Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een NAS systeem voor video editing. Al mn harde schijven zitten vol op dit moment en ik ben dus opzoek naar een goede oplossing. Echter twijfel ik aan twee dingen. Ga ik voor raid 5 of 6 en is een NAS snel genoeg om vanaf te editen? Ik edit mn video's op Macbook Pro 15" 2017 touchbar editio 2,9GHZ..

Mijn budget is max 1000 euro voor een NAS inclusief schijven en voor een raid 5 of 6 setup zou ik dus minimaal een 4-bay NAS moeten hebben.

Weten jullie of een NAS voor dat budget uberhaupt snel genoeg is om vanaf te editen? Daarnaast, is raid 6 echt veel veiliger en de moeite waard?

Ik heb zelf de DS418 van Synology gezien die me wel aardig lijkt. Maar weet niet of dat echt future proof is?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Thanks.

Tom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de content op je HDD's die je niet (frequent) nodig hebben naar die NAS verplaatsen.
En die gebruiken als cold storage / archief en eventueel backup van wat je op je laptop / andere disks hebt staan.

Zo kun je je interne disk(s) en of USB 3.0 disk(s) gebruiken voor je editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:00
Ik zou eerder kijken naar de nieuwe qnap's waarbij je eenvoudig SSD-cache kan toepassen bijvoorbeeld de 932x of 963x, 951x die blijken er snel te zijn.
Of een TS-473 waarin nog m2 ssd's kunnen maar dan moet je 10Gbit laten zitten of achteraf inbouwen een 932x is de snelste in transfers als je geen of nauwelijks apps nodig hebt.
TS-473 kan sneller maar dan moet er worden voorzien in een 10gbit adapter.

Voorzie je computer dan ook in goedkope 10Gbit oplossing en klaar, snel zat voor de toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 28-08-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 12:25
leonbong schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:35:
Voorzie je computer dan ook in goedkope 10Gbit oplossing en klaar, snel zat voor de toepassing.
Goed idee, maar goedkoop 10Gbit voor een MacBook? Dat heb ik nog niet echt gezien moet ik zeggen.
EDIT: Goedkoopste wat ik kan vinden is dit: pricewatch: AKiTiO Thunder2 10G Network Adapter
Dus ik zou toch eerder voor 'local' storage gaan ipv netwerk, want 125MB/s over 1Gbit is toch wel vrij laag. Afhankelijk van de footage die je gebruikt natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door ZaPPZion op 28-08-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
precies, het ligt ook aan wat je edit; als je h264 of hevc materiaal edit kun je het proberen via 1gbit. maar ik zou het altijd testen eerst. maar zonder 10gbit is het lokaal hebben staan altijd beter..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Oh kies dan een NAS die ook thunderbolt aansluiting heeft. Liefst een type wat netwerk en thunderbolt heeft dan kan je macbook wel de hoge snelheid hebben voor directe bewerking.

Bijvoorbeeld TS-453BT3 deze heeft een thunderbolt aansluiting + netwerk.
Dan kan je lokaal je mac eraan hangen, onderweg kan je hem gewoon benaderen via het ethernet aansluiting.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 29-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Ik heb nu een snelle macbook maar denk dat ik in de toekomst toch weer over ga naar een custom Windows build!

Zijn er ook goede opties van Synology? Ik ben er niet zo in thuis namelijk en hoor dat zij de makkelijkste software aanbieden.

Wat houdt 10gbit precies in? Ik weet dat het sneller is voor data overdracht, maar is alleen een netwerk adapter daar voldoende? Welke snelheden kan je gemiddeld halen met 10gibt ipv 1gbit?

Wat is de standaard snelheid?
ZaPPZion schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:27:
[...]

