Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon zoom lens vast aantal mm

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-08 17:10
Ik heb een D5500 van Nikon en een 70 - 200 mm lens nu wil ik een aantal test foto's maken maar die constant in de zelfde mm valt laat we zeggen 100 mm. Ik kan nergens op mijn camera een instelling vinden om te kijken wat de huidige waarde is. Wie weet er een manier om dit op de camera te bekijken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik heb zelf geen Nikon, maar wel een aantal Canon's gehad, waar ik me niet kan herinneren dat hiervoor een optie was. Heel vreemd eigenlijk, omdat camera's deze info wél in de EXIF info plaatsen.

Even snel via google kijkend, zie ik soortgelijke vragen over Nikon camera's waarbij het antwoord helaas 'nee' is. Schijnt wel te kunnen bij hun pro modellen.

Zou het wellicht met tethering via bij Lightroom kunnen?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13:07
Eenmalig instellen en de zoomring vastzetten met tape? Dan is t iig elke keer sortof hetzelfde. Hou er trouwens rekening mee dat je brandpuntsafstand ook nog weleens wil variëren met de focus, en het nooit exact de brandpuntsafstand is die aangegeven is.

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-08 23:38
Hangt een beetje van je exacte lens af maar op de meeste Nikon objectieven staat het fysiek aangegeven op de lens zelf:
https://kenrockwell.com/n...0-200-vr/D3S_8781-768.jpg

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-08 22:32
quote:
Fledder2000 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:43:
Hangt een beetje van je exacte lens af maar op de meeste Nikon objectieven staat het fysiek aangegeven op de lens zelf:
https://kenrockwell.com/n...0-200-vr/D3S_8781-768.jpg
Ik vermoed dat de TS dit in zijn zoeker wil zien, en afaik is dat helaas niet mogelijk

• Fledder2000
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-08 23:38
quote:
whoami schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed dat de TS dit in zijn zoeker wil zien, en afaik is dat helaas niet mogelijk
Dat klopt. Maar hij wil meerdere shots maken met dezelfde focal length. Stel het een keer in op de lens en kijk zoveel door de zoeker als je wil, geen problemen zoeken waar die er niet zijn :)

• we_are_borg
quote:
Sjekster schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:59:
Ik heb zelf geen Nikon, maar wel een aantal Canon's gehad, waar ik me niet kan herinneren dat hiervoor een optie was. Heel vreemd eigenlijk, omdat camera's deze info wél in de EXIF info plaatsen.

Even snel via google kijkend, zie ik soortgelijke vragen over Nikon camera's waarbij het antwoord helaas 'nee' is. Schijnt wel te kunnen bij hun pro modellen.

Zou het wellicht met tethering via bij Lightroom kunnen?
Tethering gaat het wel aangezien je de EXIP kan uitlezen maar het probleem is dat het buiten gebruikt moet worden. Ik heb nog een D300 misschien dat het met dit model kan.

Op de lens staat idd de aantal mm maar dit is niet 100% daarmee kan het dus niet en de lens vast zetten klinkt leuk maar is geen optie.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• dj1982
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 09-08 14:53
Het handigste alternatief lijkt me eerst bedenken welke brangpuntafstand je wilt gebruiken, stel 85mm, dan een foto maken, even in de data kijken wat de camera geregistreerd heeft (pijl omhoog geloof ik), en dan de zoomring iets bijstellen...

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:21

Wish

ingwell

Ehm - kun je niet ergens een fixed lens lenen? Bijvoorbeeld een 35 of 50mm?
Of gaat dit je (niet beschreven) doel voorbij?

No drama

• Jory
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:57
Die 70-200 kun je natuurlijk heel erg betrouwbaar constant op 70 of 200mm zetten.

Wat probeer je precies te bereiken? Want voor "een aantal testfoto's" zou ik persoonlijk niet op zoek gaan naar een constructieve oplossing, maar gewoon die foto's maken (en daarbij van de zoom ring afblijven) en klaar.

