Keuze 2e Autotje (Hulp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 21:56
Hallo,

Graag zou ik jullie mening willen bij de keuze voor een 2e autotje.

De wens:
2e Auto voor woon werk verkeer (part-time) en ophalen, brengen kinderen plus extras. Max 10k km per jaar.
Eisen:
Airco, Cruisecontrol. Redelijk jong en onderhoudsvriendelijk (ik ga het niet zelf doen). Minimale kosten om te rijden (belasting, tanken, verzekering)
Budget: Ik begon met 7k maar zit inmiddels op 8k+ want ik zie teveel leuke dingen in nieuwere autos (=duurder :P)

Met deze wensen kwamen wij op de kleinste autos die ieder bekend merk levert. Maar er zijn er wel een paar afgevallen (meestal omdat de kofferbak nog net te klein is) dus NIET:
C1, 107, Aygo, Renault, Panda, Punto, Up.

Waar we dan op uit kwamen waren vooral: I10, Picanto, Citigo.

Dus we hebben deze (I10) nu op het oog maar het is eigenlijk boven het budget, mijn vraag, haal ik hier nu veel meer uit voor 1,3k meer of niet?
https://www.autoweek.nl/o...plus-climatronic-1e-eige/

In vergelijking tot deze bijvoorbeeld
https://www.autoweek.nl/o...tion-comfort-alle-opties/
Ga ik het merken dat deze al veel meer km heeft gemaakt?

https://www.autoweek.nl/o...e-control-airconditionin/
Idem voor deze meer Km en Skoda

Andere die ik nog gevonden heb zijn I10 van een ouder model
https://www.autoweek.nl/o...-comfort-airconditioning/
https://www.autoweek.nl/o...onditioning-lm-velgen-el/

Graag jullie mening is de 8k+ het waard tegenover de 7k+ ers.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je al gekeken naar de Seat Mii, ik weet niet hoe dat met de kofferbak zit maar wellicht valt die net zoals de Citigo net binnen je eisen voor de kofferbak?

Je kunt ook wel een relatief jonge Suzuki Swift vinden met 5 deuren en niet bijster veel kilometers rond de 7/8k.

Qua gelopen kilometers, onderhoud heb je altijd, enige is dat je soms duurder uit bent als er groot onderhoud aan zit te komen met bijvoorbeeld de distributieriem nieuwe remmen. Als je dit incalculeert is een auto met 100dkm echt niet 'slechter' dan eentje met 30dkm.

Als je het niet erg vindt om net iets ouder te rijden, kun je ook prima kijken naar een ouder model Fabia, kost niet bijster veel meer in de maand maar is ruim genoeg en prijstechnisch wat goedkoper dan een klein autootje (relatief duur door meer vraag/goede afzet markt), ook zijn de 'luxere' uitvoeringen hier wat meer standaard en zodoende goedkoper.

Vergeet overigens niet te kijken naar de veiligheidsspecificaties en botstestresultaten. Het is wel je partner en je kinderen die er in zitten, ook al rijden ze alleen maar 50km/u door de bebouwde kom.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
Up en Citigo zijn identieke auto's met een andere badge erop. Benieuwd naar die keuze :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zijn vier zitplaatsen voldoende of moet je toch vijf hebben?

Kijk als ik je eisen pakket bekijk dan valt daar een hele hoop in. Kleine station zou misschien nog handig kunnen zijn, maar misschien niet nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door Falcon op 28-08-2018 10:33 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaameLei
  • Laatst online: 01-11-2023
Heb je al eens gekeken naar een Ford Ka? Dat zijn best fijne autootjes om in te rijden, en ik denk net een klasse 'luxer' zeg maar dan een CitiGO of andere Up-rebadges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Private lease I10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
True schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:55:
Heb je al gekeken naar de Seat Mii, ik weet niet hoe dat met de kofferbak zit maar wellicht valt die net zoals de Citigo net binnen je eisen voor de kofferbak?.
Laatst zijn we in een Mii met 3 volwassen kerels voor een weekend naar Berlijn gereden (dus ook bagage), dat paste prima dus dan moet het voor 2 kinderen ook ruim zat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JB076 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:27:
Up en Citigo zijn identieke auto's met een andere badge erop. Benieuwd naar die keuze :P.
Skoda staat er bekend om net ietsjes ruimer te zijn in dezelfde klasse auto's als VW, dus op zich niet heel vreemd dat het misschien net ergens een paar centimeter scheelt waardoor de buggy er wel/niet in past. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekitch
True schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Skoda staat er bekend om net ietsjes ruimer te zijn in dezelfde klasse auto's als VW, dus op zich niet heel vreemd dat het misschien net ergens een paar centimeter scheelt waardoor de buggy er wel/niet in past. :+
Precies dat ja, en volkswagen is dan ook een beetje persoonlijk. EN met zoveel keuze is het wel handig om sommige argumenten gelijk te gebruiken om het bos wat kleiner te maken.