Goed idee, maar goedkoop 10Gbit voor een MacBook? Dat heb ik nog niet echt gezien moet ik zeggen.
EDIT: Goedkoopste wat ik kan vinden is dit: pricewatch: AKiTiO Thunder2 10G Network Adapter
Dus ik zou toch eerder voor 'local' storage gaan ipv netwerk, want 125MB/s over 1Gbit is toch wel vrij laag. Afhankelijk van de footage die je gebruikt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Oke, ik edit meestal gewoon H264 en apple pro res footage. Als ik al mn video footage dus lokaal op mn interne schijf zet, kan ik dus kijken naar een andere NAS? Qua future proof heid? Is het beter om eerst een 4 bay nas aan te schaffen en er 2 hdds in te doen of is gelijk 4 hdds een betere optie zodat ik gebruik kan maken van raid 5 of 6?
maratropa schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:32:
precies, het ligt ook aan wat je edit; als je h264 of hevc materiaal edit kun je het proberen via 1gbit. maar ik zou het altijd testen eerst. maar zonder 10gbit is het lokaal hebben staan altijd beter..

[ Voor 15% gewijzigd door inny45 op 29-08-2018 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor snelheid (inlezen van video bestanden) zou je de te editten bestanden ook tijdelijk lokaal kunnen zetten en eindresultaat weer opslaan op je NAS. Zolang je data dubbel hebt is alleen je laatste werk eventueel verloren.

Normale netwerkaansluiting is 1Gbit (en doet in theorie dus 125MB/s, werkelijk zul je een 115MB/s halen), 10Gbit is in theorie 10x zo snel..... Ongeacht welke HDD je er anno 2018 in stop, de netwerkverbinding op 1Gbit is direct je bottleneck, echter is de vraag hoeveel last je hier van heb.

10Gbit zou mooi zijn, echter zijn er weinig (geen?) betaalbare modellen met 10Gbit in het zeg €500 segment. Daarnaast kost een switch minstens €200 en een 10Gbit netwerkkaart in een pc ~€100.

Hoeveel opslag ruimte heb je nu en de komende 1-2 jaar nodig?, en hoe groot zijn de bestanden die je edit?.
Wat wil je qua backup van deze data doen?. Uiteindelijk staat de meeste data straks alleen op je NAS, als deze kapot gaat (raid is GEEN backup!) ben je alsnog alles kwijt.

pricewatch: Synology DiskStation DS918+
Afhankelijk van je data behoefte de juiste HDD's erbij en je kunt voorlopig vooruit?.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 29-08-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Oke bedankt voor de uitgebreide reactie! 10Gbit is dus geen must, helemaal als ik mijn bestanden lokaal opsla.

Hoeveel ruimte vind ik lastig om te zeggen, maar ik denk dat 8TB genoeg is. Ik schiet veel 4k beelden die veel ruimte in nemen. Daarnaast doe ik ook veel fotografie dus daar gaat ook ruimte voor gebruikt worden.

Qua backup wil ik ervoor zorgen dat ik het op minimaal 2 en het liefst 3 manieren kan backuppen. Optie 1 is dan op de NAS, optie 2 op een harde schijf en optie 3 of cloud of lokaal (interne aardeschijf)

Een NAS kan ik toch instellen om automatische te backuppen? Ik twijfel dus erg of ik kan beginnen met 2 schijven en later extra toevoegen of dat ik gelijk alle 4/5de bays vol stop.

Dit hangt ook af van de RAID setup denk ik, want raid 6 met 4 schijven zou zonde zijn niet?
Tortelli schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:51:
Voor snelheid (inlezen van video bestanden) zou je de te editten bestanden ook tijdelijk lokaal kunnen zetten en eindresultaat weer opslaan op je NAS. Zolang je data dubbel hebt is alleen je laatste werk eventueel verloren.

Normale netwerkaansluiting is 1Gbit (en doet in theorie dus 125MB/s, werkelijk zul je een 115MB/s halen), 10Gbit is in theorie 10x zo snel..... Ongeacht welke HDD je er anno 2018 in stop, de netwerkverbinding op 1Gbit is direct je bottleneck, echter is de vraag hoeveel last je hier van heb.

10Gbit zou mooi zijn, echter zijn er weinig (geen?) betaalbare modellen met 10Gbit in het zeg €500 segment. Daarnaast kost een switch minstens €200 en een 10Gbit netwerkkaart in een pc ~€100.

