Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor beginnende hobby fotografie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 11:21
Ik zoek een laptop voor mijn vriendin die wilt beginnen met wat hobbymatige fotografie. Ze zal niet gaan photoshoppen maar kleine aanpassingen aan foto's maken.

Wat ga je met je laptop doen?
Het doel van de laptop is naast, het standaard youtube, office en internet, het bewerken van foto's. Dit hoeft niet met een programma als Photoshop. Ik zat zelf te denken aan een programma als GIMP. Incidenteel zal er eens een oud spelletje als Rollercoaster gespeeld worden.

Wat is je budget?
Max 700/750 maar hoe minder hoe beter. Des te meer kan er naar de camera namelijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee laptop zal voornamelijk thuis blijven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke merk voorkeuren.

Er bestaat niet echt een duidelijke requirements eis voor GIMP. De 1 noemt het een relatief licht programma de ander vind het onverwacht zwaar draaien. Misschien dat jullie nog een suggestie hebben voor andere software. Het doel is om vrij basic foto te kunnen aanpassen maar wel een laptop die enigszins toekomst proof is.

Ik kom tot dit lijstje met specs:
- Full HD scherm of hoger (inkoppertje)
- IPS scherm (beter als TN begreep ik?)
- Minimaal 8GB werkgeheugen
- SSD. Formaat is niet heel belangrijk. Ik heb een NAS en nog 1TB Stack bij TransIP
- Ik hoor goede dingen over de AMD Ryzen maar ik ben niet echt thuis in de CPU wereld
- In hoeverre is een degelijke videokaart nodig voor GIMP achtige software?
- 15.6 inch is het doel maar 17.3 inch kan bij goede argumenten

Ik had mijn in eerste instantie dood gestaard op de Acer Aspire 3 maar deze heeft een TN scherm.

https://tweakers.net/pric...spire-3-a315-41-r3eb.html

Alle reacties

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Volgens mij kan je bijna al je eisen wel in de pricewatch invoeren.

Dit lijstje komt er dan uit:
Klik

Zelf zou ik er dan eentje met een laatste generatie i5 kopen. Dit lijstje

Daarvan schiet deze medion er bij mij bovenuit, puur omdat hij zelfde specs heeft als de rest maar wel 200 euro goedkoper is.

Kijk zelf anders eens welke laptops uit die lijstjes er uit springen en lees een paar recensies. daar heb je vaak veel aan.

don't mind me

Verwijderd

Ik gebruik Gimp op een oude i5 met 8 GB ram en dat voldoet prima.

Qua laptop zou ik bij een beperkt budget altijd een refurbished business laptop gaan.

Deze zijn degelijker dan een consumenten laptop en gaan doorgaans zelfs gebruikt langer mee dan een nieuwe consumenten laptop.

Garantie is heel gebruikelijk en service vaak beter.

• Vissert
Pindakaas schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:08:
Volgens mij kan je bijna al je eisen wel in de pricewatch invoeren.

Dit lijstje komt er dan uit:
Klik

Zelf zou ik er dan eentje met een laatste generatie i5 kopen. Dit lijstje

Daarvan schiet deze medion er bij mij bovenuit, puur omdat hij zelfde specs heeft als de rest maar wel 200 euro goedkoper is.

Kijk zelf anders eens welke laptops uit die lijstjes er uit springen en lees een paar recensies. daar heb je vaak veel aan.
Bedankt voor het mee denken en het lijstje! Ik zie alleen dat je TN panelen hebt aangevinkt? Is dit beter als IPS?

• Pindakaas
Ik heb Geen TN aangevinkt. Alles behalve TN dus.

TN heeft vaak minder goede kleurechtheid dan de andere panelen volgens mij. Vandaar dat die uitgevinkt staat. Ook hiervoor, lees even de reviews die er bij staan. Voor foto's bewerken wil je een beeldscherm hebben dat een goede kleurechtheid heeft.

Als ik thuis bijvoorbeeld dezelfde foto open op mijn desktop met simpel TN monitortje of op mijn macbook , zie je toch een behoorlijk verschil. De Laptop geeft veel betere kleuren.

Edit: ik zie bij die medion niet direct staan wat voor een paneel er dan wel in zit. Wel de moeite om even uit te zoeken dus ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Pindakaas op 27-08-2018 14:46 ]

don't mind me

• Vissert
Pindakaas schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:45:

TN heeft vaak minder goede kleurechtheid dan de andere panelen volgens mij. Vandaar dat die uitgevinkt staat. Ook hiervoor, lees even de reviews die er bij staan. Voor foto's bewerken wil je een beeldscherm hebben dat een goede kleurechtheid heeft.