@Falcon
4 zitplaatsen is voldoende, als 5 is mooi meegenomen

@mstx
Seat Mii ook naar gekeken is ook optie, ben hem alleen nog niet tegengekomen in mijn zoektocht met alle eisen.

Ford Ka is altijd 3 deurs, Ford Ka+ nog naar gekeken maar is pas 2 jaar op de markt en nog niet goedkoop 2e hands te vinden.

@Anoniem: 915187
Private Lease is uiteindelijk toch duurder dan kopen. Ik wil en kan nu investeren en met een auto die potentieel gewoon 10 jaar mee gaat is de afschrijving altijd goedkoper dan private lease. Ja het is niet een nieuwe auto.

@True
Ik kzal eens kijken of ik wat precies onderhoud kan berekenen voor 100k km autos. Ik weet alleen nog van vroeger dat D riem altijd erg duur was, maar dat met deze kleinere autos de kosten iets minder zijn. Goeie tip. Ook over bots test, weet je toevallig waar ik deze makkelijk kan vinden?

Blijft de vraag is het nu waard om 1.000 Euro meer uit te geven? Heb ook last van de verliefdheids factor...

[ Voor 3% gewijzigd door Ekitch op 28-08-2018 12:11 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Ekitch niets wat je zelf ook wel kunt vinden ;)
Volgens mij heeft autoweek.nl, de anwb en de consumentenbond wel zoiets. Ik zou ook even je Google search in het Duits gooien, de Duitse autobonden e.d. hebben ook wel frequent goeie informatie over dit soort zaken.

edit:
1000€ meerprijs is het altijd waard als je er meer voor terugkrijgt wat jij het ook waard vind. De vraag is alleen of je het in je portemonnee kunt missen, maar daar kan ik niet inkijken.

[ Voor 27% gewijzigd door True op 28-08-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
True schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:12:
@Ekitch niets wat je zelf ook wel kunt vinden ;)
Volgens mij heeft autoweek.nl, de anwb en de consumentenbond wel zoiets. Ik zou ook even je Google search in het Duits gooien, de Duitse autobonden e.d. hebben ook wel frequent goeie informatie over dit soort zaken.

edit:
1000€ meerprijs is het altijd waard als je er meer voor terugkrijgt wat jij het ook waard vind. De vraag is alleen of je het in je portemonnee kunt missen, maar daar kan ik niet inkijken.
Crash test voor kleine auto blijkt best lastig. De 2014 citigo heeft bijvoorbeeld geen NCAP test gehad... Wel raar dacht dat bijna verplicht was. Enfin de 2011 versie had 5 sterren, de I10 4 sterren. Maar zelfde score voor kindveiligheid.

En je hebt zeker gelijk mbt tot waarde. Maar dan wordt het dus persoonlijk en dan ken ik mezelf, dus zal maar diep in specs gaan porren ;)
Thanx

- Squeeek !!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:39
Net een maatje groter dan een A-segmenter, maar gewicht is slechts 945 kg:
Mitsubishi Colt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 16:06
Als je de auto 10 jaar wilt houden zou ik ook altijd kijken naar de leeftijd van de modelreeks.
Neem vergelijk C1/107/Aygo 2006-2014 tegenover Mii/up/citygo 2012-heden? Over 10 jaar is een citygo eigentijdser dan een C1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:18
True schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

:? up/citigo/mii zijn het zelfde, het is niet zoals bij een golf/octavia dat alleen de basis gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:00

WCA

De Mii/Citigo/Up zijn echt identiek aan elkaar. De verschillen zitten 'm in logo's, en standaarduitrustingen

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:14

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

nielsgaastra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:00:
Mitsubishi Colt
Klopt want het is gewoon B-segment :+

Al zou dat mijn suggestie ook zijn. Ga niet voor een A-segment maar voor een kleinere B-segment. Dan heb je meestal direct meer ruimte. Zonder direct grote stappen te maken in de wegenbelasting.

Ford Fiesta, Volkswagen Polo en dat soort dingen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb de specificaties er op nageslagen, maar inderdaad @Marcel Br @GreNade de Mii Citigo en UP zijn identiek qua ruimte volgens de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-07 18:54

wickedm3n

Always having fun!

nielsgaastra schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:00:
Mitsubishi Colt
Wat ouder maar een speelser uiterlijk(smaak gebonden) een smart forfour van 2004-2007. Op dezelfde basis als de colt, super betrouwbaar.
Echt een top auto!( mits een 1.3 -1.5)

In progress: VW kever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Ekitch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:39:
Met deze wensen kwamen wij op de kleinste autos die ieder bekend merk levert. Maar er zijn er wel een paar afgevallen (meestal omdat de kofferbak nog net te klein is) dus NIET:
C1, 107, Aygo, Renault, Panda, Punto, Up.
Een Punto is toch veel ruimer dan die andere modellen (en ruimer dan de modellen die je selectie wel gehaald hebben)? Ik vind Punto's best fijne auto's en zou die zonder twijfel verkiezen boven een i10, Picanto of Citigo.