Hoeveel opslag ruimte heb je nu en de komende 1-2 jaar nodig?, en hoe groot zijn de bestanden die je edit?.
Wat wil je qua backup van deze data doen?. Uiteindelijk staat de meeste data straks alleen op je NAS, als deze kapot gaat (raid is GEEN backup!) ben je alsnog alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD80EFAX, 8TB (256MB cache)€ 244,50€ 489,-
1Synology DiskStation DS918+€ 541,90€ 541,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.030,90

vergelijkbaar systeem kun je natuurlijk maken met een QNAP, QNAP is wat goedkoper met de 10Gbit modellen, software van Synology lijkt wat beter te zijn... al verschilt het volgens mij niet gek veel meer

Zet HDD's in SHR of SHR2 en ze spiegelen elkaar (de data staat dus identiek op beide hdd's), mocht je hdd's toe gaan voegen heb je 1 spare (SHR) of 2 spare hdd's (SHR2). Bij grotere hdd's ben je bijna wel verplicht SHR2 (raid 6) te gaan draaien ivbm faalkans tijdens rebuilen.

Echter moet je dit niet als backup zien, maar vooral als mogelijkheid om door te kunnen werken terwijl er een hdd is gecrashed.

Je zou ook kunnen kiezen om van iedere HDD een verschillend volume aan te maken, scheelt je fors kosten die je misschien beter in een externe backup kunt stoppen. Nadeel is dat je meerdere locaties krijg waar je data opstaat.

Qua backups de oor de hand liggende opties
Optie 1:
Goedkoopste wat je kunt doen zijn backups naar een externe HDD maken (en die fysiek ergens anders neerleggen). Grootste nadeel is dat je hier actief iets voor moet doen, je zo een week data kunt missen (of nog erger) en de betrouwbaarheid kan twijfelachtig zijn.

Optie 2:
Koop een 2e (eenvoudigere Synology, eventueel jong gebruikt), zet die bij familie of goeie vrienden neer en backup daarheen. Automatisch, je hoef er niet aan te denken en je pomp je backup gewoon snachts daarheen zonder dat je iets hoeft te doen.

Optie 3:
"cloud oplossing", bij een beperkte hoeveelheid data is dit best een optie, echter ga je (dik) de 1TB te boven wordt dit al snel duur, ook het eerste keer overzetten van je backup is echt een issue; het uploaden van TB's aan data kan zeer lang duren. Bepaalde (goedkope) diensten beperkten de uploadsnelheid sterk, bij crashplan (was eerder zeer goedkoop) uploadde je met ~3-4Mbit....

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 29-08-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Optie 1: Check Optie 2: Check maar die gebruik ik dan liever zelf thuis denk ik, en dat ik dus die 8TB HDD bij familie neer leg. Gebruik windows en mac, dus lijkt met fijn makkelijk thuis bij mn data te kunnen.

Raid 6 dus, maar dat betekent dat ik van de 4hdds er maar 2 kan gebruiken voor opslag. Is een grotere aantal bay nas dan niet verstandiger? Rekening houdende met de toekomst, dat ik alleen nog schijven hoef toe te voegen, ipv nieuwe nas kopen?

Waarom zou ik voor die DS918+ gaan en niet de DS418?
Tortelli schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:05:
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD80EFAX, 8TB (256MB cache)€ 244,50€ 489,-
1Synology DiskStation DS918+€ 541,90€ 541,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.030,90

Zet HDD's in SHR of SHR2 en ze spiegelen elkaar (de data staat dus identiek op beide hdd's), mocht je hdd's toe gaan voegen heb je 1 spare (SHR) of 2 spare hdd's (SHR2). Bij grotere hdd's ben je bijna wel verplicht SHR2 (raid 6) te gaan draaien ivbm faalkans tijdens rebuilen.

Echter moet je dit niet als backup zien, maar vooral als mogelijkheid om door te kunnen werken terwijl er een hdd is gecrashed.