• we_are_borg
quote:
Wish schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:18:
Ehm - kun je niet ergens een fixed lens lenen? Bijvoorbeeld een 35 of 50mm?
Of gaat dit je (niet beschreven) doel voorbij?
Ik heb toegang tot die twee lenzen en die gaan zeer zeker getest worden maar het is ook mijn eigen lens plus nog een paar anderen. Daarbij wil ik ook kijken wat een verschil 50mm prime tegen over 50mm zoom doet met een onderwerp. Nu kan ik wel zoeken op internet naar foto's maar ik wil eigen onderwerpen die mij interesse hebben.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:13
Als je beiden op 50mm hebt staan en het diafragma hetzelfde, dan is het beeld ook hetzelfde. Enkel de scherpte en bokeh gaan anders zijn (aberraties ook natuurlijk). De scherpte kun je mooi vergelijken op bijvoorbeeld The Digital Picture website.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• we_are_borg
Ik heb contact gehad met Nikon en het kan op mijn camera niet, de info is wel in EXIF aanwezig en op pc uit te lezen. De apps van Nikon kunnen dit niet.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:50

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
we_are_borg schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:38:
Ik heb contact gehad met Nikon en het kan op mijn camera niet, de info is wel in EXIF aanwezig en op pc uit te lezen. De apps van Nikon kunnen dit niet.
Waarom moet dit éxact op het zelfde aantal mm? Er zullen alsnog verschillen in zitten tussen lenzen. Neem bijvoorbeeld 2 35mm prime lenzen van een verschillende serie of merk. Die twee zullen hoogstwaarschijnlijk een iets andere beeldhoek hebben en waarschijnlijk niet eens écht 35mm zijn, laat staan dat ze even veel licht door laten (f/1.4 != f/1.4).

Zet ze allebei op een aantal mm wat aangegeven staat op de lens en vergelijk daarmee, 10/10 dat dat méér dan voldoen de is.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• we_are_borg
Omdat ik wil weten in welke situatie welke lens beter is prime lenzen zijn gemakkelijk te vergelijken als ze de zelfde aantal mm hebben.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:43
quote:
we_are_borg schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:19:
Omdat ik wil weten in welke situatie welke lens beter is prime lenzen zijn gemakkelijk te vergelijken als ze de zelfde aantal mm hebben.
Volgens mij snap ik het wel maar begrijp ik het niet... of andersom.

Wat wil je nou eigenlijk precies vergelijken? Een prime heeft sowieso een vaste brandpuntsafstand (zeg, 50mm). Een zoomlens op 50mm gaat je precies dezelfde beelduitsnede geven. Of dat nu 49, 50 of 55mm is gaat niet zo heel veel uitmaken, dat kun je gewoon op je scherm zien en eventueel aanpassen, zeker als je een statief gebruikt. Kwestie van aan de zoomring draaien tot je hetzelfde ziet als op de eerder gemaakte 50mm foto.

Het verschil dat je gaat zien zit hem als het goed is puur in scherpte, scherptediepte, kleuren, bokeh, etc, de compositie heb je zelf ingesteld en zal dus hetzelfde zijn. Daar heb je toch niks ingewikkelds voor nodig? Gewoon een statief en een onderwerp en je hebt het wel zo'n beetje.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:13
quote:
Dat heeft niets te maken met het vast kunnen zetten van het aantal mm. Een prime is doorgaans scherper en lichtsterker en soms ook compacter/lichter (Sigma Art en Zeiss monsters daargelaten ;) ). Zoomlenzen zijn gemakkelijk en flexibel qua beeldhoek in wisselende situaties.
Daar moet je het uit halen wat je nodig hebt. Als je wil zien welke prime je wil aanschaffen, kijk naar je eigen foto's en analyseer wet welke brandpuntsafstand je in die specifieke situaties die voor jou belangrijk zijn de beste foto's schiet. Stel je fotografeert sportwedstrijden en de mooiste shots maak je met 200mm, dan is een prime met ongeveer die brandpuntsafstand de beste keuze (als je niet helemaal gelukkig bent met je 70-200). Dit gaat bij Nikon wel een aardig probleem worden, aangezien ze maar 1 goede 200mm hebben: de zeer goede, maar heel dure 200mm f/2 VR (zelfs oudere versies zijn duur). De 180mm f/2.8 moet je laten liggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:55

