Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1109169

Topicstarter
Beste,

ik heb zelf de keuze om (Business) Information Management te studeren in Tilburg of Rotterdam. De reden waarom Tilburg mij aanspreekt is de algemene sfeer van de universiteit en de kleinschaligheid. Daar tegenover heb ik mijn bachelor in Rotterdam (erasmus) gedaan en kan ik doorstromen naar de master. Echter heb ik weinig chemie met de Erasmus Universiteit en is de opleiding daar veel groter qua studenten aantal.

Wat is nu mijn dilemma? Wel Erasmus heeft natuurlijk de bekende naam en allure wereldwijd, hier kan Tilburg niet aan tippen. Ondanks dat Tilburg de laatste jaren goed bezig is. Nu vraag ik mij af hoe groot het verschil zou zijn met betrekking tot carrière perspectieven tussen Tilburg en Rotterdam.

Heeft iemand hier enig idee van of tips?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Staat er wellicht iets in de keuzegids masters over de opleiding?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:35

g0tanks

Moderator CSA
Ben je van plan om na je studie aan de slag te gaan in het buitenland? Als je in eerste instantie in het binnenland blijft, dan lijkt mij dat die internationale allure sowieso weinig uitmaakt (als het überhaupt uitmaakt).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
MSc BIM aan de RSM in Rotterdam is in zowel binnen en buitenland een 100% baangarantie. Laatste jaren zijn er toelatingseisen ingesteld om het aantal studenten in te perken. Ook al kom je van RSM je kunt niet zomaar doorstromen naar een Master programma, en zeker niet naar BIM.

https://www.rsm.nl/master...mission-for-rsm-students/
"Students need to complete their bachelor programme with a weighted grade point average (GPA) of 7.0 or higher by the 31st of August. The GPA will be calculated over all valid numerical grades in the BA or IBA exam programme."
[..]
"Due to growing popularity of the Business Information Management (BIM) programme there will be a cap imposed on the number of internal and external students admitted in 2018. The cap for BIM has been set at 175 internal students. If the number of internal students who apply for this programme exceeds the number of available spaces, additional selection will be made using the overall GPA."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 13:38
Kiezen waar je je het fijnste bij voelt en niet kijken naar de vrij kleine details zou ik adviseren.

(Inter)nationaal kom je aan de bak met beide opleidingen als je jezelf gewoon goed verkoopt verwacht ik
Een master kun je (inter)nationaal altijd wel ergens gaan volgen, zelfs online ;)

Je moet op gevoel kiezen als beide opleidingen in essentie goed genoeg zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1109169

Topicstarter
@Whatson ik ben al toegelaten in rotterdam vanuit doorstroom (is inderdaad gekeken naar mijn GPA) dus daar zit het probleem niet. Ik heb de luxe om tussen de twee te kiezen. Voor mijzelf is de impact van verschil in reputatie tussen de twee universiteiten niet helemaal duidelijk vandaar dat de keuze lastig is. Maar wat er wordt gezegd dat alle twee prima zijn lijkt mij aannemelijk en mijn gevoel zegt dan toch Tilburg. Het enige wat mij dwars zit is de kans dat ik er later achter zou komen dat als ik het in Rotterdam had gedaan mijn carrièrekansen veel beter zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Carrierekansen kun je ook zelf creeren. Maar paar jaar lang je verstand volgen ipv je hart is nooit een goed idee. Dan ga je met tegenzin naar school, is niet goed voor je schoolprestaties en red je het wellicht niet eens. Dan liever ergens zitten waar je wel graag zit.

Zo kijken mer en meer bedrijven gelukkig ook tegen hun werknemers aan: als ze doen waar ze gelukkig van worden, worden ze vanzelf beter.

Als je echt voor een full international carriere wilt gaan, kun je denk ik niet om Rotterdam heen en moet je die pil ff slikken. Maar wil je gewoon lekker in NL werken bij een bedrijf wat ook internationale mogelijkheden kan bieden, is Tilburg meer dan voldoende. Bedrijven zat namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-04 13:38
Anoniem: 1109169 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:56:
Het enige wat mij dwars zit is de kans dat ik er later achter zou komen dat als ik het in Rotterdam had gedaan mijn carrièrekansen veel beter zouden zijn.
Je bovenstaande quote, de 'ja, maars' die ik hier dagelijks lees bij het maken van beslissingen en de softskill cursus die ik op het moment volg. Triggerde mij tot het volgende.

Misschien klinkt het in eerste instantie zweverig, maar de voorbeelden maken het misschien wel herkenbaar.

Een keuze voor een studie, het wel of niet beginnen van een eigen bedrijf, het opzeggen van een baan waar je doodongelukkig van word voordat je een andere baan hebt.

Onbewust maak je een keuze en vaak gaat daarna je bewustzijn aan de slag met 100.000 'ja maars', die sommigen allemaal wil afvinken voordat je een beslissing maakt en in dat proces verstrikt raken en dus eigenlijk geen beslissing maken. Elke keuze kun je kapot maken met ja-maar redenatie, de kunst is om te zeggen 'wat als dit nou het geval is, is dat nou zo'n ramp?' en op een gegeven moment gewoon te stoppen met die redenaties.

Leuk weetje misschien; hier is ook een verschil te merken tussen een ondernemer en een niet-ondernemer. Ondernemen is voor een groot gedeelte puur intuïtief. Zij maken hun keuzes over het algemeen intuïtief, daardoor sneller en pakken daarom vaak die kans eerder en beter.

Keuzes op intuïtie en minder uitgemolken met die 'ja-maar' redenaties geven ook vaak een beter gevoel. E.g. een vakantie helemaal gepland tot in de kleinste details die in het beste geval voldoet aan je verwachting of een vakantie op de pof naar een land waar je altijd al eens heen wilde gaan die uitpakt als de beste (of slechtste) vakantie ooit. Extremer zul je misschien denken, maar 'wat is nou de kans dat het een slechte vakantie word als het een land is waar je graag heen wilt gaan?' ;)

Ikzelf ben ook zo'n ja-maar persoon en voor die softskills zei ik ook 'ja maar dit is toch allemaal bullshit', alleen die herkenbare dingen maakten het zo verhelderend.

Dus veel mensen zouden het zweverig geneuzel kunnen vinden. Ik vind inzien waarom je dingen doet zoals je doet en hoe het ook kan, enorm nuttig voor dit soort beslissingen.

Ik heb het ook niet zelf verzonnen, dus pm me maar als je de bronnen (2 makkelijk te verteren boeken) wilt. Het is toch al een veelte lang stuk geworden.....

Dus om terug te komen op je 'kans', wat is nou de kans dat er een beduidend groot verschil is tussen het papiertje in Rotterdam en dat van Tilburg en is dat een reden om tegen je gevoel in te kiezen ;) ?
Pagina: 1