Qua backups;
Optie 1:
Goedkoopste wat je kunt doen zijn backups naar een externe HDD maken (en die fysiek ergens anders neerleggen). Een 8TB usb hdd heb je soms voor €150?.

Optie 2:
Koop een 2e (eenvoudigere synology), zet die bij familie of goeie vrienden neer en backup daarheen. Automatisch, je hoef er niet aan te denken en je pomp je backup gewoon snachts daarheen zonder dat je iets hoeft te doen.

Optie 3:
"cloud oplossing", bij een beperkte hoeveelheid data is dit best een optie, echter ga je (dik) de 1TB te boven wordt dit al snel duur, ook het eerste keer overzetten van je backup is echt een issue; het uploaden van TB's aan data kan zeer lang duren. Bepaalde (goedkope) diensten beperkten de uploadsnelheid sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik zou voor nu niet meer dan 2 HDD's kopen, mocht je de ruimte niet nodig hebben. Zolang je 2 hdd's hebt draait een SHR2 setup feitelijk als raid 1.
Effect van de hdd configuraties en het volume wat je overhoud kun je goed testen: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Mijn theorie is; koop nu de grootste HDD's die je enigszins betaalbaar kunt vinden en bereid uit als je de ruimte nodig hebt. Het grote nadeel van raid 6 is dat je altijd 2 HDD's kwijt bent, een volume met b.v. 6 hdd's (zoals ik zelf heb) kost je effectief minder ruimte. Echter is de investering voor nu erg hoog.

Wie weet heb je over 2-3 jaar pas meer ruimte nodig en stop je er 2x16TB bij in (en maak je een 2e volume aan...).
inny45 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:10:

Waarom zou ik voor die DS918+ gaan en niet de DS418?

[...]
Je kunt de 918+ uitbreiden met nog 5 HDD's in de toekomst (pricewatch: Synology DX517 (Expansion Unit). Die module is wel duur!. Weet je nu al zeker dat je > 4 HDD's nodig ga hebben is een 1817+ (zoals ik zelf heb) een optie. Maar ik verwacht dat dit zwaar overdreven is voor jou databehoefte.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 29-08-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Een tweede volume?

Betekent dat, dat je dus in een 4 bay nas 2*16TB kan doen en later 2*8tb kan toevoegen bijvoorbeeld?

Raid 1 is dus 1 schijf als backup en 1 voor gebruik?

Bedankt voor je geduld en moeite btw. Ik vind het nogal wat geld namelijk :*)
Tortelli schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:18:
Ik zou voor nu niet meer dan 2 HDD's kopen, mocht je de ruimte niet nodig hebben. Zolang je 2 hdd's hebt draait een SHR2 setup feitelijk als raid 1.
Effect van de hdd configuraties en het volume wat je overhoud kun je goed testen: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Mijn theorie is; koop nu de grootste HDD's die je enigszins betaalbaar kunt vinden en bereid uit als je de ruimte nodig hebt. Het grote nadeel van raid 6 is dat je altijd 2 HDD's kwijt bent, een volume met b.v. 6 hdd's (zoals ik zelf heb) kost je effectief minder ruimte. Echter is de investering voor nu erg hoog.

Wie weet heb je over 2-3 jaar pas meer ruimte nodig en stop je er 2x16TB bij in (en maak je een 2e volume aan...).

[...]

Je kunt de 918+ uitbreiden met nog 5 HDD's in de toekomst (pricewatch: Synology DX517 (Expansion Unit). Die module is wel duur!. Weet je nu al zeker dat je > 4 HDD's nodig ga hebben is een 1817+ (zoals ik zelf heb) een optie. Maar ik verwacht dat dit zwaar overdreven is voor jou databehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@inny45
Ja je kunt 2 verschillende setups draaien; dus 2x8TB in raid 1 en 2x16TB in raid 1 (16TB hdd's bestaan overigens nog niet :D).