En valt het gehele merk Renault nou af vanwege de ruimte? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou met kinderen serieus naar een Ibiza ST of een Fabia combi kijken. Meer dan voldoende aanbod dus ook relatief zacht in prijs.
Of, wat ouder, een Peug 206 SW. Die dingen wegen geen kont (dus wegenbelasting ook heel prettig), zijn er relatief veel en zitten meestal goed in de opties. Heck, als je goed zoekt vind je er zelfs een met een 2.0 en een automaat.
Peug 207 kan ook, maar die is meteen een stuk zwaarder.

Edit: persoonlijk zou ik nooit voor een Mii of gelijksoortig gaan maar altijd voor een maat groter. Mrs Eagle zat in onze toenmalige 207 voorop in een kettingbotsing. Er was ook een Aygo bij betrokken. Die was er serieus een stuk slechter aan toe als onze auto, en dat gold ook voor de bestuurder van dat ding :X

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 28-08-2018 19:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:34
Ik heb net een twingo uit 2016 gekocht. Echt een stadsauto, maar ik vind hem persoonlijk erg leuk. Deze vond ik qua prijs/kwaliteit/uiterlijk het beste eruit komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
Wat vind je zelf een balans tussen minimale kosten en leeftijd? Dat is voor iedereen anders.
Maar wat dacht je van een B segment? Die zijn net wat duurder (of ouder), maar zijn vaak een stuk ruimer. En als het uit Azië komt over het algemeen ook oké qua onderhoudskosten/betrouwbaarheid.
Mazda 2 - https://www.autoparc.nl/v...o/16655458/mazda-2.html#0
Kia Rio - http://www.autotrader.nl/...c-4253-b837-4c23f1829ae3/
Toyota Yaris - https://www.nederlandmobi...ie-parkeer-camera/8562355
Die Yaris zou ik overigens niet daar kopen, maar gewoon als voorbeeld.

Verder de vraag waarom je CC wil? Is de parttime baan zoveel snelweg? Of zitten de kinderen zo ver weg op school? CC beperkt je keuze best wel, kost extra en over het algemeen hebben de CC wagens ook niet wat meer KM op de teller staan (ja er zijn uitzonderingen, zeker wanneer CC een standaard optie was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Xander schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Een Punto is toch veel ruimer dan die andere modellen (en ruimer dan de modellen die je selectie wel gehaald hebben)? Ik vind Punto's best fijne auto's en zou die zonder twijfel verkiezen boven een i10, Picanto of Citigo.

En valt het gehele merk Renault nou af vanwege de ruimte? :P
Renault hebben wij gewoon slechte ervaringen mee. Is idd persoonlijk.

Ik wil eigenlijk niet voor groter gaan, het kost uiteindelijk toch weer meer in verzekeringen en wegenbelasting en benzine.
En CC zorgt er iedergeval voor dat de keuze kleiner wordt en mijn vrouw vind het erg fijn ook voor de kleine afstanden. Met het vooruitzicht dat we 10 jaar gaan doen met de auto is handig om sommige gemakken wel te hebben.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ekitch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Ik wil eigenlijk niet voor groter gaan, het kost uiteindelijk toch weer meer in verzekeringen en wegenbelasting en benzine.
Met het vooruitzicht dat we 10 jaar gaan doen met de auto is handig om sommige gemakken wel te hebben.
Om je toch tegen je wil in een B segmenter te praten :
  • B-Segmenters zijn vaker uitgerust met de opties die je zoekt.
  • Ook zijn B segmenters vaak net wat kwalitatief duurzamer afgewerkt. Handig als je er +100.000 km bij op wilt zetten
  • Hoe groot zijn je kinderen over 10 jaar?
  • En wat zijn de meerkosten nu echt per jaar voor een auto die 1000kg weegt VS eentje van 800kg ?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Ik heb nu een Picanto 1.2 (85pk) uit 2011met 90k te koop staan met bijna alle opties. PM me als je interesse hebt. Prijs is vraagprijs 6900 maar daar zit wel ruimte in.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
3x3 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:08:
[...]

