Welke receiver waar gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 14:01
Mijn vraag:
Thuis heb ik een geluidsstudio gecreerd waar ik oa zang en gitaar op goede kwaliteit vastleg en bewerk (via mijn laptop en focusrite scarlet). Daarnaast gebruik ik deze ruimte ook om goede muziek te luisteren. Alles gaat in stereo (aangevuld met een subwoofer).
Ik heb een vraag over mijn receiver. Momenteel gebruik ik een oude (schat de leeftijd rond 1995) receiver (JVC RX-616R) gecombineerd met 2 ASW Cantius VI frontspeakers en een ASW AS400 MK2 subwoofer. Dit zijn vrij forse speakers voor de receiver, maar ik vind het geluid erg goed. Het nadeel is dat er geen subwoofer uitgang zit op de receiver (50w per kanaal in 8 ohm), dus heb ik de sub parallel aan de speakers aangesloten.
Na navraag in dit forum is dit een ongewenste situatie. Nu heb ik in de woonkamer een Yamaha RX-V540 DD 6.1 receiver staan (80watt per kanaal in 8 ohm). Hoewel deze ook al oud is, is deze niet zo oud als de JVC en het wattage per uitgang is ook wat groter. Maar ik kan hiermee in ieder geval mijn sub seperaat gaan aansturen.
Daarnaast kan ik in de woonkamer een betere surround receiver kopen die ook HDMI ondersteund.

Mijn vraag is:
- Is de yamaha receiver goed genoeg voor mijn speakers? Het zou qua specs in ieder geval een verbetering moeten zijn.
- Kan ik de uitgang van de sub ook als seperate uitgang beschouwen, want nu heb ik de speaker en de sub parallel aangesloten en komt alles neer op de 2 uitgangen op de receiver?
- Indien jullie dit niet vinden passen, wat zou dan een goede tweedehands betaalbare receiver zijn (overjarig uiteraard). Maar deze vraag moet eigenlijk in het aankoop forum.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:33

FeaR

In GoT we trust

VivaAtloni schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:00:
....dus heb ik de sub parallel aan de speakers aangesloten.Na navraag in dit forum is dit een ongewenste situatie.
High Level aansluiten is niets mis mee. Nadeel is dat je alles op de subwoofer moet regelen en niet gemakkelijk in het OSD/GUI van de receiver. Als je een oude receiver zonder al te veel opties hebt dan zal je sowieso alles op de subwoofer moeten regelen maar dat terzijde. Qua aansluiten en met 2.0 gebruik zou ik geen receivers gaan wisselen omdat High Level ongewenst zou zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 14:01
FeaR schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:38:
[...]
High Level aansluiten is niets mis mee. Nadeel is dat je alles op de subwoofer moet regelen en niet gemakkelijk in het OSD/GUI van de receiver. Als je een oude receiver zonder al te veel opties hebt dan zal je sowieso alles op de subwoofer moeten regelen maar dat terzijde. Qua aansluiten en met 2.0 gebruik zou ik geen receivers gaan wisselen omdat High Level ongewenst zou zijn.
Ok. De crosover heb ik op de sub ingesteld op 50Hz, maar zowel de speakers als de sub beginnen al bij 28Hz. Dus dit zou interfentie kunnen veroorzaken. Ik hoor dit nu niet, maar ik weet wellicht niet beter |:(

Overigens heb ik het nu wellicht niet high level aangesloten. Ik heb in de speaker ingang van de receiver zowel de speakers als de sub aangesloten. Dus er er gaan 2 draden in een speaker uitgang.
Wat ik ook kan doen is de speakers via de sub laten lopen. Waarschijnlijk neemt de sub dan het bereik tussen 28-50Hz over van de speakers als ik de crosover op 50Hz instel.

24x sf175s + gw5000-dt op oost