Vraag

• tolga1907
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10-2025
Mijn vraag
Ik heb een budget pc gebouwd echter wordt alles zo warm, zelfs mijn behuizing wordt super heet, mijn vraag is waar kan dit aan liggen, wat moet ik aanpassen. hoe krijg ik het beter. Ik heb deze set van een mede tweaker gekocht en die runde alles op 4.4 GHZ , bij mij viel die toen uit ( te warm ) , en op 4.0 wordt de cpu zelfs 80 graden

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus m5a97 r2.0
CPU AMD FX 8350
Cpu cooler : hyper evo 212 tk
geheugen ram : 12 gb ddr3 van ballistix
videokaart Gtx 970 van evga SC versie
hdd 1TB merk weet ik zo niet
en belangrijkste : Behuizing Sharkoon vg4-w green version
CPU koeler blaast naar beneden ( richting de GPU )
verder zit er een fan achter en 2 voor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niet de cpu koeler geprobeerd om naar boven te blazen ..zou dit helpen?
Ik denk zelf dat het aan mijn airflow ligt maar toch vraag ik het hier aan de experts.
Graag tips/hulp aub

Alle reacties

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 00:23
Het is je airflow. Draai de CPU cooler naar buiten en niet direct de kast in...
Zoals je het nu hebt kan de warme lucht bijna nergens naartoe.

Check ook even of er geen fans in je kast zitten welke tegen elkaar in blazen.

• tolga1907
Wowgman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 01:41:
Het is je airflow. Draai de CPU cooler naar buiten en niet direct de kast in...
Zoals je het nu hebt kan de warme lucht bijna nergens naartoe.

Check ook even of er geen fans in je kast zitten welke tegen elkaar in blazen.
Maar die hyper evo cooler die kan maar op 2 manieren gemonteerd worden. met de fan richting de gpu geblazen of naar boven richting de bovenkant van de behuizing.. hoe moet ik dat dan doen

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik had een fx8120 die 4.8 ghz deed zonder te heet te worden, was wel een open bench, hoog overklokken kunnen ze iig.

• tolga1907
Zo apart. Dus wat raden jullie mij aan? De cpu koeler naar boven laten blazen ipv beneden verder nog iets?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Je had beter eerst onderzoek kunnen doen naar hetgeen je kocht:

Cpu: flink verouderd, super heethoofd.
Moederbord: slechte VRM's (die zorgen voor de stroomtoevoer van de cpu), waardoor die gaat throttlen en je performance instort. Zoals opeens 20 frames waar je eerst 60 haalde.
Koeler, koeler is goed, maar hij koelt het moederbord niet (geen top-down koeler), waardoor de VRM's die het toch al zwaar hadden met een 125 watt chip, ook nog eens nauwelijks koeling krijgen.

Keer in ieder geval de richting van je fan om. Je bent nu naar het warme gebied en naar beneden aan het blazen. Warmte stijgt, dus komt weer gedeeltelijk terug, zeker omdat het daar niet weg kan.

Als je de fan naar boven zet, dan heb je daar een andere fan (die in je kast) die de warmte naar buiten blaast.

En ik neem aan dat de fans in je kast allemaal naar achter blazen, dus de voorste de kast in en de achterste er uit.

En zet er bij voorkeur een extra fan bij zodat er verse lucht rond de cpu socket gaat.

• tolga1907
En waar moet ik die extra fan zetten? Ja ik neem aan dat de fans al goed gemonteerd zijn gezien dit door alternate is gedaan. Ik weet dat het een oud heethoofd is. Prijs was goed vandaar

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:14
De koeler van je cpu dient naar buiten te blazen.
Eerst door de koeler heen en dan meteen door de ventilatiegaten naar buiten.
Dit zodat de warme lucht de kast zo snel mogelijk verlaat.

Zoek ik op afbeeldingen van deze koeler dan moet dat kunnen.

• tolga1907
oke dus ik heb in mijn gedachte het volgt.
Momenteel blaast mijn cpu koeler de warme lucht van mijn processor naar beneden ( richting de GPU ) , als ik deze naar boven laat blazen ( boven heb ik nog een fan die lucht naar buiten blaast net. dan zou ik dus al een veel betere airflow moeten hebben toch?

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 22:33
je zou ook nieuwe koelpasta kunnen proberen of extra fans installeren waar mogelijk. Zorg ervoor dat je airflow van voor in de kast naar achter gaat en wellicht als optie ook nog een exit naar boven heeft met een extra fan. De CPU welke je hebt is nou eenmaal een veelverbruiker en zeker niet zuinig.