Om je toch tegen je wil in een B segmenter te praten :
  • B-Segmenters zijn vaker uitgerust met de opties die je zoekt.
  • Ook zijn B segmenters vaak net wat kwalitatief duurzamer afgewerkt. Handig als je er +100.000 km bij op wilt zetten
  • Hoe groot zijn je kinderen over 10 jaar?
  • En wat zijn de meerkosten nu echt per jaar voor een auto die 1000kg weegt VS eentje van 800kg ?
Aargh je maakt een goed argument over de kinderen na 10 jaar. Ik ga ernaar kijken.
Wel merk ik dat voor je dan iets ouder en iets meer Km moet hebben om in het budget te blijven.
Kwalitatief denk ik dat het wel mee valt, als ik de nieuwe versies van het A segment bekijk (we hebben overal in gezeten) dan zijn veel modelen wel degelijker geupgrade tegenover het dinkytoy gehalte van de modelen daarvoor.
Meerkosten ja het scheelt toch snel 200 (120 verzekering, 40 belasting, 40 benzine) per jaar wat ik toch wel redelijk vind om in overweging te nemen.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Vreemde optie wellicht, waar niemand aan denkt, en daarom qua prijs om interessant Lancia Ypsilon.
5 Deurs, groter dan bovengenoemde auto's. Is nml een verlengd onderstel van de Panda/500/Ka. Kofferbak is een stuk ruimer dan andere A-segmenters. Ook ik kan best even achterin zitten.
Verder zijn ze onder de 951kg.

Bv:

http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Of

Of deze uit 2013

Wat is voor jou trouwens het probleem met een Panda of een Punto? Laatst gewoon een Punto met veel kms bij klokje rond (300k+) van Autoweek en zonder grote problemen. Panda's zijn betrouwbaar.
Bieden beide ook veel meer ruimte dan een Picanto, i10, Up! Oid.
Ook grappig daarbij is dat je een Ford Ka wel eerst overwoog.. waarom? Een Ford Ka is gewoon in dezelfde fabriek gemaakt, en staat op -exact- hetzelfde onderstel als een Fiat Panda en 500...

Wij hebben zo'n Ypsilon nu een jaar, staat nu ruim 150k op en zijn er erg tevreden mee.

Kofferbak van de Yp:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7028/6811817181_da357cc859_b.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door GAIAjohan op 29-08-2018 13:04 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ekitch
GAIAjohan schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:38:
Vreemde optie wellicht, waar niemand aan denkt, en daarom qua prijs om interessant Lancia Ypsilon.
5 Deurs, groter dan bovengenoemde auto's. Is nml een verlengd onderstel van de Panda/500/Ka. Kofferbak is een stuk ruimer dan andere A-segmenters. Ook ik kan best even achterin zitten.
Verder zijn ze onder de 951kg.

Bv:

Of

Of deze uit 2013

Wat is voor jou trouwens het probleem met een Panda of een Punto? Laatst gewoon een Punto met veel kms bij klokje rond (300k+) van Autoweek en zonder grote problemen. Panda's zijn betrouwbaar.
Bieden beide ook veel meer ruimte dan een Picanto, i10, Up! Oid.
Ook grappig daarbij is dat je een Ford Ka wel eerst overwoog.. waarom? Een Ford Ka is gewoon in dezelfde fabriek gemaakt, en staat op -exact- hetzelfde onderstel als een Fiat Panda en 500...

Wij hebben zo'n Ypsilon nu een jaar, staat nu ruim 150k op en zijn er erg tevreden mee.

Kofferbak van de Yp:
[afbeelding]
Panda en Punto hebben vooral met smaak te maken. Had ik volgens mij al benoemd. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Ka hebben we niet overwogen want 3 deurs. Ka+ hebben we naar gekeken maar die zijn vanaf 2016 dus te duur.

Zal the Ypsilon eens checken.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ekitch schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Panda en Punto hebben vooral met smaak te maken. Had ik volgens mij al benoemd. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Ka hebben we niet overwogen want 3 deurs. Ka+ hebben we naar gekeken maar die zijn vanaf 2016 dus te duur.

Zal the Ypsilon eens checken.
Dat van de smaak heb ik niet gelezen. Sorry.
Als er 1 auto met smaak te maken heeft is het wel de Lancia Ypsilon :+. Je vindt m leuk of vreselijk :+

Verder is de optie uit 2013 die ik noemde geen goede.. die rijdt (ook)op cng maar die is dus een stuk duurder in de mrb door extra gewicht

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 29-08-2018 19:02 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
GAIAjohan schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Dat van de smaak heb ik niet gelezen. Sorry.

Verder is de optie uit 2013 die ik noemde geen goede.. die rijdt (ook)op cng maar die is dus een stuk duurder in de mrb door extra gewicht
Ja zag het.

- Squeeek !!!

Pagina: 1