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

quote:
En dan nog. Zelfs áls je dit op de camera zou kunnen zien, is het nog niet gezegd dat 2 verschillende objectieven dezelfde beeldhoek hebben op dezelfde brandpuntsafstand. Zoek online maar eens op het verschijnsel 'focus breathing'. 1 objectief, 1 (uiterste) zoomstand en door verschillend te focussen verandert de beeldhoek behoorlijk dramatisch.
Ook het feit dat sommige (de meeste?) objectieven niet per mm doorgeven aan de camera maar in 'stapjes' (dus bijv 70 - 85 - 100 - 135 - 200) gaat je in de weg zitten dan. Je kunt dan nog niks met de feature die jij denkt zo nodig te hebben.

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:42
quote:
we_are_borg schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:25:
Wie weet er een manier om dit op de camera te bekijken.
Volgens mij: maak een foto, bekijk de foto, dan druk je 't pijltje omhoog in, en dat 1-3x afhankelijk van je instellingen. Het display moet wel geactiveerd zijn (je hebt bijvoorbeeld highlights, histogram). Zie https://www.dummies.com/p...data-on-your-nikon-d5300/

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:13

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Icephase schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:46:
[...]

En dan nog. Zelfs áls je dit op de camera zou kunnen zien, is het nog niet gezegd dat 2 verschillende objectieven dezelfde beeldhoek hebben op dezelfde brandpuntsafstand. Zoek online maar eens op het verschijnsel 'focus breathing'. 1 objectief, 1 (uiterste) zoomstand en door verschillend te focussen verandert de beeldhoek behoorlijk dramatisch.
Ook het feit dat sommige (de meeste?) objectieven niet per mm doorgeven aan de camera maar in 'stapjes' (dus bijv 70 - 85 - 100 - 135 - 200) gaat je in de weg zitten dan. Je kunt dan nog niks met de feature die jij denkt zo nodig te hebben.
Mijn Canon lenzen gaven netjes per mm door, allemaal die ik gehad heb :?

Focus breathing (nooit geweten dat het zo heet) is soms echt duidelijk aanwezig! Mijn Canon 17-40 had het licht en mijn Samyang 12mm heeft het enorm!

Gabriël Ryzen

• we_are_borg
quote:
Pepper92 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 00:25:
[...]

Volgens mij: maak een foto, bekijk de foto, dan druk je 't pijltje omhoog in, en dat 1-3x afhankelijk van je instellingen. Het display moet wel geactiveerd zijn (je hebt bijvoorbeeld highlights, histogram). Zie https://www.dummies.com/p...data-on-your-nikon-d5300/
Dank je ik ga even kijken.

• we_are_borg
quote:
Pepper92 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 00:25:
[...]

Niet 100% wat ik wil maar dit volstaat nu kan je iedereval zien welke instellingen er gebruikt zijn.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-08 11:39
quote:
we_are_borg schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:46:
[...]

Niet 100% wat ik wil maar dit volstaat nu kan je iedereval zien welke instellingen er gebruikt zijn.
100% haal je toch niet. Ook het getal bij de primes is afgerond. Een 50mm prime kan zomaar een 51mm zijn.

Bij leica laten ze dit zien door een extra getal dat op de lens staat. Bij de 50mm summicron staat er 22.
Dit betekend dat het eigenlijk een 52,2mm lens is.

Zie naast de M, onder feet

van Ken Rockwell website

Dus zelfs al lukt het je met de zoom, dan nog is het de vraag of de primes wel precies kloppen.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True