Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1109087

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat heldere carrière tips/advies om een loopbaan in de ICT te starten. Ik zal even in het kort mijn situatie schetsen om het advies wat meer op maat te kunnen krijgen.

Ik ben sinds kort 30 geworden en heb een universitaire bachelor waarmee ik vrij weinig beroepsperspectief heb. Dit heeft tot op het heden dan ook niet echt geresulteerd in een degelijke stabiele baan waarmee ik al een tijd op zoek ben naar een ander carrièrepad. Dit heeft een tijd geleden geresulteerd in een uitstapje in een HBO accountancy thuisstudie, maar ik vind dit midden 30 toch iets te droog om mezelf gemotiveerd te kunnen houden. De ICT lijkt me daarmee een meer praktisch pad. De ICT in brede zin heeft daarnaast ook altijd mijn interesse gehad.

Long story short. Ik ben op zoek naar de meest praktische ingang de ICT in Ik heb helaas niet meer de mogelijkheid om fulltime te studeren en zal mijn traject in de ICT dus moeten doen in deeltijd (dit om financiële/huishoudelijke reden ;) ).
Ik ben zelf woonachtig te Groningen en kwam hierbij op de volgende opleiding van de Hanze.

https://professionals.han...iek/ict/hbo-ict-deeltijd/

De gegeven informatie over deze opleiding geeft het volgende weer:
De opleiding is zeer praktijkgericht en een deel van de opdrachten wordt op de werkplek uitgevoerd. Volwassenen zonder werk, of met werk buiten de ICT worden wel toegelaten tot de opleiding, maar zij zullen direct na de start van het eerste jaar nog een relevante werkplek of een stageplek moeten vinden om de praktijkopdrachten te kunnen uitvoeren.

Kortom: Het zou zeer gunstig zijn als je al een baan in de IT hebt voordat je begint met de opleiding. Hiertoe wil ik dan ook kijken of in een zeer korte periode een volwaardige MBO opleiding in de ICT kan voltooien, gecombineerd met een eventueel niet-gerelateerde baan om de studie te bekostigen. Dit om op korte termijn (na de MBO) alvast werkzaam te zijn in de ICT en de instroom in de sector voor mezelf wat makkelijker te maken.
Hier beginnen de vragen:

1. Welke MBO ICT opleiding zou voor dit traject het meest gunstig zijn? En bij welke instelling?
2. Welke van deze MBO opleidingen geeft het beste kans op een baan en een goede basis voordat ik in het gunstigste geval over twee jaar wil starten met de HBO Bachelor informatica?
3. In welke takken is de ICT grof gezegd onder te verdelen (zodat ik ze qua interesse even op een rijtje kan zetten).
4. Ik zie bij sommige instellingen een opleiding tot ICT beheerder bijvoorbeeld variëren van 2 of 3 jaar. Zit hier een groot verschil tussen of is dit louter het studietempo van de instelling?.

Hulp/advies/tips wordt gewaardeerd!.

Alvast bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Vragen, vragen... hier een aantal vragen terug! :+

Wat heb je al gevonden via de forum zoekfunctie of via Google?

Wat voor universitaire bachelor heb je en zijn er geen masters die hier op aansluiten evt. in een wat ander vakgebied?

Vraag nr. 3 kan ik totaal niet plaatsen. Je hebt interesse in ICT maar je hebt totaal geen idee bij de verschillende deelgebieden in deze sector? Waarom heb je nu interesse in ICT? Wat je 'hobbymatige' ervaring? Loop je bij vrienden/familie laptops opnieuw te installeren, ben je altijd aan het gamen, ben je hobbymatig aan het programmeren, vind je het leuk om op printplaten te solderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 27-08-2018 12:16 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
Het carriereperspectief voor MBO ICT is niet zo geweldig. Lees deze pdf eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1109087

Topicstarter
Dank voor beide reacties!

Ik heb een bachelor sociologie gehaald en streef er eigenlijk niet naar hier nog een master achteraan te doen. Om diverse redenen ben ik op zoek naar een wat meer frisse start.

Ik had inderdaad al even een brede zoekopdracht op google gedaan maar kwam dan al snel terecht op de websites die ict certificaten / opleidingen aanbieden of forumposts die niet volledig aansluiten bij de informatie die ik zocht. De tweakers link komt goed van pas en ben nu de verschillende posts en het pdfje even aan het doorlezen.

In reactie op vraag 3. Ik heb (volgens mij) een algemeen idee hoe de sector ingedeeld wordt, maar had graag een beetje een indruk van anderen gekregen. Hoe ik het op dit moment de indeling grofweg zelf zie (en corrigeer eventuele onwetendheid) is software engineering, netwerk & beveiliging, en bedrijfskundig IT.