Do more

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:14
tolga1907 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:03:
oke dus ik heb in mijn gedachte het volgt.
Momenteel blaast mijn cpu koeler de warme lucht van mijn processor naar beneden ( richting de GPU ) , als ik deze naar boven laat blazen ( boven heb ik nog een fan die lucht naar buiten blaast net. dan zou ik dus al een veel betere airflow moeten hebben toch?
Klopt. Dat zou al een berg moeten schelen. De warme lucht van je processor wil je via de snelste en kortste weg naar buiten je kast verplaatsen.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij kan je die koeler een kwart slag draaien ,ik heb er eentje op AM4 socket zitten en die blaast netjes de warme lucht naar buiten via de achterkant.
Bij een maat van mij zit de koeler ook verticaal op AM3+,dus dat moet bij jou ook mogelijk zijn.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Speedy-J schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:42:
Volgens mij kan je die koeler een kwart slag draaien ,ik heb er eentje op AM4 socket zitten en die blaast netjes de warme lucht naar buiten via de achterkant.
Bij een maat van mij zit de koeler ook verticaal op AM3+,dus dat moet bij jou ook mogelijk zijn.
Sommige koelers kunnen op AM3+ echt niet draaien i.v.m. de plaatsing van de heatpipes. Dan moet het retentiemechanisme op een manier eromheen gewerkt worden waardoor je niet meer bij de schroefgaten komt. Veel cooler master koelers en andere merken met dezelfde backplate hebben dat probleem. Niks aan te doen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
nelizmastr schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Sommige koelers kunnen op AM3+ echt niet draaien i.v.m. de plaatsing van de heatpipes. Dan moet het retentiemechanisme op een manier eromheen gewerkt worden waardoor je niet meer bij de schroefgaten komt. Veel cooler master koelers en andere merken met dezelfde backplate hebben dat probleem. Niks aan te doen.
Bij deze koeler is het een beetje passen en meten maar het kan wel.

Video:

YouTube: Cooler Master Hyper 212 EVO AM3+ Installation Also For AM2 AM3

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

noguru schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:58:
[...]

Bij deze koeler is het een beetje passen en meten maar het kan wel.

Video:

YouTube: Cooler Master Hyper 212 EVO AM3+ Installation Also For AM2 AM3
Dat is precies wat ik bedoel,het kan gewoon.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:28
Als ik dit zo lees heb je deze setup van mij gekocht. Ik heb echter geen problemen met de koeling gehad, max 55 graden tijdens een uur draaien met prime 95. Dit was met een lichte overclock tot 4400 mhz. Daarnaast was het super stabiel, nooit een bsod gehad. Dus ligt het of aan de mobo settings, of aan de cpu koeling of airflow. Even kort mijn setup op een rij:

Hardware
Kast: Coolermaster mastercase pro 5
Fans: 2x 120 mm fans voorzijde (in-flow)); 1x 120 mm achterzijde (out-flow), 1x 140 mm bovenin (outflow)
Cpu koeler: Noctua NH-U14S, fan blaast tegen koelblok richting achterzijde kast
Koelpasta: Arctic MX-4

Mobo settings
Multiplier: 22.5
FSB: 200
CPU/NB: 2200
HTT: 2400
CPU offset voltage: +0.2000 v
CPU LLC: auto
CPU/NB LLC: disabled
CPU/DRAM spread mode: disabled
DRAM: profiel #0 (1867 mhz)
Fans: standard

De Noctua is zeker een goede koeler, echter heb ik daarvoor een gammele waterkoeler gebruikt waarbij de temps wel iets hoger waren, maar niet boven de 65 graden. Ik denk dus dat de CPU koeler het probleem niet is. In jouw geval wel de CPU koeler naar de bovenkant laten blazen. Deze CPU wordt echter snel warm indien de voltages hoog worden, dus ik vermoed dat daar het probleem zit. Wellicht eerst default settings proberen en check dat LLC (load line calibration) op disabled staat, aangezien de voltages anders snel hoger worden. Met de settings hierboven gaf cpu-z een voltage van max 1.356v tijdens prime 95.

Wellicht overbodig, maar maak cpu en koeblok goed schoon met iso-propanol (geen wasbenzine oid) en gebruik niet teveel koelpasta.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• tolga1907
Bedankt allen, ik ga even mijn best doen echter moet ik zeggen dat een kwartslag draaien niet mogelijk is. Die heatpipes zitten innde weg ik kan alleen naar boven of beneden die fan laten blazen .zijwaarts gaat niet omdat die heatpipe van de cpu koeler daar zitten

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Dan heb je geen Hyper 212 maar een ander model. De video laat duidelijk zien dat het met de Hyper 212 gewoon kan. Ik meen mij te herinneren dat het met de 412S wel een probleem is.

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:17
Zelf heb ik enige tijd terug een hyper 212 LED geplaatst. (Met airflow richting de achterkant) Zou volgens mij bijna identiek moeten zijn. Het enige waar ik tegen aan liep is dat je een lange schroevendraaier nodig hebt i.v.m de schroeven die vlak langs het koelblok zitten.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Als ik het goed begrijp heb je nu de koeler naar beneden aan het blazen terwijl erboven een fan zit die omhoog blaast.(?)Beter draai je de fan boven om, zodat ie frisse lucht aanzuigen kan voor de cpu fan (ipv "steel de lucht weg")
Ook adviseer ik je om een 80mm fan op je vrm's te richten,dit voorkomt ook een hoop warmte.
Mocht je een fan achterop hebben (outtake) dan zou ik de fan van rechts naar links plaatsen en een tweede fan op de koeler plaatsen (push pull) , de airflow die tussen de (pull) fan en outtake zal de vrm"s ook koelen.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1