[Hosting] Professionaliseren Bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zal ten eerste wat achtergrond informatie geven. Ik zelf ben van origine een Front-end developer en heb altijd bijgeklust om een extra centje te verdienen (Netjes opgegeven bij de BD ;) ). Denk hierbij aan de lokale bakker, fietsenwinkel enz. Destijds een reseller account afgenomen. En voor deze "klanten" een domeinnaam aangeschaft. Dit was voldoende.

Echter is mijn klanten bestand aan het groeien en gaat het allemaal serieuzer worden. Hierbij is de huidige situatie niet meer houdbaar.

Dus tijd om te investeren zodat ik de gang van zaken kan herstructuren en professionaliseren.

Wat ik zelf denk nog nodig te hebben:
  • KvK Inschrijving (Eenmanszaak > BV?)
  • Boekhouder (Administratie)
  • IT Partner (Technische ondersteuning)
  • VPS (Kleine klanten?)
  • VPS (Grote klanten een aparte VPS?)
  • Nieuwe Website / Logo update.
  • Juridisch advies.
  • Ticket systeem.
  • Mezelf serieus verdiepen in het ondernemerschap
De huidige situatie:
  • Versio - Reseller hosting
  • Moneybird - Facturatie
Mijn gedachte aan services:
  • TransIP VPS.
  • HostFact / WeFact
Ik heb voor TransIP gekozen omdat dit mij een stabiele partner lijkt voor het afnemen van een VPS. HostFact / WeFact bied de automatisering aan die ik zoek.

Mocht er informatie missen die je denkt nodig te hebben dan graag even aangeven en zal ik deze aanvullen.

En ontvang graag onderbouwende feedback waarom een bepaalde keuze niet de juiste is.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke kant wil je op gaan? Past daar een eenmanszaakconstructie wel bij? Hoe zie je zelf het bedrijf voor je? Dat is mij nog niet echt duidelijk.

EDIT:
Je wilt als soort hoster (reseller) verder, begrijp ik? :?

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-10 18:39
Qua hosting: ook even goed kijken naar de ondersteuning. Eenmalig een VPS inrichten kan iedereen vrij snel aan de hand van handleidingen. Met een (bijvoorbeeld) Plesk controlepaneel wordt er al veel uit handen genomen. Maar na de initiele inrichting zal er ook periodiek onderhoud uitgevoerd moeten worden, en wat als er iets mis gaat op de VPS? Hoe zit je met monitoring? Back-ups? etc.

TransIP levert, voor zover ik weet - maar pin mij er niet op vast, alleen een unmanaged VPS, waardoor je bovenstaande zelf zult moeten doen (of iemand hebt die dit voor je doet). Mocht je hier onvoldoende kennis van hebben of simpelweg geen zin hebben om je hier in te verdiepen, dan zou je een managed VPS kunnen overwegen. Hierbij beheert de hoster de VPS voor je en kun je (doorgaans - afhankelijk van het service level en afspraken die je maakt) ook bij hen terecht voor allerhande vragen (performance laat te wensen over, hoe kan ik XYZ realiseren, etc.). Doorgaans heb je bij een managed VPS geen root toegang waardoor je zelf niks kunt installeren qua softwarepakketten (en kun je het ook niet stuk maken! ;-) ). Veelal wordt er bij een managed VPS een controlepaneel zoals Plesk of cPANEL geleverd waarbij je zelf domeinen (eventueel gekoppeld aan klanten) kan aanmaken.

Een managed VPS lijkt in grote lijnen dan eerder op een reseller pakket, maar dan wel op een eigen VPS met de afgenomen resources.

Dislaimer: ik werk als systeembeheerder voor een hostingpartij die shared, managed en unmanaged webhosting aanbiedt. Mijn reactie is geenszins bedoelt je om je richting ons 'te krijgen'. Er zijn zat goede en betrouwbare hostingpartijen.

[ Voor 8% gewijzigd door mrCowboyBunny op 27-08-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:50:
Welke kant wil je op gaan? Past daar een eenmanszaakconstructie wel bij? Hoe zie je zelf het bedrijf voor je? Dat is mij nog niet echt duidelijk.

EDIT:
Je wilt als soort hoster (reseller) verder, begrijp ik? :?
Het professionaliseren van de hosting diensten. Mijn doel is om de huidige situatie future proof te maken en klanten zelf meer hun producten in eigen beheer te geven. Daarbij is hosting is niet de core business, het onwikkelen van websites is dit wel.