Desalniettemin, ik installeer inderdaad voor de volledige familie de laptop, game op regelmatige basis, bouw mijn eigen pc en heb ooit per ongeluk een videokaart weten te slopen met een soldeerbout ;). Met mijn eigen indeling gehanteerd lijkt software engineering me het meest interessant, gevolgd door netwerk & beveiliging.

Als een MBO opleiding inderdaad weinig kans geeft op de arbeidsmarkt is dit misschien niet de beste ingang. Ik lees nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuring
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-04 15:24
Ik volg op dit moment zelf deze deeltijd studie aan de Hanzehogeschool, ik begin in september aan het 3e jaar en kan je dus hopelijk hier wel wat over vertellen.

1. Welke MBO ICT opleiding zou voor dit traject het meest gunstig zijn? En bij welke instelling?
Ik heb zelf geen MBO diploma (ook geen HBO of WO voordat ik begon, alleen Havo) en dit is ook niet nodig. Wel moet je minimaal 12 uur per week een ICT gerelateerde functie hebben. Ik heb dit zelf kunnen doen door eerst een half jaar een interne stage te lopen bij onze Business intelligence afdeling, daarna ben ik een half jaar Tester geweest voor een intern CRM project en het afgelopen jaar heb ik een werkervaringsplek als Functioneel beheerder.
2. Welke van deze MBO opleidingen geeft het beste kans op een baan en een goede basis voordat ik in het gunstigste geval over twee jaar wil starten met de HBO Bachelor informatica?
Zelfde antwoord als bij 1
3. In welke takken is de ICT grof gezegd onder te verdelen (zodat ik ze qua interesse even op een rijtje kan zetten).
De opleiding bestaat uit 3 richtingen;
1. Business IT & management; de 'softe' kant van de IT, denk aan Informatiemanager, Projectleider, Functioneel beheerder en Business Proces manager.
2. Software Engineering; vooral het ontwikkelen van software; telefoon-apps, websites en allerlei applicaties ontwikkelen, programmeren en testen
3. Network & Security Engineering: onder andere het bouwen en onderhouden van netwerken, servers, databases en de beveiliging van bedrijfsnetwerken.
4. Ik zie bij sommige instellingen een opleiding tot ICT beheerder bijvoorbeeld variëren van 2 of 3 jaar. Zit hier een groot verschil tussen of is dit louter het studietempo van de instelling?.
Ja er is een groot verschil; HBO ICT is een volwaardig HBO diploma met dezelfde waarde als een voltijd HBO. Deze andere studie betreft een Associate degree, een ander soort diploma dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 13:12

MeltedForest

Lenny-t

Ik zou gewoon proberen wat detacheerders te bellen en te vragen of ze ook personeel zoeken die niet direct een ICT achtergrond hebben. Via Google kom ik al 3 partijen tegen: Calco, Sysqa en YoungCapital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 21:45
MeltedForest schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:36:
Ik zou gewoon proberen wat detacheerders te bellen en te vragen of ze ook personeel zoeken die niet direct een ICT achtergrond hebben. Via Google kom ik al 3 partijen tegen: Calco, Sysqa en YoungCapital.
Als TS serieus de software ontwikkeling in wil (als Java Developer of Tester oid), dan doet een grote detacheerder als CGI doorgaans ook niet moeilijk.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:21
Met HBO denkniveau kun je bij de grote detacheerders vaak wel aankloppen voor een traineeship (in verschillende richtingen). Dan word je omgeschoold in korte tijd en al snel bij een klant weggezet om ervaring op te doen. Dat lijkt mij de snelste stap om aan de slag te gaan in de richting van ICT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
[b][message=56247851,noline]orchideetje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ In reactie op vraag
Desalniettemin, ik installeer inderdaad voor de volledige familie de laptop, game op regelmatige basis, bouw mijn eigen pc en heb ooit per ongeluk een videokaart weten te slopen met een soldeerbout ;). Met mijn eigen indeling gehanteerd lijkt software engineering me het meest interessant, gevolgd door netwerk & beveiliging.
Het probleem met deze skills is dat ze beantwoorden aan de vraag van de jaren '90. Toen op iedere straathoek een computerwinkel zat, waar ze zelf systemen bouwden. Tegenwoordig is de PC vervangen voor een laptop of mobiele device, worden die ver weg Azie gebouwd en is de lokale handel niet meer dan handel.

Windows hoef je niet meer zo vaak te herinstalleren, en met mobiele platformen als iOS is een OS herinstallatie helemaal een zeldzaamheid. Software draait steeds vaker in de browser of komt via een app store / play store / windows store binnen.

Beste loopbaanmogelijkheden zitten in software development, met vooral nadruk op de opkomende AI systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik zou niet aan een MBO opleiding beginnen. Ten eerste vraag ik me af of dat niet ver onder jouw niveau is, een WO bachelor is heel anders dan MBO ICT. Ten tweede, en dat is al benoemd, zijn de arbeidskansen niet zo heel geweldig met dat papiertje. Je kan servicedesk of systeembeheer doen, maar als je door wilt groeien, loop je al vaak tegen het HBO-plafond aan. Dus als je investeert in een opleiding, kies dan iets waar je op lange termijn ook wat aan hebt.

