijk zou ik veel liever gewoon een accesspoint of USB-wifi dongle buiten ophangen, dan een lange coax kabel. Zo heb je minimaal signaalverlies in het analoge gedeelte en is de data-overdracht naar binnen digitaal (ethernet of USB). Gaat je betere performance opleveren dan welke annene-verlengkabel-oplossing dan ook, voor waarschijnlijk een lagere prijs.
Ubiquity heeft hier leuke spullen voor, bijv. een pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2

Denk overigens ook na over het risico van blikseminslag, zeker als je de antenne op een hoog punt gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
Beschrijf ook is de situatie, oftewel wat hangt daar?
Hoever vanaf de caravan is de mast/antenne van de camping?
Heb je vrij zicht of zit er van alles tussen?
Heb je buiten de caravan met je telefoon redelijke verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
mcDavid schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:41:

@SauSkopje
Een groot nadeel van antennes aan lange verlengkabels, is dat wifi, door zijn hoge frequentie, erg veel verlies heeft in coax kabels. Zeker in dunne coax-kabeltjes zoals bij die antenne van banggood die Gman linkt. Daarnaast verlies je de MiMo functionaliteit. Voor een tientje is het absoluut een poging waard, maar verwacht er niet direct wonderen van. De oplossing die je zelf aandraagt zal waarschijnlijk beter werken maar is veel te duur voor wat je wilt.

Persoonlijk zou ik veel liever gewoon een accesspoint of USB-wifi dongle buiten ophangen, dan een lange coax kabel. Zo heb je minimaal signaalverlies in het analoge gedeelte en is de data-overdracht naar binnen digitaal (ethernet of USB). Gaat je betere performance opleveren dan welke annene-verlengkabel-oplossing dan ook, voor waarschijnlijk een lagere prijs.
Ubiquity heeft hier leuke spullen voor, bijv. een pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2

Denk overigens ook na over het risico van blikseminslag, zeker als je de antenne op een hoog punt gaat zetten.
Ja ik hoop natuurlijk dat de bomen daar hoger zijn. Maar dat is nu net het rotte, ik zit in het donker te tasten vanwege dat ik totaal geen info heb over die camping daar.
Zoals ik boven al aangaf, ik heb ze een klein PCtje gebouwd met dat moederbord in deze kast: pricewatch: Cooler Master Elite 110
Nu hebben ze die netjes weggewerkt onder de bank in de caravan. Nu had ik een oud routertje buiten gehangen op een ~25m afstand met niks ertussen (behalve de muren van de caravan natuurlijk). En kreeg hier al nauwelijks signaal van. Even een stickje gepakt en die met usb verlengt en (op dezelfde lijn) in de deuropening gelegd. Wel dezelfde afstand als de kast zelf van de router is, alleen vrij van obstructies.
Dit bleek wel te werken en was het signaal dus "ok", daarom kwam ik met het idee om maar gewoon een verlenging naar buiten te maken en daar dus de antenne te hangen.
Die wat jij mij gelinkt heb, is die antenne daarvan vergelijkbaar met de andere sterkere?
Hoe zit dat met die wat Breezers gelinkt heeft? Ik zag die namelijk flink wat vaak voorkomen en die werkt op USB verlenging (wat ongeveer in totaal 3-4 meter zal zijn). Ik vraag me alleen af, hoe weerbestendig kan dat zijn..
NL_Scratch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:58:
Beschrijf ook is de situatie, oftewel wat hangt daar?
Hoever vanaf de caravan is de mast/antenne van de camping?
Heb je vrij zicht of zit er van alles tussen?
Heb je buiten de caravan met je telefoon redelijke verbinding?
Helaas heb ik totaal geen info hierover, dus moet roeien met de riemen die ik heb helaas. 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Die dongle die breezers gelinkt geeft is een usb-wifi dongle, met (zo te zien) een goeie omni antenne en geschikt voor buiten.

Wat ik linkte is een accesspoint met richtantenne, en ook geschikt voor buiten. Die sluit je aan met een netwerkkabel en PoE-injector.

Beide zijn prima oplossingen. De verschillen:
- usb is waarschijnlijk makkelijker te configureren, maar je zit met een maximale kabellengte van 5m (en da's al erg veel)
- netwerkkabel kan tot 100m, maar het instellen is misschien wat lastiger, plus je hebt een PoE injector nodig (weet niet zeker of die er standaard bij zit)
- een richtantenne heeft een veel grotere gain dan een omni-antenne, maar moet je natuurlijk wel netjes op het access point richten (prima voor een stacaravan, minder praktisch als je iedere week ergens anders staat).

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 28-08-2018 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in het verleden had ik gewoon een cheapass TP-link routertje (met DD-WRT om hem fatsoenlijk als client te linken) met een 2.4ghz Yagi antenne buiten hangen op de camping...

routertje wel in een wel in een waterdichte behuizing en gevoed via een zelfbouw PoE oplossing...
hoeft niet duur te zijn dus ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SauSkopje
Bedankt voor alle uitleg mcDavid (en de rest!). Ik ga ze voorstellen om zelf te kiezen nadat ik de voor en nadelen van beiden opties voorgelegd heb.

Vind het toch erg dat ik zoiets moet vragen. Maarja, toen ik 15 jaar geleden voor systeem/netwerkbeheerder geleerd heb was wifi nog niet echt een ding wat men vaak deed gebruiken dus heb ik me er nooit echt super in verdiept.

Weet even niet welk antwoord nu het beste is, aangezien het in meerdere antwoorden verwerkt is.

[ Voor 11% gewijzigd door SauSkopje op 28-08-2018 20:07 ]

Pagina: 1