Wat er momenteel staat:
Websites met onderhoudscontract, veelal ontwikkeld in Laravel.
Self managed Gitlab server (Premium).
PHPCI
Deployer
Resellerhosting pakket
mrCowboyBunny schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:08:
Qua hosting: ook even goed kijken naar de ondersteuning. Eenmalig een VPS inrichten kan iedereen vrij snel aan de hand van handleidingen. Met een (bijvoorbeeld) Plesk controlepaneel wordt er al veel uit handen genomen. Maar na de initiele inrichting zal er ook periodiek onderhoud uitgevoerd moeten worden, en wat als er iets mis gaat op de VPS? Hoe zit je met monitoring? Back-ups? etc.
Ik heb ervaringen met het opzetten van een VPS met Plesk via TransIP. Zaken zoals onderhoud, monitoring en backups zal worden uitbesteed aan een IT partner.

De huidige onderhoudscontracten zullen wel op de schop moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:57
''Mijzelf serieus verdiepen in het ondernemersvak''

Dit is zeker een goede, ondernemen leer je alleen maar door te doen en fouten te maken. Een verkeerde inschatting maken kan, maar hier ook iets mee te doen is ook een belangrijk punt.

Het is voor jezelf belangrijk om buiten jou vakgebied om te kijken waar je met jou onderneming over 3/4/5 jaar wil staan. Wil je een uitgebreid klantenbestand gaan opbouwen? Hoe ga je dat doen, door de goedkoopste aanbieder te worden of betalen de klanten juist voor kwaliteit?

Er is veel informatie te vinden over het ondernemen, waar je ook zeker veel aan zal hebben alleen blijft ondernemen toch ook een gevoel hebben bij je doelgroep en jou unieke product/dienst verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Kwa hosting kan ik je maar 1 tip meegeven; kies voor een partij waar schaling zonder downtime mogelijk is, en de support goed is.

Microsoft Azure is een optie, of zoals je zelf al noemde; TransIP. Voor Azure is enige kennis wel handig. TransIP is startklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29

Nox

Noxiuz

Allicht wil je een CRM systeem hebben. Al is het een simpel systeem... Dan weet je als je veel klanten hebt nog wie wat heeft :P

Oh, en een notitie-informatie systeem waar je in bij kan houden hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Dan kan je documentatie maken, voor als je over 3 jaar weer eens wat moet doen en dingen had geregeld voor iemand. Of als je onder een bus beland kan je bijv. het support uitbesteden of als je de zaak overdraagt aan een ander.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
Jordyz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:13:
''Mijzelf serieus verdiepen in het ondernemersvak''
Ik ben van mening dat je op de hoogte moet zijn van alle spelregels. Bijvoorbeeld de basis kennis van boekhouding.
Dit is zeker een goede, ondernemen leer je alleen maar door te doen en fouten te maken. Een verkeerde inschatting maken kan, maar hier ook iets mee te doen is ook een belangrijk punt.
Jup en meestal kosten fouten geld, dus dan leer je het snel. In het verleden ben ik wel is vergeten om een domein van een klant te verlengen. Die moest uit quarantaine gehaald worden |:( . Dat zijn kosten die ik niet kan doorberekenen naar de klant. Gelukkig was deze fout niet niet zo kostbaar maar sindsdien heb ik altijd een bedrag achter te hand wat ik het "Sukkel Fonds" noem ;) .
Het is voor jezelf belangrijk om buiten jou vakgebied om te kijken waar je met jou onderneming over 3/4/5 jaar wil staan. Wil je een uitgebreid klantenbestand gaan opbouwen? Hoe ga je dat doen, door de goedkoopste aanbieder te worden of betalen de klanten juist voor kwaliteit?
De focus ligt op het ontwikkelen van websites. Daarnaast bied ik mijn klanten hosting aan via een reseller account. Voor de huidige klanten is dit prima, alleen ik voorzie dat er grotere klanten gaan bijkomen. Hiervoor moet ik het proces verbeteren. Er zit al groei in het bedrijf, dit is ook te merken aan de omzet.

Het proces voor website ontwikkeling is dermate al professioneel ingericht.
michelsoe12 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:34:
Kwa hosting kan ik je maar 1 tip meegeven; kies voor een partij waar schaling zonder downtime mogelijk is, en de support goed is.