Je kunt verschillende mappen (shares) op de nas aanmaken waarop je de data zet, bijvoorbeeld:
/video
/music
/photo
/nog te bewerken data

Iedere share link je aan een volume (een hdd, of meerdere hdd's in SHR1 of SHR2 opstelling). De data staat in werkelijkheid dus op;
/volume1/video
/volume1/music
/volume1/photo
/volume1/nog te bewerken data

Loopt het volume qua ruimte vol (staat er 8TB op..) heb je 2 opties;
Volume uitbreiden; voeg 2x8TB toe aan je initiele SHR2 volume en je hebt ineens 16TB

2e mogelijkheid is om een geheel nieuw volume aan te maken (/volume2/) met die 2x16TB.
Je zou bijvoorbeeld de share /video van volume1 naar volume2 kunnen verplaatsen en zo veel ruimte vrij krijgen op je eerste volume.
Andere mogelijkheid is om een nieuwe share te maken (volume2/videobackup/) waar je bepaalde data heen ga zetten. Mogelijkheden zijn eindeloos, alleen de initiële setup is wel belangrijk om goed over na te denken.

Hoop dat eea duidelijk is, dit is best taaie stof ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
ahaaaa. Ja die is lekker duidelijk!

Het enige wat ik niet snap is waarom ik dan van iedereen hoor dat ze minimaal voor RAID 5 of toch liever voor RAID 6 gaan? Doe ik dan niet onverstandig om voor raid 1 te gaan?

De snelheid van de NAS maakt me trouwens niet uit, want ik ga dit puur als back up device gebruiken. Vandaar dat ik denk dat die 418 ook wel kan..?
Tortelli schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:37:
@inny45
Ja je kunt 2 verschillende setups draaien; dus 2x8TB in raid 1 en 2x16TB in raid 1 (16TB hdd's bestaan overigens nog niet :D).

Je kunt verschillende mappen (shares) op de nas aanmaken waarop je de data zet, bijvoorbeeld:
/video
/music
/photo
/nog te bewerken data

Iedere share link je aan een volume (een hdd, of meerdere hdd's in SHR1 of SHR2 opstelling). De data staat in werkelijkheid dus op;
/volume1/video
/volume1/music
/volume1/photo
/volume1/nog te bewerken data

Loopt het volume qua ruimte vol (staat er 8TB op..) heb je 2 opties;
Volume uitbreiden; voeg 2x8TB toe aan je initiele SHR2 volume en je hebt ineens 16TB

2e mogelijkheid is om een geheel nieuw volume aan te maken (/volume2/) met die 2x16TB.
Je zou bijvoorbeeld de share /video van volume1 naar volume2 kunnen verplaatsen en zo veel ruimte vrij krijgen op je eerste volume.
Andere mogelijkheid is om een nieuwe share te maken (volume2/videobackup/) waar je bepaalde data heen ga zetten. Mogelijkheden zijn eindeloos, alleen de initiële setup is wel belangrijk om goed over na te denken.

Hoop dat eea duidelijk is, dit is best taaie stof ;).

• leonbong
Als de snelheid je niet uitmaakt dan kan je gewoon de goedkoopste nemen die jouw goed lijkt van qnap/synolgy/netgear

Want een gbit trekken ze allemaal vol. Echter als je een model neemt met 10gbit en SSD-cache mogelijkheid zoals de eerder genoemde qnap's dan hoef je in de toekomst als investeert in 10gbit netwerk niet meer lokaal je bestanden te zetten. Je kan dan direct vanaf je nas bewerken.

• Tortelli

Tortelli

@inny45
Betreffende raid;
Je moet raid niet zien als een backup, maar een mogelijkheid om door te kunnen blijven werken terwijl er een hdd kapot gaat. Punt is dat in een opstelling met meerdere grote HDD's de rebuild tijden zo lang zijn (1-2 dagen) dat het risico vrij groot is dat er nog een hdd kapot gaat. Daarom is het verstandig voor raid 6 (SHR2) te gaan met hdd's van b.v. 8TB.

Denk jij aan 4 bays genoeg te hebben en wil je geen (relatief zware) applicaties draaien zal een 418 prima voldoen.
Pagina: 1