Dan over de deeltijd HBO opleiding. Ik doe dat nu ook, over een paar weken mag ik aan de slag als vierdejaars. De school waar ik zit heeft ook iets op de pagina staan dat je al in de IT werkzaam moet zijn, maar lang niet iedereen is dat bij mij in de klas. Ik heb klasgenootjes die werken als bestralingsdeskundige, in de kinderopvang en in de logistieke tak van de landmacht. Wel hebben ze allemaal toegang tot de ICT afdeling, bij een onderzoek dat ze moeten uitvoeren hebben ze contacten waar ze kunnen aankloppen. En dan zijn die opdrachten ook realiseerbaar. Ik snap dat de hogescholen roepen dat je werkzaam moet zijn, maar in de praktijk is "toegang tot de ICT afdeling" vaak al genoeg.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik sluit me aan bij wat @MeltedForest, @Metaalhoofd en @Piet_Piraat7 zeggen. Ken legio voorbeelden van mensen die (vergeef het me) een semi-wetenschap hebben gestudeerd zoals sociologie, filosofie of psychologie. Bij grote detacheerders kun je dan vaak direct als tester aan de slag na een assessment. Van daaruit is het natuurlijk een stuk makkelijker om door te leren richting software engineering (of om daar gewoon in te rollen). Zeker gezien het feit dat je al in bezit bent van een universitaire bachelor kun je er voor opteren om eerst bijv. als tester het vakgebied in te rollen en daarna d.m.v. zelfstudie, online courses, hobbyprojecten meer de software engineering kant op te gaan.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:53
Om nu met je 30ste weer een studie te beginnen...

Er zijn inderdaad genoeg werkgevers die kans bieden aan mensen zonder IT opleiding, maar wel met genoeg ambitie en doorzettingsvermogen.

Ook heb je bepaalde bootcamp opleidingstrajecten van bijvoorbeeld Le Wagon of New York Code Academy

Misschien daar starten en daarna solliciteren bij wat groter IT bedrijf? Sta je alvast 1-0 voor in je sollicitatie en heb je tevens al wat kennis en ervaring opgedaan. Weet je gelijk of je het leuk vind of niet.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:18

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Je hebt een bachelor, het werk- en denkniveau is daarmee al afgedekt Het papiertje haal je om langs HR te komen, daarna moet je je toekomstige collegae nog overtuigen dat je iets te bieden hebt. Dat doe je door iets te leren, dus als je software ontwikkeling interessant vindt, graaf je jezelf daar eens een week in in. Dat maakt je geen developer, maar geeft je wel een idee van wat je te wachten staat: veel uitzoekwerk.

Hardware is in de meeste gevallen niet interessant (servers are cattle, not pets), tenzij je er ook goed abstract over kunt denken.

Verder zijn er genoeg omscholings-opties, sommige in-house bij grote bedrijven, andere bij specifieke bedrijven. Als je motivatie goed zit, en je een abstractie / IQ-test overleeft kom je er goed binnen, en leren zij je het grootste deel bij.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 13:13
software development is niet voor iedereen weggelegd, erg abstract en bijzonder werk wat alleen vol te houden is als je het echt interessant vind omdat je je continue moet ontwikkelen en bij moet blijven met de ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij moet gewoon aankloppen bij bedrijven als Call2 of Calco. Met name die laatste zul je het meeste succes kunnen hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-07 15:04
@Anoniem: 1109087

Opleiding sociology is toch ook erg verdiept in de statistiek of heb ik dat mis?

Je zou het ook in de big data kant kunnen zoeken als je dat iets lijkt, daar heb je dan weer een kleine voorsprong met je statistische achtergrond. Ik sprak laatst nog een BI Consultant die een Phd in Amerika aan het doen is naast zijn baan en daar bezig is met een onderzoek om aan de hand van statistieken uit het ziekenhuis dingen te voorspellen. Zoals iemands sterf leeftijd te kunnen voorspellen ;) .

Je komt erg orienterend over, dus dacht misschien vind je dat wel iets. Voor de rest veel lezen, filmpjes kijken en zoals hier al gezegd gratis tutorials op Youtube o.i.d. doorlopen om daarna een besluit te kunnen maken met iets meer achtergrond kennis.

Aanmelden bij detacheerder kan zeker lukken alleen zou het dan persoonlijk iets meer op een rijtje hebben wat je leuk lijkt en beter kunnen verwoorden wat je nou precies voor ogen hebt. Anders ben je over 3 jaar hier met de vraag hoe je switched binnen de IT :p
Pagina: 1