Microsoft Azure is een optie, of zoals je zelf al noemde; TransIP. Voor Azure is enige kennis wel handig. TransIP is startklaar.
Thanks voor de tip en ik ga mezelf inlezen over Azure.
Nox schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 00:06:
Allicht wil je een CRM systeem hebben. Al is het een simpel systeem... Dan weet je als je veel klanten hebt nog wie wat heeft :P

Oh, en een notitie-informatie systeem waar je in bij kan houden hoe bepaalde zaken geregeld zijn. Dan kan je documentatie maken, voor als je over 3 jaar weer eens wat moet doen en dingen had geregeld voor iemand. Of als je onder een bus beland kan je bijv. het support uitbesteden of als je de zaak overdraagt aan een ander.
Dit is al ingericht, alles is gedocumenteerd. Ik of iemand anders kan precies zien welke klant wat heeft. Met daarin de speciale wensen en gemaakte afspraken.

Maar om mijn vraag te verduidelijken:

Is TransIP VPS met Plesk gekoppeld aan HostFact of Wefact een goede keuze? Of zijn er andere combinaties of diensten zoals Azure wat eerder is aangegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door Nila op 28-08-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan_R
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:59
Nila schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:40:

Dit is al ingericht, alles is gedocumenteerd. Ik of iemand anders kan precies zien welke klant wat heeft. Met daarin de speciale wensen en gemaakte afspraken.

Maar om mijn vraag te verduidelijken:

Is TransIP VPS met Plesk gekoppeld aan HostFact of Wefact een goede keuze? Of zijn er andere combinaties of diensten zoals Azure wat eerder is aangegeven?
Er zijn bedrijven die een Plesk of dienst al afnemen.

Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan en wat ik altijd deed was een cloud linuxachtige vps kopen en daar Cpanel & WHM (management van cpanel) opzetten. En vervolgens meerdere nodes bijkopen, hierdoor heb je een frontend (je Cpanel) en je websites van klanten gescheiden.

Reseller accounts hebben vaak een limit op bandbreedte en CPU power. Aparte nodes zorgen ervoor dat je klanten het maximale eruit kunnen halen. Hier zitten natuurlijk wel pro's en con's aan. Vooral de kosten zijn wat hoger :)

Maar als je een klein klanten bestand hebt is een reseller account nog ideaal. En als je echt een keer alles zelf wil doen zou ik kijken naar WHMCS for automation van system. (denk aan facturatie en provisioning van webserver's vps servers)

[ Voor 9% gewijzigd door Dylan_R op 28-08-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Niet online
Dylan_R schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Er zijn bedrijven die een Plesk of dienst al afnemen.

Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan en wat ik altijd deed was een cloud linuxachtige vps kopen en daar Cpanel & WHM (management van cpanel) opzetten. En vervolgens meerdere nodes bijkopen, hierdoor heb je een frontend (je Cpanel) en je websites van klanten gescheiden.
Ik ga een lijst maken met VPS aanbieders die voor mij zouden kunnen werken. En hier de kosten van vergelijken.

Daarnaast ook een test VPS opzetten waar ik vast wat kan testen. Dit zijn de kosten niet en kan tevens gezien worden als investering in kennis.
Reseller accounts hebben vaak een limit op bandbreedte en CPU power. Aparte nodes zorgen ervoor dat je klanten het maximale eruit kunnen halen. Hier zitten natuurlijk wel pro's en con's aan. Vooral de kosten zijn wat hoger :)
Kosten zijn niet het probleem aangezien ik dit doorberekend aan de klanten. Door middel van een prijs verhoging die ik verantwoorden naar mijn klanten met nieuwe functionaliteit.

Hosting is 10 tot 15% van mijn omzet, bedoeld als extra dienst voor de klanten die we bedienen. Core business is ontwikkeling en onderhoud van websites. Ik heb ook klanten die zelf hosting hebben geregeld. En ook klanten die geen onderhoudscontract hebben. Die klanten zijn zich ook zeer bewust dat het dan uurtje factuurtje is ;) .
Maar als je een klein klanten bestand hebt is een reseller account nog ideaal. En als je echt een keer alles zelf wil doen zou ik kijken naar WHMCS for automation van system. (denk aan facturatie en provisioning van webserver's vps servers)
Momenteel nog wel, maar mijn klanten groeien ook dus voor mij ook de taak om mee te groeien. WHMCS heb ik genoteerd, is op mijn gemak doorlezen wat ze bieden hebben.

Pagina: 1