Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-07 19:29
Beste Tweakers,

Binnenkort ga ik een geheel nieuwe game-pc kopen. Het idee is iets als een i7 8700k/Ryzen 2700X en een 1080ti/2080/2080ti.
Hier zou ik graag een mooie monitor op aansluiten. Het wordt een upgrade op mn huidige 27'' Full HD IPS scherm van (60hz, 6ms).

Ik zoek een?
Monitor. IPS, 100Hz+. Lage reactietijd. Max 27'', min 24''. Quad HD (2560x1440). G-sync.
Ik heb geen ervaring met VA panelen. Ik hou van mooie kleuren, en ik heb momenteel 2 schermen: Een IPS en een TN. De IPS geeft veel beter beeld. Daarom dacht ik nu weer aan IPS. Maar als VA ook mooie kleuren geeft, dan kan ik dat ook overwegen.

Wat is je budget?
Liefst 600. Tot 700 zou kunnen. Boven de 700 moet ik eens goed nadenken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Als het maar kwaliteit is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Zoals gezegd: aansluiten op game-pc. Voor de komende 5 tot 6 jaar. Locatie is gewoon in mijn huiskamer. Dus soms valt er zonlicht op, soms licht van lampen, en soms game ik gewoon in het donker.

Met mijn set van specifieke eisen wordt het lijstje in de price-watch behoorlijk klein.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 685,01€ 685,01
1Acer Predator XB271HUT Zwart€ 809,01€ 809,01
1AOC AG271QG Rood, Zwart€ 681,-€ 681,-
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 749,-€ 749,-
1ViewSonic XG2703-GS Zwart€ 694,90€ 694,90

Op papier allemaal zeer mooie monitoren.
Helaas is de keuze voor mij toch niet makkelijk. En dit komt door de reviews.
Bij de goedkoopste monitor (AOC) vermelden de reviews "IPS Glow", "IPS loterij", en "Backlight bleed".
De Viewsonic heeft slechts 1 review, en ook die vermeld een beetje backlight bleed.
Dan de Asus. Reviews melden Backlight bleed, IPS Glow, en dat hij vaak teruggestuurd moet worden voor je een goede hebt.
En als laatste de twee Acer's. De goedkoopste meldt ook weer IPS Glow, Bleed, Loterij. Helaas heeft de duurste Acer nog geen reviews.

Als ik een monitor koop van 600 tot 700 euro, wil ik natuurlijk een goede en mooie monitor.

Mijn vraag is dus ook niet zozeer "Welke van deze monitoren moet ik kopen?". Wat ik mij vooral afvraag zijn twee dingen:
  1. Hoe maak ik een keuze tussen deze monitoren? Blijkbaar zijn ze allemaal een lotterij zijn kwa kwaliteit, maar op papier zijn ze allemaal geweldig.
  2. Als ik eenmaal een monitor heb, hoe meet ik de dan kwaliteit? Zijn hier (software-) tools voor? Ik kon die niet vinden.
Alvast heel erg bedankt voor enig advies,

Mvg,
Heer Peer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-07 16:59
Je kan ze ook eens gaan bekijken in een winkel. Coolblue heeft er verschillende staan. Door de negatieve punten vallen de Asus en Aoc dus al af. Ben je er al bijna!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 07:49
Deze schermen gebruiken allemaal hetzelfde paneel. Op papier zijn ze dus gelijk, op de quality control van de fabrikant na.

De reviews zeggen erg weinig. Ze zijn geschreven door mensen die erg veel uitgeven voor een monitor en dus erg hoge verwachtingen hebben. Backlight bleed en IPS glow zullen ze allemaal in meer of mindere mate hebben (afhankelijk van de quality control hoe erg dit kan zijn).

Sowieso heeft elke monitor met een backlight ook backlight bleeding. Als het je bij je huidige monitoren nooit is opgevallen, is het maar de vraag in hoeverre het bij je nieuwe monitor zou opvallen.

IPS glow is sowieso een zwaar overtrokken verschijnsel naar mijn mening. Ook wordt hier meestal gewoon backlight bleeding mee bedoeld(door onwetendheid/onkunde van reviewers)

Ik zou gewoon de goedkoopste nemen (min de Acer want die mag van je (toekomstige) vriendinlief niet in de huiskamer staan ;) tenzij je toch een VESA beugel gaat gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-07 19:29
Reeker schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:06:
Je kan ze ook eens gaan bekijken in een winkel. Coolblue heeft er verschillende staan.
Dat zou ik inderdaad graag eens doen. Ik wist niet dat CoolBlue ook een physieke winkel had. Handig om te weten.
lactaxative schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:19:
Deze schermen gebruiken allemaal hetzelfde paneel. Op papier zijn ze dus gelijk, op de quality control van de fabrikant na.
Dat is ook een goed punt. Hoe ben je hier achter gekomen? Ik zou zoiets graag zelf ook op kunnen zoeken.
De reviews zeggen erg weinig. Ze zijn geschreven door mensen die erg veel uitgeven voor een monitor en dus erg hoge verwachtingen hebben. Backlight bleed en IPS glow zullen ze allemaal in meer of mindere mate hebben (afhankelijk van de quality control hoe erg dit kan zijn).
Zit wat in. Negatieve ervaringen hebben natuurlijk meer de neiging om in een review te eindigen. Mogelijk is het merendeel van de monitoren gewoon goed.
Sowieso heeft elke monitor met een backlight ook backlight bleeding. Als het je bij je huidige monitoren nooit is opgevallen, is het maar de vraag in hoeverre het bij je nieuwe monitor zou opvallen.
Mijn huidige monitor is alles behalve goed. Ik ben zelf ook een onkundige, dus ik weet niet of het bleeding of glow is, maar mijn huidige monitor toont ook zeker niet geweldig beeld. Heeft even geduurd voordat ik het acceptabel ingesteld had via instellingen. Maar gamen in het donker is geen aanrader.

Dan blijft eigenlijk mijn tweede vraag nog over:
Als ik eenmaal een monitor heb, hoe meet ik de dan kwaliteit? Zijn hier (software-) tools voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-07 16:59
HeerPeer schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:54:
[...]

Dat zou ik inderdaad graag eens doen. Ik wist niet dat CoolBlue ook een physieke winkel had. Handig om te weten.

[...]

Dat is ook een goed punt. Hoe ben je hier achter gekomen? Ik zou zoiets graag zelf ook op kunnen zoeken.

[...]

Zit wat in. Negatieve ervaringen hebben natuurlijk meer de neiging om in een review te eindigen. Mogelijk is het merendeel van de monitoren gewoon goed.

[...]

Mijn huidige monitor is alles behalve goed. Ik ben zelf ook een onkundige, dus ik weet niet of het bleeding of glow is, maar mijn huidige monitor toont ook zeker niet geweldig beeld. Heeft even geduurd voordat ik het acceptabel ingesteld had via instellingen. Maar gamen in het donker is geen aanrader.

Dan blijft eigenlijk mijn tweede vraag nog over:
Als ik eenmaal een monitor heb, hoe meet ik de dan kwaliteit? Zijn hier (software-) tools voor?
toon volledige bericht
De kwaliteit meet je door er zelf tevreden mee te zijn. Het blijft allemaal voorkeur en dit verschilt per persoon.