Als ik thuis bijvoorbeeld dezelfde foto open op mijn desktop met simpel TN monitortje of op mijn macbook , zie je toch een behoorlijk verschil. De Laptop geeft veel betere kleuren.

Edit: ik zie bij die medion niet direct staan wat voor een paneel er dan wel in zit. Wel de moeite om even uit te zoeken dus ;)
Mijn excuus! Verkeerd gekeken |:(

Bedankt ik ga even achter de Medion aan!
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:15:
Ik gebruik Gimp op een oude i5 met 8 GB ram en dat voldoet prima.

Qua laptop zou ik bij een beperkt budget altijd een refurbished business laptop gaan.

Deze zijn degelijker dan een consumenten laptop en gaan doorgaans zelfs gebruikt langer mee dan een nieuwe consumenten laptop.

Garantie is heel gebruikelijk en service vaak beter.
Goed om te horen dat GIMP prima draait op deze specs! Bedankt voor de tips

• Vissert
Pindakaas schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:45:

Ik kon over de Medion niet direct terugvinden of het een IPS scherm is vandaar maar even aangevinkt dat ik specifiek IPS wil. Ook een cardreader toegevoegd wat wel makkelijk is met foto's. Als ik dan de goedkoopste 3 pak kom ik uit op deze 3:

https://tweakers.net/pric.../1213185;1184701;1213175/

De HP heeft natuurlijk de veel betere specs maar ik ben een beetje huiverig over het lawaai wat de HPs meestal maken. Dit door een eerdere ervaring met een HP laptop een aantal jaar terug. Is dit nog altijd zo? Wat vind jij van de Lenovo?

• Pindakaas
Geen ervaring met de laatste modellen van HP (en Lenovo) maar volgens mij zijn het allebei prima laptopjes. Voor de HP zag ik wel dit nieuwsbericht voorbij komen maar dat is ook te verhelpen zie ik.

Verder is het verschil tussen de HP en de Lenovo niet heel verschillend voor jou doeleinden.
AMD vs Intel. --> Volgens deze review maakt het elkaar niet zoveel
16gb vs 8gb --> voordeel voor de HP natuurlijk. Al betwijfel ik of je die 16gb al gaat gebruiken met een beetje simpel GIMP werk.
128gb vs 256gb SSD --> Voordeel voor de Lenovo's
1tb vs 0 HHD --> Voordeel voor de HP, echter gaf je al aan thuis genoeg opslag te hebben. Al is het natuurlijk wel makkelijk.
Verder hebben de lenovo's wel weer een grotere accu en een verlicht toetsenbord.

Al met al doe je aan beide laptops geen slechte koop denk ik :9

don't mind me

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:03
Voorzie ook een beetje budget voor een extra scherm.
Een Full HD 22 of 24' monitor die je aansluit werkt zo veel prettiger dan een klein laptopscherm.
Dat hoeft ook geen fortuinen te kosten als je dat 2de hands kan vinden.

Dan kan je eventueel voor een 13 of 14' gaan, die zijn zeker draagbaarder, en misschien goedkoper.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pindakaas
@Vissert
Ik zie net op pepper die lenovo laptop voorbij komen voor €499,-
voor die prijs een hele nette laptop die snel genoeg is. Je hebt dan alleen de versie met een 128gb SSD. Als je de foto's ergens anders opslaat moet dat te doen zijn.

https://nl.pepper.com/aan...-i5-8250u-8gb-128gb-75896

don't mind me

• Vissert
Pindakaas schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:07:
@Vissert
Ik zie net op pepper die lenovo laptop voorbij komen voor €499,-
voor die prijs een hele nette laptop die snel genoeg is. Je hebt dan alleen de versie met een 128gb SSD. Als je de foto's ergens anders opslaat moet dat te doen zijn.

https://nl.pepper.com/aan...-i5-8250u-8gb-128gb-75896
Held!

Ik had de laptop al in de winkelwagen maar probeerde nog even mijn studentenmail te activeren voor 75 extra korting. 425 prima deal! Helaas al uitverkocht tijdens bestellingsproces... Nu even klagen bij de Lenovo chat :+

• Pindakaas
Nog gelukt?

don't mind me

• Vissert
Helaas.. Onvriendelijke klantenservice kon weinig betekenen. Ik hou mijn ogen open voor leuke aanbiedingen. Het heeft gelukkig geen grote haast.
Pagina: 1